V letošním roce vstoupily přípravy nástupce starého dobrého Sojuzu do svého druhého desetiletí a toto jubileum přineslo i jeden hmatatelný pokrok. Vývojáři se začali připravovat na stavbu prvních velkých experimentálních dílů pro kosmickou loď Federace, které se budou používat pro plnorozměrové zkoušky. Agentura Roskosmos zatím v uplynulých měsících provedla hned několik změn, přičemž asi největším byl přesun Federace z rakety Angara A5 na nosič Sojuz-5, který má startovat z Bajkonuru. Kazašská základna se stane domovem Federace do doby, než bude na kosmodromu Vostočnyj připravena rampa pro novou těžkou raketu. Zároveň se o rok odložil první let lodi Federace na rok 2022.
Hmotnost lodi pro lety k Měsíci | 20 tun |
Posádka | 4 lidé |
Náklad doručený ke stanici/od stanice u Země | 500/500 kg |
Náklad doručený ke stanici/od stanice u Měsíce | 100/100 kg |
Délka samostatného letu při cestě ke stanici u Země | až 3 dny |
Délka samostatného letu při cestě ke stanici u Měsíce | až 10 dní |
Přesnost přistání | 7 kilometrů |
Přetlakový prostor | 17 metrů krychlových |
Délka lodi | 6,13 m |
Maximální průměr lodi | 4,47 m |
Ropětí solárních panelů | 13,9 m |
Elektrický systém | 3,2 kW |
Na začátku letošního roku Roskosmos potvrdil dřívější přísliby o využití 57,56 miliardy rublů na vývoj lodi Federace. Ve stejné době začal její hlavní výrobce – RKK Eněrgija – pracovat na první fázi (LKI-1) výrobního kontraktu (OKR), který dostal 7. listopadu 2016 u agentury Roskosmos označení 351-5620/16/185. V tomto rámci začala společnost pracovat na návrhu dokumentace lodi Federace, která obnáší nejen samotnou loď, ale i její záchrannou věžičku (RBAS), nebo strukturu, která bude fungovat jako aerodynamický kryt (SZB) a ochrání loď při letu v hustých vrstvách atmosféry.
V září firma dokončila 2542 dokumentů s návrhem pracovní dokumentace a dalších 3630 dokumentů bylo v různé fázi rozpracování – celkově projekt požaduje 6172 dokumentů. Práce na návrhu pokračují na bezpočtu systémů a subsystémů a RKK Eněrgija vydala individuální plány pro hlavní dílčí projekty. Tyto plány obsahují i stavbu zařízení pro zkoušky lodi a jejích prototypů, ale i vývoj pozemního diagnostického vybavení, programování řídícího softwaru pro palubní avioniku, nebo konstrukci zařízení pro zkoušky systému tepelné ochrany, či autonomního dokování. Bude potřeba vyřešit i stavbu maket kosmické lodi, ale také výrobu hardwaru pro autonomní testování přistávacího nebo manévrovacího systému
Práce na projektu lodi Federace se zároveň podařilo propojit s dlouhodobým projektem, který si klade za cíl větší zapojení pokročilých počítačových zobrazovacích technologií do návrhového procesu. 7. dubna RKK Eněrgija oznámila otevření prvního ruského centra pro virtuální návrhy kosmických lodí. Zařízení je podle vyjádření firmy vybaveno třemi počítačovými stanicemi s 15 brýlemi pro virtuální realitu, přičemž vybavení si poradí s mnoha souběžnými úkoly včetně zapojení komplexního palubního vybavení i s rozvody kabelů mezi desítkami různých systémů.
Projekt PPTS, později PTK-NP a nejnověji Federace strávil deset let na rýsovacích prknech a v představách ilustrátorů. Ano, objevily se různé makety, ale ty sloužily většinou jen jako poutače zájmu na různých výstavách pro veřejnost. Nyní se však situace začíná měnit – několik hlavních dílů by mělo vstoupit do výrobní fáze pro zahájení zkoušek.
Od září letošního roku vydala společnost RKK Eněrgija technické úkoly pro 15 ze 16 dílů pro makety a experimentální jednotky lodi Federace. Firma zároveň vydala technické úkoly pro 7 z 24 experimentálních jednotek, přičemž zbývajících 17 je stále rozpracováno od subdodavatelů. Mezitím bylo oznámeno, že začalo sestavování speciálních pracovišť pro výrobu dílů kabiny nové lodě. Firma zároveň vypsala veřejné zakázky na dodávku nezbytného nástrojového a přístrojového vybavení pro nadcházející výrobu.
Poté, co se 7. června agentura Roskosmos rozhodla přesunout první lety lodi Federace z rakety Angara A5 startující z kosmodromu Vostočnyj na raketu Sojuz 5 startující z Bajkonuru (viz náš článek), musela Eněrgija upravit i plány pro zkoušky nové lodi. 21. srpna firma poskytla Roskosmosu seznam problémů, které jí vznikly přesunem na Bajkonur. Vývojáři musí přepracovat části projektu týkající se procedur při výcviku kosmonautů, profily záchranných prací včetně odlišných podmínek pro pátrací týmy vycházející z odlišných podmínek v okolí kosmodromů Vostočnyj a Bajkonur.
11. září letošního roku RKK Eněrgija dokončila posuzovací proces nové strategie, v rámci které by k prvnímu nepilotovanému letu lodi Federace na raketě Sojuz 5 z Bajkonuru mohlo dojít v roce 2022 nebo o rok později. Dřívější plány přitom počítaly se startem v roce 2021. Tím pádem by první pilotovaný let sklouznul až na rok 2024, přičemž i v tomto případě by se použil Sojuz 5 startující z Bajkonuru. Rusové však dobře vědí, že pokud chtějí, aby Federace létala k Měsíci, kde má vzniknout mezinárodní stanice DSG, budou potřebovat supertěžkou raketu. Ta by měla létat z kosmodromu Vostočnyj, přičemž její premiéra by mohla přijít na přelomu dvacátých a třicátých let.
Zdroje informací:
http://russianspaceweb.com/
Zdroje obrázků:
https://www.globalsecurity.org/space/world/russia/images/federatsiya-image03.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/ptk_np/2017/vr_solntsev_04-07-15_1.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/ptk_np/2017/vr_bryukhanov_04-07-15_1.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/ptk_np/va/manufacturing_components_2.jpg
Rusum preji aby to zvladli a federaci privedli k zivotu… Osobne si ale myslim ze k nove stanici budou stale letat v upravenych sojuzech… protoze to jejich rozpocet nezvladne 🙁 a je to skoda vzhledem k tomu co dokazali behem 60-90let…
Ono nejde jenom o rozpočet, ale i o vědecké a technické kapacity. Ruský kosmický program se potýká s obrovským problémem a to v podobě lidského kapitálu. Respektive ti co umí a vědí jdou do důchodu a nemá je kdo nahradit, protože od rozpadu SSSR se ruský kosmický program potácel v problémech. A když odhalili ty skvělé platy, kterýma lákali mladé konstruktéry – v přepočtu nádherných 13tisíc korun (což na Moskvu je žalostně málo). Dalším problémem byla bohužel tradiční korupce a protekcionismus. Rusové mají co dělat, aby si udrželi co mají. Na nějaký další pokrok prostě nemají. A není to jenom o penězích. Je mi z toho opravdu smutnu, mohli dokázat opravdu hodně.
Najskôr mala byt dotiahnutá raketa. Angara 5 sice už letela ale len raz. V podstate testovanie môže prebehnúť aj na protone.
Naozaj nerozumiem prečo Federaciu presúvajú na neexistujúci nosič.
No ved oni si rozumejú, a najhoršie je nerobiť vôbec nič.
Nie je to náhodou dané nižšími požiadavkami na štartovaciu rampu? Spolu s jednoduchšou stavbou, finančne menej nákladnou a so svýšenou možnosťou znovupoužiteľnosti niektorých dielov?
Rampa je možná levnější, zato ta raketa bude v porovnání se soudobou konkurencí pekelně drahá.
To záleží na uhle pohľadu.
V jakém úhlu pohledu jsou jen motory za čtyřicet milionů dolarů na jeden start ekonomicky udržitelné pro provoz nové rakety?
Veď práve. Podľa diskusií na iných fórach to vyzerá na výkonný motor s možnosťami znovupoužitia. Znovupoužiteľnosť neznamená len motorické pristátie. Keď si vezmeme koľko motorické pristátie stojí, možno má väčší význam nejaká pasívna forma záchrany.
V každom prípade majú čo doháňať. Čo je smutné vzhľadom na reusable projekt u Energie…, aj keď ktohovie ako rentabilné by to v konečnom dôsledku mohlo byť.
V súčastnom normálnom svete masová produkcia nízkou cenou vyhráva nad dlhovekosťou či znovupoužiteľnosťou.
„Znovupoužiteľnosť neznamená len motorické pristátie. Keď si vezmeme koľko motorické pristátie stojí“
Tak z historie víme, že stojí méně než přistání na křídlech nebo padácích. Problém je spíš v tom, že Rusové motoricky přistát nemůžou, protože na to nemají motory. Přinejmenším by tedy museli postavit nějaké zcela nové, nejen postavit nový nosič.
Preloženie Federácie na Bajkonur by malo zmysel ak by pre základné testovacie lety využili Proton . Ak budú musieť čakať na Sojuz 5, na letové testy môžu na najbližších 10 rokov zabudnúť. Sojuz 5 nie je ani tak ďaleko ako Angara A5 . Skoro mi to príde ako by to robil niekto schválne, Aj tie malé zdroje čo majú rozhádžu medzi konkurenčné projekty, ktoré sa desať rokov nedostanú cez rôzne komisie a subkomisie. Veľmi smutné. Nezostáva nič iné len im držať palce.
Rusové jsou odkázáni na “ mezinárodní spolupráci “ . I kdyby postavili Federaci na co by jim byla pokud nebude “ mezinárodní“ stanice někde u Měsíce. Stavět Federaci na prostý oblet Měsíce je nesmysl a na to aby postavili i pilotovaný lander nemají finance, natož aby stavěli / stálou/ základnu na Měsíci.
Očekávám, že Trump zatrhne nápady se stavbou “ mezinárodní “ stanice u Měsíce / samozřejmě za americké peníze, jako ISS / a pošle Ameriku sólo na Měsíc a tím padne i Federace.
Na to Trump potrebuje jednu podstatnú vec, ČAS a ten nemá. Za 4 roky ani len neotočí smerovanie NASA z Marsu na Mesiac. A ďalší prezident to otočí zase inam. On tiež nepotrebuje sabotovať rusov. Chce len nech peniažky tečú do správnych firiem. Maximálne aby sa na neho v dobrom spomínalo, čo bude vyžadovať nejaký pekný pomníček, a to bude DSG alebo možno nejaký sociálny projekt.
Pokud Trump pošle Ameriku sólo na Měsíc, bude to jen kopie programu Apollo a to by nebyl žádný pokrok. DSG nebo základna na Měsíci zaručí další rozvoj a doufám, že v nějaké formě bude existovat i stále obydlená stanice na LEO (ideálně placená soukromým sektorem). A jak psal pan Vrbenský, nemá na to čas a v dnešní době kosmické projekty moc popularity nepřinášejí.
Takže k sedmdesátému výročí letu prvního Sojuzu budou mít Rusové novou loď
Tipuji, že to Sojuz a ersedmička dotáhnou do stovky ! To by Koroljov žasnul !
S trochou žartu, myslím, že pri súčastnom stave hardware a hlavne toho v Rusku sa otáča v hrobe rýchlosťou čerpadiel v raketových motoroch …
🙂
alebo
🙁
?
RKK Eněrgija připravuje stavbu plnorozměrového exempláře lodi Federace pro shozy z vrtulníku za účelem testování přistávacích systémů. V průběhu letošního roku vypracovala ve spolupráci s NII Parašutostroenija, hlavním vývojářem padákových systémů pro ministerstvo obrany a Roskosmos, program těchto testů. Do září bylo dokončeno plánování testů s Mil MVZ, který staví ruské vrtulníky Mi včetně Mi-26, což je největší sériově vyráběný vrtulník ve své třídě. Právě Mi-26 má být podle plánu pro shozy použit. Nyní se očekává, že tento finalizovaný testovací program bude schválen Roskosmosem a ministerstvem obrany. Samotné shozy nelze očekávat dříve než v roce 2019.
Ten slovník mi něco připomíná – “ … udělali jsme tisíce stran návrhu pracovní dokumentace, vydali jsme technické úkoly pro 15 ze 16 dílů…“ No, potřebují ty povídačky pro vnitřní scénu k obhajobě své existence. Evidentně kromě obrázků jde vše velmi ztuha a zvolna. Ani informace o změně nosné rakety, či testování shozu modulu Federace, stavba kterého se ještě jen připravuje / nemaj nic/ – to věru nedává šanci odhadnout realizaci ani na desetiletí. Smutné.
Přeji Rusům a držím jim palce, aby už konečně v brzké době něco dotáhli do zdárného konce a nedopadlo to tak jako s Naukou.
Jak je myšlen přetlakový prostor v tabulce 17m3? Objem kabiny je treba u Orion/CD cca 9/10m3 a to má Orion celkově i větší rozměry.
Koketovalo se i s motorickým přístáním nebo to bude obdoba Sojuzu?
Plán zajímavý,důležité bude jak půjde výroba nosiče a zde se lze bát prodlev,protože finance zhltne armáda,zejména s ohledem na velkolepé modernizační plány. Situace horší než v USA.
Jako hermetizovaný prostor Orionu se uvádí necelých 20 m^3
Takhle odsud to vypadá, že stavějí trochu větší Sojuz. Nezávidím jim tu pozici. Vládě je nějaká prestiž v kosmonautice zjevně u řitě, plány se mění každý měsíc a ti chudáci, co tomu věnují čas, koukají na FullHD přenosy ze zahraničí, kde je našlápnuto na Měsíc či dokonce Mars a sami pracují na lodi, se kterou půjde maximálně obkroužit Měsíc.
Myslíte že jsou z těch full HD počítačových prezentací ze zahraničí nějak u vytržení? 😀
U vytržení možná nejsou, ale rozhodně závidí. Mají co. Což je objektivní pohled na věc 🙂
Nie je náhodou Vladimír Solncev riaditeľ RKK Energija?
Je, ale web russianspaceweb.com mu přisoudil označení Designer General. Domnívám se, že může jít o podobnou situaci jako u SpaceX, kde Elon Musk je nejen CEO, ale i hlavní návrhář.
No, vypadá to, že do toho vážně jdou. Otázkou ovšem je, jestli se k tomu měsíci bude opravdu létat. Na obsluhu ISS či přátelským letům k číňanům nebo na nějaký případný Mir 2 je to řešení asi příliš luxusní. Uvidíme. Rusové konečně rozjeli znovu ekonomiku a ceny ropy stoupají.
Mi osobně aktuální stav ruské pilotované kosmonautiky přijde smutný. Už ani ne směšný.
Na kus spočítaný počet „dokumentů“(?), jejichž množství má snad ohromit. Kolik z nich tvoří smysluplná výrobní dokumentace a kolik recyklované powerpointy…
Fotky z předváděčky „moderního využití virtuální reality“ pro Federaci… Kumbál s bídou 2×3 metry, dva narychlo donesené nesourodé stolky, plátno pro „zobrazení virtuální reality“(?)… Kukla sice pod plátnem leží, ale ti tři kravaťáci podle mě mají obyčejné 3D brýle a koukají přes ně na plátno, kde se promítá 2D obrázek. To je jako ukázka moderní konstrukční kanceláře? To už není ani pověstná ruská potěmkiáda, to je trapná fraška.
Rusové odjakživa takto pracují. Oni mají úplně jiné priority hodnot a metody ktewrými se dosahuje cíl, Kupodivu jsou dost často velice efektivní.
Na víru je každý argument krátký…
Ono to bude jak v tom vtipu, jak jde takhle rus reklamovat motorovou pilu…
Co není v hlavě, musí být v nohách – i proto byl sputnik první… sověti měli problém s miniaturizací a přesností navedení jaderných hlavic, takže přeskočili epizodu vědeckých raketek a rovnou vyvinuli nosiče s nosností několik tun
Ten o tý pile neznám …
Jenom na dokreslení situace: dnes se objevila zpráva (pocházející z ruských zdrojů!), že Rusku se nedostávají peníze na výplatu důchodů, přičemž důchodci představují třetinu celé populace. Naštěstí budoucnost kosmonautiky a výzkumu vesmíru vidím spíše optimisticky, pouze účast Ruska bude spíše klesat.
Důchodci jsou v Rusku zbytní. Důležitější zpráva ohledně ruské chudoby se objevila asi před měsícem. Armáda snížila rozpočet na plánovanou modernizaci JEDINÉ ruské letadlové lodě adm.Kuzněcov ze 40mld rublů na polovinu. Zároveň bylo pozasteveno přezbrojování novými tanky Armata a byla schválená jen modernizace stávající řady T. Uskromnit, a to hodně, se musí už i armáda. Další úspory v kosmonautice budou nejspíš následovat…
Nesmíte zase tak skákat podle prezentací našich médií. Rozpočet na modernizaci Kuzněcova byl snížen z jediného důvodu. Hluboká modernizace jediné letadlové lodi by zabrala několik let, což je v době napjaté mezinárodní situace nežádoucí, takže se jen zalátají největší nedostatky aby byla co nejdříve znovu použitelná.
Taktéž není pravda, že by se zastavilo přezbrojování Armatami. Jen se zpomalilo, ale ani ne tak kvůli penězům, jako technickým obtížím při tak komplikovaném a revolučním systému, čemuž se nevyhne nikdo, viz F-35.
Problém v oboru kosmonautiky bude mít Rusko spíše s lidskými zdroji jak to dobře napsal nahoře Goodman, protože každý kdo něco umí odchází hlavně do leteckého průmyslu, kterému se daří a dobře platí.
Chtěl bych se zeptat jestli i Evropa má v plánu nějakou kosmickou loď?
Evropská kosmická agentura v nejbližších letech žádnou vlastní loď pro posádku nechystá. Místo toho spolupracuje s NASA, pro kterou vyrábí servisní moduly pro americké pilotované lodě Orion. Na oplátku dostane místo pro svého astronauta v této lodi.
Vypadá to že loď i nosič bude dražší než Sojuz. Nevím jak zvládnou vyrábět a provozovat obojí. Nebo možná ne, vyrobí nějaké Sojuzy do zásoby a pak pomalu dodělávat Orla. Stejně asi nebude lítat moc často, třeba jeden za rok jako Orion. To by jim prachy stačit mohly.