sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Kosmotýdeník 26. díl (10. 3. – 16. 3. 2013)

Grasshupper při startu

V novém Kosmotýdeníku se podíváme na raketovou kobylku jménem Grasshopper. Nejnovější test proběhl 7. března a stroj vyletěl do výšky 80ti metrů. Poté se lehce snesl zpět na místo, odkud odstartoval. Dále se podíváme na nejnovější informace od sondy Curiosity. Nyní je definitivně potvrzeno, že na Marsu byly podmínky vhodné pro život. A nakonec si připomeneme přistání 34. Expedice. Celý přistávací manévr byl odložen kvůli nepříznivému počasí.

 

Grasshopper ve vzduchu
Grasshopper ve vzduchu
Zdroj: http://astronomyaggregator.com/

Raketová kobylka

Soukromá firma SpaceX testuje raketu, která dokáže sama přistát. Jmenuje se se Grasshopper a 7. března byl proveden test, při kterém raketa vylétla do výšky 80ti metrů a následně přistála. Grasshopper používá motor Merlin 1D, který při posledním testu bezchybně pracoval 34 sekund. Raketa měla na sobě připevněné přistávací nohy, které budou v budoucnu nahrazeny rozevíracím systémem. Grasshopper má pro firmu SpaceX veliký význam. Měl by otestovat technologie pro první stupeň rakety Falcon 9, který po svém vyhoření už nemá další význam. Pokud by stupeň používal novou technologii, která se testuje na Grasshopperu, mohl by přistát na nějaké plošině poblíž startovacího místa a po doplnění paliva by byl schopen dalšího letu. Zároveň se testuje měkké přistání za pomoci raketového motoru.
Manévrování rakety Grasshopper zajišťoval motor s takovou přesností, jako by šlo o helikoptéru. Přistání za pomoci motoru je mnohem výhodnější a bezpečnější, než přistání za pomoci padáku. Padák musí být uskladněn v raketě a tím pádem raketa přibírá na váze. Trajektorii přistání ovlivňují větry a to může být nebezpečné. Šéf firmy Elon Musk věří, že pokud by stupně rakety Falcon 9 byly znovupoužitelné, razantně by to snížilo cenu letu. Zároveň říká, že postavit znovupoužitelnou raketu je jeden z hlavních cílů firmy. Ještě před tím, než bude první stupeň rakety Falcon 9 nahrazen, bude potřeba provést nespočet testů a simulací. Každý následující test bude riskantnější a bude mít za úkol pořádně raketu prověřit. Můžeme se tedy těšit na vyšší skoky, vypnutí motorů za letu nebo manévrování v nebezpečných výškách.

 

Sonda Curiosity odpověděla na důležitou otázku
Sonda Curiosity odpověděla na důležitou otázku
Zdroj: http://www.extremetech.com/

Curiosity odpovídá na zásadní otázky

Curiosity našla odpověď na otázku, pro kterou si ze Země přiletěla. Po analýze hornin v Galeově kráteru bylo potvrzeno, že na Marsu mohl existovat mikrobiální život. Analyzované vzorky obsahovaly síru, dusík, vodík, kyslík, fosfor a uhlík. Jedná se o klíčové prvky, které jsou nutné pro vznik života. NASA oficiálně oznámila, že na Marsu byly vhodné podmínky pro život. Před tím, než si uděláme obrázek o tom, jak život na Marsu vypadal, budeme muset prozkoumat několik dalších hornin. Tím pádem se nabízí možnost vyslání sondy, která nabere vzorky hornin a pošle je zpět na Zemi. Podobná mise je jedním z hlavních priorit NASA pro toto desetiletí. Problém je, že jsou potřeba konkrétní horniny. Plánuje se vyslání několika dalších sond, které by měli zjistit o této planetě více.
MAVEN má být sonda, která bude zkoumat ionosféru Marsu. Ke startu by mělo dojít na konci tohoto roku. Zároveň má zjistit, proč je Mars tak chladný a proč má tak řídkou atmosféru.
InSight Mars je sonda, která přistane a bude zkoumat geologickou evoluci Rudé planety. Start je naplánovaný na rok 2016.

 

Kabina lodě Sojuz krátce po přistání
Kabina lodě Sojuz krátce po přistání
Zdroj: http://images.spaceref.com/

Odložené přistání

Od 13. března velí ISS Kanaďan. Chris Hadfield převzal velení nad stanicí z rukou dosavadního velitele Kevina Forda z USA. Na čtvrtek bylo naplánováno oddělení lodě Sojuz od Mezinárodní vesmírné stanice, nicméně kvůli problémům s počasím byl celý přistávací manévr odložen. Za pět měsíců, které astronauti strávili na stanici, zaznamenali 2304 oběhů kolem planety Země a uletěli necelých sto miliónů kilometrů. Členové 34. Expedice nechali na stanici tři jiné astronauty. Ti budou čekat na přílet svých kolegů, kteří by se měli se stanicí spojit 28. března. Bude to o několik hodin po startu. Využije se totiž rychlý profil letu, který se zatím testoval pouze u nákladních lodí Progress.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.space.com/
http://www.space.com/

Zdroje obrázků:
http://astronomyaggregator.com/wp-content/uploads/2013/03/chrome-2013-03-10-14-41-49-87-200×200.png
http://images.gizmag.com/hero/spacex-grasshopper-vtvl-falcon-9.jpg
http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2012/11/curiosity-self-portrait-cropped-rotated-640×735.jpg
http://images.spaceref.com/news/2013/ooexp34.landing.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Dolejsi
Petr Dolejsi
11 let před

„Přistání za pomoci motoru je mnohem výhodnější a bezpečnější, než přistání za pomoci padáku. Padák musí být uskladněn v raketě a tím pádem raketa přibírá na váze. “

Proti tomuto tvrzeni bych se dovolil drobet ohradit. Zda se mi jako byste zapomnel na palivo pro pristavaci motor a prostredky rizeni (zejmena stabilizacni). Jeho hmotnost je od urcite vysky (nekolika malo desitek metru) vzdy vetsi nez relativne lehky padak a jeho vypousteci zarizeni. A ten to pomer se zvysujici vyskou jeste zlepsuje ve prospech padaku, ktery je navic autostabilni.

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpovědět  Petr Dolejsi

Ono toho paliva pro brzdící zážeh nebude potřeba moc. Po vypnutí motoru by měl stupeň padat prakticky volným pádem – o hlavní zpomalení by se tedy postarala sama atmosféra. Možná by došlo ještě ke krátkému zážehu, který by korigoval směr. Ale ten hlavní brzdící zážeh by přišel až několik desítek metrů nad zemí, takže by nepotřeboval tolik paliva.
Motorické přistávání má oproti padáku výhodu i v tom, že umožňuje mnohem přesnější navedení do menší přistávací oblasti. Do padáku se opře vítr a není možnost korigovat, kam poletí. Naopak motorické přistání je neustále pod kontrolou. A co si budeme nalhávat, tak žádný padák neumožňuje tak jemné a měkké dosednutí, jako motorické přistání.
Kromě toho píšete, že něco budou vážit prostředky řízení – ten rozdíl nebude tak velký. Prakticky jedinou věcí navíc budou vyklápěcí „nožičky“.

Petr Dolejsi
Petr Dolejsi
11 let před
Odpovědět  Dušan Majer

spoctete si jak vykony by musel byt ten zazeh aby zbrzdil neco az na poslednich „několika desitkach metrů nad zemi“ to jeste pripoctete hmotnost toho motoru (radove vetsi nez maji posledni stupne soucasnych lodi)
Co se tyka mekkosti pristani, toho se da docilit zbrzdenim dosedacich motoru, kontola smeru pristani je opet vykoupena vahou paliva.

Proste to neni tak jednoznacne jako ze „mnohem výhodnější a bezpečnější“

Samuel Slavkovský
11 let před
Odpovědět  Petr Dolejsi

Vidno že neviete čo píšete. Ja v tomto musím obrániť môjho kolegu. Vaše tvrdenia totiž stoja na hlinených nohách.

Po prvé, palivo pre pristátie neváži veľa. Navyše, v každej rakete trochu toho paliva po oddelení stupňov zostáva. Vo fyzike nie som žiadny macher, ale určite to palivo bude ľahšie ako padák, ktorý by pre tak ťažký objekt akým je prvý stupeň Falconu vážil niekoľko ton a navyše by zaberal veľa miesta. Navyše, pri pristávacom manévri horí iba jeden motor.

Riadenie pádu tiež nezvýši hmotnosť rakety. Treba si uvedomiť, že možnosť kývať tryskou majú už aj dnešné motory Merlin 1C. Motory Merlin 1D prakticky zdedia tento systém od svojich starších bratov.

A po tretie, použitie padáku je možné pri motoroch na tuhé palivo, kde prakticky nie je reálny motor, ale iba tryska. Motor ako taký je veľmi jemné zariadenie, ktoré by sa po prásknutí na vodu pri rýchlosti niekoLko km/h určite poškodilo. Naproti tomu pri vydarenom motorickom pristátí sa motory nemajú ako poškodiť.
Príklad z reality: motory SRB: Tie sa po vylovení zlisovali a prakticky nanovo vyrobili z toho istého materiálu

A padák v žiadnom prípade nie je autostabilizačný. Fúkne vietor a stupeň sa okamžite kýve. Takže pristátie vo vertikálnej polohe by nebolo možné. No a pristával horizontálne nie je žiadna výhra. To by stupeň musel spadnúť do mora, musel by sa vyloviť, opraviť, atď.

Tu nejde o nosnosť. Tá ide pri týchto systémoch stranou. Nie je problém vyrobiť silnejšie motory a väčší stupeň, čím sa tá trocha paliva ktorá musí zostať na pristátie vyneguje. Ide tu o to, že rapídne klesne ena rakety. Napr. za kilo vyvezené do vesmíru nezaplatíte 10 000 USD, ale iba 1 000 USD. Nosnosť je fakt až druhoradá.

Ondřej Šamárek
Editor
11 let před
Odpovědět  Petr Dolejsi

Trochu bych opravil Samuela, motory SRB nebyly po vylovení slisovány- deformované segmenty byly pouze znovu vytvarovány do kruhového průřezu hydraulickým lisem. Ale že je přistání motoru na kapalné palivo pod padákem nereálné, to je myslím jednozančné 🙂

Petr Dolejsi
Petr Dolejsi
11 let před

Aha, ted jsem to pochopil, jedna se o pristani pouze prvniho stupne rakety. Tedy, motor dostatecne vykonny, vyska omezena. Prazdny stupen realtivne lehky a paliva navic vuci vaze celeho stupne take nebude nijak moc. Pak mi to dava smysl.

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpovědět  Petr Dolejsi

Ano, je pravda, že v budoucnu SpaceX uvažuje o tom, že by vybavila druhý stupeň tepelným štítem, aby se mohl vracet z oběžné dráhy a pak motoricky přistát, ale to jsou zatím jen úvahy.
Pro začátek se bude tento systém používat u prvního stupně.

Petr Dolejsi
Petr Dolejsi
11 let před

Jedine ceho se tedy obavat je spolehlivost. Tomu padaku bych se vsemi jeho nevyhodami veril asi vic.

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpovědět  Petr Dolejsi

A právě kvůli tomu se všechno zkouší na Grasshopperu – aby se vychytaly chyby a celý systém byl maximálně spolehlivý.

Samuel Slavkovský
11 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Možno by som ešte doplnil že raketa ktorej stupne by pristávali na padákoch boa plánovaná.
http://mek.kosmo.cz/nosice/usa/kistler/index.htm

https://kosmonautix.cz/2013/03/17/kosmotydenik-26-dil-10-3-16-3-2013/