ExoMars
Společnost Airbus Defence and Space postaví přistávací platformu pro rover ExoMars Evropské vesmírné agentury. Start mise je plánován na rok 2028.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Společnost Airbus Defence and Space postaví přistávací platformu pro rover ExoMars Evropské vesmírné agentury. Start mise je plánován na rok 2028.
Čína dňa 29.3.2025 o 17:05 hod. SEČ úspešne vypustila experimentálnu družicu TJS-16 pomocou rakety CZ-7A z kozmodrómu WSLC.
Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.
Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.
V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.
Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.
Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.
Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.
Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
Nosná raketa SuperHeavy B16 strávila zhruba tři týdny na stanovišti Massey’s, kde podstoupila základní kryogenní testy. Ty jsou nyní, zdá se, u konce, protože se tento 70 metrů vysoký kolos mohl vrátit zpět do montážní oblasti. Tady na něj bude čekat třeba instalace raketových motorů Raptor před dalšími zkouškami. Zatím není jisté, na kterou misi tento konkrétní exemplář poletí. Podle označení by na něj měla přijít řada už při dalším letu (IFT-9), jehož termín zatím neznáme. Občas se však objevují spekulace, že by devátý integrovaný let mohla obsloužit jedna ze dvou dříve zachycených raket SuperHeavy.
Včera v 00:30 našeho času odstartovala ze základny Starbase na jihu Texasu již po osmé největší, nejsilnější a nejtěžší raketa v historii světa. Tentokrát mělo duo Super Heavy B15 a Starship S34 za úkol jít s testováním ve stopách předchozí sestavy Super Heavy B14 a Starship S33, v plánu tak bylo například vypuštění čtyř maket družic Starlink třetí generace, k čemuž slouží speciální vypouštěcí mechanismus, zážeh jednoho z Raptorů jakožto simulaci deorbitačního zážehu a především testování nového tepelného štítu, kterým je druhá generace Starship vybavena.
Odklad startu Super Heavy Starship na misi IFT-8 se nám nakonec z úterního rána protáhl až na pátek v 00:30 našeho času. Pro rekapitulaci připomeňme, že při úterním pokusu byly přibližně v čase T- 23 minut oznámeny problémy, na jejichž řešení se středisko řízení startu snažilo přijít. V čase T-40 došlo k plánovanému pozastavení odpočtu, které mělo přinést týmu více času na závěrečné kontroly a po několika minutách byl znovu spuštěn. Jen pár sekund po jeho rozběhnutí byl však znovu zastaven, tentokrát hlavním letovým počítačem, který z bezpečnostních důvodů přerušil startovní sekvenci. Později Musk upřesnil, že chyba byla v nízkém tlaku plynu, který se používá k roztočení turbočerpadel motorů Raptor a to o 20 barů. Druhý pokus o start SpaceX nyní cílí na pátek v půl jedné ráno našeho času.
Úterý nám krátce po začátku dne ve stylu zahájí svým startem Super Heavy Starship, která se vydá na svou již osmou testovací misi. Ta má stejné cíle jako ta předchozí, která se bohužel nevydařila, jelikož Starship S33 byla kvůli harmonické odezvě, která poškodila rozvody pohonných látek, čímž došlo k únikům a následným požárům následně zničena autodestrukčním systémem. O zopakování úkolů se tak pokusí prototyp s číslem 15 u Super Heavy a 34 u Starship. Pokud Vás zajímá, v čem se liší druhá generace Starship od té první, můžete se o tom dočíst zde. I tentokrát se SpaceX pokusí o záchyt Super Heavy pomocí Chopsticks.
Pracovní tempo se na základně Starbase v jižním Texasu každým dnem pouze zvyšuje a je až s podivem, o jaký kus se společnosti SpaceX podaří posunou za méně než pět měsíců od posledního dílu tohoto seriálu. Díky Super Heavy Starship totiž firma na podzim znovu přepsala dějiny a dnes si tak stručně shrneme pátý, šestý a především sedmý letový test, jež odstartoval (byť neúspěšně) novou éru vývoje Super Heavy Starship.
Dění na základně Starbase v jižním Texasu se v posledních měsících z velké většiny točí kolem stavby druhé orbitální startovní rampy, která bývá označována jako Pad B. SpaceX na ní v mnoha případech využívá poznatky získané z provozu první rampy (Pad A). Jedná se o rozsáhlou modernizaci, která má zvýšit celkovou spolehlivost rampy další generace. Zatím byly na obslužnou věž nainstalována ramena chopsticks a pokrok je vidět i na zásobárně pohonných látek a příkopu pro odvod spalin.
Na startovním stole na rampě A základny Starbase sedí 70 metrů vysoká raketa SuperHeavy B15 a chystá se na zkoušky svého pohonného systému. Stroj, který má vyrazit na osmý integrovaný letový test, čekají prvotní testy, jejichž konkrétní plán však není znám. Na zkoušky je vyhrazené období ode dneška do úterý 11. února. Zda se dnes SpaceX dopracuje až k velkému finále, tedy statickému zážehu 33 kyslíkometanových raketových motorů Raptor, nevědí ani pracovníci firmy. Vše bude záležet na krocích, které tomuto testu předcházejí. Díky kanálu nasaspaceflight však máte možnost živě sledovat dění na rampě.
Pokud bude v dnešních nočních hodinách počasí příznivě nakloněno, mohli bychom se dočkat již sedmého startu Super Heavy Starship, který se ponese v duchu velkých očekávání. Vůbec poprvé se na svůj let vydá Starship druhé generace. Na ní byly provedeny tisíce hardwarových a softwarových změn. Některé jsou patrné na první pohled, některé po důkladnějším prozkoumání, ovšem největší část stále zůstává zahalena tajemstvím. Pojďme se každopádně nejen na vylepšenou Starship, ale celý sedmý let podívat důkladněji.
Možná už za měsíc, tedy okolo poloviny ledna 2025, bychom se mohli dočkat sedmého integrovaného letového testu rakety SuperHeavy s kosmickou lodí Starship. Do té doby ale musí proběhnout ještě řada testů. K orbitální startovní rampě proto dorazila raketa SuperHeavy B14, která byla včera usazena na samotný startovní stůl. Dnes by mohly začít její zkoušky a v pondělí 9. prosince bychom se snad mohli dočkat statického zážehu. Jisté je, že příprava na misi IFT-7 pokračuje a my se tak máme opět na co těšit.
Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.