Na kosmodromu Bajkonur byla v pondělí vyvezena raketa Sojuz-FG, která má za úkol dopravit k Mezinárodní vesmírné stanici tři nové členy posádky v modernizované lodi Sojuz-MS. Bude se sice jednat o první exemplář této pilotované lodi, ale část vylepšení již byla vyzkoušena na nákladních lodích Progress-MS, které už k ISS dvakrát úspěšně startovaly. Posádku budou tvořit už tradičně tři členové, za Rusko to bude Anatolij Ivanišin, za Japonsko Takuja Oniši a za Spojené státy americké Kathleen Rubins. Jediný Anatolij Ivanišin už se do vesmíru jednou podíval v rámci Expedice 29/30, pro Rubins a Onišiho to bude premiéra.
Podle tradice vývozu rakety nepřihlíželi členové primární posádky, protože by to údajně mohlo přinést smůlu. Členové záložní posádky – Oleg Novickij, Peggy Whitson a Thomas Pesquet si ale nenechali tuto podívanou ujít. Po vývozu a vztyčení rakety byla zahájena dvoudenní fáze testování systémů rakety a příprav na tankování paliva. Start je naplánovaný na čtvrtek v 3:36 našeho času, což je sice poměrně nepříjemný čas, ale i tak se můžete těšit na přímý přenos s českým komentářem, který bude ještě oznámen ve speciálním článku.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/5968251874-512×341.jpg
http://spaceflight101.com/…/27796928930_a86c10c145_k-1024×824.jpg
http://spaceflight101.com/…/5620468278-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/6230444772.jpg
http://spaceflight101.com/…/3485406462-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/4062904158-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/3495069228.jpg
http://spaceflight101.com/…/5099634131-768×512.jpg
https://www.nasa.gov/…/m16-018b.jpg
Koroljov by byl nadšený…:-)
Už dlouho se chci zeptat-u svazků motorů I.st.
je vždy „sud“, je na každém bloku čtyř motorů.
Vypadá jako obří hydraulický nebo pneumatický
válec. Obvykle (i zde) je natřen na červeno
stejně jako trysky. Na co vlastně slouží ?
qa.
Všechno co je červené se před startem sundavá, takže tento barel nebude při letu přítomen. Na NFS někdo píše, že byl měl být naplněn silica gelem, sloužil by tedy pro zachytávání vlhkosti. Bližší informace jsem nezjistil.
Několikrát mě už napadlo, zda se ta záchranná věžička používá i jako pohonný „stupeň“. Má přeci jen vcelku velký tah, nezažehává se někdy na chvíli před tím, kdy je jisté že už nic od rakety nehrozí a je kabina sojuzu oddělená?
Věžička má sice velký tah, ale nosnosti by to skoro vůbec nepomohlo, protože hoří jen krátkou dobu. Naopak by celkem reálně hrozilo odtržení Sojuzu od zbytku lodi, protože věžika dosáhne tahu až 715 kN
Možná je to jen můj pocit,ale podle toho s jakou rychlostí manipulují ti rusové s těmi částmi rakety bych řekl,že se s tím tedy nepářou.Asi si jsou dost jistí.U videí s Nasa tam ten jeřáb jede milimetrovou rychlostí a hlídá to mraky lidí. Moc pěkné video.
Tak toto je sériová výroba už desaťročia asi to už ide od ruky…
Moc hezké video. Při sledování mě ale napadla tahle otázka: na čem ta raketa vlastně stojí ??? A druhá – ta příhradová konstrukce mezi 1. a 2. (nebo 2. a 3.?) stupněm musí asi leccos vydržet, přeci jen „tlačí“ nemalou váhu. Z jakého důvodu je takto otevřená? Jen úspora hmotnosti?
Na rampě rakety typu Sojuz ani tak „nestojí na něčem“, jako je spíše „přidržována v pase“, těsně pod špičkami čtyř boosterů nultého (nebo prvního, chcete-li) stupně. Drží ji tam čtyři ramena systému „тюльпан (Tulipán)“. Docela pěkně je to vidět tady nebo ještě lépe tady (jde o ty oranžové konstrukce).
Raketa je vlastně držena vlastní vahou. Jakmile motory naběhnou na plný výkon a jejich tah překoná hmotnost rakety, raketa se nadzdvihne a ramena Tulipán se působením protizávaží samovolně odklopí do stran. Tohle řešení bylo používán od počátku provozu rakety R-7 (Sojuzy jsou jejím derivátem) a má jej na svědomí Vladimir Barmin, jeden z „Velké šestky“ hlavních konstruktérů, kteří pod vedením Koroljova semjorku připravovali.
Ta příhradová struktura je tam proto, aby byl zajištěn odvod spalin. Třetí (nebo horní stupeň) se totiž zažehává ještě v době, kdy druhý (centrální) stupeň ještě není oddělen a jeho motory poskytují zbytkový tah, říká se tomu „hot staging“. Toto řešení opět sahá k počátkům kosmonautiky, kdy si konstruktéři nebyli jisti, zda dokáží zajistit start motoru posledního stupně ve vakuu, respektive ve stavu beztíže. Báli se, že palivo a okysličovadlo se ve stavu volného pádu nebudou chovat způsobně a nepotečou tam, kam mají (Podobně na tom byli třeba i Američané v programu Gemini, tady je krásně vidět právě hot staging u Titanu II).
A i když později byli schopni zajistit, aby palivo zůstalo tam, kde má být, nechtěli sahat do ověřené konstrukce a proto Sojuz má onu příhradovou strukturu a používá hot staging dodnes.
Děkuju za vyčerpávající odpověď.
Není zač, jsem rád, že jsem mohl pomoci! 😉