Motorová sekce SLS obstála na jedničku

Vývoz testovacího exempláře motorové sekce pro strukturální zkoušky.

Před několika měsíci jsme psali o tom, že se na Marshallově středisku chystají strukturální zkoušky motorové sekce rakety SLS. Testovací díl byl usazený ve speciální konstrukci, která dokázala simulovat podmínky, které budou na letové díly působit při startu. Do motorové sekce budou usazeny motory RS-25 a připojí se k ní i pomocné urychlovací bloky na tuhé palivo. Z toho vychází, že na tento díl budou působit extrémní síly a je proto nutné mít naprostou jistotu, že tohle namáhání přečká bez úhony. Nyní jsou zkoušky u konce a motorová sekce zvládla všechno namáhání v rámci strukturálních kvalifikačních testů. Na testovací exemplář působily síly s ekvivalentem v řádu stovek tun, ale díl to všechno vydržel.

Motorová sekce se bude nacházet v nejspodnější části centrálního stupně rakety SLS, který tvoří jakousi páteř tohoto nosiče. Při startu vytvoří motory tah 3628 tun a proto musí být motorová sekce neuvěřitelně pevná a odolná. „Tyto zkoušky znamenají významný pokrok na cestě k prvnímu startu rakety SLS,“ přiznává Mark White, hlavní testovací inženýr motorové sekce na Marshallově středisku a dodává: „Testy, které tu NASA provedla společně s hlavním dodavatelem centrálního stupně, firmou Boeing, prověřily, že díl je dost pevný na to, aby odolal zátěži a tlakům při startu a letu.“

Testovací stanoviště motorové sekce.

Testovací stanoviště motorové sekce.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Samotný testovací exemplář motorové sekce pro strukturální zkoušky vznikl v New Orleans, konkrétně v Michoudově středisku a po sestavení byl převezen člunem Pegasus na Marshallovo středisko, kde podstoupil zkoušky. V jejich rámci byl tento válec usazen do speciální konstrukce vysoké 16 metrů, která je vybavena elektronicky ovládanými písty. Právě jejich přesným ovládáním byl díl stlačován, natahován i kroucen silami v řádu stovek tun.

„SLS bude nejsilnější raketou světa a abychom nasimulovali tyto neuvěřitelné síly, museli být lidé z NASA a Boeingu hodně inovativní,“ připouští White a dodává: „Běžná testovací stanoviště, která tlačí proti betonu, zde nepřicházela v úvahu. Taková konstrukce by vyplnila celý testovací prostor a nezbylo by žádné místo pro manipulaci s dílem a jeho instalaci.“

Strukturální zkoušky motorové sekce centrálního stupně rakety SLS.

Strukturální zkoušky motorové sekce centrálního stupně rakety SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov
Překlad: Autor

Konstrukce na Marshallově středisku však připomíná spíše ptačí klec, která obklopuje testovací díl. Zkušební konstrukce je navržena tak, aby byla dost pevná a ohebná na to, aby odolala silám, které vytvoří. Sedí na čtyřech betonových plochách, přičemž každá z nich má velikost srovnatelnou s krabicí na pizzu. Díky tomu je testovací stanoviště mnohem kompaktnější a flexibilnější.

Velikost motorové sekce v testovací konstrukci vynikne při srovnání s lidskou postavou.

Velikost motorové sekce v testovací konstrukci vynikne při srovnání s lidskou postavou.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Testovací konstrukce váží 770 tun a uvnitř byl uložen testovací díl, který navíc ochlazoval kryogenní systém na nízké teploty, čímž se simuloval chlad z nádrže s kapalným vodíkem – ta bude přímo nad motorovou sekcí. Motorová sekce byla k testovacímu stanovišti připevněna 16 000 šrouby a pak přišlo ke slovu více než 50 pístů, které začaly na díl vyvíjet síly.

Pohyblivé prvky během zkoušek simulovaly tlaky od motorů RS-25 – 1 300 tun i od urychlovacích bloků – každý 340 tun. Testovaly se různé scénáře včetně ověřování držáků potrubí z nádrže s kapalným kyslíkem. Ta se nachází v horní části centrálního stupně a jejím úkolem je dodávat okysličovadlo motorům RS-25. Kapalný kyslík urazí z nádrže k motorům zhruba 46 metrů skrz potrubí, kterému se říká downcomer a které je vedené po vnější části rakety. Během zkoušek se proto ověřovalo, zda držáky tohoto potrubí dokáží odolat silám, když velké objemy této tekutiny budou procházet ohybem potrubí směrem k motorům. Během každé zkoušky byly testovaný díl motorové sekce i „downcomer“ monitorovány velmi podrobně s využitím více než tří tisíc kanálů, které měřily nejrůznější údaje. Nyní, když jsou zkoušky motorové sekce hotové, je možné přikročit k dalším testům – inženýři se již začínají připravovat na testy intertanku i obou obřích nádrží – pro palivo i okysličovadlo.

Vizualizace testovacího stanoviště pro intertank centrálního stupně SLS.

Vizualizace testovacího stanoviště pro intertank centrálního stupně SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/C-Q9jL1UAAAXAVm.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/enginesection.jpg
https://www.nasa.gov/…/image/engine_section_infographic_final.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/elg_9367_0.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/intertank2.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

31 komentářů ke článku “Motorová sekce SLS obstála na jedničku”

  1. thailand napsal:

    Tak to vypadá že centrer core od falconu heavy narazil do vody

  2. Jiří Hošek napsal:

    V této souvislosti vysvětlím větu z posledního článku Cesta k Exploration Mission-1: „Na testovacím stanovišti 4619 V Marshallově středisku vesmírných letů (MSFC) v Huntsville byly v listopadu 2017 ukončeny strukturální testy neletového kvalifikačního exempláře motorové sekce v úrovni zatížení pro EM-1.“

    V prosinci 2017 a v lednu 2018 byly prováděny testy v úrovni zatížení pro misi EM-2, tedy pro SLS Block 1B. Právě tyto testy byly nyní úspěšně ukončeny.

  3. vencour napsal:

    Oprava?

    Při startu vytvoří motory (… tah?) 3628 tun a proto musí být motorová sekce neuvěřitelně pevná a odolná.

  4. RiMr napsal:

    „Sedí na čtyřech betonových plochách, přičemž každá z nich má velikost srovnatelnou s krabicí na pizzu“

    …no a je to malá pizza nebo velká? Nemáte rozměry, bylo by to o dost jasnější…?

  5. Vladimír Todt napsal:

    Myslíte, že případný relativně bezproblémový chod konstrukce a testování BFR bude mít nějaký vliv na SLS? Např. třeba vyvolání určitých minizávodů kdo to a to stihne dříve?

  6. Petr Šída napsal:

    Čistě teoreticky, nejsou ty čísla každé o něčem jiném, to že raketa selže ještě nemusí znamenat LOC

  7. Android napsal:

    SLS? nezájem.. mrtvej projekt. Ať žije FH a BFR!

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.