Tentokrát se týden s týdnem nesešel a kosmotýdeník vychází výjimečně v sobotu, protože zítra je pro náš blog významný den a chystá se speciální článek. Dnes vám tedy kosmotýdeník přináší to nejdůležitější, co přineslo posledních šest dní v oblasti kosmonautiky. Podíváme se na start nejsilnější evropské rakety Ariane 5 a také na start nejsilnější rakety současnosti Delty IV. Heavy. Třetí zpráva se bude týkat nezdařeného pokusu o start nové japonské rakety Epsilon.
Ariane 5 má za sebou další úspěšný start
29. srpna 2013 v 20:30 GMT odstartovala z Guyanského kosmického střediska u města Kourou v Jižní Americe nejsilnější evropská raketa Ariane 5. Na orbitu vynesla dva telekomunikační satelity – evropský Eutelsat-25B/Es’hail 1 a indický GSAT-7 . Evropský satelit byl umístěn nad tím indickým. Jeho váha je 6300 kg a má sloužit několika evropským a arabským telekomunikačním společnostem, kterým bude napomáhat v lepším přímém spojení Evropy s Blízkým východem, Střední Asií a severní Afrikou. Avšak není určen jen pro soukromé společnosti. S využitím tohoto satelitu počítají i vlády států, které dokáže obsloužit k národní komunikaci.
Satelit je vybaven čtyřmi velkými řiditelnými směrovými anténami a laserovou komunikací. Součástí satelitu je i pokročilý systém řízení a telemetrie. Společně se satelitem Eutelsat – 25C budou hlavními přenosovými satelity v oblasti Ku-band pásmu.
Indický satelit GSAT-7 měl vzletovou hmotnost 2650 kg. Satelit byl umístěn pod evropským a bude poskytovat přenosové telekomunikační služby v rámci Indie.
Tento start nejsilnější evropské rakety byl už čtvrtým v letošním roce a celkově 57. úspěšným startem tohoto nosiče v řadě od roku 2002.
Delta IV. Heavy úspěšně odstartovala.
V současnosti nejsilnější používaná raketa Delta IV. Heavy má za sebou další úspěšný start. Z kosmodromu Vandenberg vynesla na polární oběžnou dráhu vojenský snímkovací satelit NROL-65 ze série Key Hole. Start proběhl 28. srpna 2013 v 20:03 SELČ. Protože se jedná o armádní projekt, není o satelitu příliš informací. Nicméně před časem na našem blogu vyšel článek o podobných satelitech i o tomto konkrétním. Proto se alespoň podívejte na několik úchvatných snímků ze startu. A zde je video ze startu.
Epsilon neodstartovala
Ale nutno dodat, že start nové japonské rakety neprovázelo žádné fatální selhání, které by si mohlo připsat neúspěšný pokus o start a velký odklad. Chyba, která zhatila start, byla softwarová, když palubní počítač rakety vyhodnotil neexistující problém a kvůli němu doslova několik vteřin před startem přerušil odpočítávání a tudíž i celý start. I když v tom počítač vlastně nebyl sám, protože vyhodnocoval data, která vzešla z vadného senzoru.
Tento senzor měl za úkol hlídat orientaci rakety v prostoru a právě ten, když ještě raketa stála na startovací rampě, vyslal informaci, že raketa ztrácí orientaci. Šlo tedy o nesmyslné hlášení, které počítač vyhodnotil jako vážné a start z tohoto důvodu přerušil. Bylo to přesně 19 sekund před startem.
O nosiči Epsilon jste se mohli dočíst v našem starším článku zde na blogu. Já jen shrnu, že se má jednat o 24 metrů vysoký nosič, určený na vynášení malých nákladů na oběžnou dráhu. Při vzletu váží raketa 91 tun a na orbitu vynese od 450 do 1200 kg těžký náklad (dle typu cílové zemské orbity; 250 – 500 km výšky).
Zdroje Informací:
http://www.astro.cz/
http://spaceinimages.esa.int/
Zdroje obrázků:
http://images.spaceref.com/news/2009/ooDIVH_NROL26.jpg
http://static.indianexpress.com/m-images/Mon%20Oct%2001%202012,%2018:41%20hrs/M_Id_320744_GSAT-10.jpg
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/69555000/jpg/_69555233_69554742.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=31004.0;attach=500928;image
http://i.space.com/images/i/000/032/263/original/delta-4-heavy-launch-1.jpg?1377791728
http://i.space.com/images/i/000/032/265/original/delta-4-heavy-launch-3.jpg?1377792371
Krásna delta vyzerá lepšie ako raketoplan.
Mohu mít jeden dotaz na zdejší odborníky? Když vidím všechny starty raket, tak mě vždy napadá, co takový start přežije? Myslím tím startovací rampu a příslušenství. Tam přeci musí být takový žár, že se většina zařízení zničí?
Dobrý den, některé drobné prvky se musí po každém startu obnovit, ale drtivá většina jich přežije. Samotná rampa je v podstatě jen beton, který je poměrně odolný. Obslužné věže jsou relativně daleko od motorů, takže se k nim dostane o trochu méně tepla, než se zdá. Navíc je to jen pár vteřinová záležitost. Jsou ale systémy, které jsou motorům mnohem blíže a žár by je mohl poškodit. Vzpomeňme si na startující raketoplán. Ten stál na mobilní odpalovací plošině, ze které čouhaly dva takové výstupky – ty obsahovaly datové kabely fyzicky spojující raketoplán s pozemním vybavením. je jasné, že dráty by žár roztavil. Ale tohle bylo chráněno velmi chytře. V útrobách těch výstupků byla páka. V okamžiku startu se uvolnila její pojistka a gravitace se postarala o to, aby se kabely vytáhly ze zástrček na raketoplánu a pak i o to, aby se za kabely zavřela teplu odolné zástěny. Zkusím najít video, které to popíše lépe, než můj kostrbatý slovní projev. 🙂
Dobrý den, děkuji za zajímavou odpověď. Při pohledu na start mi vždy laicky připadalo, že v kruhu o průměru několik metrů kolem musí být vše zničeno, o směru dolů ani nemluvím.
Zatím jsem nenašel video, které by přesně zachycovalo tento systém, ale tady – http://www.youtube.com/watch?v=OnoNITE-CLc je v čase 1:35 vidět, jak se zavírají ta okénka, o kterých jsem mluvil (nahoře vlevo). Hledám dál. 🙂
Ještě bych k Dušanově odpovědi dodal, že během startu zalévají rampu hektolitry vody, která má dvojí účel: potlačit možnost poškození rakety vinou akustických a tlakových vln, odražených od rampy, ale také chrání rampu samotnou právě před termálním poškozením.
Fotka ze zkoušky SSS (Sound Supression System), použitém na startovní plošině raketoplánů, je tady:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sound_suppression_water_system_test_at_KSC_Launch_Pad_39A.jpg
Myslím, že jsem našel to, co Dušan hledal, v čase cca 5:37 je vidět, jak se zavírá ono okénko (vlevo, zdánlivě za horním motorem shuttlu):
http://www.youtube.com/watch?v=wlz5u1OBe_c