
Nová americká raketa SLS vychází v mnoha ohledech z raketoplánů a proto se na ní budou používat velmi podobné technologie – třeba motory na prvním stupni budou téměř stejné jako ty z raketoplánů. To s sebou nese i potřebu bezpečnostních opatření – spalování kapalného kyslíku a vodíku totiž nelze brát na lehkou váhu. Technici v Marshallově středisku ve městě Huntsville (stát Alabama) proto testují chrliče jisker, které se budou používat při startech rakety SLS. Velmi podobné přístroje známe ještě z éry raketoplánů. Navzdory rozšířené představě neslouží jiskry k zapálení motorů – jde o bezpečnostní prvek, který má před samotným zážehem vypálit případná ložiska nahromaděného vodíku v okolí motorů, který by mohl v případě zážehu explodovat.
Zdroje obrázků:
https://fbexternal-a.akamaihd.net/safe_image.php?…Fimage%2Fhboi_.still017.jpg&cfs=1&upscale=1
Čím se tedy zapalují motory SSME nebo i jiné, také jsem si myslel že je zapalují tyto chrliče jisker.
A čím jsou zapalovány motory na horních stupních raket?
Jak je to vlastně se zapalováním u restartovatelných motorů např. J-2? (samozřejmě nemyslím motory na hypergolická paliva)
SpaceX používá hypergolický zapalovač, jeden v turbíně, jeden ve spalovací komoře. J-2 používal o něco vylepšenou elektrickou zapalovací svíčku (http://heroicrelics.org/info/j-2/augmented-spark-igniter.html), a SSME měl něco podobnéh
Jinak motor SSME by zcela jistě nešlo zapálit chrličem jisker, protože pokud by se kyslík a vodík dostaly přes preburnery do spalovací komory bez hoření a vznítily se až od jisker pod motory, tak by ty motory dost možná vybuchly…
Hliník zhorí plameňom, používa sa k zvýšeniu teploty, rýchlosti odhrievania,Isp ale iskry nehádže. Iskry vytvára titan ( biele ) a zirkón ( červené ) – mimo iného sa používal v armádnyh svetliciach- očami laika tovzerá de facto rovnako ako pri raketopláne, ale neviem….
Výborný krátky článok, inak tiež by ma zaujímalo ako to funguje. Pri raketoplánoch to vyzeralo na pyrozmes na báze zirkonu ( hypotéza ) ale toto si netrúfam ani odhadnúť….
Je to skutečně tak. Jiskřiče pro Shuttle byly ve své podstatě klasické raketové motorky, které byly schopny zaplnit určený prostor miniaturními (500 mikronů) a velmi horkými částicemi zirkonu, ty pak zapálily případné vodíkové kapsy.
Tady to asi bude stejné, ale ruku do ohně za to nedám…
Taky to nevím, ale tipnul bych to na trubku naplněnou nějakou nízkoimpulsní složí (pomalé odhořívání) s částicemi kovu (třeba hliník) kvůli těm jiskrám. Takový horší modelářský motor na TPH…
Ale možná je vše jinak, kdo ví?
SpaceX používá hypergolický zapalovač, jeden v turbíně, jeden ve spalovací komoře. J-2 používal o něco vylepšenou elektrickou zapalovací svíčku (http://heroicrelics.org/info/j-2/augmented-spark-igniter.html), a SSME měl něco podobného.
Promiňte, to mělo jít pod jiný komentář… :/
tak jsem čekal že se dozvím jak chrlič jisker funguje a nedozvím.