sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

RS-25 opět zaburácí

Na Stennisově středisku má dnes dojít ke zkušebnímu zážehu motoru RS-25 s poslední zatím neotestovanou letovou řídicí jednotkou pro premiérový let rakety SLS. Ještě včera touto dobou se zdálo, že ve středu proběhnou hned dva statické zážehy – kromě již zmíněného RS-25 se mělo na několik sekund zapálit devět motorů Merlin 1D. SpaceX ale svůj zážeh posunula na čtvrtek, ale kdo zná zážehy motorů RS-25, ten dobře ví, že pohled na jeho nespoutanou sílu stačí sám o sobě.

K zážehu mělo původně dojít ve 22:00 našeho času, ale z blíže nespecifikovaného důvodu došlo k odkladu o 15 minut. Nakonec však zážeh začal v původně plánovaném čase.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/15-007b.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Dnešnímu testu je věnován i článek na NSF:
https://www.nasaspaceflight.com/2017/08/rs-25-another-controller-test-sls/
Podle článku odkazujícího se na informace od vedoucího týmu pro RS-25 Philipa Benefielda fungovala řídicí jednotka FM5 během předchozího testu 25. července dobře. Dnešní 500sekundový zážeh bude řídit jednotka FM6. Není tedy jasné, jaký je současný status řídicí jednotky FM4, kterou předběhly FM5 i FM6. Všechny řídicí jednotky pro raketu SLS jsou zcela nové, jsou to moderní počítače, které nemají nic společného s érou raketoplánů.
Po dnešním zážehu má být neletový motor RS-25 č. 0528, na kterém jsou zkoušeny řídicí jednotky pro misi EM-1, deinstalován z testovacího stanoviště A-1 ve Stennisově vesmírném středisku. Další zážeh z tohoto stanoviště má být s letovým motorem č. 2063, který je určen pro let EM-2. Motory, které letěly v rámci programu Space Shuttle, se zde již netestují, ale č. 2063 dosud neletěl a ani nebyl testován. Zážeh tohoto motoru je plánován na říjen, přičemž jeho test má řídit další letová řídicí jednotka. Protože však všechny letové řídicí jednotky pro EM-1 mají být do letových motorů integrovány již do konce září, je zřejmé, že s dnes testovanou jednotkou FM6 se počítá při EM-1 místo původní FM4.

Adam
Adam
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Po čtení těchto „motorových kvízů“ musím konstatovat, že to co předvádí SpaceX co se týká odkladů, změn apod., nám velmi dobře známá Muskova konstanta a i harmonogram FH je oproti těmto příběhům s RS-25 VELMI, ale VELMI slabý odvar.
A jako důvod, že řídící jednotka je úplně nová a nemá nic společného s STS – no tak to pardon, ještě aby měla, to už by bylo recyklované úplně vše. Musím si položit otázku, co by se asi dělo, kdyby RS-25 nebyly hotové z éry raketoplánů – raději ani nepředpokládat. Nedělo by se asi nic – asi by nebyly $ 🙂
Miliony Powerpointů, miliardy $ utracené, stovky a tisíce zpráv o zkouškách… a stále testujeme 40 let staré (minimálné) motory. Jo vlastně pardon, s novými jednotkami. Úsměvné 🙂

Někdy, snad minulý rok to bylo, jsem se tady pozastavoval nad tím, jak se vyvíjel rozpočet u JWST… v souvislosti s tím, co se předvádí s SLS se musím omluvit. Raději kdyby se $ daly na vědu typu dalšího (i podobného) JWST, přineslo by to asi více užitku. Škoda.

Jo a jinak, díky za Vaše řádky, pane Hošku. Aby nevznikl mylný dojem 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Hlavně, že byl včerejší závěrečný test úspěšný. K „40 let starým“ motorům mám jen malou poznámku. Motory RS-25 z éry raketoplánů jsou vyzkoušené, spolehlivé a certifikované pro pilotované lety. Nejstarší exempláře (série Block I) byly vyřazeny, a pro program SLS byly převedeny tyto:

Let 1
(číslo motoru – označení prvního použití – rok prvního letu)
2045 – STS-70 -1995
2056 – STS-78 – 1996
2058 – STS-116 – 2006
2060 – STS-127 – 2009

Let 2
2047 – STS-91 – 1998
2059 – STS-117 – 2007
2062 – nový
2063 – nový

Let 3
2048 – STS-73 – 1995
2054 – STS-77 – 1996
2057 – STS-81 – 1997
2061 – STS-130 – 2010

Let 4
2044 – STS-89 – 1998
2050 – STS-73 – 1995
2051 – STS-96 – 1999
2052 – STS-72 – 1996

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Plne chápem Adama a jeho rozčarovanie. O 40rokov neskôr, by som aj pri rovnakej technickej konštrukcii videl priestor v použití nových materiálov, prípadne iných modifikácií.
Ak sa to tak vezme. 1943 V-2 ako vzorova raketa, o 40 rokov 1983 už máme lety na orbitu a dokonca na mesiac a o ďaľších 40 rokov???

Napriek prevratnej miniaturiziacii, pokroku v elektronike, metalurgických a technologickým pokrokom, vytiahnime 40 rokov starý motor a podme ho oprášiť.

To, že je vyskúšaný a certifikovaný je veľmi chabé ospravedlnenie. To by sme jazdili doteraz na parných lokomotívach a možno konských povozoch…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

NASA se dost spálila při vývoji X-33.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Zážeh je odložen o čtvrt hodiny na 22:15 našeho času.
https://www.facebook.com/NASAStennis

endemit
endemit
7 let před

Falcon „zažehne“ zítra odpo našeho času a start je 14.8. nebo se mýlím?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  endemit

Přesně tak. K odkladu startu došlo až po napsání tohoto článku.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Motor běží. Zážeh byl vrácen na původní čas.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Motor byl po 500sekundovém zážehu vypnut. Po vizuální stránce byl test úspěšný.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.