Tři Rusové na ISS – snad už za rok

Podle plánu z letošního září  by ke startu ruského laboratorního modulu Nauka mohlo dojít 21. března 2019 a po devíti dnech samostatného letu dojde k jejímu připojení ke spodnímu uzlu modulu Zvezda. Už dlouho předtím však budou mít ruští kosmonauti plné ruce práce s přípravami na přílet dvacetitunového modulu, který o třetinu zvýší hmotnost a velikost ruské sekce ISS. Kompletní propojení Nauky se všemi staničními systémy se protáhne až do roku 2020, protože bude potřeba 2000 pracovních hodin včetně 11 výstupů do volného prostoru!

Počítačem generovaný obrázek ukazuje, jak se modul Nauka napojí na ISS. Vlevo Zvezda - vpravo Zarja - nahoře Poisk - dole Nauka

Počítačem generovaný obrázek ukazuje, jak se modul Nauka napojí na ISS. Vlevo Zvezda – vpravo Zarja – nahoře Poisk – dole Nauka
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Přípravy na přílet Nauky mají začít už 8. září 2018, kdy má odstartovat Sojuz MS-10 s tříčlennou posádkou pro 57. dlouhodobou expedici. Tento Sojuz bude prvním od října 2016, ve kterém bude více než jeden ruský kosmonaut. Do křesel usednou zkušený Alexej Ovčinin a nováček Nikolaj Tichonov, kterým bude dělat společnost americký kolega Tyler Hague. Trojice zůstane na stanici do 24. února 2019, takže neuvidí přílet Nauky, ale jejich úkolem bude připravit stanici na její připojení.

7. listopadu 2018 odstartuje Sojuz MS-11, ve kterém budou Oleg Kononěnko, Američanka Serena Auñón-Chancellor a Kanaďan David Saint-Jacques. Ti se pak 7. března 2019 setkají s posádkou Sojuzu MS-12, ve kterém přiletí dva Rusové a jeden Američan, jejichž jména zatím neznáme. Tyto dvě trojice, ve kterých budou celkem tři Rusové, by měli kompletně obsloužit připojení Nauky k ISS.

Modul Pirs

Ještě v době, kdy z Bajkonuru odstartuje raketa Proton s modulem Nauka, bude u modulu Zvezda na portu, kam se má dokovat Nauka, připojen modul Pirs. O odnesení 16 let starého modulu se postará zásobovací loď Progress MS-10, která se ke stanici připojí v říjnu 2018. Progress s sebou při odletu vezme i Pirs a jelikož je loď schopna samostatného manévrování, stáhne s sebou malý modul do atmosféry.

Jakmile budou na ISS tři ruští kosmonauti, mělo by se přistoupit k obnovení čtyř letů lodí Progress za rok – v současné době sníženého počtu ruských kosmonautů stačí jen tři Progressy ročně. Návrat ke čtyřem lodím v roce 2019 ale ještě musí schválit ruská vláda.

Tři Rusové na ISS - snad už za rok, 5.0 out of 5 based on 25 ratings

Rating: 5.0/5 (25 votes cast)

17 komentářů ke článku “Tři Rusové na ISS – snad už za rok”

A Američanů bude zase míň? Neplánuje se navýšení kapacity ISS o jednoho Američana?

To vypadá, jako by měla Nauka doopravdy letět.

3. qa napsal:

Hmm,
    a nepsalo se už dříve o Nauce, že už teď na po dlouhém uložení na zemi má prošlou “záruční lhůtu” ? (pryžové součásti, jakési mechanismy v nádržích, atd…)
    q.

4. Android napsal:

No podle toho článku co tu o Nauce byl, z tohoto plánu zřejmě sejde.