sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další let rakety Angara A5 už příští rok?

Raketa Angara A5.

Do nové rodiny raket Angara vkládali Rusové velké naděje – díky své modularitě totiž tyto nosiče mohly nahradit hned několik momentálně používaných raket a pokrýt široké spektrum nákladů od lehkých po těžké. V roce 2014 došlo k letovým zkouškám lehké (Angara 1.2)těžké (Angara A5) verze a vše se zdálo na dobré cestě. Rakety absolvovaly testovací lety a k misím pro platící zákazníky už byl jen kousek. Druhý let Angary A5 měl přijít v roce 2016, jenže k němu nedošlo. Problémy při výrobě způsobily nečekaný odklad startu o několik let, takže na druhý start těžké Angary stále čekáme. Nyní se však zdá, že se výrobní mechanismus dostal do pohybu a startu bychom se mohli dočkat v příštím roce.

Start těžké verze nosiče Angara A5
Start těžké verze nosiče Angara A5
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Ještě předtím, než se první exemplář Angary A5 vydal v prosinci 2014 na svou premiérovou misi, pracoval už výrobní závod PO Poljot v Omsku na druhém a třetím exempláři tohoto nosiče. Společnost v průběhu roku 2014 vyrobila palivové nádrže a strukturální díly pro raketu s výrobním označením 71752, která měla absolvovat druhou misi rakety Angara A5.

Souběžně se pracovníci ve firemní divizi číslo 67 pustili do sváření přepážek palivových nádrží pro třetí raketu (výrobní označení 71753), zatímco divize číslo 14 vyráběla příruby. V roce 2015 měla začít výroba těchto dílů i pro raketu s označením 71754. Kvůli problémům s výrobou některých dílů – jak od samotného závod PO Poljot, tak i od subdodavatelů (především KB Armatura) – se však celý vývoj dostal pod značný tlak. Na začátku roku 2015 se čekalo, že druhý exemplář rakety Angara A5 opustí výrobní linku v listopadu téhož roku. Ovšem ani v polovině roku 2016 nebyl exemplář hotový a start tak sklouznul na polovinu roku 2017.

Angara A5
Angara A5
Zdroj: http://russianspaceweb.com/

V polovině roku 2014 informoval na ruské rádiové stanici první náměstek agentury Roskosmos Alexandr Ivanov, že rakety Angara si již objednali zákazníci pro starty v letech 2016 a 2017. V rozhovoru pro agenturu ITAR-TASS v srpnu 2014 oznámil šéf výrobního závodu GKNPC Chruničeva, Vladimir Nestěrov, že Angara A5 při své druhé misi ponese klasický operační náklad, ačkoliv raketa měla být až do roku 2020 v testovací fázi.

O raketu Angara A5 a její služby se začala zajímat i společnost ILS, která nabízí starty na ruských raketách zahraničním klientům s výhodnou cenou. Tyto plány však začaly dostávat trhliny poté, co se začaly posouvat termíny druhého startu. V roce 2015 byly vytvořeny nové plány pro druhou misi Angary A5, která měla letět s horním stupněm Block DM-03.

Družice Angosat
Družice Angosat
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

Nákladem měla být komunikační družice Angosat, která měla podle dřívějších plánů startovat na raketě Zenit z mořského kosmodromu Sea Launch. Jak horní stupeň Block DM-03, tak i Angosat postavila společnost RKK Eněrgija v městě Koroljov u Moskvy. Ovšem i tento plán později padl kvůli zpožděním ve výrobním závodě v Omsku. Družice Angosat se tak přesunula zpět na Zenit, který by měl startovat 7. prosince letošního roku z kosmodromu Bajkonur.

Na moskevské letecké a kosmonautické výstavě MAKS 2017 slíbil nově zvolený ředitel výrobního závodu GKNPC Chruničeva, Alexej Varočko, že druhý exemplář Angary A5 bude z výrobního závodu v Omsku odeslán do Moskvy 25. července 2017. Z jeho vyjádření pro agenturu Interfax následně vyšlo najevo, že jeden z pěti modulů URM-1, které tvoří „první stupeň“ Angary A5, byl odeslán do závodu TsNIIMaš na rozebrání a zkoušky. Ty měly ověřit kvalitu výroby a zajistit produkčnímu závodu v Omsku certifikaci pro sériovou výrobu. Právě tohle oficiální ujištění bylo vyžadováno po zjištění nedostatků při výrobě prvního exempláře rakety z Omsku.

Alexej Varočko tvrdí, že druhý exemplář této rakety bude odeslán na kosmodrom Pleseck v únoru či březnu roku 2018. Výrobní závod v Omsku prý zatím pracuje na výrobě dílů pro třetí a čtvrtou raketu Angara, ale finální sestavování těchto exemplářů bylo pozastaveno do té doby, než bude k dispozici certifikace celého procesu výroby.

Vlak opouštějící Omsk.
Vlak opouštějící Omsk.
Zdroj: http://russianspaceweb.com

Vody kolem Angary se opět rozvířily 6. října letošního roku, když agentura Roskosmos poměrně nečekaně oznámila, že díly pro druhý let rakety Angara A5 postupně přijíždí do Moskvy do sídla GKNPC Chruničeva. Roskosmos uvádí, že vlak, který opustil 6. října Omsk, veze boční stupeň a podobný díl určený k dynamickému testování. I tahle zkouška je součástí certifikačního procesu pro sériovou výrobu.

Roskosmos zatím neuvádí, kdy dorazily či mají dorazit další díly a kdy začne finální kompletace druhé rakety Angara A5, ke které dojde v prostorách GKNPC Chruničeva. Raketa by však měla být odeslána na kosmodrom Pleseck v roce 2018.

Zdroje informací:
http://russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
http://104.131.251.97/spacerockets/wp-content/uploads/sites/17/2015/08/766746.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_0244.jpg
http://russianspaceweb.com/images/rockets/angara/angara5/angara5_flight1_back_1.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/angosat/vacuum_08-10-03_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/rockets/angara/angara5/Flight2/train_omsk_1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samo
Samo
6 let před

Hurá tak sa teda dočkáme sa skutočného Ruského nosiča pre 21. storočie 😀 .

Pavel
Pavel
6 let před
Odpovědět  Samo

No spíš konce 20. století. Jediny nosic do 21. stoletî je zatím pouze Falcon.

JaGa
JaGa
6 let před
Odpovědět  Pavel

Já bych řekl, že Electron od Rocket Lab je také nosič pro 21. století s technologií 21ního století. Takže to už by byly dvě rakety. Nějaká další?

VaclavC
VaclavC
6 let před
Odpovědět  JaGa

New Glenn, Skylon. Zatím ale teda jsou asi dost na papíře.

Honza
Honza
6 let před
Odpovědět  JaGa

Já jsem fakt zvědavý, jak dopadne Arca.

rhronza
rhronza
6 let před

Zajímavé informace o nové ruské raketě. To odeslání modulu URM-1 do „TsNIIMaš na rozebrání a zkoušky“ bylo plánované ?

ventyl
ventyl
6 let před
Odpovědět  rhronza

Ja to chapem tak, ze to bolo to planovane v ramci opatreni pred zavedenim seriovej vyroby po neplanovanom zisteni, ze kvalita vyroby mala znacne rezervy.

rhronza
rhronza
6 let před
Odpovědět  ventyl

Myslíte tedy neplánovaný plán ?

ldx
ldx
6 let před
Odpovědět  rhronza

Hezky řečeno! 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před

Každopádně sestavit raketu podle nákladu dává smysl. Jen halt ta „zatracená“ znovupoužitelnost mění pravidla hry, jak již výše naznačil Pavel. Asi pozdě, ale zajímavé. Hodně o vážnosti záměru stavebnicovou Angaru skutečně vyrábět napoví (ne)výstavba rampy na Vostočném.

Marw
Marw
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Myslienka je to sice dobra, ale realizacia myslienky uz vyrazne horsia. Je sice pekne ze sa pouziju unifikovane moduly pre boostre aj centralny stupen, ekonomiku toho celeho ale kazi pouzitie sice spickovych, ale aj tomu adekvatne drahych motorov. Ak zoberiem ze podla roznych odhadov stoji vyroba RD-191 okolo 8 M$, tak len motorizacia pre prvy stupen stoji skoro tolko co polovica komercnej ceny protonu. Ak by bola cena pre koncoveho zakaznika (cize nie pre vladne zakazky) porovnatelna s tym co plati Orbital (16 M$) tak by len komercna cena motorov dosiahla prakticky hodnotu celeho Protonu! Ano seriovost by to asi o nieco stlacila dolu ale otazka je o kolko.

A druha vec je ze tie motory s pomerne slusnym pomerom hmotnosti a tahu zabija hmotnost samotnej Angary. V podstate v hrubych cislach zostava hmotnost a tah rovnaky ako u Protona. Tak ze vlastne sme dostali nosic ktory ma cca podobnu nosnost ako Proton ale stoji viac ako Proton a jedinym pozitivom (aj ked zrejme dost vyznamnym) je netoxicke palivo.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před
Odpovědět  Marw

Nemám žádný protiargument. Navíc toxicita paliva do Protonu vadí jen když se raketa válí v poli, což se poslední dobou neděje. No, Rusko nemůže rezignovat na roli kosmického hráče, tak nějaké nosiče stavět bude i v případě, že nebude moci konkurovat na trhu vynášení nákladů. Nechme se překvapit.

KarelTv
KarelTv
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Rakety stavět jednoduše musí, trh-netrh, pokud potřebuje vynášet své vojenské satelity.

Asdf
Asdf
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Myslím, že právě kvůli ceně tu bude Proton ještě hodně dlouho. Bez ohledu na to, jestli se začne Angara nějak sériověji vyrábět.

Roman L.
Roman L.
6 let před
Odpovědět  Marw

Je důležité říct, že těch 8 milionů za motor RD-191 platilo pouze u motorů pro první lety, takže cena u sériových kusů bude asi jinde. Každopádně pokud Rusové chtějí překonávat sami sebe v nízké ceně těžkých nosičů jako je Proton, půjde to asi těžko.

maro
maro
6 let před
Odpovědět  Roman L.

Američani platí za motory RD180 standardně něco mezi 10 až 15 miliony dolarů. A to už jich koupili či aspoň objednali za tuto cenu přes 50.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před
Odpovědět  Roman L.

Jinou cenu u „sériových“ motorů Marw nezpochybňuje: „Ano seriovost by to asi o nieco stlacila dolu ale otazka je o kolko.“ To vyjádření ceny v dolarech stejně málo vypovídá o náročnosti výroby ruských motorů. Při současném kurzu rublu vůči dolaru by asi „výrobní“ cena RD 180 vycházela výborně, ale v Americe lze ten motor vyrobit za téměř dvojnásobek současné prodejní ceny a zakoupená výrobní licence je tedy spíše pojistkou proti cenovému vydírání. Myslím tedy, že Angara si může zajistit svoji existenci jen v případě, že dokáže konkurovat stávajícím ruským nosičům i cenou. A to půjde těžko, jak píšete. Jsme toho svědky v mnoha oblastech (třeba zbrojení), že nedojde-li k „technologickému přeskoku“ nebo zvýšení užitné hodnoty, vyplatí se modernizovat stávající prostředky. Nevěřím, že by Rusové zavedli výrobu nového nosiče jen proto, aby to nevypadalo, že přešlapují na místě.

gg
gg
6 let před
Odpovědět  Roman L.

„Američani platí za motory RD180 standardně něco mezi 10 až 15 miliony dolarů. A to už jich koupili či aspoň objednali za tuto cenu přes 50.“

Ve skutečnosti Američané platili za jeden motor RD-180 již v roce 2014 kolem 23.4 milionu dolarů, a i Eněrgomaš je prodával průměrně za 20.2 miliónu. Viz https://www.yahoo.com/news/special-report-pentagon-deal-russians-big-profit-tiny-202014571.html

Cenu RD-191 zmiňoval nedávno nějaký ruský článek, ale taky myslím nebyla podstatně nižší než 10 milionů dolarů podle tehdejšího kurzu. Musel bych ovšem dohledat.

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  Roman L.

Ceny se tvoří zásadně podle nabidky a poptávky obdobných výrobků na trhu, a v dost případech nemají nic společného s výrobní cenou. Za tu ovšem velmi pravděpodobně nakupuje výrobce Angary motory. Myslím že při úrovni ruských cen může být skutečná výrobní cena tak třetinová. Takže na světovém trhu bude pravděpodobně Angara velmi konkurenceschopná, i když v porovnání s velkosériovým Protonem bude samozřejmě dražší. Proton zas má jiné nevýhody, třeba palivo a nosnost. Angaře ovšem bude konkurovat cenou CZ-5.

marian
marian
6 let před

Veta „Rakety absolvovaly suborbitální lety a k misím na oběžnou dráhu už byl jen kousek“ nie je korektná, pretože suborbitálny let absolvovala len lahká verzia, zatiaľ čo let Angary-A5 už orbitálny predsa bol.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  marian

To je pravda, raději to přeformuluju.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Chápu to tak, že testovací boční blok, který je právě na cestě do Moskvy, je tentýž, o kterém v červenci mluvil Alexej Varočko. Jen má čtvrt roku zpoždění. Varočko použil čas budoucí. Neřekl, že jeden z bloků již byl odeslán. Popis účelu zkoušek testovacího bloku v obou následujících zprávách je shodný:

Doslovný překlad Varočkova vyjádření 18. července agentuře Interfax: „Druhý letový stroj se 25. července odešle z Poljotu do Moskvy. Tam se budou konat testy. A jeden z bloků podstoupí zkoušky v TsNIIMash, kde musíme blok rozebrat a potvrdit připravenost závodu k sériové výrobě.“
http://www.interfax.ru/moscow/571024

Zpráva Roskosmosu z 6. října v češtině zní: „Části druhé letové rakety Angara-A5, vyrobené v omské filiálce Chruničevova střediska PO Poljot, nadále přicházejí do Moskvy pro konečnou montáž a testování. Dnes, 6. října 2017, byl z Omsku do Moskvy vypraven specializovaný vlak, který dodá do Chruničevova střediska boční blok (BB-3) prvního stupně. Společně s ním byl do Moskvy odeslán analogický stendový výrobek, který se podrobí dynamickým zkouškám. Účelem testů je obhajoba výrobních technologií a potvrzení připravenosti závodu k sériové výrobě.“
https://www.roscosmos.ru/24191/

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před

Podle mne dělají chybu, že jdou cestou shodných stupňů. Vždy budeme potřebovat, aby centrální stupeň hořel déle, proto by měl mít větší nádrže – alespoň dvojnásobně. Jinak musí snižovat tah motoru a účinnost klesá.

JaGa
JaGa
6 let před

A co Falcon Heavy?

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  JaGa

O Falconu Heavy a Delta IV Heavy si myslím totéž. Je to vidět při startu, že se prostřední motor musí škrtit, aby šetřil palivem.

Elon přiznal, že centrální stupeň FH bude muset mít odlišnou konstrukci, aby ty síly při startu vydržel.

Racek
Racek
6 let před

Není to jen z důvodů optimálního využití paliva, ale i potlačení zrychlení na startu, aby nebylo porušeny strukturální meze konstrukce rakety a nákladu, vč. lidí. Regulace tahu je věc široce používaná a je asi jednodušší než vyrábět další variantu stupně.

JaGa
JaGa
6 let před

A co Falcon Heavy?

JaGa
JaGa
6 let před
Odpovědět  JaGa

Sorry, to mělo být jinam.

https://kosmonautix.cz/2017/10/17/dalsi-let-rakety-angara-a5-uz-pristi-rok/