sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Jak otestovat intertank obří rakety?

Jak asi pravidelní čtenáři našeho webu vědí, mám rád infografiky. Tento svébytný styl popularizace má totiž úžasný potenciál. Obrázek, který zjednodušenými kresbami a krátkými trefnými popisky dokáže popsat složité téma, není jednoduché vytvořit. Autor musí balancovat mezi informačním přínosem a grafickou atraktivitou, ale když se infografika povede, je to radost. Tento popularizační nástroj s přesahem do grafického umění může velmi často zasáhnout i čtenáře, kteří o kosmonautiku jako takovou zatím zájem nejevili. Dobře udělaná infografika ale dokáže zaujmout a přinést všechny důležité informace na jednom místě a navíc zabalené do působivého grafického kabátu. Proto se snažíme ty nejzajímavější a hlavně aktuální infografiky překládat do češtiny, aby se z nich mohli těšit i anglicky nemluvící čtenáři. Dnes Vám přinášíme infografiku, která se věnuje strukturálním zkouškám tzv. intertanku z centrálního stupně rakety SLS.

Grafika má protáhlý formát a proto jsme deaktivovali možnost rozkliknout si obrázek. Infografika je vložena tak, aby vyplnila celou šířku sloupce pro zprávu, takže Vám stačí jen scrollovat myší.

Infografika popisující strukturální zkoušky intertanku centrálního stupně rakety SLS.
Infografika popisující strukturální zkoušky intertanku centrálního stupně rakety SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov
Překlad: Autor

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/msfc-20180306-sls-itunload-1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/intertank_infographic_final.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaroslav Jansa
Jaroslav Jansa
6 let před

V plánech NASA není ani zmínka o Blue Origin nbo o SpaceX, že jim jde o společnou věc v rámci kosmického programu Kongresu.? Asi až v r.2030. NASA si vystačí sama a plánuje v rámci návrhu rozpočtu na finanční rok 2019 rozšíření vědeckých výzkumů v oblasti Měsíce s cílem vrátit se s pilotovaným průzkumem na měsíční povrch. Prvním krokem bude vývoj robotických přistávacích modulů s tím, že první výsledky by měly být zřejmé už v průběhu roku 2019. Nejprve se bude jednat o přistání s užitečnou hmotností 500 až 1000 kg (první mise v roce 2022) a později už budou mít přistávací moduly hmotnost až 6000 kg. NASA k výzkumu Měsíce rovněž využije družice typu CubeSat, jejichž první mise se předpokládá při letu lodi Orion – mise EM-1 (Exploration Mission).

Tom21
Tom21
6 let před

Bude takto testovať aj SpaceX BFR? Nezachytil som, že by takto testovali Falcony.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Tom21

SpaceX samozřejmě svůj hardware taky musela otestovat, jen SLS je trochu větší. Co se týče BFR, tak tam zatím nevíme, je to ještě trochu daleko.

boris
boris
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

daleko? ved uz v 2019 chce elon prve suborbitalne lety a v 2022 uz ide na mars, ci?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  boris

Ano, taková jsou prohlášení, ale buďme připraveni na odklady. Plán, který SpaceX razí, dává smysl, ale termíny považuji za slabé místo.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  boris

Elonova konkurence, která jeho tempo nestíhá, si raději žádné termíny neklade.

Amper
Amper
6 let před
Odpovědět  Tom21

myslim ze nikoliv. SpX testuje rakety tim ze je necha letet s nakladem. Proto NASA pozaduje (myslim) 7 letu ve „zmrazene“ konfiguraci tj. bez zmen ktere do ted SpX delala prubezne.

SLS ma pri druhem startu nest lidi a tak nestihne (nebylo by to ekonomicke) nasbirat dostatek kvalifikacnich letu a vyzaduje tudiz narocnejsi testovani.

Hadam ze BFR bude ze zacatku taky letat jako nakladni lod a tim ziskaji dost testovacich startu pro povoleni letu s posadkou. Navic je otazka zda lety BFR budou v gesci NASA nebo ciste SpX ,pripadne nejake jine organizace. Ta by pak urcovala podminky.

Tomáš Novák
Tomáš Novák
6 let před
Odpovědět  Amper

Myslím, že SX testuje velice důkladně – z poslední doby např. nový aerodynamický kryt, odložení mise Zuma, nebo testy motorů. Prostě o testech noc nemluví – to je vše.
Při porovnávání Falconu a SLS se nesmí zapomínat, že se jedná o zcela jiný druh rakety. Notory SLS jsou prověřené a bez problémů – u Falconů se vyskytují mikrotrhliny. SLS je celokovová – je velmi jednoduché „prosvítit“ monolitický materiál a objevit chyby – nepravidelnosti. U kompozitních materiálů F9 – je velice těžké rozeznat přirozené nepravidelnosti od trhlin. Kompozity jsou také chemicky poměrně složité materiály, takže se hůře předvídá jak se budou chovat za daných podmínek. Požadavek 7 startů není moc přísný – NASA prostě nechce, aby SX měnila raketu za pochodu. EM sice řekl, že F9B5 je poslední vývojové stádium, ale když uvážíme poslední pokusy o přistání – skoro bych o tom pochyboval. Takže mi to od NASA přijde spíš velkorysé – když na té raketě zase něco změníte, nejdříve to trochu zalítejte, než na to posadíte naše astronauty.

MilAN
MilAN
6 let před
Odpovědět  Tomáš Novák

Kolik má F9 těch kompozitních dílů ?

maiden
maiden
6 let před
Odpovědět  Tomáš Novák

Kdyz byla NASA schopna posadit lidi do raketoplanu… A ze tam bylo soucastek.

ptpc
ptpc
6 let před

Prečo sa bude intertank testovať „hore nohami“?

Marek
Marek
6 let před
Odpovědět  ptpc

Len odhadujem, ze by to mohlo byt tym, ze pri starte na to posobi zrychlenie v tom smere tak otocit to tak aby podobne posobilo zrychlenie tiazove by dalo logiku.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  ptpc

Při startu rakety působí na její konstrukci síly zdola, od motorů.
Možná mě někdo opraví, ale chápu to tak, že v MSFC existují pro jednotlivé díly centrálního stupně SLS dva typy testovacích stanovišť:
1) Stanoviště, která tlačí shora proti betonu (a ze stran). Tato stanoviště zřejmě mají jednodušší konstrukci a testovaný díl je uvnitř umístěn v obrácené poloze. Kromě testovacího stanoviště pro intertank mají tuto konstrukci i stanoviště 4693 pro vodíkovou nádrž a 4697 pro kyslíkovou nádrž.
2) Stanoviště, která tlačí zdola (a ze stran), do kterých se testovaný díl vloží v běžné poloze jako do ptačí klece. V takové konstrukci byla testována motorová sekce SLS. V článku https://kosmonautix.cz/2018/02/motorova-sekce-sls-obstala-na-jednicku/ je citováno vyjádření hlavního testovacího inženýra motorové sekce Marka Whitea: „Běžná testovací stanoviště, která tlačí proti betonu, zde nepřicházela v úvahu.“

ptpc
ptpc
6 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Ďakujem za odpoveď! 🙂

Vendelin
Vendelin
6 let před

Dobry den. Mam dotaz na zasvecenejsi odborniky.nadrze maji tvar polookouli a tudiz pri jejich spojeni zbyva v intertanku dost mista. Proč neni lepsi jedna polokoule a druha polokoule jako protikus?nadrze by sedely do sebe a avionika by se dala jinam. Dekuji za odpoved

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Vendelin

Protože mezi polokoulemi obou nádrží vede napříč intertankem traverza, která propojuje uchycovací body pro oba boostery. Boostery vytvářejí na intertank takový tlak, že bez traverzy hrozí poškození.
Fotografie:comment image

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Vendelin

Infografika vnější nádrže raketoplánu, kde je vidět celková situace:
http://www.spaceflight101.net/uploads/6/4/0/6/6406961/9757423.jpg

Vendelin
Vendelin
6 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Diky moc ted uz mi to dava smysl. Jen me to napadlo, protoze to tak řešili u saturnu 5 ale myslim ze u druheho stupne

Peter H.
Peter H.
6 let před

OT news:
SpaceX na svojom YT kanále zverejnila pútavé video „Falcon Heavy & Starman“, ktoré obsahuje okrem pekných a zaujímavých záberov z celej udalosti, aj neúspešný pokus o pristátie centrálneho prvého stupňa. 😉

https://www.youtube.com/watch?v=A0FZIwabctw

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Peter H.

Ano, dnes odpoledne to vydáme jako samostatný článek. 😉

Peter H.
Peter H.
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Super (y)

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Peter H.

Několik poznámek.
1) to dětátko s rukama nad hlavou je úžasné.
2) ty přibližující se boostery jsou dokonalé.
3) a ty záběry na přibližující se central core, no, to člověk může jen lomit rukama s tím, co se stalo. Ale dobré, fakt skvělé záběry.

https://kosmonautix.cz/2018/03/10/jak-otestovat-intertank-obri-rakety/