křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    stc Group

    Saúdskoarabská telekomunikační společnost stc Group podepsala desetiletou smlouvu, která zahrnuje závazek předem splatit 175 milionů dolarů za využívání plánované vesmírné mobilní širokopásmové sítě společnosti AST SpaceMobile.

    Slingshot Aerospace

    Společnost Slingshot Aerospace jedná s dalšími zeměmi o vytvoření nebo rozšíření kapacit pro sledování vesmíru poté, co prodala optické senzory Spojenému království, což je první obchod této kalifornské společnosti s hardwarem, který stojí za jejím monitorovacím softwarem.

    FCC

    Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. října hlasovala pro návrh na vytvoření modulární licenční linky, která by přepracovala proces podávání žádostí k družicím s cílem urychlit jejich posuzování a snížit byrokracii.

    Iridium Communications

    Společnost Iridium Communications plánuje v příštím roce uvést na trh malý čip, který bude chránit zařízení závislá na navigačních družicích před rušením a spoofingem. Tím posílí jednu z hlavních silných stránek operátora v pásmu L.

    MTN

    Společnost MTN, specialista na sítě se sídlem na Floridě, spustila službu, která umožňuje družicím Starlink provozovat součást soukromě zabezpečeného komunikačního systému. To firmám dává možnost propojit vzdálená místa bez použití veřejného internetu.

    Kymeta

    Výrobce družicových antén Kymeta oznámil, že dodá 4. pěší divizi americké armády 138 plochých terminálů Osprey u8 a náhradní díly v rámci pilotního programu na zlepšení pozemní konektivity.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Malá, ale šikovná rampa

    Ne všechny rakety jsou ohromné a tomu odpovídá i zázemí, které potřebují. Pro malé rakety – třeba i suborbitální, teď svítá nová naděje – na Kennedyho vesmírném středisku vzniká projekt rampy 39C, která bude určená pro různé typy malých raket. její hlavní výhodou bude flexibilita, díky které bude moci obsloužit různé typy nosičů – ať už půjde o ty, které potřebují pohyblivou startovní plošinu, nebo o rakety, které startují z téměř čisté rampy. V tomto článku Vám přinášíme video s animací, která ukazuje, jak by to již brzy mohlo na Kennedyho středisku vypadat.

    Zdroje obrázků:
    http://spacecoastdaily.com/…Small-Class-Rockets-at-Kennedy-Space-Center-580.jpg

    Rubrika:

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    12 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    roman hronza
    roman hronza
    10 let před

    při čtení článku a sledování videa mě napadlo: „small is beautifull“ 🙂

    Samo
    Samo
    10 let před

    Neviem prečo ale mám také tušenie že nasa chce do budúcna vypúšťať na vlastnom superľahkom nosiči cubesaty 🙂

    Milan Štrup
    Milan Štrup
    10 let před
    Odpověď  Samo

    Mě to Samo na cubesaty přijde předimenzované. Mimo to jsou minimálně dva projekty řešící start mininosiče pro tenhle účel z letadla. Pro náklady v jednotkách Kg mi to přijde elegantnější řešení. Ačkoli napadá mě, že různá hejna cubesatů, ala QB50 by tak startovat mohla. Snad takových bude do budoucna víc, cubesatová technologie k tomu vybízí, a spekuluje se o tom už dlouho.

    Solmyr
    Solmyr
    10 let před

    Zdravim,
    mel bych dva dotazy:
    1. K cmu se dnes vyuzivaji suborbitalni lety (pokud neberu pokusy o turisticke lety). Da se urcit pomer mezi orbitalnimi a suborbitalnimi lety. Klidne by oko.
    2. Pri dnesni technologii, je levnejsi udelat a vypustit dva nosice pro 250Kg nebo jeden pro 500kg (zase jde mi o princip ne konkretni cisla). Podle me pokud by jsme nakreslili graf kde na X bude nosnost nosice a na Y cena za kilogram tak dostaneme neco jako obracenou gausovu krivku. Tedy oboum extremum (lehkym a tezkym nosicum) bude stoupat nakladovost. Milim se?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Solmyr

    Možná nejlepší bude, pokud Vám dám odkaz na wikipedii, kde je seznam všech startů raket za rok 2014. Suborbitálních je (pokud mi správně funguje vyhledávání) 71 a orbitálních bylo 92 včetně dvou nehod. K čemu se takové rakety používají – někdy je jednodušší (a hlavně levnější) dostat měřící přístroj na suborbitální dráze dostatečně vysoko, on změří určité hodnoty a je hotov – v některých případech není potřeba stavět satelit. Ten sice poskytuje měření po delší dobu, ale zase je dražší.
    Myslím si, že u Vámi uvedeného příkladu je levnější postavit dva nosiče s nižší nosností, než jednu vlekou. Poměr náročnosti systémů a nosnosti totiž neroste lineárně.

    gg
    gg
    10 let před
    Odpověď  Solmyr

    V současnosti bude určitě levnější jeden nosič pro 500 kg. Suborbitální lety se používají především na sondážních raketách.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  gg

    S tou výhodností většího nosiče bych si zase až tak jistý nebyl. Ale nevycházím z žádných analýz, nebo čísel. Jen ze svého vlastního dojmu.

    Milan Štrup
    Milan Štrup
    10 let před
    Odpověď  Solmyr

    Sondážní rakety obecně se používají v obtížně dostupných výškách kam už nemohou balóny ani družice. O těchto vrstvách atmosféry zatím máme jen kusé představy. Dále se používají ke krátkodobým pozorováním zejména Slunce v oboru ultrafialového a rentgenového záření. Další časté účely jsou biologické experimenty a krátkodobé testy materiálů i konstrukčních celků v podmínkách blížících se kosmickému letu. Výhodou bývá často možnost operativních úprav experimentu pro další start, což orbitální technologie neumožňuje.

    Pokud jde o cenu za náklad v závislosti na velikosti nosiče, myslím že ta obrácená gausovo křivka není úplně nesmyslná myšlenka, ale nejsem si jist zda v oboru už je dostatek materiálu na takovou analýzu. Prostě nemáme tolik srovnatelných nosičů. U starších typů je ze spousty důvodů všechno jinak, roli hraje také počet startů, konstrukce nosiče a jiné. Nicméně, mohu-li si dovolit osobní spekulaci, tak odhaduji, že zlom bude někde mezi těmi 500 Kg a 1-2 tunami nosnosti. Ukazuje mi na to Japonka Epsilon a Evropanka Vega.

    Aleš Borovička
    Aleš Borovička
    10 let před

    Z čeho ty rampy stavějí, že vydrží opakovaně žár raketového motoru? Díky.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Aleš Borovička

    Přesné složení neznáme, ale bývají to nějaké odolné železobetony. Tipoval bych, že beton samotný bude mít nějaké zpevňující příměsi. Je ale pravda, že po každém startu je potřeba rampu trochu „uklidit“, což s sebou obnáší i opravy poškozených částí.

    Df4
    Df4
    10 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Spíše bych tipoval nějaký speciální žárobeton s izolační vrstvou. Železo by asi nebylo zrovna ideální z hlediska tepelné roztažnosti (tu mimochodem ani žárobeton také nemá zrovna malou).

    Jinak ty příměsi:
    „Teplotní odolnost žárobetonu lze ještě zvýšit přidáním jemného cihlářského prachu, šamotového prachu, elektrárenského popílku, jemně mletého chromitu anebo jemně mleté vysokopecní strusky.“

    “ U všech žárobetonů je nutné počítat s poklesem pevnosti po vystavení vysokým teplotám … nejnižší pokles pevnosti mají žárobetony pojené vodním sklem.“

    A obecně si myslím, že na nejexponovanějších místech bude nějaký např. šamotový nátěr (s příměsí grafitu nebo pod.) na jedno použití, protože doba expozice těchto míst nebude až tak dlouhá – což je asi nejlepší zpráva pro rampu..

    zdroje:
    http://www.mct.cz/soubor/zarobeton/
    skripta ze školy od J. Rybové
    a trochu vlastního domýšlení

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Df4

    Díky za doplnění a upřesnění!

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.