Blue Origin cílí i na armádní trh

Firma Blue Origin předložila americkému letectvu návrh, kterým de facto vstoupila do souboje s dalšími konkurenty. Nejde o nic menšího než o to, že americké letectvo bude financovat vývoj nových kosmických nosičů. Společnost Jeffa Bezose tak učinila významný krok v dlouhodobé snaze o vstup na trh s armádními starty. Proti Blue Origin budou stát návrhy SpaceX, Orbital ATK a United Launch Alliance – právě ta bude možná pro svou raketu Vulcan používat motory BE-4, které vyvíjí právě Blue Origin.

Společnost má šanci, že by se její nová raketa New Glenn mohla dočkat od letectva certifikace pro mise zajišťující národní bezpečnost. ULA uspěla v první fázi iniciativy, která měla pomoci firmám vyvinout nové motory na kapalné palivo, aby skončila závislost na ruských motorech RD-180, které létají na raketách Atlas V. Část financí, které firma dostala v roce 2016 měla jít na úpravy, které zajistí, aby byly motory BE-4 kompatibilní s prvním stupněm Vulcanu. Mluvčí Blue Origin na otázku reagoval tím, že projekt BE-4 má zajištěné financování ze soukromých zdrojů s podporou ULA. V roce 2016 dostaly finanční podporu i SpaceX, Orbital ATK a Aerojet Rocketdyne.

Zážeh motoru Raptor.

Zážeh motoru Raptor.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

SpaceX použila finance od letectva na vývoj metanového motoru Raptor, který by měl pohánět budoucí superraketu BFR. Orbital ATK vyvíjí vlastní raketu pro armádní mise, která má v první fázi letu používat motory na tuhé palivo a následně má využívat kyslíkovodíkový motor pro dosažení finální dráhy. Aerojet Rocketdyne připravuje motor AR1, který funguje jako záložní varianta pro motor Vulcanu na prvním stupni.

Atlas V momentálně vynáší většinu nákladů, které souvisí s národní bezpečností Spojených států. Středně silná konfigurace raket Delta IV odešla vloni do výslužby a zůstává tak jen Delta IV Heavy, která zůstane v provozu minimálně do začátku dvacátých let, aby mohla obsloužit mise, které využijí její velkou nosnost.

Delta IV startuje

Delta IV startuje
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Letos v létě by mělo letectvo přidělit finance nejméně třem společnostem. Na konci roku 2019 by mělo dojít k výběru dvou firem, které postoupí do finální fáze. Letectvo chce mít k dispozici dva certifikované poskytovatele, kteří pro své rakety použijí pohonné jednotky vyráběné ve Spojených státech. Díky tomu by mělo mít letectvo zajištěný přístup do vesmíru pro své náklady všeho druhu – od vyhrazených komunikačních družic, přes průzkumné a navigační družice až po systémy včasného varování. Pro tyto mise mají momentálně certifikaci dvě raketové rodiny od ULA a Falcon 9 od SpaceX.

Delta IV však již stojí na konci své éry a k ukončení jejího provozu vedou hlavně vysoké ceny. Atlas V má zase mínus v podobě ruského motoru RD-180 a letectvo chce mít všechny motory pro své nosiče vyráběné ve Spojených státech. ULA proto připravuje raketu Vulcan, která by mohla mít znovupoužitelné motory a měla by být levnější a výkonnější než Delta IV nebo Atlas V. Falcon Heavy od SpaceX by mohl být pro tento typ misí certifikován nejdříve v roce 2019, až absolvuje další mise a letectvo dokončí přezkoumání jeho konstrukce.

Vizualizace rakety Vulcan s motory BE-4 na prvním stupni.

Vizualizace rakety Vulcan s motory BE-4 na prvním stupni.
Zdroj: https://assets.cdn.spaceflightnow.com

Jak jsme si již řekli, první kolo finanční podpory v roce 2016 se zaměřilo na pohonné systémy. Letos v létě by letectvo chtělo postoupit o úroveň výše a financování by se už mělo týkat celých raket. V rámci této výzvy se tak proti ULA postaví dva její budoucí dodavatelé – Blue Origin a Orbital ATK. Blue Origin připravuje raketu New Glenn, která by mohla poprvé letět na konci roku 2020. Nosič má být k dispozici ve dvou verzích – dvoustupňová by měla odbavit většinu zakázek a třístupňová poslouží k vynášení nákladů na únikové dráhy.

U obou verzí by se měl použít stejný znovupoužitelný první stupeň se sedmi motory BE-4, které budou spalovat směs kapalného kyslíku a zkapalněný zemní plyn (převážně metan). Tah prvního stupně bude při plném výkonu všech motorů 1 746 tun, po pár minutách dohoří a pokusí se o přistání na plovoucí plošinu v Atlantiku.

Firma již testuje motory BE-4 na zkušebním stanovišti v Texasu, kde od loňského října provádí statické zážehy. Na druhém stupni měl být původně motor BE-4U, což měl být upravený motor BE-4, který by byl restartovatelný a optimalizovaný pro chod ve vakuu. Informace z minulého měsíce však hovoří o tom, že firma tyto plány opustila a na druhém stupni New Glenn by se měly používat dva motory BE-3U. Půjde o upravené verze kyslíkovodíkových motorů BE-3, které se používají na suborbitálním zařízení New Shepard.

Sestavený motor BE-4

Sestavený motor BE-4
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Změny by měly zjednodušit konstrukci rakety New Glenn, protože bude potřeba vyvinout jen dva typy motorů místo tří. Motor BE-3 má tah 49 895 kg, což je výrazně méně než kolik zvládne BE-4 (249 475 kg). Na druhou stranu se však může BE-3 pochlubit vyšším specifickým impulsem, který ukazuje efektivitu motoru. Dvoustupňová verze rakety by splňovala všechny požadavky amerického letectva – zvládla by vynést náklady požadované hmotnosti na oběžné dráhy specifikované v armádních dokumentech.

Statický zážeh motoru BE-3

Statický zážeh motoru BE-3
Zdroj: http://www.newspacejournal.com/

Motor BE-3U by měl být použit i na třetím stupni rakety New Glenn při letu do hlubšího vesmíru. Vloni navíc došlo k úpravám návrhu rakety New Glenn, když se firma rozhodla pro použití sedmimetrového aerodynamického krytu už při premiérové misi. Původně se totiž měl při premiéře rakety použít menší kryt s průměrem pět metrů. Oficiální místa zdůvodnila rozhodnutí tím, že širší kryt umožní snazší uložení více družic, což by se dalo využít při budování družicových megasystémů na oběžné dráze. Vědci by naopak mohli takový kryt využít pro vynášení teleskopů s většími zrcadly.

Do premiérového startu zbývají necelé tři roky, ale firma už má pro raketu pojmenovanou po prvním Američanovi na oběžné dráze, Johnu Glennovi, dojednáno vynesení několika komerčních nákladů. Zákazníky se staly třeba společnosti OneWeb, Eutelsat a SKY Perfect JSAT Corp. Raketa by se měla vyrábět v nové továrně, kterou Blue Origin buduje hned za branami Kennedyho střediska na Floridě. Právě zde se mají vyrábět nádrže, nosné struktury a aerodynamické kryty.

Stavba montážní haly na Floridě.

Stavba montážní haly na Floridě.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com

Průběh prací na rampě číslo 36.

Průběh prací na rampě číslo 36.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Startovat by New Glenn měl primárně z floridského startovního komplexu číslo 36, který dříve sloužil raketám Atlas-Centaur. Firma rampu momentálně upravuje a připravuje na provoz. Firma původně avizovala, že by z Floridy netradičně vynášela i náklady mířící na polární dráhu (například satelity firmy OneWeb). Nakonec si to však rozmyslela, jelikož by nosiče létaly nad obydlenými oblastmi. Před pár dny oznámil tiskový mluvčí firmy, že Blue Origin zahájila předběžný průzkum využívání Vandenbergovy základny v Kalifornii.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/04/blueorigin-678×522.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CtQYMI4VIAAJY2N.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/02/Delta-4-NRO-Launch-Pad20.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2017/04/18223221/vulcan_art.png
https://pbs.twimg.com/media/C6PVqvpWMAIDq4V?format=jpg&name=large
http://www.newspacejournal.com/wp-content/uploads/2013/12/be3-test.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/04/IMG-5982-678×410.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DY6vvcKVMAUwqbv?format=jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

21 komentářů ke článku “Blue Origin cílí i na armádní trh”

  1. Kamil napsal:

    Dokud Jeff nedosáhne oběžné dráhy, řadim ho mezi plkaly typu Bronson či Rutan

  2. Honza napsal:

    Už se těším až to poletí. Je taky zajímavé jak na to jdou obráceně než SpaceX, nejdřív naučili rakety přistávat (New Shepard) a až poté orbitální raketa, rovnou znovupoužitelná (i když na začátku určitě bude třeba vychytat mouchy, přecijen namáhání při návratu bude mnohem větší než u NS). Pokud bude spolehlivá a né moc drahá tak asi vyfoukne i hodně zakázek FH. Ona asi bude vhodnější jak pro těžké náklady na nižší dráhy (velký kryt, pokud vím tak třeba plánované nafukovací moduly Bigelow se do krytu FH nevejdou) i pro ty menší na vysokoenergetické dráhy (účinný horní stupeň, možnost třetího stupně).
    Vím že srovnávat není úplně fér, FH už letěl, na NG si ještě dost počkáme, navíc netuším jaká bude cena Glena, takže FH bude třeba ve výhodě i proti němu.
    V současnosti se zdá že pro takové rakety nejsou vhodné náklady, ale oni nebyly protože nebyly vhodné rakety, teď se snad bludný kruh prolomí.
    Každopádně je dobře že SpaceX bude mít konkurenci i v případě pokud vytlačí ostatní společnosti s tradičním přístupem. Pokud by měla SpaceX časem monopol tak by to taky nebylo dobře i když jim jinak ve všem fandím.

    • 3,14ranha napsal:

      On na to jde Bezos díky své peněžence pěkně od lesa. On nutně nemusí vynášet náklady aby měl na platy zaměstnanců takže mu nehrozí že by musel před sebou hrnout problémy, nebo že by měl problémy s certifikací za pochodu vyvíjených nosičů.
      Cítím mezi některými fanoušky kosmonautiky despekt nad „pouhým“ suborbitálním vehiklem, ale Bezos je zdá se spokojený s postupnými kroky
      – úspěšný start použitého nosiče při teprve třetím startu svědčí o tom, že ví co dělá
      – kabina New Shepard dokáže na vrcholu dráhy poskytovat cca 3 minuty mikrogravitace, což vzbudilo docela velký ohlas mezi US univerzitami – pro hodně experimentů a pro testování vybavení na ISS je to víc než luxusní doba za velmi rozumnou cenu

  3. asdf napsal:

    Tady se ukazuje, jak bude ULA v nevýhodě. Ostatní konkurentni pojedou na svých motorech. ULA na motorech konkuretnů. Už jen z toho musí vyplývat, že v tomhle boji nemůže moc uspět.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.