sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Amazon

    Společnost Amazon představila finální produkční verzi Leo Ultra, nejvýkonnějšího podnikového terminálu společnosti pro konstelaci širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO), kterou chce uvést do provozu příští rok.

    Florida Space Coast

    Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

    Iceye

    Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

    ESA

    Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

    U.S. Space Force

    Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Test padáku pro Mars rover 2020

    NASA se snaží připravit na misi svého příštího marsovského vozítka jak to jen jde. 4. října letošního roku vypustila ze základny Wallops ve Virginii dvoustupňovou suborbitální raketu, která vynesla náklad do výšky 50 kilometrů. Tady je hustota vzduchu srovnatelná s podmínkami na Marsu a jelikož sestava letěla nadzvukovou rychlostí, mohl se ozkoušet padesátikilový padák pro tuto misi. V době vystřelení se sestava pohybovala 1,8× rychleji než zvuk, přičemž padák se ve zlomku sekundy otevřel a začal sestavu podle plánu brzdit.

    Vše důkladně snímaly kamery včetně rychloběžné s tisícem snímků za sekundu. Díky tomu mají inženýři k dispozici velmi podrobný zpomalený záznam, na kterém mohou pozorně sledovat veškeré aspekty krátkého, ale kriticky důležitého momentu, na kterém bude záviset úspěšné přistání nového amerického roveru.

    Zdroje informací:
    https://www.youtube.com/
    https://www.jpl.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://www.nasa.gov/centers/ames/images/content/333681main_D2009_0331_T0164.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    22 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    RiMr
    RiMr
    8 let před

    Neskutečný mazec!

    casso
    casso
    8 let před

    tie spomalene zabery su uzasne.

    pripada mi trosku nestastne zo strany NASA hovorit o rychlosti zvuku ked su vo vyske 50 km kde je uz dost riedka atmosrfera a rychlost zvuku je podstatne nizsia ako pri povrchu zeme.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  casso

    Nejsem odborník na aerodynamiku, ale mám pocit, že ta hranice rychlosti zvuku je důležitá z materiálového hlediska kvůli rázovým vlnám.

    Petr Scheirich
    Petr Scheirich
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Ano je to tak – při nadzvukových rychlostech (bez ohledu na absolutní velikost rychlosti zvuku v daném prostředí) se padák chová výrazně jinak, než při rychlostech podzvukových, a to chování nelze jednoduše extrapolovat z testů při podzvukových rychlostech. I pokud by před ním nebylo samotné bržděné těleso, bude to chování jiné. A přítomnost toho tělesa to ještě komplikuje tím, že na padák „pouští“ rázové vlny.
    Ne že by z toho člověk něco zásadního pochopil, ale pro představu jak je to chování komplikované, může posloužit třeba tato prezentace:
    https://solarsystem.nasa.gov/docs/11%20-%20Supersonic%20parachutes%20Lingard.pdf

    Vlastimil Pospíchal
    Vlastimil Pospíchal
    8 let před
    Odpověď  Petr Scheirich

    To vysvětluje, proč nadzvukové padáky mívají dlouhé centrální lano.

    casso
    casso
    8 let před
    Odpověď  Petr Scheirich

    Nie len ze to je komplikovane. to je cela veda….

    GaGaGa
    GaGaGa
    8 let před

    Myslel jsem, že let a přistání budou převzaty od curiosity.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  GaGaGa

    Z valné většiny ano, ale NASA zřejmě dělá drobné změny.

    Alois
    Alois
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Do mise byl jistě zakomponován technický a technologický pokrok za min. 10 let a výsledek je třeba testovat.

    Martin
    Martin
    8 let před

    Velmi zajímavý test. Zaujal mě zvláštní vzhled té nosné rakety, vypadá jako by byla sestavena ze dvou zcela odlišných typů raket.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Martin

    Použila se raketa Black Brant IX – https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Brant_(rocket). tyto rakety využívají stupně od jiných raket Black Brant.

    Vlastislav Výprachtický

    Pro jistotu bych instaloval záložní padák s airbag patronou pro nucené otevření v případě bočního větru a turbulenci. Tvar padáku bude k těmto podmínkám hodně citlivý.

    RiMr
    RiMr
    8 let před

    Nechci být jízlivý, ale myslím, že ti lidi co to v NASA konstruují a počítají už možná nějakou tu hračku postavili… ale můžete jim zkusit napsat, třeba se plácnou do čela 🙂

    Android
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    Máte pravdu, tyhle srandovní rady směrem do NASA jsou prostě srandovní.

    Kamil
    Kamil
    8 let před

    Takže tentokrát vydržel

    Vlastislav Výprachtický

    RE – RiMr + srandovní Android – pane a droide , z článku jsem nic podobného nevyčetl, proto jsem reagoval. Asi se musejí plácnout do čela, protože by to muselo být rovněž předmětem zkoušky. Užívejte si mých dobrých postřehů.

    Vojta
    Vojta
    8 let před

    Jde pouze o nadzvukový padák, který je poměrně malý. Vzhledem k jeho velikosti a rychlosti, v jaké bude pracovat, je nějaký vliv bočního větru dost malý na to, aby to ospravedlnilo extra zátěž kvůli zdvojení systému. Po zpomalení se tento padák odhodí a vytáhne se hlavní.
    Pokud jde o techniku, tak je opravdu směšné NASA do něčeho kibicovat. Kvůli bezpečnosti je samozřejmě možné systémy zálohovat, ale není to pilotovaná mise a každý kilogram v zálohách znamená kilogram na chybějícím vědeckém vybavení. Proto je nutné pečlivě rozvážit, co se zálohovat vyplatí a co už ne. A to od svého počítače (pokud náhodou není přímo v NASA) těžko uděláte.

    Alois
    Alois
    8 let před
    Odpověď  Vojta

    Nikde jsem nečetl, že by Američané instalovali “ záložní“ padáky do pilotovaných lodí.

    Vojta
    Vojta
    8 let před
    Odpověď  Alois

    Taky o tom nevím, ale dávalo by to větší smysl než je montovat do automatické sondy na Mars. Apollo mělo tři hlavní padáky a přistání se dvěma by nebyl zásadní problém, takže záloha v určitém slova smyslu existovala. Sojuz má oproti tomu klasický záložní padák.

    Spytihněv
    Spytihněv
    8 let před
    Odpověď  Alois

    A to se i stalo. Patnáctce.comment image

    Vlastislav Výprachtický

    Re,Re, Pane Vojto, přečtětě si znovu co jsem napsal, je to můj názor. Okecat se dá všechno, kibicování to rozhodně nebylo, od Vás to však je snaha o chválozpěv.

    Spytihněv
    Spytihněv
    8 let před

    Super. Když sledujeme vystřelení padáku reálnou rychlostí, je to hned. Takto zpomaleně, když je krásně vidět všechny ty šňůry, jak se pomalu rozvíjejí a napínají a nezamotají… konečně člověk docení práci padáku, která je sice pasivnější než přistávací trysky, ale neméně důležitá.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.