V tomto článku nebude řeč o nejjasnější hvězdě ze souhvězdí Lyry, ale o nejslabší raketě, kterou má momentálně Evropská kosmická agentura k dispozici. Třicet metrů vysoký nosič, jehož první tři stupně tvoří motory na tuhá paliva absolvoval dnes již pátý úspěšný start. Ve 3:52 našeho času se zažehl motor P80 na prvním stupni a ozářil tak startovní rampu kosmodromu v Kourou. Vega i na pátý pokus úspěšně splnila svůj úkol a dopravila náklad na oběžnou dráhu – tentokrát šlo o snímkovací družici Sentinel-2A. V tomto článku najdete záznam startu i několik povedených fotografií.
Zdroje informací:
https://www.flickr.com/
Zdroje obrázků:
https://farm1.staticflickr.com/273/19065145072_a009bcc50d_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/438/18447189544_a217f44b9c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/310/19069075222_6c8106ff9f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/358/18883064478_39b38bae1f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/505/18886935900_1897b5151f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/292/18883081248_f9b61c8a3c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/381/18886982088_8e98ba3287_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/344/19069029222_3560cd318e_b.jpg
http://notaspampeanas.com//english/wp-content/uploads/2015/04/Sentinel-2A.jpg
Nevíte jakému přetížení je náklad vystaven v případě použití tohoto nosiče na tuhá paliva??
Podle údajů v tomto mimořádně obsáhlém manuálu by mělo být maximální přetížení 5,5 G.
Hmm, tak to potvrzuje moje výpočty u předchozího startu Vegy. Tedy že zrychlení při startu Ariane 5 a Vegy je srovnatelné a zdánlivě rychlejší odpich od rampy je dán spíš rozdílem velikostí a různým přiblížením kamery (aby se obě rakety akorát vešly do záběru). Manuál k Ariane 5 je tady http://www.arianespace.com/launch-services-ariane5/Ariane5_users_manual_Issue5_July2011.pdf
Jinak jsem do teď netušil, že se dá vygooglovat uživatelský manuál k raketě 🙂 Díky za odkaz.
Já jsme to taky netušil, dokud jsem nezačal googlit. Díky za odkaz!
Ten manual je uzasnej. Strasne zajimavy jsou treba grafy rychlosti a vysek v case. Je tam spousta detailnich a zajimavejch informaci. Netusil jsem ze raketu si muze dneska vybrat v podstate kazdej takhle podle manualu podobne jako novy auto (velice zjednodusene receno).
Ano, je to skutečně paráda. Sám jsem se až divil, kolik detailů se tam dá najít.
Mě spíš překvapuje, že tam zveřejňují i konstrukční detaily. Přeci jen konkurence přituhujue…
To je sice pravda, ale konkrétně na trhu slabých nosičů příliš konkurence není.
Tak v tom manuálu na Ariane 5 je taky hodně konstrukčních detailů.
Evidentně si Arianespace věří 🙂
Principy a technická řešení jsou obecně známy, ale raketa a její motory se skládají s desetitisíců extrémně namáhaných součastek, vyrobených na hranici rozumné bezpečnosti, aby se ušetřila max. hmotnost a zabezpečila přijatelná spolehlivost. No a elektronika, řídící systémy a software … oj joj !! A ještě ty díly spojit dohromady aby se vzájemně kamarádily :-)) Takže, technologie, zkušenosti!!, desetitisíce zkoušek, nové materiály, výroba, to už se moc nedozvíme a napodobit se to taky moc nedá. A o tom to totiž hlavně je. Jak na to, jak říkáme my češtináři :-))
Dobrý den pane Majere,
kde prosím najdu seriál noční obloha?
děkuji Novotný
Hezký den, najdete jej na Streamu – https://www.stream.cz/porady/dobyvanivesmiru/serie/nocni-obloha