sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Servisní modul Orionu pro posádku

V polovině října jsme Vás seznámili s fotkami z výroby evropského servisního modulu pro americkou loď Orion, která vyrazí na misi EM-2. Půjde tedy o první pilotovaný let této lodi. V říjnu ještě bylo vidět jednotlivé díly modulu, ale za několik týdnů udělali technici velký krok vpřed. Servisní modul je totiž po stránce vnitřní struktury dokončený. Hlavním úkolem této nosné struktury je poskytnout celému servisnímu modulu potřebnou pevnost. Tuto strukturu tvoří dva kruhové díly – horní a spodní, které jsou spojené vertikálními panely.

Výroba servisního modulu lodi Orion pro misi EM-2
Výroba servisního modulu lodi Orion pro misi EM-2
Zdroj: http://blogs.esa.int

Fotky, které vznikly v listopadu v turínské výrobní hale společnosti Thales Alenia Space zároveň hezky ukazují, že horní deska je silnější, protože na ni bude působit větší zátěž. Kupříkladu k ní budou připevněny nádrže modulu, které pojmou až devět tun paliva. Naopak spodní deska nenese žádnou zátěž a slouží hlavně k tomu, aby se nádrže nikam neposunuly. Zbývající otvory v konstrukci mají za úkol odlehčit servisní modul, protože v kosmonautice hraje roli každý kilogram.

Servisní modul lodi Orion pro misi EM-2 v listopadu 2017.
Servisní modul lodi Orion pro misi EM-2 v listopadu 2017.
Zdroj: http://blogs.esa.int

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_112523.jpg
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_112231.jpg
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171121_132407.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
6 let před

Je to celé akési deravé. Predpokladám že to majú dobre spočítané, a že nepoužívajú pri prepočtoch v Amerike poundy a v Euópe kg ako sa to už raz stalo pri pristávaní na Mesiaci. Bolo to už dávno, ešte v začiatkoch letov na Mesiac. Samozrejme, skončilo to haváriou.
pb 🙁 „)
Vtedy to bola katastrófa a škandál, dnes to vyznieva skôr úsmevne.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  pbpitko

Nemyslíte Mars Climate Orbiter a jeho zánik v atmosféře Marsu v září 1999? S tím neměla Evropa nic společného. Šlo o rozdílné jednotky v softwaru společnosti Lockeed Martin a NASA.

ldx
ldx
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Tak je celkem neuvěřitelné, že nějaká firma v kosmickém výzkumu ještě dnes používá nebo používala nepřesné imperiální jednotky. To bylo dobré tak pro obchod v 19. století, kde se na nějakou tu délkovou nebo hmotnostní odchylku, u převážně zemědělských produktů hledět nemuselo…

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  ldx

Máte samozřejmě pravdu, unifikace v tak riskantním oboru je naprostý základ. Ale nejspíš podceňujete tu šílenou setrvačnost každého funkčního velkého systému. Bratr je řemeslník a občas sleduje nějaké rady a triky co dávají na youtube jeho američtí „kolegové“ – ti v každém druhém videu imperiální systém chválí a propagují 😀

To pak máte s tím přechodem na metrický systém těžké. Americký řemeslník (nejlépe na venkově) raději vyhodí dílnu do luftu, než by si něco nechal poroučet od „fašistických úředníků“.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  pbpitko

Testují to a zatím to vypadá dobře. Neletový testovací exemplář evropského servisního modulu Orionu podstoupil loni a letos na stanici Plum Brook v Sandusky úspěšně akustické testy, vibrační testy v kmitočtovém rozsahu od 20 Hz do 10 000 Hz, šokové testy simulující odhazování ochranných krytů během vzletu, pyrošokový test simulující oddělení Orionu od stupně ICPS na dráze k Měsíci, a po tom všem i test rozevření panelů solárních baterií.
Stejný exemplář nyní podstupuje v Lockheed Martin v Denveru ve spojení s modulem pro posádku a věžičkou LAS další strukturální testy, například zátěžové testy pomocí hydraulických zvedáků, testy pyrošokové, akustické, vibrační a simulaci úderu blesku na loď připravenou ke startu pro prokázání, že konstrukce lodi dokáže ochránit citlivou palubní elektroniku. Série strukturálních testů má ověřit stávající modely, charakterizovat dynamickou odezvu konstrukcí a prokázat, že konstrukce lodi a spojů splňuje požadovaný bezpečnostní faktor odolání tlakům a namáháním v podmínkách vzletu na raketě SLS a kosmického letu včetně nezbytné rezervy. Testy, jejichž součástí je servisní modul, mají probíhat celý příští rok.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Jinak, aby nedošlo k omylu, co je myšleno silnější horní deskou. Součástí servisního modulu je pouze to, co je na poslední fotografii v článku. Horní prstenec na prvních dvou fotografiích slouží pouze k přepravě modulu v hale společnosti Thales Alenia. Dobře je to vidět tady:
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_095820.jpg

Slávek
Slávek
6 let před

Pro Orion s posádkou by byl nejlepším testem plánovaný let kolem orbitu Měsíce a zpět.

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  Slávek

A pro testování odolnosti boosterů na TPH proti nízkým teplotám by byl nejlepším testem start raketoplánu s posádkou. Tak jste to myslel ?

Český polárník Jarda Pavlíček na každé přednášce autoritativně tvrdí, že důkladná příprava je základ každé expedice a že tato příprava nijak nesnižuje sílu zážitku

Skutečně drsné prostředí (jakým vesmír 100% je) vás stejně vždy překvapí něčím nečekaným nebo dokonce nepříjemným ! Už samotné biologické přežití tam nahoře je adrenalin sám o sobě.

Když se poctivě připravujete do extrémního prostředí tak si nevybíráte nudu místo dobrodružství, ale dobrodružství místo sebevražedného hazardu

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Zdá se mi, že to Slávek myslel dobře. Zkrátka, že trajektorie, která je plánována pro pilotovaný let EM-2 (tj. průlet kolem Měsíce), je ta nejlepší, kterou mohli vybrat. Pochopil jsem to správně, Slávku?

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Slávek

Ještě lepší by byla dráha Apolla 8, ale to bychom asi chtěli moc.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Trajektorie byla navržena podle míry rizika, které jsou manažeři NASA ochotni přijmout. Na rozdíl od Apolla 8 půjde v případě Orionu o první let s posádkou. Jedním z konkrétních důvodů, proč Orion nebude naveden na oběžnou dráhu Měsíce, je systém podpory životních podmínek, který bude ve své kompletní podobě použit v Orionu poprvé.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Mě by se dráha A8 líbila taky moc, ale bez záložního motoru je to podle mě nesmyslný risk. Full HD foto vycházející Země I tak bezpečně přetlouknou ty Andersovy, ne co do významu, ale v kráse, akorát Borman a spol měli víc pokusů. Mimochodem, už se na ně těším.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Servisní modul Orionu má záložní motory. Zálohou hlavního motoru AJ10-190 je osm pomocných motorů R-4D-11, které jsou umístěny kolem něj. Jejich primárním úkolem jsou korekce dráhy:
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2014/11/MerkelOrion_ESA4X3.jpg

Než se Apollo 8 vydalo k Měsíci, testovalo pilotované Apollo 7 všechny systémy 11 dnů na LEO. Mise Orionu je ambiciózní v tom, že hned při první pilotované misi má letět k Měsíci. Nebude mít ovšem dostatek paliva pro navedení na jakoukoli oběžnou dráhu Měsíce. To je dáno tím, že první den letu bude testovat všechny své kritické systémy na protáhlé eliptické dráze Země s dobou oběhu 1 den, z níž by se případně mohl vrátit zpět na Zemi. Horní stupeň EUS tedy vynese Orion pouze na tuto eliptickou dráhu, ale brzy poté se od Orionu odpojí, a pokud bude součástí mise modul PPE, EUS jej samostatně urychlí na TLI. Pokud bude Orion v pořádku, urychlí se druhý den na TLI zážehem vlastního motoru AJ10-190.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.