sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Vega rozzářila noční oblohu

V tomto článku nebude řeč o nejjasnější hvězdě ze souhvězdí Lyry, ale o nejslabší raketě, kterou má momentálně Evropská kosmická agentura k dispozici. Třicet metrů vysoký nosič, jehož první tři stupně tvoří motory na tuhá paliva absolvoval dnes již pátý úspěšný start. Ve 3:52 našeho času se zažehl motor P80 na prvním stupni a ozářil tak startovní rampu kosmodromu v Kourou. Vega i na pátý pokus úspěšně splnila svůj úkol a dopravila náklad na oběžnou dráhu – tentokrát šlo o snímkovací družici Sentinel-2A. V tomto článku najdete záznam startu i několik povedených fotografií.

Vega zatím ještě stojí na rampě
Vega zatím ještě stojí na rampě
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Zážeh prvního stupně
Zážeh prvního stupně
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň P80 váží v prázdném stavu 7 330 kilogramů, pojme však 88 365 kilogramů paliva
První stupeň P80 váží v prázdném stavu 7 330 kilogramů, pojme však 88 365 kilogramů paliva
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Průměr prvního stupně je 3 metry, na výšku měří 11 metrů
Průměr prvního stupně je 3 metry, na výšku měří 11 metrů
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Vega má vzhledem ke své malé velikosti a váze mnohem větší akceleraci než třeba Ariane 5
Vega má vzhledem ke své malé velikosti a váze mnohem větší akceleraci než třeba Ariane 5
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň hoří po dobu 110 sekund
První stupeň hoří po dobu 110 sekund
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň poskytuje tah 2 261 kN
První stupeň poskytuje tah 2 261 kN
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Jelikož i další stupně pracovaly správně, usadila se družice Sentinel-2A na správné polární dráze.
Jelikož i další stupně pracovaly správně, usadila se družice Sentinel-2A na správné polární dráze.
Zdroj: http://notaspampeanas.com/

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/

Zdroje obrázků:
https://farm1.staticflickr.com/273/19065145072_a009bcc50d_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/438/18447189544_a217f44b9c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/310/19069075222_6c8106ff9f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/358/18883064478_39b38bae1f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/505/18886935900_1897b5151f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/292/18883081248_f9b61c8a3c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/381/18886982088_8e98ba3287_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/344/19069029222_3560cd318e_b.jpg
http://notaspampeanas.com//english/wp-content/uploads/2015/04/Sentinel-2A.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Milan
Milan
9 let před

Nevíte jakému přetížení je náklad vystaven v případě použití tohoto nosiče na tuhá paliva??

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Milan

Podle údajů v tomto mimořádně obsáhlém manuálu by mělo být maximální přetížení 5,5 G.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Hmm, tak to potvrzuje moje výpočty u předchozího startu Vegy. Tedy že zrychlení při startu Ariane 5 a Vegy je srovnatelné a zdánlivě rychlejší odpich od rampy je dán spíš rozdílem velikostí a různým přiblížením kamery (aby se obě rakety akorát vešly do záběru). Manuál k Ariane 5 je tady http://www.arianespace.com/launch-services-ariane5/Ariane5_users_manual_Issue5_July2011.pdf
Jinak jsem do teď netušil, že se dá vygooglovat uživatelský manuál k raketě 🙂 Díky za odkaz.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Vojta

Já jsme to taky netušil, dokud jsem nezačal googlit. Díky za odkaz!

Solmyr
Solmyr
9 let před
Odpověď  Vojta

Ten manual je uzasnej. Strasne zajimavy jsou treba grafy rychlosti a vysek v case. Je tam spousta detailnich a zajimavejch informaci. Netusil jsem ze raketu si muze dneska vybrat v podstate kazdej takhle podle manualu podobne jako novy auto (velice zjednodusene receno).

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Solmyr

Ano, je to skutečně paráda. Sám jsem se až divil, kolik detailů se tam dá najít.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Vojta

Mě spíš překvapuje, že tam zveřejňují i konstrukční detaily. Přeci jen konkurence přituhujue…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

To je sice pravda, ale konkrétně na trhu slabých nosičů příliš konkurence není.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Vojta

Tak v tom manuálu na Ariane 5 je taky hodně konstrukčních detailů.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

Evidentně si Arianespace věří 🙂

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Vojta

Principy a technická řešení jsou obecně známy, ale raketa a její motory se skládají s desetitisíců extrémně namáhaných součastek, vyrobených na hranici rozumné bezpečnosti, aby se ušetřila max. hmotnost a zabezpečila přijatelná spolehlivost. No a elektronika, řídící systémy a software … oj joj !! A ještě ty díly spojit dohromady aby se vzájemně kamarádily :-)) Takže, technologie, zkušenosti!!, desetitisíce zkoušek, nové materiály, výroba, to už se moc nedozvíme a napodobit se to taky moc nedá. A o tom to totiž hlavně je. Jak na to, jak říkáme my češtináři :-))

Miloš Novotny
Miloš Novotny
5 let před

Dobrý den pane Majere,
kde prosím najdu seriál noční obloha?
děkuji Novotný

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Miloš Novotny

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.