Kosmotýdeník 212 (3.10. – 9.10.)

Poslední týdny jsou plné kosmických událostí a i ten právě uplynulý není výjimkou. My se podíváme jednak na ty, které se nám na portál už nevešly, a jednak si shrneme to, co již zaznělo. V hlavní zprávě se blíže zaměříme na let a náklad rakety Ariane 5, která vynesla dvojici telekomunikačních satelitů a sama ještě testovala svůj poslední stupeň. Podíváme se však také na plány společnosti Boeing a jejich návrh lunární orbitální základny, nebo na vypnutí pozemního testovacího modelu sondy Rosetta. Přeji vám příjemné čtení a hezkou neděli.

Ariane 5 testuje na svého nástupce

Pátého října úspěšně odstartovala raketa Ariane 5 z kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně. Na její palubě byla dvojice satelitů se jmény Sky Muster II a GSAT-18. Jednalo se už 74. úspěšný start Ariane 5 v řadě od roku 2003. Během tohoto letu byl však poslední stupeň vybaven několika desítkami čidel a kamerami, které shromažďovaly data i po oddělení nákladu. Proč? To se dozvíte na dalších řádcích.

Start Ariane 5

Start Ariane 5
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

V roce 2020 by si svojí premiéru měla odbýt raketa Ariane 6, která má po čase převzít služby Ariane 5. Její vývoj a podoba se ještě nedávno razantně měnily, ale dílčí technologie se již testují. Například právě při posledním startu Ariane 5. Její poslední stupeň po vynesení dvou zmíněných satelitů provedl ještě několik úkonů, mezi kterými bylo i znovu zažehnutí. Původně byl druhý stupeň pro Ariane 5 navrhován a užíván jako nerestartovatelný, ale při letech s loděmi ATV byl používán stupeň, který spaloval monomethylhydrazin a dinitrogen tetroxide. Tento stupeň již restartu schopen byl. Později došlo ke změně pohonné látky na tekutý vodík a kyslík a tím i užívání stupně jiného (pro verzi ECA), který poprvé úspěšně letěl v roce 2005. Ariane 6 by však měla mít možnost provést restart motoru posledního stupně po relativně dlouhé době v řádu hodin po začátku letu. To současný stupeň zatím neumožňuje. Zároveň by nový stupeň měl zvládnout větší počet opětovných zážehů.

Stupeň EPS ESC-A byl proto vybaven čidly a kamerami umístěnými uvnitř nádrže s podchlazeným tekutým vodíkem. Kamera sledovala obsah nádrže po vypuštění nákladu ještě několik hodin, než stupeň vstoupil do atmosféry. Sledoval se také systém opětovného tlakování nádrže a další údaje o stavu ventilů a teplotním stavu celého stupně. Jednalo se již o třetí obdobný test, ty minulé proběhly v březnu a květnu 2015. Tento třetí byl zároveň posledním DEMO testem stupně.

GSAT-18

GSAT-18
Zdroj: http://space.skyrocket.de/

Pojďme se nyní podívat na dvojici vynesených satelitů. Indický satelit GSAT– 18 o váze 3 404 kg je určen jako záložní podpora indické státní televizní a rozhlasové sítě určené pro plošné vysílání na celém území Indie. Tří ose stabilizovaný satelit je vybaven dvojicí solárních panelů o výkonu 6 kW a 24 C-band transpondéry pro retranslaci signálu. Satelit měl původně letět již dříve, ale vinou havárie při přepravě se let o tři měsíce zpozdil. Plánovaná životnost je 15 let a satelit je umístěn na geostacionární dráze ve výšce 35 800 km. Satelit stál Indii 153 milionů dolarů.

Sky Muster II

Sky Muster II
Zdroj: http://space.skyrocket.de/

Druhý satelit Sky Muster II váží 6 405 kg a nechala jej vyslat australská vláda. Jeho určení je poskytovat vysokorychlostní internet všem obyvatelům australského světadílu. Satelit má internet poskytovat vládní sdílenou sítí a díky dvěma satelitům stejného typu (první již letěl v září 2015) má poskytovat připojení o rychlosti downloadu 25 megabitů za sekundu a uploadu 5 megabitů za sekundu. Celkově by satelit měl být schopen přenést 136 gigabitů za sekundu. Dle vyjádření australské vlády by měl být signál dostupný i v řídce obydlených středních částech Austrálie, kde je přístup k jakémukoli signálu a komunikaci obtížný i přesto, že právě tato oblast oplývá velkým nerostným bohatstvím a zajišťuje prosperitu země. Vynesení obou satelitů a zajištění pozemního vybavení stálo Austrálii 1,2 miliardy dolarů.

Nejbližší další start Ariane 5 by měl přijít 17. listopadu, kdy by měla premiérově vynést čtveřici satelitů evropského navigačního systému Galileo. Do této chvíle byly satelity systému vypouštěny pomocí raket Sojuz z kosmodromu v Kourou. A posedmé a letos naposledy by měla Ariane 5 startovat 20. prosince s japonským a brazilským telekomunikačním satelitem.

Start Ariane 5

Start Ariane 5
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Kosmický přehled týdne:

OSIRIS-REx směřující k asteroidu Bennu provedl svůj první zážeh, který trval 12 sekund. Zážeh byl víceméně zkušební, zda pohonný systém přečkal start bez úhony. Samotná raketa navedla sondu velmi přesně a korekce dráhy byla symbolická.

Hurikán Matthew prošel nad floridským kosmodromem, který je nyní uzavřen pro běžné aktivity. Aktuálně bylo dokončeno snímkování z letadla, které mělo odhalit způsobené škody zejména na infrastruktuře. Došlo k porušení několika silnic, střecha VAB byla lehce poškozena a došlo k vniknutí vody do interiéru. Zaznamenáno bylo také přetržení několika elektrických vedení. Zdá se však, že nic vážnějšího nebylo poškozeno a chod kosmodromu bude obnoven do několika dní v plné míře.

Definitivní čas premiérového startu pro vylepšenou raketu Antares, která po výměně motorů vzlétne poprvé od nehody v roce 2014, byl stanoven na 14. října ve 3:13 SELČ. Raketa vynese soukromou zásobovací loď Cygnus OA-5 s nákladem k Mezinárodní kosmické stanici. Cygnus je již plně naložen nákladem a natankován svým palivem. V tomto týdnu proběhlo i spojení lodi a rakety. Dodejme jen, že startovat se mělo již před dvěma měsíci, nicméně statický zážeh rakety objevil ještě nějaké problémy u motorů prvního stupně a start se tak výrazně posunul. Start pro vás budeme přenášet Živě a česky.

Společnost Boeing představila svůj plán včetně orientačního časového rozvrhu pro vybudování orbitální základny u Měsíce. Základna by se měla skládat ze šesti modulů, které během pěti výprav doveze loď Orion během své mise. Můžeme si všimnout i prodlužování pobytu astronautů během mise tak, jak bude růst stanice. Jedná se o jeden z více plánů, které jistě brzy doplní další, protože se do stavby zřejmě zapojí více firem.

Plány Boeingu na lunární orbitální stanici

Plány Boeingu na lunární orbitální stanici
Zdroj: https://scontent.fmad3-1.fna.fbcdn.net/

Ukončování celé mise Rosetta – Philae ještě doznívá v těchto dnech. V týdnu byl vypnut i pozemský testovací identický model sondy Rosetta, který po dobu více jak dvanáctileté mise sloužil pro ověřování softwaru určeného pro misi předtím, než byl skutečně odeslán do počítačů letového kusu. Na celé album zaznamenávající vypnutí tohoto stroje se můžete podívat zde.

Přehled z Kosmonautixu:

Dalších 168 hodin nabitých kosmonautikou, které jsme vám zprostředkovali pomocí článků na Kosmonautixu bylo velmi zajímavých. Při naší repríze však začneme malou odbočkou. Velká část redakce se jela podívat na tradiční den otevřených dveří v ESTECu a tak jsme vám poskytli třídílný cestopis z této výpravy za kosmonautikou. Přečísti si jej můžete zde, zdezde. V pondělí jsme se podívali, kolik práce se odvedlo a má ještě odvést při stavbě SLS. Tradiční souhrn nám ukázal čtvrté čtvrtletí roku 2016. Ještě nyní vibruje internetem plán Elona Muska na kolonizaci Marsu v příštích letech. Podívali jsme se, jak se proměnil plán MCT od doby před rokem po onu nyní již slavnou přednášku. Jak jste již četli na začátku Kosmotýdeníku, proběhl start rakety Ariane 5 s dvěma telekomunikačními satelity. Podívejte se na záznam startu. Pro netradiční plovoucí kosmodrom, který prošel zlým obdobím, možná vyvstala nová naděje. Samozřejmě jsme vám zprostředkovali další start rakety New Shepard od společnosti Blue Origin. Druhá čínská orbitální stanice je již na orbitě a čeká na první návštěvu. Kdo vzlétne s další Nebeskou lodí? ExoMars 2016 se nezadržitelně blíží k Rudé planetě. Podívejte se na nejnovější animaci toho, jak bude vypadat přistání. Další díl nepravidelného seriálu Kosmonautika pomáhá, se zaměřil na automatické zpracování vzorků. Spojené státy zasáhl hurikán Matthew a zasáhl taktéž i floridský kosmodrom. Napínavý a dobrodružný příběh plný náhod, takové bylo hledání modulu Philae na kometě. A na závěr radostná zpráva. Nezničitelné a neúnavné vozítko Opportunity dostala k dispozici další dva roky pro objevování Marsu.

Snímek týdne:

Netradičně budeme mít ve snímku týdne obrázek informující o počasí ve Spojených státech. Nicméně hurikán Matthew je podrobně sledován mnoha satelity a výsledné obrázky jsou velmi povedené. Asi z mého pohledu nejzajímavější je ten, který pořídil satelit Suomi NPP kamerou VIIRS pracující pro Národní úřad pro oceán a atmosféru NOAA. Vidíme na něm postupující hurikán směrem k Floridě a jeho oblast sahá i na Bahamy a Kubu. Aktuální snímky hurikánu sleduje jeden článek na webu NASA.

Hurikán Matthew

Hurikán Matthew
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Video týdne:

Společnost Blue Origin uskutečnila již pátý let jejich raketového stroje New Shepard. Stupeň opět vzlétl, dostal se na hranici sta kilometrů a opět bezpečně přistál. To už jsme viděli čtyřikrát, ale tentokrát prodělala sestava test únikového sytému kabiny. Kabina byla osazena únikovým motorem a v průběhu letu došlo k jeho aktivaci. I když Blue Origin prohlašovala, že manévr je riskantní a stupeň to nemusí přežít, tak nakonec došlo k dokončení jak letu stupně a jeho přistání, tak i k bezpečnému oddělení kabiny a jejímu přistání na padácích. Ostatně, celý let si můžete prohlédnout na videu. Připomeňme jen na okraj, že Blue Origin plánuje s tímto strojem podnikat krátké turistické lety a neaspiruje s ním na konkurenci SpaceX, která přeci jen odvádí jinou práci. To však význam tohoto letu nijak nesnižuje.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/2016/10/05/ariane-5-goes-on-test-run-after-launching-two-satellites/
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/gsat-18.htm
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/nbn-co-1.htm
http://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/matthew-atlantic-ocean
http://spaceflightnow.com/2016/10/06/photos-australian-indian-telecom-satellites-take-off-on-ariane-5/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/10-5-2016-VA231-liftoff_1.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/10-5-2016-VA231_liftoff-poster-ae.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/CuCgokjVYAAFiel.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/10-5-2016-VA231-liftoff_2.jpg
https://scontent.fmad3-1.fna.fbcdn.net/t31.0-8/14556812_1309577825720068_6278533607885026302_o.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/gsat-18__1.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/nbn-co-1a__1.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/matthew.a2016279.1830.750m.jpg

 

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

11 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 212 (3.10. – 9.10.)”

  1. Fantasta napsal:

    Zdá se, že vy jste již taky solidní ročník. 🙂

  2. Jaro Pudelka napsal:

    Boeing počíta s piatimi letmi Orion+SLS? Ak áno, tak len za 5 x SLS dajú cca 5 miliárd USD.

  3. gg napsal:

    „Původně byl druhý stupeň pro Ariane 5 navrhován a užíván jako nerestartovatelný, ale už při letech s loděmi ATV byl stupeň vylepšen a mohl se znovu nastartovat. Došlo také ke změně pohonné látky na tekutý vodík a kyslík.“

    To mi nějak moc nedává smysl. Lodě ATV používají hypergolický stupeň s motorem Aestus. Ten samozřejmě je restartovatelný, ale určitě není kyslíkovodíkový.

    • Lukáš Houška Redakce napsal:

      Snaha tuto pasáž co nejvíce zkrátit jak vidím vyzněla zmatečně. Máte pravdu, mluvil jsem o dvou činech. O tom, že Ariane měla již stupeň schopný se restartovat a druk o tom, že později došlo k osazení novým kyslíko vodíkovým stupněm. Pokusím se to učesat. 🙂

      • gg napsal:

        Nu, ten kyslíkovodíkový letěl poprvé v roce 2003, kdy došlo k selhání (patrně ne ovšem vinou horního stupně), a pak úspěšně v roce 2005. Restartovatelný hypergolický stupeň pak letěl v roce 2008 a celá sestava ES byla odvozena právě od předchozí kyslíkovodíkové konfigurace ECA (s jejími zlepšeními prvního stupně). Tedy aspoň tak jsem to celé pochopil.

      • Lukáš Houška Redakce napsal:

        Přiznávám se, dost jsem se v tom zapletl. Poněkud jsme zanedbal spletitou vývojovou linii rakety. Alespoň jsme měl co nastudovat. Díky za upozornění na tyto nesrovnalosti. 🙂

Napište komentář k Lukáš Houška

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.