sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

GITAI

Specialista na vesmírnou robotiku GITAI dokončil koncepční studii mechanického ramene, které by bylo připraveno podporovat japonský lunární rover s posádkou.

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Vega rozzářila noční oblohu

V tomto článku nebude řeč o nejjasnější hvězdě ze souhvězdí Lyry, ale o nejslabší raketě, kterou má momentálně Evropská kosmická agentura k dispozici. Třicet metrů vysoký nosič, jehož první tři stupně tvoří motory na tuhá paliva absolvoval dnes již pátý úspěšný start. Ve 3:52 našeho času se zažehl motor P80 na prvním stupni a ozářil tak startovní rampu kosmodromu v Kourou. Vega i na pátý pokus úspěšně splnila svůj úkol a dopravila náklad na oběžnou dráhu – tentokrát šlo o snímkovací družici Sentinel-2A. V tomto článku najdete záznam startu i několik povedených fotografií.

Vega zatím ještě stojí na rampě
Vega zatím ještě stojí na rampě
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Zážeh prvního stupně
Zážeh prvního stupně
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň P80 váží v prázdném stavu 7 330 kilogramů, pojme však 88 365 kilogramů paliva
První stupeň P80 váží v prázdném stavu 7 330 kilogramů, pojme však 88 365 kilogramů paliva
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Průměr prvního stupně je 3 metry, na výšku měří 11 metrů
Průměr prvního stupně je 3 metry, na výšku měří 11 metrů
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Vega má vzhledem ke své malé velikosti a váze mnohem větší akceleraci než třeba Ariane 5
Vega má vzhledem ke své malé velikosti a váze mnohem větší akceleraci než třeba Ariane 5
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň hoří po dobu 110 sekund
První stupeň hoří po dobu 110 sekund
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
První stupeň poskytuje tah 2 261 kN
První stupeň poskytuje tah 2 261 kN
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com
Jelikož i další stupně pracovaly správně, usadila se družice Sentinel-2A na správné polární dráze.
Jelikož i další stupně pracovaly správně, usadila se družice Sentinel-2A na správné polární dráze.
Zdroj: http://notaspampeanas.com/

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/

Zdroje obrázků:
https://farm1.staticflickr.com/273/19065145072_a009bcc50d_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/438/18447189544_a217f44b9c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/310/19069075222_6c8106ff9f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/358/18883064478_39b38bae1f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/505/18886935900_1897b5151f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/292/18883081248_f9b61c8a3c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/381/18886982088_8e98ba3287_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/344/19069029222_3560cd318e_b.jpg
http://notaspampeanas.com//english/wp-content/uploads/2015/04/Sentinel-2A.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Milan
Milan
9 let před

Nevíte jakému přetížení je náklad vystaven v případě použití tohoto nosiče na tuhá paliva??

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Milan

Podle údajů v tomto mimořádně obsáhlém manuálu by mělo být maximální přetížení 5,5 G.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Hmm, tak to potvrzuje moje výpočty u předchozího startu Vegy. Tedy že zrychlení při startu Ariane 5 a Vegy je srovnatelné a zdánlivě rychlejší odpich od rampy je dán spíš rozdílem velikostí a různým přiblížením kamery (aby se obě rakety akorát vešly do záběru). Manuál k Ariane 5 je tady http://www.arianespace.com/launch-services-ariane5/Ariane5_users_manual_Issue5_July2011.pdf
Jinak jsem do teď netušil, že se dá vygooglovat uživatelský manuál k raketě 🙂 Díky za odkaz.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Vojta

Já jsme to taky netušil, dokud jsem nezačal googlit. Díky za odkaz!

Solmyr
Solmyr
9 let před
Odpověď  Vojta

Ten manual je uzasnej. Strasne zajimavy jsou treba grafy rychlosti a vysek v case. Je tam spousta detailnich a zajimavejch informaci. Netusil jsem ze raketu si muze dneska vybrat v podstate kazdej takhle podle manualu podobne jako novy auto (velice zjednodusene receno).

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Solmyr

Ano, je to skutečně paráda. Sám jsem se až divil, kolik detailů se tam dá najít.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Vojta

Mě spíš překvapuje, že tam zveřejňují i konstrukční detaily. Přeci jen konkurence přituhujue…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

To je sice pravda, ale konkrétně na trhu slabých nosičů příliš konkurence není.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Vojta

Tak v tom manuálu na Ariane 5 je taky hodně konstrukčních detailů.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

Evidentně si Arianespace věří 🙂

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Vojta

Principy a technická řešení jsou obecně známy, ale raketa a její motory se skládají s desetitisíců extrémně namáhaných součastek, vyrobených na hranici rozumné bezpečnosti, aby se ušetřila max. hmotnost a zabezpečila přijatelná spolehlivost. No a elektronika, řídící systémy a software … oj joj !! A ještě ty díly spojit dohromady aby se vzájemně kamarádily :-)) Takže, technologie, zkušenosti!!, desetitisíce zkoušek, nové materiály, výroba, to už se moc nedozvíme a napodobit se to taky moc nedá. A o tom to totiž hlavně je. Jak na to, jak říkáme my češtináři :-))

Miloš Novotny
Miloš Novotny
6 let před

Dobrý den pane Majere,
kde prosím najdu seriál noční obloha?
děkuji Novotný

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Miloš Novotny

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.