V polovině října jsme Vás seznámili s fotkami z výroby evropského servisního modulu pro americkou loď Orion, která vyrazí na misi EM-2. Půjde tedy o první pilotovaný let této lodi. V říjnu ještě bylo vidět jednotlivé díly modulu, ale za několik týdnů udělali technici velký krok vpřed. Servisní modul je totiž po stránce vnitřní struktury dokončený. Hlavním úkolem této nosné struktury je poskytnout celému servisnímu modulu potřebnou pevnost. Tuto strukturu tvoří dva kruhové díly – horní a spodní, které jsou spojené vertikálními panely.
Fotky, které vznikly v listopadu v turínské výrobní hale společnosti Thales Alenia Space zároveň hezky ukazují, že horní deska je silnější, protože na ni bude působit větší zátěž. Kupříkladu k ní budou připevněny nádrže modulu, které pojmou až devět tun paliva. Naopak spodní deska nenese žádnou zátěž a slouží hlavně k tomu, aby se nádrže nikam neposunuly. Zbývající otvory v konstrukci mají za úkol odlehčit servisní modul, protože v kosmonautice hraje roli každý kilogram.
Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/
Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_112523.jpg
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_112231.jpg
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171121_132407.jpg
Je to celé akési deravé. Predpokladám že to majú dobre spočítané, a že nepoužívajú pri prepočtoch v Amerike poundy a v Euópe kg ako sa to už raz stalo pri pristávaní na Mesiaci. Bolo to už dávno, ešte v začiatkoch letov na Mesiac. Samozrejme, skončilo to haváriou.
pb 🙁 „)
Vtedy to bola katastrófa a škandál, dnes to vyznieva skôr úsmevne.
Nemyslíte Mars Climate Orbiter a jeho zánik v atmosféře Marsu v září 1999? S tím neměla Evropa nic společného. Šlo o rozdílné jednotky v softwaru společnosti Lockeed Martin a NASA.
Tak je celkem neuvěřitelné, že nějaká firma v kosmickém výzkumu ještě dnes používá nebo používala nepřesné imperiální jednotky. To bylo dobré tak pro obchod v 19. století, kde se na nějakou tu délkovou nebo hmotnostní odchylku, u převážně zemědělských produktů hledět nemuselo…
Máte samozřejmě pravdu, unifikace v tak riskantním oboru je naprostý základ. Ale nejspíš podceňujete tu šílenou setrvačnost každého funkčního velkého systému. Bratr je řemeslník a občas sleduje nějaké rady a triky co dávají na youtube jeho američtí „kolegové“ – ti v každém druhém videu imperiální systém chválí a propagují 😀
To pak máte s tím přechodem na metrický systém těžké. Americký řemeslník (nejlépe na venkově) raději vyhodí dílnu do luftu, než by si něco nechal poroučet od „fašistických úředníků“.
Testují to a zatím to vypadá dobře. Neletový testovací exemplář evropského servisního modulu Orionu podstoupil loni a letos na stanici Plum Brook v Sandusky úspěšně akustické testy, vibrační testy v kmitočtovém rozsahu od 20 Hz do 10 000 Hz, šokové testy simulující odhazování ochranných krytů během vzletu, pyrošokový test simulující oddělení Orionu od stupně ICPS na dráze k Měsíci, a po tom všem i test rozevření panelů solárních baterií.
Stejný exemplář nyní podstupuje v Lockheed Martin v Denveru ve spojení s modulem pro posádku a věžičkou LAS další strukturální testy, například zátěžové testy pomocí hydraulických zvedáků, testy pyrošokové, akustické, vibrační a simulaci úderu blesku na loď připravenou ke startu pro prokázání, že konstrukce lodi dokáže ochránit citlivou palubní elektroniku. Série strukturálních testů má ověřit stávající modely, charakterizovat dynamickou odezvu konstrukcí a prokázat, že konstrukce lodi a spojů splňuje požadovaný bezpečnostní faktor odolání tlakům a namáháním v podmínkách vzletu na raketě SLS a kosmického letu včetně nezbytné rezervy. Testy, jejichž součástí je servisní modul, mají probíhat celý příští rok.
Jinak, aby nedošlo k omylu, co je myšleno silnější horní deskou. Součástí servisního modulu je pouze to, co je na poslední fotografii v článku. Horní prstenec na prvních dvou fotografiích slouží pouze k přepravě modulu v hale společnosti Thales Alenia. Dobře je to vidět tady:
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_095820.jpg
Pro Orion s posádkou by byl nejlepším testem plánovaný let kolem orbitu Měsíce a zpět.
A pro testování odolnosti boosterů na TPH proti nízkým teplotám by byl nejlepším testem start raketoplánu s posádkou. Tak jste to myslel ?
Český polárník Jarda Pavlíček na každé přednášce autoritativně tvrdí, že důkladná příprava je základ každé expedice a že tato příprava nijak nesnižuje sílu zážitku
Skutečně drsné prostředí (jakým vesmír 100% je) vás stejně vždy překvapí něčím nečekaným nebo dokonce nepříjemným ! Už samotné biologické přežití tam nahoře je adrenalin sám o sobě.
Když se poctivě připravujete do extrémního prostředí tak si nevybíráte nudu místo dobrodružství, ale dobrodružství místo sebevražedného hazardu
Zdá se mi, že to Slávek myslel dobře. Zkrátka, že trajektorie, která je plánována pro pilotovaný let EM-2 (tj. průlet kolem Měsíce), je ta nejlepší, kterou mohli vybrat. Pochopil jsem to správně, Slávku?
Ještě lepší by byla dráha Apolla 8, ale to bychom asi chtěli moc.
Trajektorie byla navržena podle míry rizika, které jsou manažeři NASA ochotni přijmout. Na rozdíl od Apolla 8 půjde v případě Orionu o první let s posádkou. Jedním z konkrétních důvodů, proč Orion nebude naveden na oběžnou dráhu Měsíce, je systém podpory životních podmínek, který bude ve své kompletní podobě použit v Orionu poprvé.
Mě by se dráha A8 líbila taky moc, ale bez záložního motoru je to podle mě nesmyslný risk. Full HD foto vycházející Země I tak bezpečně přetlouknou ty Andersovy, ne co do významu, ale v kráse, akorát Borman a spol měli víc pokusů. Mimochodem, už se na ně těším.
Servisní modul Orionu má záložní motory. Zálohou hlavního motoru AJ10-190 je osm pomocných motorů R-4D-11, které jsou umístěny kolem něj. Jejich primárním úkolem jsou korekce dráhy:
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2014/11/MerkelOrion_ESA4X3.jpg
Než se Apollo 8 vydalo k Měsíci, testovalo pilotované Apollo 7 všechny systémy 11 dnů na LEO. Mise Orionu je ambiciózní v tom, že hned při první pilotované misi má letět k Měsíci. Nebude mít ovšem dostatek paliva pro navedení na jakoukoli oběžnou dráhu Měsíce. To je dáno tím, že první den letu bude testovat všechny své kritické systémy na protáhlé eliptické dráze Země s dobou oběhu 1 den, z níž by se případně mohl vrátit zpět na Zemi. Horní stupeň EUS tedy vynese Orion pouze na tuto eliptickou dráhu, ale brzy poté se od Orionu odpojí, a pokud bude součástí mise modul PPE, EUS jej samostatně urychlí na TLI. Pokud bude Orion v pořádku, urychlí se druhý den na TLI zážehem vlastního motoru AJ10-190.