sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

FCC

Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. dubna jednomyslně odhlasovala revizi pravidel pro sdílení spektra připojení pro družice. Cílem je aktualizace limitů, které byly zavedeny před více než 30 lety.

Kuiper Government Solutions

Společnost Kuiper Government Solutions (KGS), dceřiná společnost projektu Kuiper, navázala partnerství s dodavatelem obrany L3Harris Technologies s cílem vytvořit družice, které splňují standardy uživatelů z oblasti armády a veřejné bezpečnosti.

FAA

Federální úřad pro letectví potvrdil, že Kelvin Coleman, zástupce správce FAA pro komerční vesmírnou dopravu, je mezi těmi, kdo se přihlásili do druhého kola programu, jehož cílem je snížit celkový počet zaměstnanců ministerstva dopravy, jehož součástí je i FAA.

Spire Global

Družicový operátor Spire Global uzavřel prodej své divize sledování komerční námořní dopravy v hodnotě 241 milionů dolarů belgické společnosti Kpler, která poskytuje analytické služby. Společnost tak končila právní spor ohledně pozastavené transakce.

Robert Ed Smylie

Ve věku 96 let zemřel Robert Ed Smylie. Ed byl zodpovědný za vývoj systémů podpory života, skafandrů a dalšího vybavení v rámci programů Mercury, Gemini, Apollo, Skylab, Apollo-Sojuz a raketoplánu. Je mu připisováno řešení problému odstraňování oxidu uhličitého během mise Apollo 13.
Čest jeho památce.

Chang’e-8

Čínský národní vesmírný úřad (CNSA) 24. dubna oficiálně oznámil výběr projektů spolupráce pro misi Chang’e-8, která má být zahájena v roce 2028 nebo 2029, přičemž vybrala 10 projektů z 11 různých zemí a jedné mezinárodní organizace.

Jared Isaacman

Jared Isaacman, nominovaný na administrátora NASA, uvedl, že v případě potřeby by upřednostnil program Artemis na průzkum Měsíce před lidskými misemi na Mars a potenciální snížení financování vědeckých programů NASA na polovinu nepovažuje za optimální.

GPS

Interference s družicovými signály Global Positioning System se podle nové zprávy Centra pro strategická a mezinárodní studia stala rutinním rysem vojenských konfliktů na Blízkém východě, ve východní Evropě a v částech Asie. Zjištění signalizují rostoucí rizika pro komerční i vojenské aktéry na oběžné dráze.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Poslední přípravy před cestou k Marsu

O budoucí oběžnici Rudé planety, americké sondě MAVEN se v posledních týdnech mluvilo především v souvislosti s platební neschopností Spojených států Amerických. Hrozilo totiž, že se vinou těchto politických tahanic propásne startovací okno k Marsu. Sonda nakonec po dvou dnech čekání dostala tolik potřebnou výjimku, lidé, kteří se o ni starali nemuseli na nucenou dovolenou a mohlo se pokračovat v přípravách na blížící se start. Krize navíc včera skončila a vše se pomalu vrací do starých kolejí. V dnešním článku se na přípravy sondy MAVEN podíváme z trochu techničtějšího hlediska.

Pokud půjde všechno podle plánu, vydá se sonda MAVEN na svou dlouho cestu 18. listopadu. V těchto dnech probíhají především poslední zkoušky palubních systémů. Podle zveřejněných informací běží všechno podle plánu.

Sonda MAVEN ve složeném stavu - povšimněte si magnetometrů na konci solárních panelů.
Sonda MAVEN ve složeném stavu – povšimněte si magnetometrů na konci solárních panelů.
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Velmi důležitým aspektem zkoušek bylo testování solárních panelů, které budou 900 kilogramů vážící sondě dodávat elektrickou energii. Jen pro zajímavost – pokud se podíváte na konce těchto panelů, všimnete si trojúhelníkových zakončení. To jsou magnetometry, díky kterým bude sonda vytvářet globální mapu marsovského magnetického pole. Po dokončení všech potřebných zkoušek byly solární panely sondy složené zpět k tělu. V této poloze bude sonda uložená pod aerodynamický kryt rakety.

V dalších dnech přijde na řadu tankování nádrží sondy. Do nich přijde celkem 1632 kilogramů hydrazinu, který bude složit pro korekční zážehy. S plněním nádrží by se mělo začít 24. října. Pátého listopadu má být sonda uzavřena do aerodynamického krytu a o dva dny později by měla vyrazit ke startovní rampě, kde ji čeká připojení k raketě.

O MAVEN se postará osvědčený nosič Atlas V v nejzákladnější konfiguraci 401, což znamená, že raketa bude mít čtyřmetrový aerodynamický kryt, žádné urychlovací motory na tuhá paliva a jednomotorový horní stupeň Centaur.

V minulých dnech se technici pustili do první fáze skládání této rakety. Stejně jako každý dům musí vyrůstat od základů, začíná se přípravou prvního stupně. Ten nese označení CCB (Common Core Booster). Jeho průměr je 3,81 metru a na délku měří skoro 32 a půl metru. V útrobách bychom našli nádrže na kapalný kyslík a speciální letecký petrolej. O jejich spalování se stará dvoukomorový motor RD-180, který generuje tah 4,152 MN.

Celý tento sofistikovaný válec s bronzovým povrchem technici nejprve vyvezli ze skladu na floridském mysu Canaveral k Vertical Integration Facility (volně přeloženo zařízení pro svislou montáž) na komplexu 41. Tady už čekala mobilní odpalovací rampa určená pro rakety Atlas.

První stupeň rakety Atlas V označovaný jako CCB se právě vztyčuje do vertikální polohy.
První stupeň rakety Atlas V označovaný jako CCB se právě vztyčuje do vertikální polohy.
Zdroj: http://spaceflightnow.com

Tady CCB připojili k jeřábu a následně tuto 22 a půl tuny těžkou sestavu vztyčili do vertikální polohy. V průběhu tohoto týdne se na horní část CCB umístil malý spojovací prstenec, který zajistí pevné spojení prvního stupně s horním stupněm Centaur.

Pokud se start MAVENu podaří, bude se jednat o sedmý letošní start Atlasu V, z toho šestý z pobřežní rampy na mysu Canaveral. Jen tak pro zajímavost – technici společnosti ULA, která zajišťuje provoz rakety Atlas, mají v těchto dnech napilno. Jen šest kilometrů od rampy pro MAVEN se skládá raketa Delta IV, která 23. října vynese družice systému GPS.

Přípravy na vypuštění sondy MAVEN tedy běží podle plánu, zatím se zdá, že ani start 18. listopadu, kdy se poprvé otevírá dvouhodinové startovací okno, není ohrožený. Sonda za 671 milionů dolarů se po deseti měsících letu mezi Zemí a Marsem usadí na vysoce protáhlé oběžné dráze, ze které bude zkoumat planetární atmosféru.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://cs.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
http://blogs.scientificamerican.com/…10152020319982868_1502767347_o-300×199.jpg
http://upload.wikimedia.org…NASA’s_space_probe_MAVEN_at_the_Kennedy_facility.jpg
http://spaceflightnow.com/atlas/av038/131011stacking/11stacking_400288.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
11 let před

Dík za článek.
„Konkurenční“ Indická sonda Mangalyaan má startovat už 28.10., ale k Marsu se z oběžné dráhy Země vydá až 30.11. takže poletí skoro v tandemu.
Na palubě má mimo jiné taky hmotový spektrometr na zkoumání horních vrstev marsovské atmosféry jako MAVEN. Doufám, že si zúčastnění chlapci nakonec aspoň vymění naměřená data…:-)

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.