sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

FCC

Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. dubna jednomyslně odhlasovala revizi pravidel pro sdílení spektra připojení pro družice. Cílem je aktualizace limitů, které byly zavedeny před více než 30 lety.

Kuiper Government Solutions

Společnost Kuiper Government Solutions (KGS), dceřiná společnost projektu Kuiper, navázala partnerství s dodavatelem obrany L3Harris Technologies s cílem vytvořit družice, které splňují standardy uživatelů z oblasti armády a veřejné bezpečnosti.

FAA

Federální úřad pro letectví potvrdil, že Kelvin Coleman, zástupce správce FAA pro komerční vesmírnou dopravu, je mezi těmi, kdo se přihlásili do druhého kola programu, jehož cílem je snížit celkový počet zaměstnanců ministerstva dopravy, jehož součástí je i FAA.

Spire Global

Družicový operátor Spire Global uzavřel prodej své divize sledování komerční námořní dopravy v hodnotě 241 milionů dolarů belgické společnosti Kpler, která poskytuje analytické služby. Společnost tak končila právní spor ohledně pozastavené transakce.

Robert Ed Smylie

Ve věku 96 let zemřel Robert Ed Smylie. Ed byl zodpovědný za vývoj systémů podpory života, skafandrů a dalšího vybavení v rámci programů Mercury, Gemini, Apollo, Skylab, Apollo-Sojuz a raketoplánu. Je mu připisováno řešení problému odstraňování oxidu uhličitého během mise Apollo 13.
Čest jeho památce.

Chang’e-8

Čínský národní vesmírný úřad (CNSA) 24. dubna oficiálně oznámil výběr projektů spolupráce pro misi Chang’e-8, která má být zahájena v roce 2028 nebo 2029, přičemž vybrala 10 projektů z 11 různých zemí a jedné mezinárodní organizace.

Jared Isaacman

Jared Isaacman, nominovaný na administrátora NASA, uvedl, že v případě potřeby by upřednostnil program Artemis na průzkum Měsíce před lidskými misemi na Mars a potenciální snížení financování vědeckých programů NASA na polovinu nepovažuje za optimální.

GPS

Interference s družicovými signály Global Positioning System se podle nové zprávy Centra pro strategická a mezinárodní studia stala rutinním rysem vojenských konfliktů na Blízkém východě, ve východní Evropě a v částech Asie. Zjištění signalizují rostoucí rizika pro komerční i vojenské aktéry na oběžné dráze.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Má Sea Launch své dny sečtené?

Asi nejneobvyklejší kosmodrom na světě se potýká s vážnými, ba až existenčními problémy. Poslední kapkou byla havárie rakety Zenit 3-SL, která měla 1. února vynést na oběžnou dráhu telekomunikační družici Intelsat 27. Raketa ale místo toho selhala a skončila ve vlnách oceánu cca. 2,5 kilometru od rampy. Protože se nejednalo o první havárii rakety Zenit 3-SL, bude mít teď kosmodrom Sea Launch hodně práce. Nejen s tím, aby si u zákazníků získal zpět pošramocenou důvěru, ale hlavně kvůli tomu, aby vůbec přežil. Je totiž v nezáviděníhodné situaci – už před havárií měl minimum zakázek a poslední neúspěch mu reputaci v očích potenciálních zájemců určitě nezvýšil.

K čemu vlastně onoho prvního února došlo? Půl sekundy po startu zřejmě selhal hydraulický systém, jehož úkolem je naklánět trysku motoru prvního stupně. To, že je něco špatně, bylo jasné už krátce po startu. Nosič se totiž měl vydat přímo na východ, tedy na dráhu s azimutem 90°. Místo toho si to ale poškozená raketa namířila směrem přímo opačným – nabrala azimut 270° a letěla na západ. Hezky česky a s nadsázkou řečeno – víc už se splést nemohla. Kdyby se odchýlila ještě víc, tak už by se v podstatě odchylovala od původního kurzu méně.

Řídící systém rakety správně vyhodnotil, že něco není v pořádku a 12 sekund po startu se proto zapnul havarijní řídící systém. V tu chvíli už bylo jasné, že se Intelsat 27 na oběžnou dráhu nedostane. Systém nechal raketu pracovat do 20. sekundy letu, aby se stroj dostal co nejdále od startovní rampy a pak vypnul motor. Před dopadem na vodní hladinu se od sebe oddělily první a druhý stupeň a trosky spadly do vln oceánu, kde 52 sekund od startu explodovaly.

Jak jsem už psal, nebyla to první havárie – 30. ledna 2007 tady totiž přímo na plošině explodovala 400 tun vážící raketa Zenit 3-SL. Opravy kosmodromu trvaly více než rok. Následující video ukazuje celou explozi tak, jak ji zachytily videokamery.

Co může poslední havárie pro Sea Launch znamenat? Nejprve se podíváme na majetkové vztahy v této firmě. Když tento kosmodrom vznikal, bylo to takhle – americká společnost Boeing vlastnila 40% podíl. 25% měla ruská firma Eněrgija, 20% patřilo norské společnosti Aker Solutions a 15% měl ukrajinský závod Južnoje / Eněrgomaš. Po různých změnách, kdy třeba vznikla zastřešující společnost Energia Overseas Limited, je situace taková, že 95% podílu patří ruské firmě Eněrgija. A o zbývajících pět procent se dělí Boeing a Aker. Závazky činí přes 300 milionů dolarů. Pokud by Sea Launch zanikla, existuje zcela reálná možnost, že by s sebou pod hladinu stáhla i firmu Eněrgija.

Uvidíme ještě někdy takoto obrázek? Na tuhel otázku zatím nikdo nedokáže s jistotou odpovědět
Uvidíme ještě někdy takoto obrázek? Na tuhel otázku zatím nikdo nedokáže s jistotou odpovědět
Zdroj: http://1.bp.blogspot.com

Není se proto co divit, že se Eněrgija snaží problematického projektu zbavit. Krátce po havárii se začala šířit informace, že prezident společnosti Vitalij Lopota se už snažil přesvědčit Rusko, aby Sea Launch odkoupilo. Prý by se tím mohlo ulevit Bajkonuru a vyřešily by se i některé problémy s Kazachstánem, kterému vadí velký počet startů. Taktně už ale prý pomlčel o tom, že skládání rakety a spousta dalších věcí (včetně kotviště) patří Spojeným státům americkým. Pokud by Sea Launch opravdu odkoupilo Rusko, musela by se spousta věcí změnit, protože by docházelo ke kolizím práv. Nakonec se ukázalo, že zpráva o Lopotově jednání s Ruskem nebyla pravdivá. Oficiálně ale už o kosmodrom Sea Launch projevila zájem Austrálie, která by plošinu nechala kotvit ve svých vodách. Neoficiální zájem prý mají i další státy – třeba Čína nebo Ukrajina. Hovoří se i o úvahách společnosti Lockheed Martin, která zvažuje možnosti úprav plošiny tak, aby odsud mohly startovat nosiče Atlas V.

Je tu ale problém s financováním. Aby byl projekt životaschopný, potřebuje minimálně tři starty ročně. Vitalij Lopota sice všechny uklidňuje, že jeho firma bude mít příští rok 4 a o rok později dokonce 5 startů, ale realita je taková, že momentálně má Sea Launch napevno domluvený jediný start – v roce 2014 družici AsiaSat. Letos měly přijít ještě dva starty, ale tam se jednalo jen o „z nouze ctnost“. Byly to totiž družice, které měly původně startovat na Protonech z Bajkonuru, ale kvůli sporům se pro ně hledal náhradní nosič.

Jaký bude další osud plovoucího kosmodromu se nedá odhadovat. Jakékoliv spekulace by byly jen na úrovni čtení z křišťálové koule. Jisté je ale jedno – Projekt Sea Launch, který se v posledních měsících těžce zvedal z tvrdého knockoutu teď dostal další tvrdý zásah. Uvidíme, zda se ještě dokáže zvednout, nebo jestli to už bylo definitivní k.o.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://kosmonaut.cz/
http://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
http://nationalspacestudiescenter.files.wordpress.com/2010/10/sea-launch.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-jfDZFt8f2Hs/T8lS_HgJNSI/AAAAAAAAF7Q/wZFmz3znwak/s1600/Zenit-2s+launch.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.