sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Test padáku pro Mars rover 2020

NASA se snaží připravit na misi svého příštího marsovského vozítka jak to jen jde. 4. října letošního roku vypustila ze základny Wallops ve Virginii dvoustupňovou suborbitální raketu, která vynesla náklad do výšky 50 kilometrů. Tady je hustota vzduchu srovnatelná s podmínkami na Marsu a jelikož sestava letěla nadzvukovou rychlostí, mohl se ozkoušet padesátikilový padák pro tuto misi. V době vystřelení se sestava pohybovala 1,8× rychleji než zvuk, přičemž padák se ve zlomku sekundy otevřel a začal sestavu podle plánu brzdit.

Vše důkladně snímaly kamery včetně rychloběžné s tisícem snímků za sekundu. Díky tomu mají inženýři k dispozici velmi podrobný zpomalený záznam, na kterém mohou pozorně sledovat veškeré aspekty krátkého, ale kriticky důležitého momentu, na kterém bude záviset úspěšné přistání nového amerického roveru.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.jpl.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/centers/ames/images/content/333681main_D2009_0331_T0164.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
7 let před

Neskutečný mazec!

casso
casso
7 let před

tie spomalene zabery su uzasne.

pripada mi trosku nestastne zo strany NASA hovorit o rychlosti zvuku ked su vo vyske 50 km kde je uz dost riedka atmosrfera a rychlost zvuku je podstatne nizsia ako pri povrchu zeme.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  casso

Nejsem odborník na aerodynamiku, ale mám pocit, že ta hranice rychlosti zvuku je důležitá z materiálového hlediska kvůli rázovým vlnám.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano je to tak – při nadzvukových rychlostech (bez ohledu na absolutní velikost rychlosti zvuku v daném prostředí) se padák chová výrazně jinak, než při rychlostech podzvukových, a to chování nelze jednoduše extrapolovat z testů při podzvukových rychlostech. I pokud by před ním nebylo samotné bržděné těleso, bude to chování jiné. A přítomnost toho tělesa to ještě komplikuje tím, že na padák „pouští“ rázové vlny.
Ne že by z toho člověk něco zásadního pochopil, ale pro představu jak je to chování komplikované, může posloužit třeba tato prezentace:
https://solarsystem.nasa.gov/docs/11%20-%20Supersonic%20parachutes%20Lingard.pdf

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Petr Scheirich

To vysvětluje, proč nadzvukové padáky mívají dlouhé centrální lano.

casso
casso
7 let před
Odpověď  Petr Scheirich

Nie len ze to je komplikovane. to je cela veda….

GaGaGa
GaGaGa
7 let před

Myslel jsem, že let a přistání budou převzaty od curiosity.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  GaGaGa

Z valné většiny ano, ale NASA zřejmě dělá drobné změny.

Alois
Alois
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Do mise byl jistě zakomponován technický a technologický pokrok za min. 10 let a výsledek je třeba testovat.

Martin
Martin
7 let před

Velmi zajímavý test. Zaujal mě zvláštní vzhled té nosné rakety, vypadá jako by byla sestavena ze dvou zcela odlišných typů raket.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Martin

Použila se raketa Black Brant IX – https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Brant_(rocket). tyto rakety využívají stupně od jiných raket Black Brant.

Vlastislav Výprachtický

Pro jistotu bych instaloval záložní padák s airbag patronou pro nucené otevření v případě bočního větru a turbulenci. Tvar padáku bude k těmto podmínkám hodně citlivý.

RiMr
RiMr
7 let před

Nechci být jízlivý, ale myslím, že ti lidi co to v NASA konstruují a počítají už možná nějakou tu hračku postavili… ale můžete jim zkusit napsat, třeba se plácnou do čela 🙂

Android
7 let před
Odpověď  RiMr

Máte pravdu, tyhle srandovní rady směrem do NASA jsou prostě srandovní.

Kamil
Kamil
7 let před

Takže tentokrát vydržel

Vlastislav Výprachtický

RE – RiMr + srandovní Android – pane a droide , z článku jsem nic podobného nevyčetl, proto jsem reagoval. Asi se musejí plácnout do čela, protože by to muselo být rovněž předmětem zkoušky. Užívejte si mých dobrých postřehů.

Vojta
Vojta
7 let před

Jde pouze o nadzvukový padák, který je poměrně malý. Vzhledem k jeho velikosti a rychlosti, v jaké bude pracovat, je nějaký vliv bočního větru dost malý na to, aby to ospravedlnilo extra zátěž kvůli zdvojení systému. Po zpomalení se tento padák odhodí a vytáhne se hlavní.
Pokud jde o techniku, tak je opravdu směšné NASA do něčeho kibicovat. Kvůli bezpečnosti je samozřejmě možné systémy zálohovat, ale není to pilotovaná mise a každý kilogram v zálohách znamená kilogram na chybějícím vědeckém vybavení. Proto je nutné pečlivě rozvážit, co se zálohovat vyplatí a co už ne. A to od svého počítače (pokud náhodou není přímo v NASA) těžko uděláte.

Alois
Alois
7 let před
Odpověď  Vojta

Nikde jsem nečetl, že by Američané instalovali “ záložní“ padáky do pilotovaných lodí.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Alois

Taky o tom nevím, ale dávalo by to větší smysl než je montovat do automatické sondy na Mars. Apollo mělo tři hlavní padáky a přistání se dvěma by nebyl zásadní problém, takže záloha v určitém slova smyslu existovala. Sojuz má oproti tomu klasický záložní padák.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpověď  Alois

A to se i stalo. Patnáctce.comment image

Vlastislav Výprachtický

Re,Re, Pane Vojto, přečtětě si znovu co jsem napsal, je to můj názor. Okecat se dá všechno, kibicování to rozhodně nebylo, od Vás to však je snaha o chválozpěv.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před

Super. Když sledujeme vystřelení padáku reálnou rychlostí, je to hned. Takto zpomaleně, když je krásně vidět všechny ty šňůry, jak se pomalu rozvíjejí a napínají a nezamotají… konečně člověk docení práci padáku, která je sice pasivnější než přistávací trysky, ale neméně důležitá.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.