Space Pioneer
Společnost Space Pioneer získala v nových kolech financování přibližně 350 milionů dolarů na podporu vývoje své rakety Tianlong-3 a nosné rakety nové generace a motoru.
křišťálová lupa
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Společnost Space Pioneer získala v nových kolech financování přibližně 350 milionů dolarů na podporu vývoje své rakety Tianlong-3 a nosné rakety nové generace a motoru.
Společnost Impulse Space, která se zabývá vesmírnou dopravou, oznámila, že plánuje vyvinout lunární přistávací modul. Koncept lunárního dopravního systému společnosti Impulse Space využívá tahač Helios s novým lunárním přistávacím modulem.
Výrobce družic K2 Space oznámil plány na vypuštění tří družic roce 2027 na raketě Falcon 9, přičemž každá družice bude nasazena na jinou orbitální dráhu.
Společnost Equatys, společný podnik americké společnosti Viasat a emirátského družicového operátora Space42, který vytváří sdílenou vesmírnou infrastrukturu pro služby přímo na zařízení (D2D), získala svého prvního mobilního síťového partnera.
Francouzský startup Dark, který vyvíjí technologii kosmických lodí vypouštěných ze vzduchu pro zachycení a likvidaci orbitálních objektů, ukončil provoz poté, co se mu podařilo vytvořit udržitelný obchodní model.
Japonská kosmická agentura JAXA si vybrala společnost Rocket Lab k vypuštění sady technologických demonstračních družic na raketách Electron.
Společnosti Momentus a Solstar Space 13. října oznámily tříletou dohodu o rozšíření komunikačních, dopravních a infrastrukturních služeb pro vládní a komerční mise na nízké oběžné dráze Země.
Tory Bruno, prezident a generální ředitel společnosti United Launch Alliance, bude čestným předsedou Světového týdne vesmíru 2026, jak dnes oznámila Asociace Světového týdne vesmíru.
Laboratoř JPL tento týden propustí 550 zaměstnanců, což je další kolo propouštění v tomto vesmírném vědeckém centru.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
Firma SpaceX české fanoušky kosmonautiky rozhodně nešetří a další testovací let největší rakety v historii lidstva je naplánován na 14. října opět mezi 01:15 – 02:30 našeho času. Tento start Super Heavy Starship s pořadovým číslem jedenáct bude vůbec poslední let pro druhou generaci lodi Starship, ale především poslední pro současnou generaci rakety Super Heavy. Ta je tu s námi již od mise IFT-2, která proběhla již 18. listopadu 2023. Právě proto bude tentokrát pro Super Heavy primárním cílem otestovat co nejvíce scénářů, které bude moci v budoucnu využít nová generace.
Další víkend a tedy i celý týden směřuje ke svému konci. Ale ještě než se s nimi za 12 hodin rozloučíme, musíme si zrekapitulovat, co nám uplynulých 7 dnů přineslo na poli kosmonautiky. Kromě souhrnu již vydaných článků se můžete těšit i na tradiční rubriky jako je video a foto týdne, či na hlavní téma. V něm bude řeč o lunárním roveru VIPER, který v posledních letech zažívá skutečně velmi turbulentní změny. Kromě toho se podíváme i na návrat kabiny z mise Bion-M2, testy Starship S38, nebo na evropský demonstrátor Themis pro zkoušky motorického přistávání. Tak vzhůru na to!
Po dvou odkladech a třech probdělých nocích jsme se 27. srpna letošního roku konečně dočkali dalšího startu Super Heavy Starship na již desátou testovací misi. A nutno podotknout, že si díky ní SpaceX poměrně dobře napravila reputaci po předchozím fiasku s prvními třemi lety Starship druhé generace. Tentokrát jsme mohli sledovat stoprocentní úspěch, přičemž poslední mise, o které toto šlo tvrdit, byla IFT-6, která proběhla 19. listopadu 2024.
Blíží se další noc, která fanouškům kosmonautiky zaručeně nedá spát. Na půl druhou hodinu ranní je v plánu desátý start největší rakety světa – Super Heavy Starship. Ta je po kratší odmlce znovu připravena k akci a aktuálně se na startovní rampě A v texaském městě Starbase připravují ke startu prototypy Super Heavy B16 a Starship S37. Pro tento konkrétní exemplář rakety Super Heavy se bude jednat o její druhý let a její plán bude velmi podobný tomu, který měla Super Heavy B14 při minulém letu. Nepokusí se tedy o návrat zpět na rampu a zachycení pomocí ramen Chopsticks, ale místo toho bude návratová dráha směřovat několik kilometrů od pobřeží pro simulované přistání nad hladinou. Během sestupu bude Super Heavy vystavena vyššímu aerodynamickému i tepelnému namáhání, jelikož bude klesat pod větším úhlem, díky čemuž ovšem bude mít před přistávacím zážehem nižší rychlost, díky čemuž stačí pro přistání využít méně pohonných látek. SpaceX bude i při tomto letu tlačit prototypy na hranu konstrukčních limitů, což poskytne důležitá data pro vývoj budoucích generací. Starship
Od posledního dílu našeho seriálu Aktuality o Starship nás nyní dělí již více než pět měsíců a v prvé řadě bych Vás chtěl poprosit o prominutí za takto dlouhou prodlevu mezi dvěma díly. Příprava článku tohoto typu je časově poměrně náročnou záležitostí a bohužel shodou okolností byl můj čas velmi omezený. Každopádně se nám blíží desátý testovací let Super Heavy Starship a proto si myslím, že je nejvyšší čas se opět podívat na to nejzajímavější, co se na základně Starbase za poslední měsíce událo.
Nyní, když je stanoviště pro statické zážehy na Massey’s poškozeno a mimo provoz, se zdá, že se SpaceX snaží najít cesty, jak by mohla provádět statické zážehy na startovní rampě číslo 1 (A). Součástí tohoto plánu je bezpočet dílčích prvků a není to poprvé, kdy se firma pokusí použít rampu jinak, než jak původně plánovala. Pokud by tyto snahy byly úspěšné, ušetřila by SpaceX měsíce z nucené odstávky vyvolané poškozením zkušebního střediska Massey’s po explozi Starship 36. Jak jsme Vás informovali už dříve, SpaceX už nemůže ke statickým zážehům používat zmíněnou testovací oblast a tento stav ještě pár měsíců potrvá. Ideální předpoklady hovoří o horizontu tří až čtyř měsíců. Problém je, že kromě Massey’s není žádné jiné místo, kde by se tyto testy daly provádět.
Starship druhé generace mají smůlu. Jejich první dva prototypy ani nedolétly na plánovanou transatmosférickou dráhu, třetí exemplář jí sice dosáhl, ale trpěl řadou problémů – třeba se stabilizací v prostoru. Čtvrtý exemplář Starship druhé generace, označený pořadovým číslem 36, měl vyrazit na misi IFT-10. Ještě včera se zdálo, že start této mise směřuje ke konci června, ale po dnešním ránu je jasné, že tahle Starship nikam nepoletí. Starship S36 byla převezena na testovací stanoviště Massey’s, kde měla projít zkouškami včetně statického zážehu. Jenže okolo šesté hodiny ráno našeho času, v době, kdy probíhaly přípravy na zmíněný statický zážeh, došlo k zatím neupřesněné anomálii, kvůli které se celá 50 metrů vysoká loď proměnila v ohnivou kouli.
Kosmická loď Starship S36 prochází v těchto dnech zkouškami ve středisku Massey’s na texaské základně Starbase. Včera večer našeho času tyto testy dospěly k prvnímu významnému vrcholu. Loď na několik sekund zažehla jeden raketový motor Raptor. Šlo o simulaci deorbitačního zážehu, kterou loď zopakuje i při skutečném letu. Tím však testy nekončí. Na Starship bude čekat ještě klasický plnohodnotný statický zážeh všech šesti (tří atmosférických a tří vakuových) motorů Raptor. Starship S36 má společně se SuperHeavy B16 vyrazit na desátý integrovaný testovací let. Podle slov Elona Muska z konce května by mise IFT-10 mohla odstartovat ještě v průběhu června. Berme však tyto plány s rezervou. Rozhodující slovo totiž bude mít vyšetřování problémů, do kterých se při misi IFT-9 dostala loď Starship S35.
Není tomu ani tři měsíce od zatím posledního integrovaného letového testu Super Heavy Starship a na orbitální rampě ve Starbase je již k devátému letu připravena Super Heavy B14-2, na jejímž vrcholu se nachází Starship S35, coby třetí exemplář kosmické lodi Starship druhé generace. Té se při jejím premiérovém letu nevedlo zrovna ideálně a pár desítek sekund před vypnutím motorů došlo k průblémům s únikem pohonných látek v motorové sekci a následným požárům, které způsobily poškození důležité avioniky. Starship S33 tak byla při sedmém letovém testu ztracena před dosažením cílové dráhy. Po vyšetřování se ukázalo, že za selhání mohla harmonická odezva, která poškodila potrubí vedoucí pohonné látky k atmosférickým motorům Raptor.
FAA vydalo 6. května rozhodnutí o posouzení vlivů na životní prostředí týkající se zvýšení počtu startů ze základny Starbase v Boca Chica v Texasu, ve kterém povolila zvýšený pocet startů. Posouzení se zabývalo žádostí společnosti SpaceX o provedení až 25 startů a přistání Starship/Super Heavy.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.