sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nemůžete zkoumat Europu bez Evropanů

Název dnešního článku jsme si vypůjčil z rozhovoru, který vedl portál spaceflightnow.com s vědeckým ředitelem ESA Alvaro Gimenézem, do jehož pravomocí spadá nepilotovaný průzkum Sluneční soustavy. Jeho výrok je samozřejmě myšlený v nadsázce a s humorem, přesto je z něj cítit, že Evropská kosmická agentura opravdu stojí o to, aby se mohla podílet na zatím nepojmenované americké misi (zatím s pracovním názvem Europa Clipper nebo Europa Multiple-Flyby Mission), která se na cestu nevydá dříve, než v roce 2022. Už v dubnu loňského roku jsme psali o tom, že ESA bez váhání přistoupila na neoficiální nabídku NASA spolupodílet se na přípravě mise k jupiterovu ledovému měsíci Europa. Realizace ale bude velmi složitá – paradoxně proto, že jde o velmi prestižní misi.

Mise k Europě byla Národní vědeckou radou v roce 2011 doporučena NASA jako druhý hlavní cíl jejího snažení – hned po přípravě mise, která by měla odebrat vzorky z Marsu a dopravit je na Zemi. Tento ledový svět by měl totiž pod mocnou ledovou krustou ukrývat globální oceán hluboký desítky kilometrů. Některé teorie hovoří o tom, že by zde teoreticky mohl existovat život.

Jupiterův měsíc Europa nafocený sondou Galileo - levý snímek zachycuje reálné barvy, ten napravo potom vznikl složením fotek pořízených přes fialový, zelený a infračervený filtr
Jupiterův měsíc Europa nafocený sondou Galileo – levý snímek zachycuje reálné barvy, ten napravo potom vznikl složením fotek pořízených přes fialový, zelený a infračervený filtr
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Původně se počítalo s tím, že misi k Europě vynese do vesmíru raketa Atlas, ovšem rýsuje se velmi zajímavá možnost na využití rakety SLS. Ta by díky své velké nosnosti umožnila zkrátit přeletovou dobu z pěti na dva roky. Sonda čerpající elektrickou energii ze solárních panelů by pak vstoupila na oběžnou dráhu kolem Jupitera a v dalších měsících by minimálně 45x prolétla kolem Europy, kterou by tak mohla detailně prozkoumat pomocí přístrojů, které byly vloni vybrány.

Teoretická podoba sondy pro průzkum Europy
Teoretická podoba sondy pro průzkum Europy
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Celá situace se částečně zkomplikovala tím, že zákonodárci po návrhu republikána Johna Culbersona z Texasu nepřiklepli pro příští rok na tuto misi původně plánovaných 30 milionů dolarů, ale rovnou 175 milionů. Podmínkou ale je, že sonda musí disponovat přistávacím modulem. Pokud započítáme i aktuální injekci, tak Kongres už za poslední 4 roky na tuto misi uvolnil 430 milionů dolarů.

Zakomponování landeru překvapilo i NASA, která sice s přistávacím modulem pro Europu počítala, ale až v nějaké další misi, tedy poté co tato připravovaná mise zjistí nějaké bližší údaje. Někteří odborníci se netají tím, že považují za riskantní vyslat k relativně neprobádanému tělesu sondu za několik miliard dolarů, která bude hned v „plné polní“.

Představa sondy Europa Clipper
Představa sondy Europa Clipper
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Celková cena americké sondy by se podle současných odhadů měla pohybovat okolo dvou miliard dolarů – do této ceny přitom není zahrnutý lander ani evropský podíl. Evropa přitom plánuje, že by její subsonda mohla stát až půl miliardy euro. Jenže, kdo by čekal, že se Evropa bude podílet jen nějakým vědeckým přístrojem, ten by byl na omylu. ESA chce v téhle smělé a prestižní misi hrát větší roli.

Evropa už vypracovala dva velmi předběžné návrhy, které ukazují, jakým směrem by se mohl další vývoj ubírat. První z nich navrhuje vytvoření sesterské družice o váze cca. 250 kilogramů, která by se po příletu k Jupiteru oddělila od americké mateřské sondy. Evropská sonda by pak prolétávala kolem ledové Europy, ale i vulkanicky aktivního měsíce Io – svá data by mohla pořizovat nezávisle na americké straně, ale spíše připadá v úvahu spolupráce obou strojů.

Znázornění teoretických průletů americké sondy kolem Europy
Znázornění teoretických průletů americké sondy kolem Europy
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Druhou možností je pak to, že by se evropská část oddělila od americké a ve velké rychlosti narazila na povrch Europy. Takový penetrátor by vytvořil kráter, což by odhalilo podpovrchové vrstvy. Ty by pak na dálku prozkoumala americká sonda. Je ale potřeba poznamenat, že jde jen o předčasné návrhy a je docela možné, že odborníci vymyslí i jiné varianty.

O lander samotný by se měli starat odborníci z JPL a tady se dostáváme k největšímu současnému „problému“. Na sondu by podle výpočtů mělo jít připevnit až 250 kilogramů dodatečného nákladu, tedy lander, nebo evropskou subsondu, ovšem s největší pravděpodobností nikoliv oboje. Gimenéz však v již zmíněném rozhovoru zcela jasně říká: „Máme zájem a jsme připraveni“.

Evropa nyní čeká na oficiální pobídku od NASA, aby se do programu zapojila, což by mělo přijít během letošního roku. Dalo by se říci, že jde v podstatě pouze o formalitu, protože neoficiálně byla Evropa ke spolupráci přizvána už vloni. ESA by přitom svou případnou sondu mohla zařadit mezi střední mise podle plánu Cosmic Vision, který evropské nepilotované sondy dělí na malé, střední a velké projekty.

Už nyní se ale ukazuje, že bude poměrně složité obě mise skloubit dohromady. Evropa by ráda připravila „něco velkého“, ale pro takový velký projekt zřejmě nebude na sondě dost místa. Celý program je v režii Spojených států a Evropa proto musí čekat a nemůže si klást podmínky. Je také velmi nepravděpodobné, že by se Američané, potažmo JPL vzdali možnosti stavět lander pro Europu a přepustili tuto prestiž Evropě. Upřímně řečeno takové řešení sice vypadá elegantně, ale naráží na problém, že za půl miliardy euro, které je ESA ochotná do programu vložit, by se ani lander postavit nedal. Bude tedy jistě velmi zajímavé, jak se celý mimořádně prestižní program rozvine.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2014/03/europa-820-820×420.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/PIA00502.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/Europa_Mission_Transparent.png
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/15-104b.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/EuropaClipper.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv
Spytihněv
8 let před

Byl jsem zvědav, jak tuhle „komplikaci“ v podobě štědře navýšeného rozpočtu NASA pojme natěšená Evropa. No na evropský lander to už nevypadá. Co třeba přilepit k sondě dva penetrátory typu DS-2? Tedy žádný obyčejný impactor, ale skutečné penetrátory, které proniknou hlouběji do ledu a budou tam odtud ještě nějakou dobu vysílat údaje. Mohla by to být koneckonců i první vydařená premiéra této technologie mimo Zemi.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před

A ta SLS by byla snová. Za dva roky u Jupitera. New Horizons to sice zvládla za třináct měsíců, ale ta to hnala k Plutu jak o život a ničím se nezdržovala. Předpokládám, že tato nová sonda by si díky silné raketě mohla přibalit cisternu s palivem, které by jí dokázalo z té rychlosti zbrzdit.

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Spytihněv

Přitom by bylo mnohem levnější a přínosnější na sondu namontovat nějaký ten elektrický sustainer, když už v blízkosti 1 AU bude mít výkonu na rozdávání. Použití SLS se mi jeví jako zcela absurdní plýtvání penězi.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  gg

Nesmíme zapomínat na to, že k tomuto startu by pravděpodobně došlo před prvním pilotovaným letem. Je vždycky lepší, když má raketa dva testovací nepilotované lety, než jeden. Navíc by se pro misi EM-2 mohl udělat nový horní stupeň – nabízí se tedy možnost jej vyzkoušet na misi k Europě.

Andy
Andy
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Trochu se bojím, aby nevyzkoušená SLS neposlala tuhle misi do věčných lovišť :-/.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Andy

Chápu tyhle obavy, ale na druhou stranu (ačkoliv mám tuhle misi hrozně rád a moc jí držím palce) by bylo lepší, kdyby se závada na SLS projevila při tomto startu, než následně s posádkou.

Andy
Andy
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak to určitě, na druhou stranu posádka bude mít aspoň nějakou zálohu v podobě záchrané věžičky? Chápu, že asi žádný astronaut nikdy nechce použít něco takového (a samozřejmě to ani žádnému nepřeji!) a není to 100% jistota záchrany, ale představa, že tato mise vybouchne při startu mě asi teď bude strašit ve spaní :-).

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

„Navíc by se pro misi EM-2 mohl udělat nový horní stupeň – nabízí se tedy možnost jej vyzkoušet na misi k Europě.“

Od vlády USA by bylo mimořádně pokrytecké vyžadovat certifikaci Falconu pro vládní mise a přitom poslat dvoumiliardovou sondu na nevyzkoušené raketě.

Andy
Andy
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Nechci být hnidopich, ale myslím si, že ty 2 mld nebudou stačit. Takže ještě dražší sondu!

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Andy

Mám podobný pocit. Podobně velké projekty mají výrazný sklon k bobtnání.

Josef
Josef
8 let před
Odpovědět  Spytihněv

Sonda New Horizons byla vypustena 19. ledna 2006 tedy let trval 9 let a nekolik mesicu.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Josef

To je pravda, nicméně pan Spytihněv zřejmě neměl na mysli dobu trvání letu k Plutu, ale k Jupiteru – tam právě srovnával dobu přeletu New Horizons vs. sonda k Europě.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
8 let před
Odpovědět  Spytihněv

Nesrovnával bych Europa mission s New Horizons, ani bych se nepouštěl do spekulací ohledně použití „electric sustainer.“ Europa mission bude sonda velké kategorie, typu sondy Cassini. Sice nejsem schopen najít odhad její hmotnosti, ale Cassini (i s palivem) vážila přes 5,5 tuny. V případě Europy to bude něco podobného (napovídá tomu i to, že případný lander bude mít podobnou hmotnost, jako lander Huygens na Cassini). New Horizons (i s palivem) nevážila ani 0,5 tuny.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpovědět  Petr Scheirich

New Horizons je se zamýšlenou misí k Europě samozřejmě nesrovnatelná. Pokud jde o Cassini, tak tam bych čekal podobnost s orbiterem, ale Huygens na padáku je něco zcela jiného než lander, který bude přistávat pouze motoricky, což je kromě Měsíce, kde je spojení se Zemí téměř v reálném čase, pole neorané. To vyžaduje další zásobu paliva i pro lander (pravda, zase se ušetří na padáku). No a pokud ještě něco přidá Evropa, máme tu opravdu pozoruhodnou misi, která si pořádnou raketu rozhodně zaslouží 🙂

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Petr Scheirich

Tři nebo tři a půl, pokud se nepletu. S XR-5 vychází delta V skoro na tři kilometry za sekundu za rok. S tím by se určitě dalo něco dělat.

Anna Nová
Anna Nová
8 let před

Nech už prosím prestanú blúzniť so slnečnými panelmi pri Jupiteri a dajú peniaze radšej do vývoja skutočne účinného nukleárneho zdroja! Zíde sa predsa aj do budúcnosti v hlbších častiach Slnečnej sústavy 😉 Je predsa rozdiel mať k dispozícií 140 W z nukleárneho zdroja ako Curiosity ako mať rádove desiatky W z najlepších solárných panelov. A použiť 50 alebo 100 W radar ako pár Wattový na tie desiatky kilometrov hrubé ľadové vrstvy 😉 A čo takto účasť Európy zabezpečiť slušnou flotilou cubesatov? 😉 … mohli by byť aj z členských štátov Európskej kozmickej agentúry…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Anna Nová

Použití solárních panelů je docela logický krok, který souvisí s rozvojem technologií v této oblasti. Dříve to nebylo možné, ale nyní už materiálové inženýrství postoupilo natolik, že si to můžeme dovolit. On je totiž rozdíl investovat určitou sumu do solárních panelů, nebo několikanásobek do generátoru, přičemž zisk energie možná nebude až tolik výrazný. Třeba sonda JUNO, která vyrazila na cestu v roce 2011 bude mít při příletu k Jupiteru k dispozici 486 W, postupně by se tato hodnota měla snížit ke 420 W s tím, jak se budou obvody poškozovat nabitými částicemi u Jupiteru. Sonda k Europě bude startovat až za několik let a v té době budou solární panely zase výkonnější, než u JUNO.

Honza
Honza
8 let před
Odpovědět  Anna Nová

Ono je to ještě komplikované nedostatkem plutonia pro RTG. Zásoby se tenčí a i když začali vyrábět nové, tak produkce není právě největší.

Samo
Samo
8 let před
Odpovědět  Anna Nová

Asi ťa poteším v LANL vyvíjajú malý asi 500W štiepny reaktor ktorý by mal byť schopný prevádzky v roku 2020
odkaz:
(odkaz je k technologickému demonštrátoru DUFF)
https://www.lanl.gov/discover/news-release-archive/2012/November/11.26-space-travel.php
https://www.youtube.com/watch?v=KobRfGqlpGc

Anna Nova
Anna Nova
8 let před
Odpovědět  Samo

😉 áno o tomto projekte som počula, a páčilo sa mi elegantné spojenie Stirlingovho motora a tepelných tyčí 😉 http://atominfo.cz/2012/11/jaderny-stirlinguv-motor-nas-vynese-za-novymi-vesmirnymi-objevy/uac česky aj tu http://atominfo.cz/2012/11/jaderny-stirlinguv-motor-nas-vynese-za-novymi-vesmirnymi-objevy/ No, žiaľ ak sa nemýlim, tak to po pol roku stopli tento nádejný projekt ( v prvej polke 2013) … :-/ ak viete niekto niečo iné, prosím informujte všetkých.

Samo
Samo
8 let před
Odpovědět  Anna Nova

Aha ďakujem nebol som si či je to stále aktuálne všetko k tomu bolo väčšinou z roku 2012 a nikde som nenašiel informáciu o tom že to bolo zastavené tak som dúfal že je okolo toho len také ticho, fak to vyzeralo nádejne škoda veľká škoda 🙁

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Anna Nová

Netuším, co lidé mají pořád proti solárním zdrojům. Fungují spolehlivě a rozvíjejí se mnohem rychleji. S vhodným rozkládacím koncentrátorem byste i u Jupitera mohl sbírat klidně třeba i jednotky kilowattů, dokonce navíc s mnohem lepším poměrem výkon/hmotnost než u jakéhokoli radioizotopického zdroje.

Anna Nová
Anna Nová
8 let před

Pán Dušan,samozrejme to beriem, technológia solárnych panelov ide dopredu. Silné magnetické polia a el. výboje v okolí Jupitera môžu ešte pripraviť nejedno nemilé prekvapenie keďže plocha vodičov (polovodičov) na obrovských solároch na JUNE je značná…. A sám isto dobre viete, že pôvodne sa na sondu JUNO počítalo s nukleárnym zdrojom, a keď sa prešlo na solár bolestivo sa musel upraviť aj letový plán a vybrať „šetrnejšie dráhy“ kvôli ochrane pred magnetickým poľom a skrátiť misia. Myslím, že Vy ste spomínali v nejakom staršom článku, že už teraz by bola možná družica aj pri Plute len so solárnym napájaním. Nuž ale predsa sú stále veľa oblastí kde sa bez nukleárnej kompaktnej batérie nezaobídeme, a čím sa to bude odkladať tým horšie …A keď sú teraz konečne peniaze. Alebo sa bude musieť aj do tohoto pustiť p.Musk 😉 prípade p.Gates ktorý má tiež spoločnosť na vývoj kompatných nukleárnych reaktorov. Veliká škoda, že rusi projekt Kaplan asi pre škrty v rozpočte nedotiahnu, a na 5 MW nukleárno-elektický (iontový) pohon môžme opäť zabudnúť :-/ … Apropo, silné magnetické pole u Jupitera, keby bol dostatočný výkonný zdroj (nukleárny) išlo by otestovať aj magnetické tienenie sondy 😉 Ako to ešte v 80 tych rokoch propagoval a opísal princíp pre širšie publikum aj pán K.Pacner.
P.S A všetko dobré do celého nového roku prajem aj keď dodatočne! 😉 A tešíme sa všetci na kopec zaujímavých noviniek čo nám tak príťažlivým štýlom prinesiete 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Anna Nová

Určitě se shodneme na tom, že prostředí okolo Jupitera je pro elektroniku prakticky peklem. Jen jsem chtěl říct, že ještě před dvaceti lety byla představa solárních panelů u Jupitera na úrovni sci-fi, takže za dalších několik let mohou být výkony ještě lepší.
Plně souhlasím s tím, že elektrické generátory najdou uplatnění na mnoha místech – vždyť Američané už obnovili výrobu plutonia 238 a ESA zase koketuje s využíváním americia.
Asi se shodneme na tom, že každá mise by měla dostat elektrický zdroj odpovídající tomu, co bude sonda vykonávat. Generátory jsou drahé a měly by se umisťovat pouze na sondy, které jejich velký výkon využijí. Ano, dokážu si představit, že každá sonda by si zasloužila takový generátor, protože bychom zcela jistě vymysleli přístroje a aplikace, které potřebují hodně energie a jsou zajímavé i z vědeckého hlediska. Nicméně buďme realisté – taková sonda by byla moc drahá i sama o sobě. 🙂

P.S. Krásný nový rok i Vám. 🙂

Anna Nová
Anna Nová
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

😉 Ďakujem aj ja. 🙂 A pripájam možno zaujímavé info o novom raketovom palive http://www.akademon.cz/clanekDetail.asp?name=Nove%20raketove%20palivo&source=0116

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Anna Nová

To je velmi zajímavý článek, děkujeme! Možná jej brzy využijeme na našem webu (samozřejmě řádně ozdrojovaný a nikoliv zkopírovaný 😉 )

Anna Nová
Anna Nová
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Ešte ak môžem pár poznámok k tej nukleárnej batérií, a k tomu že je to drahé, a málo zásob radioaktívneho materiálu…. Už sú komerčne zohnateľné Betavoltaické články – http://www.itnews.sk/spravy/technologie/2007-10-05/c89306-baterie-ktore-vydrzia-na-jedno-nabitie-30-rokov a hlavne tu http://www.hybrid.cz/jaderna-baterka-s-vydrzi-288-let Zapojiť ich paralelne 200 + superkapacitory a zmestíte to do dvoch škatúľ od topánok. Dostanete výkon 110 W na 28,8 roku 😉 Alebo inakšie, zapojiť 10 kusov a máte 5,5 W čo by sa zmestilo aj na cubesat s hodne dlhou životnosťou 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Anna Nová

Zní to skvěle 🙂

slappy
8 let před

Toto bude vskutku fantastická mise!
Myslím, že po úspěchu Huygens by NASA klidně mohla přenechat ten lander Evropě : ) Tady by se ale navíc pečlivě vybíralo a mapovalo přistávací místo mateřskou sondou, zatímco lander by čekal na na vlastní orbitě, mimo nebezpečnou radiaci.
Nebo ta flotila cubesatů zní taky hodně luxusně. Představte si mezi nimi třeba českou kostku naditou akcelerometry, která bude při synchronních průletech pomáhat odhalovat vnitřní strukturu Europy.. hihi : ) Nebo třeba německý SelbstmordSat pořizující při extrémně nízkých průletech 4k videa ~~ a sakryš, zvládli bychom něco takového vůbec odeslat od Europy domů? Jakou by měla mít mateřská sonda anténu? Doufám, že ne výklopnou! : )

No dobře asi jsem se nechal trochu unést, každopádně to vypadá, že dvacátá léta budou hotový kosmonautický ráj.. Jen do té doby asi bude pár roků půst jen na asteroidech : )

Racek
Racek
8 let před

No, to by byla zase zajímavá výzva. Snad se i já zpráv z Europy dočkám.

dolph1888
dolph1888
8 let před

Evropa by raději měla USA přispět stejným podílem, čili další € 2 mld., účastnit se na projektu přímo (ne nějakou oddělenou sondou), i risknout lander, kdo nic nedělá nic nezkazí moto ESA. A hlavně by Evropa měla značně navýšit dotace ESA a pokud s tím má problém a není to priorita tak rovnou přispívat NASA a dát ruce od vesmíru pryč. Zatím jsou € na všechno, kromě výzkumu a vědy.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  dolph1888

Američané si asi prestiž landeru vzít nedají. A na nic většího na sondě asi nebude místo.

[ultimatemember form_id="169357"]
[ultimatemember form_id="169356"]
https://kosmonautix.cz/2016/01/07/nemuzete-zkoumat-europu-bez-evropanu/