sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Apollo-Sojuz

Dne 15. července uběhlo padesát let o historické mise Apollo-Sojuz. Během této mise mise došlo ke spojení americké vesmírné lodi Apollo a sovětské lodi Sojuz. Velitelem posádky Apolla byl Thomas Stafford a jeho sovětským protějškem Alexej Leonov.

MILNET

Americké vesmírné síly odhadují, že by potřebovaly více než 4 miliardy dolarů na financování rozsáhlé konstelace družic na nízké oběžné dráze Země známé jako MILNET, která by poskytovala globální komunikační služby. V současné chvíli je MILNET na seznamu nefinancovaných priorit pro FY 2026.

Britská kosmická agentura

Nový výzkum zveřejněný Britskou kosmickou agenturou zdůrazňuje rostoucí závislost země na družicových technologiích, které podle nejnovějších údajů podporovaly odvětví představující přibližně 18 % národního hrubého domácího produktu (HDP).

SES

Společnost SES očekává, že 17. července dokončí akvizici konkurenčního družicového operátora Intelsat poté, co vyřeší všechny regulační překážky bránící uzavření dohody v hodnotě několika miliard dolarů.

Starliner

Zástupci NASA uvedli, že existuje veliká šance, že další zkušební let vesmírné lodě Boeing CST-100 Starliner bude bez posádky. Důvodem je stále probíhající řešení technických problémů lodi.

Americký kongres

Americký kongres se chystá nařídit Pentagonu, aby zavedl trvalé financování iniciativy amerických vesmírných sil, která bude poskytovat komerční družicové snímky a analýzy vojenským velitelům po celém světě, a to i přes nejistotu ohledně návrhu obranného rozpočtu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Modernizovaný Sojuz připraven na start

Na kosmodromu Bajkonur byla v pondělí vyvezena raketa Sojuz-FG, která má za úkol dopravit k Mezinárodní vesmírné stanici tři nové členy posádky v modernizované lodi Sojuz-MS. Bude se sice jednat o první exemplář této pilotované lodi, ale část vylepšení již byla vyzkoušena na nákladních lodích Progress-MS, které už k ISS dvakrát úspěšně startovaly. Posádku budou tvořit už tradičně tři členové, za Rusko to bude Anatolij Ivanišin, za Japonsko  Takuja Oniši a za Spojené státy americké Kathleen Rubins. Jediný Anatolij Ivanišin už se do vesmíru jednou podíval v rámci Expedice 29/30, pro Rubins a Onišiho to bude premiéra.

Podle tradice vývozu rakety nepřihlíželi členové primární posádky, protože by to údajně mohlo přinést smůlu. Členové záložní posádky – Oleg Novickij, Peggy Whitson a Thomas Pesquet si ale nenechali tuto podívanou ujít. Po vývozu a vztyčení rakety byla zahájena dvoudenní fáze testování systémů rakety a příprav na tankování paliva. Start je naplánovaný na čtvrtek v 3:36 našeho času, což je sice poměrně nepříjemný čas, ale i tak se můžete těšit na přímý přenos s českým komentářem, který bude ještě oznámen ve speciálním článku.

Sojuz opouští montážní halu.
Sojuz opouští montážní halu.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Sojuz na cestě ke startovní rampě.
Sojuz na cestě ke startovní rampě.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Pohled na motorovou sekci.
Pohled na motorovou sekci.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Záložní posádka (Whitson - Novickij - Pesquet).
Záložní posádka (Whitson – Novickij – Pesquet).
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Vztyčování Sojuzu.
Vztyčování Sojuzu.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Sojuz už téměř vertikální.
Sojuz už téměř vertikální.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Sojuz připraven na startovací rampě.
Sojuz připraven na startovací rampě.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Členové primární posádky (Rubins - Ivanišin - Oniši).
Členové primární posádky (Rubins – Ivanišin – Oniši).
Zdroj: https://www.nasa.gov/

 

 

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/5968251874-512×341.jpg
http://spaceflight101.com/…/27796928930_a86c10c145_k-1024×824.jpg
http://spaceflight101.com/…/5620468278-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/6230444772.jpg
http://spaceflight101.com/…/3485406462-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/4062904158-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/3495069228.jpg
http://spaceflight101.com/…/5099634131-768×512.jpg
https://www.nasa.gov/…/m16-018b.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
qa
qa
9 let před

Koroljov by byl nadšený…:-)

Už dlouho se chci zeptat-u svazků motorů I.st.
je vždy „sud“, je na každém bloku čtyř motorů.
Vypadá jako obří hydraulický nebo pneumatický
válec. Obvykle (i zde) je natřen na červeno
stejně jako trysky. Na co vlastně slouží ?
qa.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
9 let před

Několikrát mě už napadlo, zda se ta záchranná věžička používá i jako pohonný „stupeň“. Má přeci jen vcelku velký tah, nezažehává se někdy na chvíli před tím, kdy je jisté že už nic od rakety nehrozí a je kabina sojuzu oddělená?

hansnasa
hansnasa
9 let před

Možná je to jen můj pocit,ale podle toho s jakou rychlostí manipulují ti rusové s těmi částmi rakety bych řekl,že se s tím tedy nepářou.Asi si jsou dost jistí.U videí s Nasa tam ten jeřáb jede milimetrovou rychlostí a hlídá to mraky lidí. Moc pěkné video.

Radoslav Packa
Radoslav Packa
9 let před
Odpověď  hansnasa

Tak toto je sériová výroba už desaťročia asi to už ide od ruky…

Petr Antoň
Petr Antoň
9 let před

Moc hezké video. Při sledování mě ale napadla tahle otázka: na čem ta raketa vlastně stojí ??? A druhá – ta příhradová konstrukce mezi 1. a 2. (nebo 2. a 3.?) stupněm musí asi leccos vydržet, přeci jen „tlačí“ nemalou váhu. Z jakého důvodu je takto otevřená? Jen úspora hmotnosti?

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  Petr Antoň

Na rampě rakety typu Sojuz ani tak „nestojí na něčem“, jako je spíše „přidržována v pase“, těsně pod špičkami čtyř boosterů nultého (nebo prvního, chcete-li) stupně. Drží ji tam čtyři ramena systému „тюльпан (Tulipán)“. Docela pěkně je to vidět tady nebo ještě lépe tady (jde o ty oranžové konstrukce).
Raketa je vlastně držena vlastní vahou. Jakmile motory naběhnou na plný výkon a jejich tah překoná hmotnost rakety, raketa se nadzdvihne a ramena Tulipán se působením protizávaží samovolně odklopí do stran. Tohle řešení bylo používán od počátku provozu rakety R-7 (Sojuzy jsou jejím derivátem) a má jej na svědomí Vladimir Barmin, jeden z „Velké šestky“ hlavních konstruktérů, kteří pod vedením Koroljova semjorku připravovali.
Ta příhradová struktura je tam proto, aby byl zajištěn odvod spalin. Třetí (nebo horní stupeň) se totiž zažehává ještě v době, kdy druhý (centrální) stupeň ještě není oddělen a jeho motory poskytují zbytkový tah, říká se tomu „hot staging“. Toto řešení opět sahá k počátkům kosmonautiky, kdy si konstruktéři nebyli jisti, zda dokáží zajistit start motoru posledního stupně ve vakuu, respektive ve stavu beztíže. Báli se, že palivo a okysličovadlo se ve stavu volného pádu nebudou chovat způsobně a nepotečou tam, kam mají (Podobně na tom byli třeba i Američané v programu Gemini, tady je krásně vidět právě hot staging u Titanu II).
A i když později byli schopni zajistit, aby palivo zůstalo tam, kde má být, nechtěli sahat do ověřené konstrukce a proto Sojuz má onu příhradovou strukturu a používá hot staging dodnes.

Petr Antoň
Petr Antoň
9 let před

Děkuju za vyčerpávající odpověď.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  Petr Antoň

Není zač, jsem rád, že jsem mohl pomoci! 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.