sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Albert Einstein už sedí na raketě

Je asi jasné, že v nadpisu není řeč o nejslavnějším fyzikovi, který stvořil teorii relativity, ale o kosmické lodi ATV-4, která si právě jeho jméno vypůjčila jakožto přídomek. Všechny dosavadní evropské zásobovací lodě byly pojmenovány po nějakém významném evropském vědci, či mysliteli, který ovlivnil cestu kosmonautiky. Po ATV-1 Jules Verne, ATV-2 Johannes Kepler a ATV-3 Edoardo Amaldi přichází na řadu ATV-4 Albert Einstein. V dnešním článku bude řeč o přípravách na tuto misi a zmíním se i o drobných komplikacích.

Albert Einstein dorazil na kosmodrom v Kourou už na konci minulého roku. Hned na začátku roku letošního se do útrob ATV uložily první z celkem 40 balíků.  Začátkem dubna pak začalo tankování kapalného nákladu. Do nádrží zamířilo pět a půl tuny pohonných látek, které poslouží hned k několika účelům – jednak je využije samotná loď při manévrování ke stanici. Stejné palivo i motory se využijí při tradičním zvyšování oběžné dráhy stanice. A do třetice – 860 kg pohonných látek  se přečerpá do zásobníků v ruském segmentu stanice a v dalších měsících se použije pro korekce dráhy. Kromě již zmíněného paliva bychom v nádržích ATV našli i vodu (590 kg), vzduch i čistý kyslík (dohromady 100kg). Po několika měsících příprav přišel 10. května velký okamžik – částečně naplněná kosmická loď se připojila k nosné raketě Ariane 5.

Poměrně neobvyklý snímek zachycující raketu Ariane 5, která vynese loď ATV-4. Fotka vznikla během převozu do montážní haly, kde se na špičku nosiče umístí kosmická loď.
Poměrně neobvyklý snímek zachycující raketu Ariane 5, která vynese loď ATV-4. Fotka vznikla během převozu do montážní haly, kde se na špičku nosiče umístí kosmická loď.
Zdroj: http://www.spaceflightnow.com/

Režim plnění ale ještě neskončil. Do útrob lodi ještě technici umístí zbývající balíky s nejrůznějším pevným nákladem, ve kterém nebude chybět ani dávka čerstvého ovoce, na které se posádka těší už teď. Nakládání těchto balíků by mohlo přijít ještě během tohoto týdne. Už příští týden by se totiž měl na naplněnou kosmickou loď umístit aerodynamický kryt, který ji bude chránit během startu. Posledním velkým úkolem v montážní hale bude natankování horního stupně rakety hydrazinem a oxidem dusným. Vyvezení již hotové rakety na startovací rampu by mělo následovat 4. června. Tady Ariane 5 posečká necelý den, protože už 5. června ve 23:36:59 SELČ vyrazí vstříc ISS. Okamžik startu je zatím předběžný, je možné, že se ještě kvůli případné změně dráhy stanice bude muset upravit.

U samotného startu se ještě chvilku pozdržím. Bude totiž rekordní. Díky váze 20 234 kg se bude jednat o nejtěžší náklad, jaký kdy evropská raketa vynesla. Mohou za to hlavně technické úpravy na nosné raketě, která oproti minulému roku zesílila a může vynést o 100 kg víc. Ale drobnými úpravami prošla i samotná ATV. Díky datům z minulé mise bylo možné upravit na některých místech konstrukci lodi. Ostatně, jak ESA ráda říká – tyhle lodě se nevyrábí jako klony na běžícím pásu ale postupně se misi od mise vylepšují.

Po startu zamíří loď k ISS, se kterou se spojí podle plánu 15. června. Stejně jako v minulých případech využije zadní port na ruském modulu Zvezda. Po vyřazení raketoplánů je ATV největší lodí, která ke stanici létá. S devíti metry délky a 4,5 metry na šířku se nemůžeme divit, že se ATV přezdívá vesmírný náklaďák. Ke stanici umí dopravit 3x víc nákladu než ruský Progress a skoro 2x víc než kolik by zvládl plně naložený Dragon.

ATV 4 - Albert Einstein
ATV 4 – Albert Einstein
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Nicméně právě kolem příletu panují lehké obavy. ATV totiž bude v závěrečné fázi využívat laserový odražeč umístěný v okolí dokovacího uzlu na zadní části modulu Zvezda. Právě díky odrazům laserového paprsku bude získávat data o své poloze, rychlosti vůči stanici i orientaci. Jelikož se zdálo, že by mohl být laserový odražeč poškozený, vyměnili jej ruští kosmonauti během své kosmické vycházky, která se uskutečnila 19. dubna. Jenže co čert nechtěl. O týden později letěla k ISS zásobovací loď Progress M-19M, která se připojila podle plánu na zadní uzel modulu Zvezda, tedy tam, kam se připojí i ATV.

Fotografie přilétajícího Progessu M-19M. Na fotografii je vidět vyklopená i nevyklopená anténa.
Fotografie přilétajícího Progessu M-19M. Na fotografii je vidět vyklopená i nevyklopená anténa.
Zdroj: https://lh5.googleusercontent.com

Ale Progress M-19M měl poruchu. Z doposud neznámého důvodu se mu nevyklopila jedna z talířovitých komunikačních antén systému Kurs. Loď se nakonec podařilo připojit a zdálo se, že je všechno v pořádku. Posádka sice hlásila, že v posledních chvílích před připojením slyšela nějaké divné zvuky, které vycházely od stykovacího uzlu, ale nikdo tomu nevěnoval pozornost. Ale později si pozemní týmy uvědomily, že anténa umístěná v neobvyklé poloze mohla něco poškodit a je reálné, že se její obětí mohl stát právě nově nainstalovaný laserový odražeč.

Pozemní týmy jsou v nezáviděníhodné situaci. Nemohou žádným způsobem zjistit, zda je odražeč v pořádku nebo ne. Nabízí se sice možnost zkontrolovat to během výstupu do otevřeného kosmu, ale nejbližší je plánovaný až na 22. června, tedy týden po příletu ATV. Nabízí se proto možnost využít Progress M-19M, který vlastně celou šlamastyku způsobil. Řídící týmy zvažují, že by při jeho odletu využili kameru umístěnou na jeho palubě. Její záběry všichni známe – při připojování, nebo naopak při odletu je promítá i NASA TV. S pomocí této kamery by mělo být okolí dokovacího uzlu nasnímáno a ze získaných záběrů zkusí pozemní týmy vyčíst, zda je odražeč v pořádku. Pokud by nebyl, je možné, že by musel následovat neplánovaný výstup do otevřeného kosmu.

Doufejme, že všechno dopadne dobře a ATV-4 se úspěšně spojí se stanicí. U ní by měla zůstat 4 měsíce, během kterých posádka jednak vyloží přivezené zásoby a naplní loď  odpadky, ale kromě toho dojde i k avizovanému zvýšení oběžné dráhy ISS. Evropská loď po oddělení od stanice shoří 15. října v atmosféře.  Jak jsme si již řekli, Albert Einstein je již čtvrtou evropskou lodí ATV. Výstavba jednoho exempláře přijde zhruba na 450 milionů euro. Příští rok v dubnu vyletí k ISS pátá loď s označením Georges Lemaître, čímž skončí produkce lodí ATV. Ale jak jsme již psali v dřívějším článku, tahle loď nezemře. Na jejím základě vznikne servisní modul pro americkou loď Orion a poletí dvakrát k Měsíci.

P.S. tématu příprav kosmické lodi ATV-4 Albert Einstein jsme se na našem blogu věnovali i v tomto článku, který vyšel před měsícem.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.kosmonaut.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.csgpreparationlancement.com/wp-content/uploads/2013/05/Pose-ATV-sur-SDC_-055.jpg
http://www.spaceflightnow.com/ariane/va213/130513integration/ariane5.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/04/Z217-630×250.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-2g_se478cVs/ … /-wto1foAwhk/w885-h587/336_5375.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.