sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Vega rozzářila noční oblohu

V tomto článku nebude řeč o nejjasnější hvězdě ze souhvězdí Lyry, ale o nejslabší raketě, kterou má momentálně Evropská kosmická agentura k dispozici. Třicet metrů vysoký nosič, jehož první tři stupně tvoří motory na tuhá paliva absolvoval dnes již pátý úspěšný start. Ve 3:52 našeho času se zažehl motor P80 na prvním stupni a ozářil tak startovní rampu kosmodromu v Kourou. Vega i na pátý pokus úspěšně splnila svůj úkol a dopravila náklad na oběžnou dráhu – tentokrát šlo o snímkovací družici Sentinel-2A. V tomto článku najdete záznam startu i několik povedených fotografií.

Vega zatím ještě stojí na rampě
Vega zatím ještě stojí na rampě
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Zážeh prvního stupně
Zážeh prvního stupně
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň P80 váží v prázdném stavu 7 330 kilogramů, pojme však 88 365 kilogramů paliva
První stupeň P80 váží v prázdném stavu 7 330 kilogramů, pojme však 88 365 kilogramů paliva
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Průměr prvního stupně je 3 metry, na výšku měří 11 metrů
Průměr prvního stupně je 3 metry, na výšku měří 11 metrů
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Vega má vzhledem ke své malé velikosti a váze mnohem větší akceleraci než třeba Ariane 5
Vega má vzhledem ke své malé velikosti a váze mnohem větší akceleraci než třeba Ariane 5
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň hoří po dobu 110 sekund
První stupeň hoří po dobu 110 sekund
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň poskytuje tah 2 261 kN
První stupeň poskytuje tah 2 261 kN
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Jelikož i další stupně pracovaly správně, usadila se družice Sentinel-2A na správné polární dráze.
Jelikož i další stupně pracovaly správně, usadila se družice Sentinel-2A na správné polární dráze.
Zdroj: http://notaspampeanas.com/

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/

Zdroje obrázků:
https://farm1.staticflickr.com/273/19065145072_a009bcc50d_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/438/18447189544_a217f44b9c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/310/19069075222_6c8106ff9f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/358/18883064478_39b38bae1f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/505/18886935900_1897b5151f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/292/18883081248_f9b61c8a3c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/381/18886982088_8e98ba3287_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/344/19069029222_3560cd318e_b.jpg
http://notaspampeanas.com//english/wp-content/uploads/2015/04/Sentinel-2A.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Milan
Milan
9 let před

Nevíte jakému přetížení je náklad vystaven v případě použití tohoto nosiče na tuhá paliva??

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Milan

Podle údajů v tomto mimořádně obsáhlém manuálu by mělo být maximální přetížení 5,5 G.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Hmm, tak to potvrzuje moje výpočty u předchozího startu Vegy. Tedy že zrychlení při startu Ariane 5 a Vegy je srovnatelné a zdánlivě rychlejší odpich od rampy je dán spíš rozdílem velikostí a různým přiblížením kamery (aby se obě rakety akorát vešly do záběru). Manuál k Ariane 5 je tady http://www.arianespace.com/launch-services-ariane5/Ariane5_users_manual_Issue5_July2011.pdf
Jinak jsem do teď netušil, že se dá vygooglovat uživatelský manuál k raketě 🙂 Díky za odkaz.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Vojta

Já jsme to taky netušil, dokud jsem nezačal googlit. Díky za odkaz!

Solmyr
Solmyr
9 let před
Odpověď  Vojta

Ten manual je uzasnej. Strasne zajimavy jsou treba grafy rychlosti a vysek v case. Je tam spousta detailnich a zajimavejch informaci. Netusil jsem ze raketu si muze dneska vybrat v podstate kazdej takhle podle manualu podobne jako novy auto (velice zjednodusene receno).

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Solmyr

Ano, je to skutečně paráda. Sám jsem se až divil, kolik detailů se tam dá najít.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Vojta

Mě spíš překvapuje, že tam zveřejňují i konstrukční detaily. Přeci jen konkurence přituhujue…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

To je sice pravda, ale konkrétně na trhu slabých nosičů příliš konkurence není.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Vojta

Tak v tom manuálu na Ariane 5 je taky hodně konstrukčních detailů.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

Evidentně si Arianespace věří 🙂

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Vojta

Principy a technická řešení jsou obecně známy, ale raketa a její motory se skládají s desetitisíců extrémně namáhaných součastek, vyrobených na hranici rozumné bezpečnosti, aby se ušetřila max. hmotnost a zabezpečila přijatelná spolehlivost. No a elektronika, řídící systémy a software … oj joj !! A ještě ty díly spojit dohromady aby se vzájemně kamarádily :-)) Takže, technologie, zkušenosti!!, desetitisíce zkoušek, nové materiály, výroba, to už se moc nedozvíme a napodobit se to taky moc nedá. A o tom to totiž hlavně je. Jak na to, jak říkáme my češtináři :-))

Miloš Novotny
Miloš Novotny
5 let před

Dobrý den pane Majere,
kde prosím najdu seriál noční obloha?
děkuji Novotný

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Miloš Novotny

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.