sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Test padáku pro Mars rover 2020

NASA se snaží připravit na misi svého příštího marsovského vozítka jak to jen jde. 4. října letošního roku vypustila ze základny Wallops ve Virginii dvoustupňovou suborbitální raketu, která vynesla náklad do výšky 50 kilometrů. Tady je hustota vzduchu srovnatelná s podmínkami na Marsu a jelikož sestava letěla nadzvukovou rychlostí, mohl se ozkoušet padesátikilový padák pro tuto misi. V době vystřelení se sestava pohybovala 1,8× rychleji než zvuk, přičemž padák se ve zlomku sekundy otevřel a začal sestavu podle plánu brzdit.

Vše důkladně snímaly kamery včetně rychloběžné s tisícem snímků za sekundu. Díky tomu mají inženýři k dispozici velmi podrobný zpomalený záznam, na kterém mohou pozorně sledovat veškeré aspekty krátkého, ale kriticky důležitého momentu, na kterém bude záviset úspěšné přistání nového amerického roveru.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.jpl.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/centers/ames/images/content/333681main_D2009_0331_T0164.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
7 let před

Neskutečný mazec!

casso
casso
7 let před

tie spomalene zabery su uzasne.

pripada mi trosku nestastne zo strany NASA hovorit o rychlosti zvuku ked su vo vyske 50 km kde je uz dost riedka atmosrfera a rychlost zvuku je podstatne nizsia ako pri povrchu zeme.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  casso

Nejsem odborník na aerodynamiku, ale mám pocit, že ta hranice rychlosti zvuku je důležitá z materiálového hlediska kvůli rázovým vlnám.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano je to tak – při nadzvukových rychlostech (bez ohledu na absolutní velikost rychlosti zvuku v daném prostředí) se padák chová výrazně jinak, než při rychlostech podzvukových, a to chování nelze jednoduše extrapolovat z testů při podzvukových rychlostech. I pokud by před ním nebylo samotné bržděné těleso, bude to chování jiné. A přítomnost toho tělesa to ještě komplikuje tím, že na padák „pouští“ rázové vlny.
Ne že by z toho člověk něco zásadního pochopil, ale pro představu jak je to chování komplikované, může posloužit třeba tato prezentace:
https://solarsystem.nasa.gov/docs/11%20-%20Supersonic%20parachutes%20Lingard.pdf

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Petr Scheirich

To vysvětluje, proč nadzvukové padáky mívají dlouhé centrální lano.

casso
casso
7 let před
Odpověď  Petr Scheirich

Nie len ze to je komplikovane. to je cela veda….

GaGaGa
GaGaGa
7 let před

Myslel jsem, že let a přistání budou převzaty od curiosity.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  GaGaGa

Z valné většiny ano, ale NASA zřejmě dělá drobné změny.

Alois
Alois
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Do mise byl jistě zakomponován technický a technologický pokrok za min. 10 let a výsledek je třeba testovat.

Martin
Martin
7 let před

Velmi zajímavý test. Zaujal mě zvláštní vzhled té nosné rakety, vypadá jako by byla sestavena ze dvou zcela odlišných typů raket.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Martin

Použila se raketa Black Brant IX – https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Brant_(rocket). tyto rakety využívají stupně od jiných raket Black Brant.

Vlastislav Výprachtický

Pro jistotu bych instaloval záložní padák s airbag patronou pro nucené otevření v případě bočního větru a turbulenci. Tvar padáku bude k těmto podmínkám hodně citlivý.

RiMr
RiMr
7 let před

Nechci být jízlivý, ale myslím, že ti lidi co to v NASA konstruují a počítají už možná nějakou tu hračku postavili… ale můžete jim zkusit napsat, třeba se plácnou do čela 🙂

Android
7 let před
Odpověď  RiMr

Máte pravdu, tyhle srandovní rady směrem do NASA jsou prostě srandovní.

Kamil
Kamil
7 let před

Takže tentokrát vydržel

Vlastislav Výprachtický

RE – RiMr + srandovní Android – pane a droide , z článku jsem nic podobného nevyčetl, proto jsem reagoval. Asi se musejí plácnout do čela, protože by to muselo být rovněž předmětem zkoušky. Užívejte si mých dobrých postřehů.

Vojta
Vojta
7 let před

Jde pouze o nadzvukový padák, který je poměrně malý. Vzhledem k jeho velikosti a rychlosti, v jaké bude pracovat, je nějaký vliv bočního větru dost malý na to, aby to ospravedlnilo extra zátěž kvůli zdvojení systému. Po zpomalení se tento padák odhodí a vytáhne se hlavní.
Pokud jde o techniku, tak je opravdu směšné NASA do něčeho kibicovat. Kvůli bezpečnosti je samozřejmě možné systémy zálohovat, ale není to pilotovaná mise a každý kilogram v zálohách znamená kilogram na chybějícím vědeckém vybavení. Proto je nutné pečlivě rozvážit, co se zálohovat vyplatí a co už ne. A to od svého počítače (pokud náhodou není přímo v NASA) těžko uděláte.

Alois
Alois
7 let před
Odpověď  Vojta

Nikde jsem nečetl, že by Američané instalovali “ záložní“ padáky do pilotovaných lodí.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Alois

Taky o tom nevím, ale dávalo by to větší smysl než je montovat do automatické sondy na Mars. Apollo mělo tři hlavní padáky a přistání se dvěma by nebyl zásadní problém, takže záloha v určitém slova smyslu existovala. Sojuz má oproti tomu klasický záložní padák.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpověď  Alois

A to se i stalo. Patnáctce.comment image

Vlastislav Výprachtický

Re,Re, Pane Vojto, přečtětě si znovu co jsem napsal, je to můj názor. Okecat se dá všechno, kibicování to rozhodně nebylo, od Vás to však je snaha o chválozpěv.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před

Super. Když sledujeme vystřelení padáku reálnou rychlostí, je to hned. Takto zpomaleně, když je krásně vidět všechny ty šňůry, jak se pomalu rozvíjejí a napínají a nezamotají… konečně člověk docení práci padáku, která je sice pasivnější než přistávací trysky, ale neméně důležitá.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.