sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Co se stalo s „Webbem“? Zatím nevíme

Jak jsme Vás již informovali před několika týdny, Dalekohled Jamese Webba nyní prochází v Goddardově středisku komplexní fází vibračních zkoušek. Při nich se teleskop posadí na vibrační stůl, který se následně začne chvět při různých frekvencích. Cílem je zjistit, zda konstrukce dalekohledu přežije vibrace rakety při startu, které nejsou vůbec slabé. Třetího prosince se ale musely tyto zkoušky přerušit. Některé akcelerometry, kterými je konstrukce doplněná, totiž začaly posílat jiná, než očekávaná data. Začaly proto dodatečné kontroly, které mají ověřit, odkud tato anomálie vzešla – ovšem bohužel zatím bezúspěšně.

Kromě jiného proběhla celá řada vizuálních kontrol, ale žádná z nich neobjevila viditelné poškození. Týmy se proto pustily spíše do analýzy nasbíraných dat z akcelerometrů. Chtějí využít trojrozměrný model teleskopu, aby mohli lépe určit ohnisko, odkud se anomálie šířila. Změní se i harmonogram zkoušek – kvůli dodatečné kontrole se zařadí testy při nízké úrovni vibrací a odborníci budou sledovat, jak na ně hardware reaguje.

Tyto údaje se mají také porovnávat s daty nasbíranými před objevením anomálie. Inženýři momentálně podle vyjádření NASA pracují i na různých diagnostických postupech, které mají odhalit příčinu a ideálně i její dopady. Oficiální web celého projektu slibuje, že jakmile budou k dispozici nové údaje, budou je zveřejňovat na svých stránkách.

Zdroje informací:
http://jwst.nasa.gov/
http://arstechnica.com/
http://spacenews.com/
http://www.spaceflightinsider.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CynD3n6XgAABDv5.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
hansnasa
hansnasa
7 let před

Jestli mám opravdu z něčeho obavy,tak to je to,že by se s tímto dalekohledem něco nedobrého přihodilo.Držím technikům palce ať vše zdárně vyřeší.Celý svět se již nemůže dočkat až nastoupí službu.Budou to fantastické snímky a předpokládá se i snímání planet blízkých hvězd. Zanedbání jako u Hubla je nepřípustné,protože raketoplán již na opravu nepřiletí.Leda tak nový úkol pro Orion? Radši ani nepřemýšlet.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  hansnasa

Přesně tak, tenhle projekt je právem pod velkým drobnohledem.

Cx
Cx
7 let před
Odpověď  hansnasa

Raketoplán by se do místa, kde Webb bude, ani nedostal 🙂

Vítek
Vítek
7 let před
Odpověď  Cx

Raketoplány operovaly max. asi 600 km vysoko, rekord padl tuším při misi STS-31, když byl vypuštěn HST (kolem 615 km).

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpověď  Vítek

Takže cestou na budoucí pracoviště JWST by bylo tento rekord nutno překonat pouze 2400 krát 🙂

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před
Odpověď  Cx

Docela by mě zajímalo, jestli by to aspoň teoreticky nešlo. Minimální posádka, všechny zbytečnosti vyrvat a zahodit, do nákladového prostoru dát jenom nádrž s hydrazinem…

No asi by to do L2 opravdu nestačilo. Ale ta představa raketoplánu za oběžnou dráhou Měsíce je pěkná 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

To by opravdu nestačilo, navíc takové úpravy raketoplánu by byly hodně náročné a drahé – a navíc by to stejně k ničemu nebylo. 🙂

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Je pravda, že prázdný orbiter měl 90 tun a nosnost na LEO „jen“ necelých 30 tun. I kdyby se celá nosnost využila na další palivo, nestačilo by to.

Stejně je šílený, že tam těch 120 tun tehdy dokázali vůbec vystřelit. Obdobnou nosnost na LEO měl jen Saturn5.
Pro srovnání, kabina Mercury měla 1,5 tuny na jednoho na astronauta. Raketoplán by by těch astronautů měl při stejné efektivitě vynést 80…

maro
maro
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Obdobnou nosnost na LEO měla i Energija: 100 tun, v roce 1987. Její možná, ale nerealizovaná modifikace (s 8 postranními bloky), Vulkan počítala s nosností dokonce 175 tun na LEO.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Ad kapacita Raketoplánu: Kdyby neměl problémy s bezpečností, dal by se nákladový prostor naplnit sedačkami jako v letadle a robustnějším systémem podpory života. Mohli pak pořádat třeba školní výlety na LEO 🙂
Docela se divím, že podobně neuvažuje Musk se svým ICT, protože by to bylo mnohem reálnější než let na Mars a našel by pro to i víc zákazníků.

MartinH
MartinH
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Myslím že i to by ICT zvládla bez problému. Budou-li zákazníci, třeba se i dočkáme startu ICT na LEO s turisty co tam pobudou týden či dva a poletí zase domů.

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpověď  hansnasa

A bylo by vůbec možné teoreticky uskutečnit nějakou opravu JWST pomocí Orionu? Vzhledem k tomu, že k tomu není stavěný a také vzhledem k vzdálenosti. Vynesení tohoto teleskopu a jeho zprovoznění bude opravdu velmi ‚nervydrásají‘ událost. Ale tak snad všechno vyřeší. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ketivab

Přesně jste to trefil. Hubble byl od začátku stavěný tak, aby byl servisovatelný. JWST je od začátku stavěný jako neservisovatelný. To s sebou nese značné konstrukční rozdíly nejrůznějších systémů. Když to hodně přeženu, tak tam, kde se u Hubblea použily šrouby, bude JWST mít lepidlo, svary, případně nýty. Je jasné, že když má být nějaký stroj servisovatelný, je jeho výroba komplikovanější. Neservisovatelné stroje mohou použít pevnější spoje, které se ale nedají rozebrat. Bude to skutečně nervy drásající období – bezesporu jeden z vrcholů mimořádně nabitého roku 2018.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před
Odpověď  Ketivab

Teoreticky je možné skoro všechno a amíci jsou dost máklí na to, aby to realizovali.

Kdyby se (nechci ani pomýšlet), něco stalo s těma izolačníma fóliema nebo třeba všechno nevyklopilo jak má, kdyby na opravu by stačil úder do správného místa nebo natáhnout kus fólie, věřím tomu že tam ten Orion pošlou. Oni pro něj stejně nemají žádné smysluplné využití.

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Myslíte, že by to bylo možné za nějakou přijatelnou cenu? Přeci jenom start SLS + MPCV bude hodně drahý. A kdyby byla vyřešena cena, tak jak by to bylo s délkou mise (a z toho plynoucí (ne)dostatek zásob)?

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Jistě, mise SLS Orion by byla neskutečně drahá. Naproti tomu, vzhledem k omezené životnost Webba, by bylo asi nejlepší začít už vyrábět jeho nástupce. Technologie jsou vyskoušené, vývoj dokončen, ta by se asi pořizovací cena Webbu 2 značně snížila.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Cenu nakonec nikdo neřeší. Hubble spolknul (včetně servisních misí) cca 100x víc peněz než stejně výkonný pozemní teleskop. A vadí to dneska někomu? Navíc JWST opravdu nejde (dnes) nahradit žádným myslitelným teleskopem na Zemi, nezávisle na ceně.

Co se týče délky mise a zásob, v nejhorším pošlou Inda a dají mu tam pytlík rýže… 🙂 I diky ISS je snad recyklace vody a vzduchu zvládnutá téměř dokonale.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

pro Racek:
Samozřejmě, že by bylo nejlepší dělat „sériové mise“, využít zkušenosti lidí, dřív než odejdou do důchodu / umřou. Zachovat kontinuitu. Netestovat pořád dokola něco, co před 50 lety běžně fungovalo.

Místo neuvěřitelného raketoplánu na LEO jsme za stejnou cenu mohli mít funkční základnu na Měsíci včetně pravidelného zásobování.

Na Marsu dneska mohl místo jedné Curiosity bez „příklepu“ s děravými koly jezdit tucet „Merů“ bez problémů.

Za cenu servisních misí HST mohl být nový o řád lepší dalekohled. Nebo několik jen o trochu lepších.

A tak můžeme pokračovat. Lidé, kteří rozhodují se bohužel neřídí logikou…

maro
maro
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Raketoplán vznikl v době studené války. Plánoval se program SDI. Bylo nutné mít oběžnou dráhu pod kontrolou s možností rychlého zásahu a taky s možností realizace experimentů. Velké množství letů raketoplánu platil Pentagon. A byl to, mimochodem, taky jeden článek ze strategie „uzbrojení“ Rusů. Ti si nemohli nechat Američany moc daleko vzdálit v téhle technologii, protože se mohla časem ukázat jako hodně strategická. Proto museli taky pracovat na projektu Buran. Robotika a počítače na tom nebyly tak dobře jako dnes, takže tam ty kosmonauty potřebovali.
Dnes létá raketoplán stále. Jen v menším vydání, jako kompletně robotický systém. Má prostě své výhody.

tyčka
tyčka
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Stejně jako dnes neexistuje možnost něco většího z oběžné dráhy přinést zpět na zemi. Skutečně se to hodilo při přinesení třeba vadného čerpadla z ISS – na důkladné prozkoumání příčin jeho závady v laboratoři na zemi. Přesné stanovení příčiny umožní zkonstruovat lepší typ čerpadla v budoucnu. Stejně tak do lety nákladní lodi Dragon byl velký problém přivézt nahromaděné vzorky z vědeckého výzkumu na ISS.

tyčka
tyčka
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

„mohl místo jedné Curiosity bez „příklepu“ “
A udělali by mnohem méně práce než Curiosity – její přístrojové vybavení + zdroj pracující trvale. A potíže by měli klidně stejné a kola doposud ničemu nevadí. A ani telekomunikační systém by prostě tolik roverů plnohodnotně neutáhl – má na starosti i jiné projekty než jen Mars.

Let raketoplánů stál 4 miliardy ročně – rozpočet NASA určený na provoz raketoplánů – tato částka by na měsíční základnu dle všeho prostě nestačila.

Lidé se NAOPAK logikou řídí !!!!

tyčka
tyčka
7 let před
Odpověď  Ketivab

„Za cenu servisních misí HST mohl být nový o řád lepší dalekohled. “
Zásadně nesouhlasím – HST vynesl nahoru raketoplán – takže rozhodně leda bez nákladů na jeho vynesení. Prostě ta servisní mise dle všeho nebyla nijak výrazněji dražší než jen samotný let na vynesení raketoplánu.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před

Je to určitě nemilé, ale kvůli tomu se zkoušky dělají. Doufejme, že nepůjde o nějakou velkou konstrukční vadu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Spytihněv

Přesně tak, lepší odhalit chybu teď, než až po startu. Jen ať to není nic velkého.

Zuzi
Zuzi
7 let před

No jsem zvědav na co přijdou, sám občas dělám vibrační zkoušky na stolici a tak vím že se to zdá jako jednoduchá činnost, ale je to dost komplexní záležitost. Klidně se může stát, že bude potřeba některou část mechaniky předělat, protože by se při startu mohla dostat do nepříjemné rezonance s rizikem mechanického poškození.
Držím jim palce a jsem zvědav kolik informací o tomu vypustí ven 🙂

maro
maro
7 let před
Odpověď  Zuzi

No jo. Rezonance je mrcha. Padají kvůli ní i mosty.

Jiří Kos
Jiří Kos
7 let před

Vibrační zkoušky na stolici? Jak to myslíte?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.