sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropská datová dálnice funguje!

Evropský systém EDRS–SpaceDataHighway začal s pravidelným přenášením snímků ze sondy Sentinel-2A na Zemi. Jde o poslední ze čtyř Zemi snímkujících družic, která vstoupila pod křídla programu EDRS. Trvalo to několik měsíců, kdy se všechny systémy zkoušely a ověřovaly, než bylo možné zahájit posílání krásně barevných snímků rychleji než dříve. Celý systém EDRS bude tvořit několik družic na geostacionární dráze, které se pomocí laserů spojí s družicemi na nižších drahách, přijmou jejich data a pošlou je do pozemních středisek. První článek (EDRS-A) již ve vesmíru úspěšně funguje – je součástí družice Eutelsat 9B, která se do vesmíru dostala v lednu 2016.

Díky tomuto systému, který připomíná americkou obdobu TDRS, budou moci družice na nižších drahách odesílat data prakticky nonstop a ne jen když budou nad obzorem při pohledu z pozemní stanice. Schopnost systému přenášet v krátkém čase velké objemy dat ocení různé mise, ale asi nejvíce je to znát u projektů jako je Sentinel-2. Jeho snímky totiž slouží nejen k vylepšení zemědělských metod, úpravám map, či sledování změn rozlohy lesů, ale i k detekci znečištění jezer a pobřežních vod, nebo k aktuálnímu mapování oblastí zasažených zuřícími živly.

Část delty řeky Gangy vyfocená družicí Sentinel 2B a přenesená přes EDRS-A 27. října 2017.
Část delty řeky Gangy vyfocená družicí Sentinel 2B a přenesená přes EDRS-A 27. října 2017.
Zdroj: http://www.esa.int

Právě tyto úkoly často potřebují snímkovat danou oblast v rychlém sledu. Přes EDRS nyní začnou proudit každý den stovky gigabitů. Už dříve se podobný přenos testoval a osvědčil u družic Sentinel-1A, -1B a na Sentinelu-2B. Kupříkladu dvě družice Sentinel 1 mohly díky přechodu na EDRS přenést o polovinu dat více. Řada Sentinel 2 bude moci díky rychlému odesílání dat přes SpaceDataHighway nasnímat celou plochu zemské pevniny každých pět dní.

Ke startu se přitom chystá druhý uzel celého systému – EDRS-C, který by měl zdvojnásobit kapacitu celého systému. Pokud se nic nepokazí, měl by startovat jako sekundární náklad na družici Hylas-3, kterou má v příštím roce vynést raketa Ariane 5. Závěrem se ještě sluší dodat, že program EDRS–SpaceDataHighway je společným dílem veřejného a soukromého sektoru. Vznikl totiž díky spolupráci mezi Evropskou kosmickou agenturou a firmou Airbus, přičemž laserové terminály vyvinula firma Tesat-Spacecom ve spolupráci s německou kosmickou agenturou DLR.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
http://space.skyrocket.de/
http://space.skyrocket.de/

Zdroje obrázků:
https://img.newatlas.com/edrs-laser-2.jpg?…07d5bc3cf8f68137a375c62f9ac07581
http://www.esa.int/…/The_Ganges_Delta_relayed_by_EDRS-A.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Anonymous
Anonymous
6 let před

Takto to zni velmi dobre, ale realita je jina. Napriklad Sentinel-2 bezne ztraci data prave kvuli tomu, ze puvodne demostracni instrument OCP (Optical Communication Payload) nefunguje zcela optimalne a pritom mise se stala zavisla na stahovani dat prave pomoci OCP. Dat je vice, nez se planovalo (diky tomu, ze se snimkuje vic oblasti, nez se planovalo) a taky neni dostupna ctvrta X-band pozemni stanice, takze X-band link nestaci. Vsechny laserove terminaly (ty na satelitech na LEO i ty na GEO) ale maji potize se sensitivitou na radiaci (SEUs).

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Anonymous

Díky za informace.

vj
vj
6 let před
Odpověď  Anonymous

Proč se prostě nevrátí aspoň u části satelitů ke stavu před EDRS?

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  vj

Myslím že Anonymous to uvádí:
– sondy dostaly naloženo více práce (je větší zájem o jejich snímky)
– ještě není zcela hotová pozemní infrastruktura (takže klasický přenos je také bržděný
– tím pádem se spoléhají na přenos dat novou, ne zcela odladěnou metodou v naději že přerušení a ztracených dat bude co nejméně

Jestli ten výběr je mezi jedním snímkem ničivého hurikánu za hodinu se šancí méně než 50% na ztrátu dat(navíc asi ne celého „snímku“)… a mezi jedním snímkem za dvě hodiny ale spolehlivější starou metodou, tak prostě risknou tu první možnost. (to bezezbytku platí jen u práce kde se jeden jev/oblast snímkuje často a pravidelně)

Ondras
Ondras
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Ja bych to tak cerne nevidel, EDRS samozrejme neni jediny zpusob downlinku ze Sentinelu, snimky chodi i klasicky pres radiove spektrum. Vyhoda EDRS je v rychlosti downlinku, nejde vsak o technicky limit, ze by se nestahlo vse, co se nasnima. EDRS je skvele treba pro NTR aplilace.

vj
vj
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Prostě by dělali méně snímků a používali pro přenos pozemní stanice jako za starých časů před EDRS.
Jinak Sentinely nejsou meteorologické a MetOP nebo Meteosat zase nepoužívají EDRS.

Honza
Honza
6 let před

Proč je vlastně optický přenos dat rychlejší? Vyšší frekvence použitého elektromagentického záření? A jaká barva laserů se vlastně používá a proč?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.