sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

SpaceX asi opravdu předběhne Boeing

Včera proběhlo zasedání NAC (NASA Advisory Council) Human Exploration and Operations (HEO) Committee, kde Bill Gerstenmaier z NASA prezentoval aktuálně platný časový harmonogram očekávaného plnění milníků, které jsou nutné pro nasazení soukromých pilotovaných lodí od SpaceX a Boeingu do služby.

Už dříve se spekulovalo o tom, že SpaceX svého velkého konkurenta předběhne, ovšem aktuální časová osa to jasně potvrzuje. Podle aktuálního plánu by Crew Dragon mohl startovat už téměř za rok, přičemž Boeing je ve skluzu o více než půl roku. Už letos v prosinci bychom se navíc měli dozvědět složení prvních posádek, které poletí na nových soukromých lodích.

Původně jsme uvažovali o tom, že bychom obrázek přeložili. Některé názvy milníků, které musí obě společnosti splnit, by se ale překládaly poměrně kostrbatě a tak jsme se rozhodli zveřejnit časovou osu v originální podobě pouze s pár vysvětlivkami. První řádek každé společnosti tvoří milníky rázu administrativního a schvalovacího, jsou tu ale i zkoušky padáků, nebo skafandrů. Mnohem zajímavější je řádek druhý, ve kterém najdeme milníky letové, které musí společnost fyzicky uskutečnit. Časová osa je u těchto milníků následující:

Boeing – Starliner

  • Říjen 2017: Test záchranného systému na rampě
  • Prosinec 2017: Nepilotovaný let
  • Únor 2018: Pilotovaný let

SpaceX – Crew Dragon

  • Květen 2017: Nepilotovaný let k ISS
  • Červenec 2017: Test záchranného systému při letu
  • Srpen 2017: Pilotovaný let k ISS
Časová osa platná na konci července 2016
Časová osa platná na konci července 2016
Zdroj: http://www.imagehosting.cz/

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.americaspace.com/wp-content/uploads/2014/09/Untitled-1.jpg
http://www.imagehosting.cz/images/imagejzoz.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
44 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vojta
Vojta
8 let před

Zajímavé je, že se milníky tak liší. SpaceX nemusí testovat padáky (nebo už má hotovo v rámci pad abort? Boeing zase nemusí dělat in flight abort ani testovat skafandry. Používají snad ty z Shuttelu nebo je mají hotové jiné?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Vojta

Boeing své skafandry nevyvíjí a dá se očekávat, že bude používat ty, které má NASA.

Majkl
Majkl
8 let před
Odpovědět  Vojta

A SpaceX má test padáku hotový

https://www.youtube.com/watch?v=1_FXVjf46T8

Daniel Heřt
8 let před
Odpovědět  Vojta

Dokonce dělali speciální test jenom kvůli padákům – https://www.youtube.com/watch?v=4PG438XSarg

Reflectiv
Reflectiv
8 let před
Odpovědět  Vojta

Ani jedna spolecnost nemusi provest in flight abort test, staci simulace (Boeing), ale SpaceX se dobrovolne rozhodl ho provest, nad ramec kontraktu.

David Literák
David Literák
8 let před

Tak doufám, že se to nepodělá a Elonovci to zmáknou … hrozně se těším na reakce první posádky po letu … ideálně kdyby letěl nějaký astronaut, který už letěl na sojuzu.

BTW: ten kurzor na grafu pobavil 🙂

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpovědět  David Literák

Reakce astronauta, co otevřel na ISS první Dragon, byla v tom smyslu, že to tam vonělo jako v novém autě 🙂

maro
maro
8 let před
Odpovědět  Spytihněv

Nestrašte. Tam by nemělo být tolik hořlavých plastů nacucaných „voňavými“ ftaláty jako v novém autě. Jo, kdyby to vonělo kůží jako z kožených sedaček nového luxusního Ferrari, to by asi byla jiná.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  David Literák

To je pravda, taky jsem si ho všiml, chvíli jsem váhal, zda ho odstranit, ale pak jsem si řekl, že ho tam nechám. Je to takové pěkně živé. 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před

Kdyby Musk sháněl opici do nepilotovaného hardwaru na květen 2017, tak se hlásím.

Martin
Martin
8 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Myslím, že je nás víc :).

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpovědět  Martin

Nesmí nás být víc než sedm. 🙂

Sierra
Sierra
8 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Hlásím se také, klidně i na letovej Pad Abort test 😀

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Som ready.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Vypadá to, že jsem byl dobrovolníky z pavilonu opic pověřen sestavením posádky. Hlásím, že zatím dobrý (4). 🙂

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Vaší expedicí jsem nadšen, ale bohužel se nemohu zúčastnit. Z rodinných důvodů 🙁

maro
maro
8 let před

Když jsem u těch lodí. Šikovní lidé z amerického muzea úžasně naskenovali vnitřní prostory velitelského modulu Apolla 11. Je to 3D, můžete se v tom rozhlížet dokola a kolečkem myši dokonce kamerou cestovat do různých koutů, ze kterých si zase můžete kabinu prohlédnout. Je neuvěřitelné v jak malém prostoru museli 3 kosmonauti strávit několik dní.
Kliknutím na ten velký obrázek s nápisem „Click or Tap here to …“ se rozjede 3D prohlížeč.

http://3d.si.edu/apollo11cm/

Přeji úžasný zážitek.

Midrys
Midrys
8 let před
Odpovědět  maro

To je nekonečná paráda. Díky za odkaz 😉

Vojta
Vojta
8 let před
Odpovědět  maro

Super. Díky.
A to je Apollo ještě celkem prostorné oproti jiným lodím. Navíc u měsíčních misí neměl velitelský modul tříčlennou posádku po celou dobu letu. Některé mise menších Gemini nebo Sojuzů trvaly dokonce déle.

maro
maro
8 let před
Odpovědět  Vojta

Jenže právě ten Sojuz nabízí místa víc. On má totiž dva „pokoje“. Pro kritické fáze letu musíte sedět ve velitelské kapsuli. Ale hned jak pominou, lze se přesunout do orbitáního modulu. Proto někteří kosmonauti říkají, že třeba šestihodinová „rychlocesta“ na ISS je sice hezká, ale celou dobu sedíte ve velitelském modulu, kdežto u delší dvoudenní cesty se můžete snad už po půlhodině vysléct ze skafandrů a protáhnout se v orbitálním modulu. Navíc tam máte o hodně příjemněší použití toalety než v „jednopokojovém“ Apollu. Něco vám o tom píše Samantha Cristoforetti ve svém kosmickém blogu.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpovědět  maro

A čo má byť?

maro
maro
8 let před
Odpovědět  maro

Jan Pudelka: Vypadá to, že jste si vůbec nepřečetl příspěvek pana Vojty. On si podle něj myslí, že je Sojuz méně prostorný než Apollo. Přitom je to naopak.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpovědět  maro

Apollo mělo při lunárních misích po určitou část letu také dva „pokoje“. Lunární modul byl dokonce o fous větší než velitelský a i když nebyl určen pro běžné obývání, na odskočení si by asi použít šel, i když toaleta jako taková nebyla ani tam.

Cateye
Cateye
8 let před
Odpovědět  maro

Škoda že ovládače nejsou klikací třeba jako v DCSku, ale i tak díky za odkaz 🙂

maro
maro
8 let před
Odpovědět  Cateye

Haha. A ještě by to mělo letět kosmickým prostorem a my si mohli zkoušet tu navigaci podle hvězd pomocí sextantu z kabiny, právě tak jak to dělali v reálu, že jo? S jídlem roste chuť.

Jarda
Jarda
8 let před

Obe spolecnosti planuji v rozmezi pul roku tri lety. To maji tri kabiny, nebo to zvladnou jednou v ramci znovupouzitelnosti…?

maro
maro
8 let před

Abych řekl pravdu, tak toho přistání jen na motory bez padáků bych se docela bál. Jde o to, že při přistání na padáky přichází ten kritický okamžik o hodně dřív a když se to nepovede, je čas ještě na záložní padáky. V případě použití motorů ovšem padáte a padáte a motory se zapálí až na poslední chvíli, protože jen tak viset na motorech kilometr nad zemí je hodně drahá a na palivo náročná sranda. Takže do poslední chvíle věříte, že ty motory budou perfektně pracovat. Žádnou zálohu prostě nemáte. Stresující časový interval je o hodně delší.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpovědět  maro

Zase chcete byť múdrejší ako celé SpaceX. Tak tam choďte pracovať a povedzte im, že sú neschopní a blbí. Nemám proste rád ľudí ako ste vy. Len kecať a kecať. Nie ste náhodou operný spevák Kecal.

maro
maro
8 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Copak tady kecáte vy, kecale? Vy jste se asi nad tou psychologií přistání moc nezamyslel, že? Proč taky, když za vás myslí inženýři SpaceX, že? Budete něco podobného, jako ten člověk, co tak věřil „umělé inteligenci“ automatického řídícího systému vozu Tesla S (když už jsme u jedné z Muskových firem), až ho to auto v květnu zabilo, protože si vůbec nevšimlo bílého návěsu kamionu zavazejícímu v cestě.

David Literák
David Literák
8 let před
Odpovědět  maro

Tak ten člověk byl idiot, ještě u toho koukal na Harryho Pottera … ale jo, asi by se to dalo považovat za bezmeznou důvěru v inženýry, přestože jej všichni varovali, včetně těch inženýrů, že to takhle rozhodně provozovat nemůže. Ovšem u CrewDragonu je na tom něco pravdy.

Teoreticky mne napadá, že by mohli zkušebně zažehnout motory na vteřinku v dostatečném předstihu, otázkou je v předstihu před čím? Aby získali čas rozloučit se s posádkou? Nebo třeba ještě před vstupem do beznávratového stavu?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  David Literák

Plán je takový, že motory SuperDraco by se opravdu měly krátce zapálit v dostatečném předstihu před přistáním. Pokud systém zjistí, že některé motory nepracují správně, tak buďto přeprogramuje tahovou křivku ostatních motorů, nebo v případě většího selhání vystřelí malý padák, kterému budou při přistání asistovat fungující motory.

A opravdu bych všechny diskutující důrazně poprosil, aby se pokud možno zdrželi jedovaých poznámek vůči ostatním diskutujícím. Snažte se respektovat slušnou úroveň, kterou diskuse pod našimi články mají.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpovědět  maro

to David Literák: Nemyslím si, že to byl idiot. Pravda je, že zvýšil pravděpodobnost havárie. Tomu „automatu“ však jde řízení výrazně lépe než člověku. Hodně majitelů vozů Tesla jezdí jako onen „řidič“ a jezdí bezpečněji než lidé v běžných autech. Majitelé „inteligentních“ vozů se budou i nadále nevěnovat provozu, občas nějaký havaruje. K přenesení odpovědnosti za nehodu na výrobce zařízení je asi ještě dlouhá cesta, ale nedělejme si iluze, že člověk zaplatí za „automat“ a bude trvale čučet na situaci před sebou, připraven zasáhnout.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpovědět  maro

To zní dobře. Věřím, že při dnešní úrovni počítačů nebude problém během okamžiku buď přidat nebo ubrat na ostatních motorech a tím sestup opět vyrovnat. Navíc má Crew Dragon sice přistávat čistě motoricky, ale padák poslední záchrany je rozhodně plus. Každopádně jde o úplnou novinku a první návrat z vesmíru s posádkou a přistání na vzpěry bude opravdu převratná záležitost. Alespoň já to tak cítím. Jasně, určité riziko tam je, ale bez toho by se nikdy nikam nepokročilo. Navíc bych řekl, že na Marsu pilotovaná expedice ani jinak přistávat nebude moci. Takže je to krok správným směrem.

maro
maro
8 let před
Odpovědět  maro

David Literák: V oblasti automatického řízení aut jsou dnes firmy rozdělené na dva tábory. Jedni, jako Tesla nebo Nissan si myslí, že lze jít vpřed postupnými evolučními kroky s tím, že zodpovědnost je stále na člověku. Problém je, že ten člověk velice rychle ztrácí pozornost, když nemá co na práci. Takže už po chvíli je v tom autě neschopen rychlé reakce. Tohle řešili už inženýři v automaticky vedených bojových letadlech a navrhovali, že by piloti měli aspoň v kokpitu hrát nějakou jednoduchou počítačovou hru, ze které by se rychle přepli k reálnému zásahu do řízení, kdyby bylo třeba.
Druhý tábor, který vedou firmy jako Google nebo Apple říká, že je naopak nutné odladit software do dokonalosti a nespoléhat se na řidiče, který v okamžiku nutnosti stejně nedokáže rychle přepnout do „řídícího módu“. Říkají, že první způsob prosazovaný Teslou je jen alibismus, kde nakonec uživatelé aut působí jako betatesteři, nasazující své životy a životy ostatních účastníků provozu.
A závěrem je, že vlastně autoprůmysl jen znovu řeší problémy, řešené už ve vojenském leteckém průmyslu.
Skvělé, dost zasvěcené nebulvární články jsou tady:
http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportation/self-driving/fatal-tesla-autopilot-crash-reminds-us-that-robots-arent-perfect
http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportation/self-driving/what-next-for-teslas-autopilot
Skvělé jsou i příspěvky inženýrů z těchto oborů přímo v diskuzích pod články.

David Literák
David Literák
8 let před
Odpovědět  maro

maro: souhlasím, máte pravdu v tom, že ztráta pozornosti je nevyhnutelná a reakce v setině sekundy, kdy počítač pochybí je asi nesmysl. Nicméně ochrana Tesly je to určitě, alibismem bych to úplně nenazýval. To že v USA mají vysoké návěsy bez bočních ochran už je věc druhá, EU by se mu to nestalo 🙂

zvejkal
zvejkal
8 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Pan Pudelka, vase reakcie su prehnane a zbytocne utocne. Krotte sa.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpovědět  zvejkal

Asi sú ale čo mám robiť, keď je to takto!

Cateye
Cateye
8 let před
Odpovědět  zvejkal

JP: Protože to takto není a Maro naopak správně udeřil hřebík na hlavičku.
Kdysi byl v L+K článek o studiích NASA ohledně alternativního přistávání návratových kabin a mimo jiné se proto u posádek pilotovaných misí měřila úroveň stresu při přistávání. Výsledek jednoznačně odhalil, že míra stresu je nejvyšší při sestupu a po otevření hlavních padáků stres výrazně klesá.
Podobné výzkumy prováděli rusové, kteří při vývoji nové lodě PPTS počítali s možným motorovým přistáním, ale právě z důvodů vysoké psychické zátěže posádky a velice komplikované zálohy v případě poruchy přistávacího systému, nakonec toto řešení pro PPTS nedoporučili.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpovědět  zvejkal

Vzhledem k tomu, že záloha v případě Crew Dragonu existovat bude (padák, který se jinak využije při nouzovém přerušení letu) a dojde k testu motorů v dostatečné výšce, není letitá studie, která s tím nejspíš nepočítala, až tak relevantní. Navíc došlo k výraznému pokroku v řídící technice, což by posádce mohlo přidat na klidu.
Bez toho, aby se to vyzkoušelo, k pokroku nedojde. Lovit kapsli z moře nebo ji po relativně tvrdém přistání nechat táhnout padáky po zemi někde v pustině, to je sice osvědčená technologie, ale tak pro šedesátá léta. Doufám, že dotáhnou i nákladní verzi Dream Chaseru, aby se prověřila životaschopnost i druhého typu rozumného přistávání.

rhronza
rhronza
8 let před

Skvělá zpráva. Držím palce. Mít vlastní loď (navíc o generace lepší) je pro NASA přeci jen lepší než současný stav 🙂

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
8 let před

Je třeba poučit se od letectví. Tam dokážou automaty řídit celý let od startu až po přistání. Navzdor tomu některé havárie byly zapříčiněny tím, že posádka nepřiměřeně spoléhala na automaty a nedokázala na vzniklou situaci reagovat, nebo dokonce naprogramovala sebevražednou trasu.
Pilot i řidič by v každém případě měli nepřetržitě sledovat přístroje a být schopni zasáhnout. Paradoxně na to zpravidla má pilot více času a  prostoru pro nápravu.
Viděl bych to naopak – automaty by měly blokovat nesmyslné postupy řidiče, příkladně tak jako nedovolí brzdit do smyku, by třeba nedovolily zvýšit rychlost na mokré vozovce, nebo nedodržet bezpečnou vzdálenost, nebo předjíždění “ přes plnou“ atd..
Poslední slovo má vždy člověk, každý automat může vypnout, příkladně pilot vypne systém zabraňující přetažení a ztrátě vztlaku a nereaguje správně na výstrahy, letadlo se nutně zřítí.
Já bych si do auta, kde točí volantem automat a též ovládá brzdu a plyn určitě nesedl, natož abych jej dlouhodobě používal.

maro
maro
8 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

Tohle je prostě evoluce, která povede k postupné ztrátě schopnosti řídit auto. Dnes například velké množství Američanů vůbec nedokáže ovládat auto s manuální převodovkou, protože to nikdy nepotřebovali. Vždycky měli automat. A i Evropané, kteří se odstěhovali do USA a začali řídit auta s automatem docela rychle ztráceli návyky ovládání manuální převodovky. S ubývající praxí řízení auta se lidé dramaticky rychle vzdají i posledních možností řídit auto, protože začnou mít pocit, že řídit auto manuálně je větší hazard se životem svým a své rodiny. Samozřejmě budou v tomto pocitu podporováni soustavnou reklamní masáží prodejců aut-automatů. Pokud se k tomu přidají i zákony, že za přestupek automatu bude moci automaticky výrobce a tresty budou pouze hmotné a třeba i povinné pojištění bude nižší pro auta, která nejsou řízena manuálně, budou to poslední hřebíčky do rakve masovému manuálnímu řízení aut. Z řízení auta se stane činnost, kterou bude ovládat málokdo a jezdit si autem jen tak manuálně pro zábavu bude nákladným dobrodružstvím.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpovědět  maro

V podstatě souhlasím. Ostatně totéž již dávno platí o jízdě na koni nebo řízení zvířetem taženého vozu. Včetně té pojišťovny, když se chcete pojistit na úraz při jezdectví. Nebo když zabrousím do jiného oboru, kde je dobrá analogie mezi manuálním a automatickým řazením: Kolik procent uživatelů počítače je schopno používat příkazovou řádku? Ano, je to evoluce a nejspíš to časem dojde až tak daleko, že se s manuálně ovládaným autem budeme moct projet jen po okreskách.

hansnasa
hansnasa
8 let před

Myslím,že tady je jasně vidět jak se postupuje v před v podání firmy Boeing /staré drahé časy/,tedy za moc peněz málo muziky v porovnání se SpaceX,která dostala pokud se nepletu o mnoho peněz méně než oni.

https://kosmonautix.cz/2016/07/26/spacex-asi-opravdu-predbehne-boeing/