ŽIVĚ: Testovací zážeh motoru pro SLS

Dnes ve 22:00 našeho času by mělo na Stennisově středisku dojít k zážehu motoru RS-25 pro raketu SLS. Půjde dokonce o předposlední zážehový test v rámci příprav na premiérovou misi rakety SLS – EM-1. Ta ponese na svém centrálním stupni čtveřici těchto motorů, které všichni dobře známe z dob, kdy poháněly raketoplány. Dnes nás tedy čeká jistě pěkná několikaminutová podívaná okořeněná velkým množstvím vodní páry, která jako obvykle obklopí okolí testovacího stanoviště. Jelikož motory RS-25 spalují kapalný kyslík a vodík, nejsou jejich spaliny nijak nebezpečné. Ale pohled na spoutanou sílu motoru, který se na testovacím stanovišti různě třese je vždy velmi působivý.

Jiří Hošek o těchto zkouškách napsal ve svém tradičním čtvrtletním souhrnu:

Letové motory pro centrální stupeň se nachází na Stennisově vesmírném středisku a čekají na integraci nových řídicích jednotek ECU. Letová řídicí jednotka ECU FM2 (Engine Controller Unit Flight Motor 2) pro letový motor RS-25 č. 2045 byla úspěšně otestována při zážehu neletového motoru č. 0528 v délce trvání 500 sekund na tamním testovacím stanovišti A-1 dne 23. března. Další zážeh téhož neletového motoru, tentokrát s řídicí jednotkou FM3 určenou pro letový motor č. 2056, byl úspěšně proveden 23. května. Zážehový test s třetí letovou řídicí jednotkou FM4 je plánován na počátek července, a v létě má být proveden i test s poslední řídicí jednotkou FM5. Tyto jednotky mají být později integrovány do letových motorů č. 2058 a 2060. Následně budou všechny čtyři motory odeslány ze Stennisova střediska do Michoud Assembly Facility pro montáž do centrálního stupně, určeného k prvnímu letu rakety SLS.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://www.collectspace.com/review/sls_rs25testing03-lg.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

31 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Testovací zážeh motoru pro SLS”

  1. Alois napsal:

    Motory pro raketoplán byly konstruovány pro vícenásobné použití, to ale nepřichází v úvahu. Nejsou pro první stupeň zbytečný luxus ? Doufám, že po spotřebování zásob po raketoplánech budou nahrazeny jednodušší a tedy i levnější konstrukcí.

  2. Jiří Hošek napsal:

    Jestli to dobře chápu, tak zážeh byl uspíšen o jednu hodinu, tedy na 21:00 našeho času.
    https://twitter.com/NASAStennis

  3. Jirka napsal:

    To znamená, že řídicí jednotky dohromady s letovými exempláři motorů se otestují až všechny najednou při statickém zážehu celého centrálního stupně?

  4. Jiří Hošek napsal:

    Další změna: aktuálně se zážeh plánován na 21:45 SELČ.

  5. Jiří Hošek napsal:

    A je hotovo. Test byl dokončen v plné délce.

  6. Vojta napsal:

    Paráda, už aby letěl. Akorát to trochu kazí fakt, že spaliny vycházející z trysky jsou průhledné, takže to nemá ten správný vizuální efekt. Těším se na metanové motory, to bude krásně modrý plamen.

  7. rhronza napsal:

    SLS bude impozantní raketa. Škoda že nebude umět přistávat…

  8. Vlastimil Pospíchal napsal:

    Stejně si myslím, že koncept Koroljova je silně nadčasový a že tady bude ještě hodně dlouho. Současný zážeh motorů prvního i druhého stupně, druhý je podstatně slabší a hoří déle. Použití tří stejných stupňů (Delta 4 Heavy, Falcon Heavy) mi připadá jako krok stranou.

    Jak by asi vypadal ITS, který by měl po stranách 2-8 Falconů?

  9. Jiří Hošek napsal:

    Po třech zážezích neletového motoru RS-25 č. 2045 s letovými řídicími jednotkami ECU (23.3., 23.5., 25.7.) známe termín zážehu s poslední letovou řídicí jednotkou pro EM-1: 9.8.2017

Napište komentář k Jiří Hošek

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.