Odklady jsou bohužel běžnou součástí kosmonautiky a ani vývoj soukromých lodí pro posádku není výjimkou. Zatímco ještě v březnu letošního roku platilo, že SpaceX pošle na oběžnou dráhu nepilotovaný Crew Dragon letos v lsitopadu a pilotovaný k ISS v květnu 2018, tak teď už je všechno jinak. Aktuální zpráva z NASA ukazuje, že letos se startu Crew Dragonu nedočkáme ani v nepilotované formě. V dnešním článku se tedy podíváme na to, jaké termíny jsou nyní v platnosti a jak si stojí konkurent SpaceX – firma Boeing s lodí Starliner.
Nepilotovaný let Crew Dragonu se posouvá na únor roku 2018 a první posádka by v útrobách této lodi měla letět na oběžnou dráhu v červnu téhož roku. Stále platí, že SpaceX má proti Boeingu několik měsíců náskok. Starliner by totiž měl poprvé bez posádky startovat v červnu 2018 a první pilotovaný let by měl být v srpnu téhož roku. Oproti březnovým plánům se tak posunula pouze SpaceX – Boeing zatím drží avizované termíny obou startů. Nechme se překvapit, jak se bude situace na tomto poli vyvíjet v dalších měsících.
Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
http://spacenews.com/…/DragonCST_SpaceXBoeingSNLanceMarburger-879×485.jpg
Mám otázku ohľadom crew programu. Momentálne (a aj počas dôb raketoplánov) to fungovalo tak, že na ISS bolo dlhodobo max 6 ľudí a každý mal svoje miesto v sojuze keby niečo. Bude to tak aj naďalej? Alebo to už bude kombinácia jeden sojuz a jeden dragon/starliner?
V souvislosti se zahájením soukromých letů se dříve hovořilo o tom, že se zvýší počet obyvatel stanice na sedm. Bylo to zdůvodňováno tím, že člověk navíc umožní větší podíl výzkumu. Do hry teď vstoupilo snížení počtu ruských kosmonautů a volná místa v Sojuzech nahradí Američané. Nejsem si tedy jistý, zda posádka po zavedení soukromých lodí bude stále šestičlenná. Při sedmi členech (a trvajícím omezení ze strany Rusů by byl poměr západního a ruského segmentu 5:2).
Boeing aj SpaceX uvádzajú, že dokážu dopraviť až 7 ľudí na ISS. Nebolo by lacnejšie zobrať 5 ľudi na ich lodiach ako kupovať drahú letenku v Sojuze?
Pokud stále platí dřívější plán, tak i po zavedení soukromých lodí do služby občas nějaký Američan poletí v Sojuzu a naopak Rus v soukromé lodi.
NASA řeší jiný problém – bezpečnost a evakuaci posádky.
Nyní jsou obě pilotované lodě (Sojuzy) vždy zakotveny na ruském segmentu stanice. Pro posádku existují tři hlavní bezpečnostní rizika, která znamenají velmi pravděpodobnou nutnost evakuace:
1) pokles tlaku atmosféry vlivem impaktu kosmického smetí a porušení hermetičnosti některého z modulů.
2) požár v interiéru stanice
3) únik čpavku z chladicího okruhu „západního segmentu“ stanice do interiéru
Hlavně to riziko 3) je u stárnoucí stanice relativně větší, než bylo na začátku jejího provozu. Pokud k úniku dojde, celá posádka se urychleně přesune do ruského segmentu, kde se uzavře a buď řeší menší únik s nasazenými maskami, nebo v případě větší havárie nasedne do Sojuzů a letí domů.
Až budou létat komerční lodě, budou obě připojované k západnímu segmentu, kde je riziko úniku čpavku největší. Proto bude muset být vždy ke stanici připojena alespoň jedna pilotovaná loď na ruské straně. Posádky, ať už budou mít jakékoli složení a počet, budou na stanici vždy létat kombinovaně jednou ruskou a jednou americkou lodí.
Ale do Dragona by se jich těch 7 vešlo v případě záchrany nebo si to pletu s Orionem ?
Myslím si, že v lodi bude při startu menší počet křesel a zbývající prostor vyplní náklad.
Myslím, že SpaceX počítá s variabilitou poměru hmotnost nákladu/ počet astronautů v závislosti na náplni té které mise.
Chápu to tedy tak, že standardně posádky budou Sojuz Rusové a Commercial crew NASA, ESA… a nebudou vždy kombinované? Pak by mě zajímalo jak vlastně bude lety v rámci Commercial crew probíhat? Crew Dragon vynese čtyři osoby a Sojuz dvě a ti stejní pak přistanou se stejnou lodí po několika měsících a tudíž vždy bude nějakou dobu západní nebo ruský segment ISS neobsazený? Nebo se počítá s úplně rozdílnými způsoby rotace posádek, samozřejmě chápu, že jistého zatím nic není.
Začnu od konce – ano, jistého zatím není nic. 🙂
Mělo by to být tak, že se posádka vrátí v lodi, ve které startovala. Jak jsem psal u jiného komentáře – Pokud stále platí dřívější plán, tak i po zavedení soukromých lodí do služby občas nějaký Američan poletí v Sojuzu a naopak Rus v soukromé lodi.
Čistě technicky a organizačně :-).
Soukromé lodě budou mít k dispozici dva dokovací porty. To umožní plynulé střídání posádek bez nutnosti využívat Sojuz.
Ale minimálně kvůli bezpečnosti však budou všechny strany pravděpodobně využívat všechny tři lodě.
Ja porad vidim problem v tom spani, bez nauky jeden Rus spi v zapadni posteli, a az bude litat Dragon nebo Starliner, tak spi na chodbe.
Jak se ukázalo, bez Nauky je v ruské části práce jen pro dva. Ti mají své kóje ve Zvezdě.
Pokud se Rusům podaří vypustit Nauku, bude nejen práce, ale i nová kóje také pro třetího.
Dva lety v červnu 2018? To budou pilotovaný Dragon2 a nepilotovaný Starliner připojený k ISS zároveň?
Prstence IDA mají být na ISS dva, ale spíše si myslím, že první (nepilotované) lety obou lodí nebudou mířit k ISS.
Tuto otázku není třeba řešit. Jsou to předběžné datumy.
Na NSF je tento předběžný harmonogram:
2018
March 9 – Dragon v2 (SpX-DM1) un-crewed launch and docking (to PMA-2/IDA2) (or February)
March-April – Dragon v2 (SpX-DM1) un-crewed undocking (from PMA-2/IDA2) and splashdown
NET June – Dragon v2 (SpX-DM2) crewed launch and docking (to PMA-2/IDA2) [Boe, Williams]
NET June-July – Dragon v2 (SpX-DM2) crewed undocking (from PMA-2/IDA2) and splashdown [Boe, Williams]
NET June – CST-100 Starliner (Boe-OFT) un-crewed launch and docking (to PMA-2/IDA2)
NET July – CST-100 Starliner (Boe-OFT) un-crewed undocking (from PMA-2/IDA2) and landing
August 4th quarter – CST-100 Starliner (Boe-CFT) crewed launch and docking (to PMA-2/IDA2) [Hurley, Behnken] (or December)
August 4th quarter – CST-100 Starliner (Boe-CFT) crewed undocking (from PMA-2/IDA2) and landing [Hurley, Behnken] (or December)
2019
January – Dragon v2 USCV-1 (US Crew Vehicle-1) launch and docking [two astronauts]
May (TBD) – Dragon v2 USCV-1 (US Crew Vehicle-1) undocking and splashdown/landing [two astronauts]
June – CST-100 Starliner USCV-2 launch and docking (to PMA-2/IDA2) [two astronauts]
December – CST-100 Starliner USCV-2 undocking and splashdown/landing [two astronauts]
Tato zpráva se mohla ještě vejít do „videa z bunkru“. 😀
Jinak ten odsun není zas tak zlý.
Dotaz k budoucim verzim Dragon: Dragon V2 „cargo“ se bude pripojovat ke starym konektorum? A Dragon V2 Crew k IDA?
Kam smeruji: Na stanici budou jen dva nove konektrory IDA. Pro Crew lode. SpaceX chce Dragon V2 pouzivat i pro cargo mise. Tzn. ale, ze ty dve verze Dragony budou o dost jine, kdyz se budou i Dragon V2 Cargo stale pripojovat ke starym konektroum neumoznujici automaticke dokovani. Soucasne verze Dragonu uz se prece prestavaji vyrabet a CRS-12 bude asi posledni novy. Pak uz budou jen dojizdet znovupouzitelnosti vsechny verze 1.
Nákladní Dragon 2 by měl být schopen automatického dokování se stanicí, z čehož vyplývá, že se bude s největší pravděpodobností připojovat na adaptéry IDA.
To znamena, ze nikdy moc obe Crew lode u ISS zaroven nebudou. Nemel by kam zakotvit Cargo Dragon. Neni plan pridat dalsi IDA adapter? Pokud vzdy Crew lod je u stanice po dobu, kdy je na ISS jeho posadka, tak to pri sdileni pouze dvou IDA znamena, ze se tam prakticky nikdy nepotkaji. Vzdy Sojuz a jedna ze dvou Crew.
Uvidíme, zatím je čas, počkejme si, až se objeví nějaké detailnější plány a termíny.