sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další osud titanových kormidel na Falconech

Na misi Iridium-2 letěl v červnu letošního roku Falcon 9 s novými roštovými kormidly. Ta se lišila nejen tvarem a velikostí, ale především materiálem. Místo tradičního hliníku byl použit titan. Ačkoliv Elon Musk nová kormidla hodně chválil, jejich dalšího nasazení jsme se již nedočkali a všechny následující mise obsloužila stará hliníková kormidla. Spekulovalo se o mnoha důvodech, ale Elon Musk nyní na Twitteru prozradil, jak to ve skutečnosti je. Nás může těšit, že se nad touto novou technologií nezavřela voda a že ji čeká slibná budoucnost.

V Muskova tweetu vyplývá, že SpaceX chce titanová kormidla používat pouze na misích, při kterých je vracející se stupeň vystaven extrémnímu namáhání a zahřívání. Na verzi Block 5 (kterou zde Musk označuje jako V5) se však už budou používat pouze titanová kormidla, což souvisí s tím, že tato verze má být mnohem snáze a rychleji připravena k opakovanému použití, což s hliníkovými kormidly moc nejde.

Už delší dobu navíc víme, že kromě verze Block 5 bychom se titanových kormidel měli dočkat i na Falconu Heavy, který by mohl startovat už v lednu roku 2018. Zatímco postranní bloky budou mít titanová kormidla, centrální stupeň vstoupí do atmosféry s kormidly hliníkovými.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/06/new-grid-fins.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Melechin
6 let před

S tím Falconem Heavy to je naopak. Boční stupně budou mít titanová kormidla, zatímco centrální bude mít hliníková.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Petr Melechin

Díky, opraveno.

RobertR
RobertR
6 let před
Odpověď  Petr Melechin

Tomu moc nerozumiem, nebude mat centralny stupen akcnejsi navrat do atmosfery ?

Petr Melechin
6 let před
Odpověď  RobertR

Při demonstrační misi to nemusí být nikterak velký rozdíl, neboť centrální stupeň bude mít dost paliva na zpomalující zážeh před vstupem do atmosféry. Boční stupně však mají kvůli chybějícímu mezistupni a „čepičce“ jiné aerodynamické vlastnosti než běžný první stupeň Falconu 9. To má údajně za následek nutnost použití titanových kormidel, které umožňují lepší ovladatelnost stupně. To vysvětloval Musk na Twitteru: http://www.elonx.cz/musk-vs-twitter-znovupouziti-falconu-do-24-hodin-nova-kormidla-zachrana-krytu-a-dalsi-novinky/

Petr Melechin
6 let před
Odpověď  Petr Melechin

Koukám, že jsem se vyjádřil trochu nešikovně, tak jen pro upřesnění: Musk mluvil o té lepší ovladatelnosti, ne o bočních stupních FH (tyto informace jsou nepotvrzené, ale od spolehlivých zdrojů).

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Petr Melechin

To vypadá, že ty jednou letěné stupně, které přistanou na pevnině, chce co nejdříve naplnit palivem a bez nějaké velké údržby poslat na další misi.

Vojta
Vojta
6 let před

Nejspíš má na skladě hromadu hliníkových kormidel, která chce využít a titanová šetří na později nebo na mise, kde by hliníková zvyšovala riziko neúspěšného přistání. To je normální postup ve spoustě firem.

ventYl
ventYl
6 let před
Odpověď  Vojta

Nmyslim, ze by zrovna SpX bola firmou, ktora si na sklad necha vyrobit desiatky tych kridiel. Ak kazdy komponent prakticky nepretrzite vylepsuje a ked to nie je v tomto odvetvi zvykom – rakety su prakticky 100% BTO tovar bolo by to velmi nepravdepodobne aj ked su firmy, co to robia. Ale ani to by som za tak 100% pravdive nebral. Sklad su dnes vacsinou mrtve prachy, kazdy chce veci JIT a na sklad sa nerobi, pokial sa nevie, ze sa to preda. Alebo skladovanie a distribucia nie je hlavnym biznisom samotnej firmy.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  ventYl

Druhá možnost je, že titanová kormidla jsou tak drahá, že se vyplatí jen pro mise, které by jinak byly ohroženy. U ostatních odepíší hliníková a jede se dál.
Mě ta kormidla přijdou jako spotřební materiál a nejsou až tak velká, takže je klidně mohli objednávat/vyrábět po větších balících kvůli vytížení stroje. Minimálně u odlévací formy by to dávalo smysl, ale nevím, jestli nejsou obráběná.

Robert1
Robert1
6 let před
Odpověď  Vojta

Nevidim dovod preco by nemala tesla kormidla na sklade v dostatocnom pocte, funguju spolahlivo, takze preco ich menit ked su navyse aj lacne a kontrolovat a natierat ich moze hocijaky praktikant. Urcite nevylepsuje nepretrzite kazdy komponent na to zabudnite, to by vam strielali rakety jedna za druhou, zmeny su podla mna sporadicke a skor SW charakteru pripadne male zmeny typu zhrubsenie materialu na miestach kde sa zistilo namahanie atp. Nemozete menit vsetko stale lebo neviete potom urcit dostatocne presne aka zmena mala aky ucinok alebo dosledok.

Richard
Richard
6 let před
Odpověď  Vojta

K tomu bych se asi klonil, ono se to nezdá, ale titanový kus může být klidně 10x dražší, než hliníkový – dražší materiál, jinak se odlévá, hůře se obrábí…

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Vojta

Myslím si, že titanových kormidel zatím nemají dostatek a že potřebují spotřebovat hliníková kormidla na zbývajících misích s Block 3. Mezitím jistě vyvíjí vhodnou (levnou) technologii na výrobu těch titanových.

Jan Běhounek
Jan Běhounek
6 let před

Zdravím,rád bych se zeptal jestli u mise Iridium 4 bude použit již jednou letěný 1.stupeň?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jan Běhounek

Hezký den, zítra vyjde o této misi velký a podrobný článek, který odpoví na všechny otázky, ale takhle předem už mohu říct, že na téhle misi poletí již jednou použitý stupeň.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.