Mise Dragonfly je zajištěná

NASA potvrdila svou misi Dragonfly, která zamíří na saturnův měsíc Titan bohatý na uhlovodíky. Rozhodnutí umožňuje celé misi posunout se k dokončení závěrečného designu a poté započne stavba a zkoušky celé létající sondy i jejích vědeckých přístrojů. „Dragonfly je mimořádná vědecká mise se širokým zájmem komunity. Jsme nadšeni, že můžeme této misi dopřát další kroky,“ uvedla Nicky Fox, přidružená administrátorka z ředitelství vědeckých misí v centrále NASA ve Washingtonu a dodala: „Průzkum Titanu posune hranice toho, co dokážeme na zemi provádět s rotorovými stroji.

Vizualizace vrtulníku Dragonfly na povrchu měsíce Titan

Začátkem roku 2023 mise úspěšně ve všech ohledech prošla procesem předběžného zhodnocení návrhu PDR. Současně však byli zástupci mise požádáni o vypracování aktualizovaného rozpočtu a časového harmonogramu, které měly odpovídat současnému rozpočtovému prostředí. Tento aktualizovaný plán byl představen a podmínečně schválen v listopadu 2023, ale závisel na výsledku rozpočtového procesu na fiskální rok 2025. Mezitím bylo schváleno, aby práce na misi pokračovaly – především z hlediska finalizace návrhu a výroby, aby bylo zajištěno, že projekt zůstane v rámci časového harmonogramu stabilní.

Po zhodnocení PDR jsme se dočkali nové vizualizace sondy Dragonfly, která je oproti dřívějšku výrazně detailnější.

Zveřejněním prezidentského požadavku na rozpočet pro fiskální rok 2025, je mise Dragonfly zajištěná s celkovým rozpočtem 3,35 miliardy dolarů a datem startu v červenci 2028. To odráží zhruba dvojnásobné navýšení navrhovaných nákladů a zpoždění o více než dva roky oproti původním údajům prezentovaným při výběru mise v roce 2019. Po výběru musela NASA projekt několikrát upravit a přeplánovat kvůli finančním omezením ve fiskálních letech 2020 až 2022. Projektu vznikly dodatečné náklady kvůli pandemii covid-19, komplikacím s dodavatelským řetězcem a hloubkovým iteracím návrhu. Aby kompenzovala opožděný přílet k Titanu, poskytla NASA dodatečné finance pro využití těžkého nosiče, který by zkrátil přeletovou dobu mise.

Proces přistání vrtulníku Dragonfly

Sonda-dron má k Titanu dorazit v roce 2034 a jejím úkolem bude navštívit desítky nadějných lokalit na povrchu měsíce. Zde bude hledat prebiotické chemické procesy společné pro Titan i mladou Zemi před rozvojem života. Dragonfly se má stát první vědeckou sondou NASA, která bude létat na jiném kosmickém tělese. Tato sonda bude vybavena celkem osmi rotory. Její návrh a stavbu zajistí Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) v marylandském Laurelu, která pro NASA projekt spravuje. Hlavní řešitelkou je Elizabeth Turtle z APL. Tým mise tvoří klíčoví partneři z Goddardova střediska v marylandském Greenbeltu, Lockheed Martin Space z coloradského Littletonu, Ames Research Center z kalifornského Silicon Valley, Langley Research Center z Hamptonu ve Virginii, Penn State University ve State College v Pennsylvanii, Malin Space Science Systems z kalifornského San Diega, Honeybee Robotics z kalifornské Pasadeny, Jet Propulsion Laboratory z jižní Kalifornie, francouzské Národní centrum kosmického výzkumu CNES, Německé středisko pro letectví a kosmonautiku DLR a japonská Národní agentura pro výzkum a vývoj v oblasti letectví a kosmonautiky JAXA. Dragonfly bude čtvrtou misí NASA z programu New Frontiers, který spravuje Marshallovo středisko v alabamském Huntsville pro ředitelství vědeckých misí NASA ve Washingtonu.