sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

NASA

Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.

Northrop Grumman

Společnost Northrop Grumman oznámila, že nové radarové stanoviště v Západní Austrálii, vybudované v rámci třístranného partnerství mezi Spojenými státy, Spojeným královstvím a Austrálií, prokázalo, že dokáže sledovat objekty na geostacionární oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První zážehy servisního modulu Orionu

Zkušební zážeh motoru OMS-E ve White Sands v roce 2017.

Exemplář evropského servisního modulu pro novou americkou loď Orion určený pro zkoušky pohonného systému se označuje zkratkou PQM (Propulsion Qualification Module) a jedná se o jeden z klíčových dílů pro běžné lety Orionu. V těchto dnech zahájili odborníci z Airbusu, ESA a NASA sérii zkoušek, která probíhá v Novém Mexiku na základně White Sands. Samotný PQM a jeho čtyři nádrže s palivem se sice nikdy do vesmíru nedostanou, ale vydláždí cestu pro novou éru americké pilotované kosmonautiky. Veškerý hardware se díky němu otestuje na Zemi, aby kosmické mise už byly pokud možno bez problémů.

PQM na standu 301 ve WSTF, 22. února
PQM na standu 301 ve WSTF, 22. února
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Při vývoji zkušebních nádrží čelili inženýři řadě výzev, když se snažili vyhovět řadě technických specifikací z hlediska čistoty, palivové kompatibility, vodotěsnosti a zároveň správné funkčnosti se skutečným pohonným systémem. „Jedná se o důležitý milník a ohromný úspěch pro celý tým. Tato událost krásně demonstruje naše technologické možnosti. Gratuluji celému týmu, ale nesmíme zapomínat, že nás čeká ještě mnoho zkoušek,“ uvedl k zahájení zážehových testů Bas Theelen – manažer programu Orion z firmy Airbus.

Letový exemplář bude disponovat 33 tryskami, které zajistí možnost manévrovat lodí ve všech osách. Testovací exemplář je osazen menším množstvím motorů a mezi nimi najdeme i pohonnou jednotku OMS-E, která v roce 2011 absolvovala na raketoplánu Atlantis poslední let raketoplánové éry. „Těší mne, když vidím tyto první úspěšné zážehy,“ podotkl Bas Theelen. Současná série zkoušek by měla trvat do konce letošního roku s možností odkladu na začátek roku příštího.

Animovaný gif složený z fotek dvou zkušebních zážehů jednotky PQM.
Animovaný gif složený z fotek dvou zkušebních zážehů jednotky PQM.
Zdroj: https://orionesm.airbusdefenceandspace.com

Zdroje informací:
https://orionesm.airbusdefenceandspace.com/

Zdroje obrázků:
https://orionesm.airbusdefenceandspace.com/…/oms-e-second-firing-1024×923.jpg
https://c2.staticflickr.com/4/3900/33107870696_f5190b6075_b_d.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Trošišku si při těch všech fotkách a testech připadám, jako že je rok 1964-66, a firma NAA zkouší CSM pro Apollo. A je to hezký pocit. Prostě že se ten shon všech předešlých let začíná skládat dohromady a čeká nás nějaký fantastický a úžasný cíl. Pro mě bude úžasné moci sledovat let Orionu k Měsíci. Prostě ten sen pana Antonina Vítka, zažít ještě jednou projekt Apollo, ale v době internetu se začíná naplňovat.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Skvělý komentář!
Tady je zpráva o testech pohonného systému servisního modulu Apolla:
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/369807.pdf

Vlastislav Výprachtický

Podle popsaných infos, je koncepce všech částí rakety již odsouhlasená, pokud zkoušky budou pozitivní. Stavebnicový systém je zachován, kapacita nádrží pro pohonné látky by mohla být rovněž upravena pro možné doplňování, nebo s přídavným systémem. Uváděných 33 manévrovacích trysek by bylo možné redukovat natáčecím systémem, pokud mohou být takto upraveny. Pád při návratu do oceánu není dle mého názoru pro zkušební ověřování termické odolnosti korpusu nejvhodnější a vzhledem k velikosti padáků upravit jejich okamžité odpoutání po dosednutí. Přeji zdar všemu náročnému snažení.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Stavba servisního modulu pro misi EM-1 je v tak pokročilé fázi, že popsané návrhy již není možné realizovat. Osm pomocných motorů R-4D-11 (viz zkušební zážeh dvou motorů na animovaném gifu exempláře PQM) je na letovém modulu nainstalováno od června. Tyto motory budou sloužit ke korekcím dráhy a také jako záloha hlavního motoru (Apollo takovou zálohu motoru SPS nemělo). 24 malých postranních korekčních motorků (jejichž úpravu zřejmě navrhujete) má být podle poslední informace instalováno v září. Navíc nevidím důvod k takové úpravě – je to osvědčený systém z lodí Gemini, Apolla, raketoplánu, ESA s ním má zkušenosti z ATV. Úvodní fotografie z článku je z druhého zážehu hlavního motoru exempláře PQM AJ10-190 ze systému OMS-E.
Nevidím ani důvod pro doplňování paliva do servisního modulu, v komentáři to není rozepsáno. Nerozumím ani tomu, proč by návrat Orionu do oceánu při misi EM-1 neměl být vhodný. Je to nejvěrnější způsob simulace přistání následujícího pilotovaného letu EM-2 a ideální způsob, jak identifikovat technická rizika blokové konfigurace tepelného štítu (tepelný štít použitý při EFT-1 byl monolitický).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.