sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmotýdeník 113. díl (10.11. – 16.11.2014)

Sama ESA považuje přistání Philae za úspěch - právem

Každý týden se v kosmonautice děje mnoho zajímavých věcí. Témata jsou často vyrovnaná a čtenáře lákají všechna zhruba stejně. Jednou za čas se ale objeví týden, ve kterém jedno téma zcela bezkonkurenčně zastíní ostatní. Právě to se stalo v uplynulých sedmi dnech. Není se co divit – historicky první přistání lidského výtvoru na kometě je událostí minimálně roku, možná i delšího časového období. Vývoz dokončené lodi Orion na startovní rampu, ani stejná manipulace s první těžkou verzí rakety Angara se nemohou rovnat tomu, co předvedlo evropské přistávací pouzdro Philae.

Mozaika dvou snímků z kamer CIVA ukazuje místo finálního přistání - v levém dolním rohu je vidět jedna ze tří nohou Philae.
Mozaika dvou snímků z kamer CIVA ukazuje místo finálního přistání – v levém dolním rohu je vidět jedna ze tří nohou Philae.
Zdroj: http://www.esa.int/

Jsme na kometě!
Celou mimořádnou událost jsme na našem portálu rozebírali jednak v podrobném online přenosu, tak i v několika dalších článcích, které se věnovaly fotkám z povrchu, rozboru samotného přistánívědeckým výstupům. Dnes proto celé téma shrneme jen stručně. Philae se ve středu 12. listopadu podle plánu oddělilo od mateřské sondy Rosetta a rychlostí 18 cm/s se od ní začalo vzdalovat. Neřízený sestup trval sedm hodin, během kterých drobná gravitace komety urychlila pouzdro na pouhý 1 m/s.

Když se Philae dotklo nohama povrchu (mimochodem velmi blízko plánovaného místa přistání), neaktivovala se přítlačná tryska a modul se jen od jádra odrazil. Rychlostí 37 cm/s pokračoval v cestě. Skok trval téměř dvě hodiny a Philae urazilo více než kilometr. Během této doby modul rotoval, protože se při kontaktu s podkladem vypnuly gyroskopy. Řídící středisko proto zaznamenalo kolísání radiového signálu i nestabilní výkon solárních panelů. Když se Philae dotklo povrchu podruhé, opět se odrazilo. Tentokrát už letělo pouze rychlostí 7 cm/s a po pár minutách přistálo potřetí, naposledy.

Červeně vyznačena oblast plánovnaého přistání, modře pak oblast, ve které by se Philae mohlo nacházet nyní.
Červeně vyznačena oblast plánovnaého přistání, modře pak oblast, ve které by se Philae mohlo nacházet nyní.
Zdroj: http://www.diregiovani.it/

Modul skončil v oblasti, kterou se zatím nepodařilo přesně určit. Slunce sem svítí jen asi 90 minut během jedné otočky komety kolem osy, což je pro solární panely moc málo. Philae proto využilo zásob v palubních bateriích.Od začátku se počítalo s tím, že i kdyby nebyly solární panely k dispozici, zvládla by se první (nejdůležitější) várka měření jen s energií z baterií. I přesto, že Philae skončilo v trochu akrobatické poloze, kdy mu jedna noha trčí do prostoru, dokázalo na Zemi poslat téměř 90% očekávaných vědeckých dat. Pouze Přístroji APXS se neodklopila krytka a přístroj MUPUS mohl pracovat jen v pasivním režimu.

Modul není k povrchu přikotvený, proto se dlouho zvažovalo, zda se použije vrták SD2. Technici čekali, až ostatní přístroje dokončí svou činnost. Philae mělo zásoby energie pouze na zhruba 60 hodin. V tomto limitu ale na zemi dorazila velká část očekávaných vědeckých dat. Technici ještě na závěr zkusili otočit tělem pouzdra a trochu ho vysunout, aby mohl lépe zachytit sluneční paprsky. Modul teď bude hibernovat a čekat, zda mu v budoucnu světelné podmínky umožní znovu dobít palubní baterie. Pak se Philae znovu ohlásí. Jisté ale je, že už teď má splněno a Evropská kosmická agentura opět dokázala mimořádnou věc.

Dobrou noc, Philae ... Spi sladce ... A děkujeme Ti!
Dobrou noc, Philae … Spi sladce … A děkujeme Ti!
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Orion je na rampě
Od prvního letu nové americké lodi Orion nás dělí už jen dny. Pokud půjde všechno podle plánu, měly by se motory rakety Delta IV Haavy zažehnout 4. prosince. Proto se 12. listopadu, tedy v den přistání modulu Philae na kometě, vydal mnohakolový přepravník na cestu z montážní haly na startovní rampu 37B. Vezl první dokončenou loď Orion včetně záchranné věžičky a krycích panelů. Tady byl cenný náklad vyzdvižen pomocí sofistikované kladky do výšky a technici jej mohli připojit k nosné raketě.

Těžká Angara na startu
Ve vývoji nových technologií nezaostávají ani Rusové. Ti už letos v červenci předvedli světu svou novou raketu Angara. Přesněji řečeno lehký nosič s označením 1.2 ze stejnojmenné rodiny. Rakety Angara mají být díky modulární konstrukci velmi variabilní. Stačí změnit počet postranních urychlovacích bloků /jejichž konstrukce je velmi podobná středovému stupni) a máme k dispozici různě silné rakety.

Schematické zobrazení (zleva) Angara 1, Angara A3, Angara A5, Angara A7
Schematické zobrazení (zleva) Angara 1, Angara A3, Angara A5, Angara A7
Zdroj: http://img1.imagilive.com

Největší zájem mají Rusové o verzi Angara A5, která má po stranách 4 urychlovací bloky. Pokud pomineme hypotetickou verzi Angara A7 se šesti postranními bloky, je A5 nejsilnější verzí rakety z této rodiny. Rusové by s ní rádi jednou nahradili nosiče Proton, u kterých jsou problémy s toxickým palivem. Proto je verze A5 vyhlížena nejvíce netrpělivě. Minulý týden se první dokončený exempláíř této rakety vydal na startovní rampu kosmodromu Pleseck – fotografie z vývozu najdete v tomto článku. Ke startu by mělo dojít 25. prosince. Na palubě bude horní stupeň Briz/M a hmotnostní maketa nákladu. Celá mise má simulovat let na dráhu přechodovou ke geostacionární.

Kosmonautické mini-zprávy
ISS musela 12. listopadu provést úhybný manévr kvůli kosmickému smetí. Všechno bez problémů vyřešily motory na evropské zásobovací lodi ATV-5.

Čína vypustila 14. listopadu v 19:53 našeho času z kosmodromu Taiyuan raketu Čchang-čeng 2C se snímkovacím satelitem Yaogan-23. Ten by měl být určený k dálkovému snímkování Země.

Technici v Michoudově středisku dokončili svařování válcovité sekce, která se použije na prvním stupni nosiče při premiérovém letu superrakety SLS v roce 2017. Tento kus se konkrétně použije u motorové sekce.

Válcová sekce pro první let rakety SLS
Válcová sekce pro první let rakety SLS
Zdroj: https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://www.kosmo.cz/
http://spaceflightnow.com/
http://www.nasa.gov/
http://fishki.net/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
https://scontent-b-vie.xx.fbcdn.net/…1547423758806706_2479342359835920131_o.jpg
http://www.esa.int/…/11/welcome_to_a_comet/15048351-1-eng-GB/Welcome_to_a_comet.jpg
http://www.diregiovani.it/codimmagine/49128/philae_position.jpg
https://pbs.twimg.com/media/B2cKQL1CEAA-PSQ.jpg
http://img1.imagilive.com/1109/AngaraSch.jpg
https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net/…672290409553446_6955110368697609004_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.