Zkoušky centrálního stupně první rakety SLS pokračují v testovacím stanovišti B-2 ve Stennisově středisku NASA v podmínkách nepříznivé epidemiologické situace. V okolí střediska vzniklo několik ohnisek koronaviru a v samotném středisku se v průběhu července zvýšil počet potvrzených případů COVID-19 ze sedmnácti na 44. K situaci se vyjádřil i Jim Bridenstine. Uvedl, že pokud je pozitivně testován přímo pracovník, který přišel do styku s jinými zaměstnanci pracujícími na stanovišti B-2, pak následkem této skutečnosti může být zkušební série přerušena až na týden, aby se provedlo trasování kontaktů, vyhodnotila situace a rozhodlo se o dalším postupu. Pokud se tato situace stane vícekrát, může být překročena délka rezerv zabudovaných do harmonogramu testů kampaně Green Run, na jehož základě je start kosmické mise Artemis I propočten na listopad 2021.
V pravidelném čtvrtletním článku o přípravách k misi Artemis I jsme informovali o úspěšném testu avioniky centrálního stupně. Tento testovací případ 2 byl proveden po jarním dvouměsíčním přerušení prací zapříčiněném právě koronavirem ve Stennisově středisku. Hned v prvním červencovém týdnu byl zahájen běh třetího testovacího případu. Jeho úkolem bylo ověření, že bezpečnostní systémy stupně zvládnou vyřešit případné problémy, které mohou vzniknout během zážehu motorů. Software prokázal, že nouzové příkazové cesty zvládají simulované problémy a vrací stupeň do bezpečné konfigurace. Proto byl test 9. července prohlášen za dokončený.
15. července potvrdil viceprezident Boeingu pro SLS John Shannon, že už je v plném proudu běh testovacího případu 4. Tento test spočívá ve zkoušce těsnosti pohonného systému stupně, tedy ve funkční zkoušce ověřující provozní a tlakovou integritu palivového potrubí a ventilů v motorové sekci při okolních teplotách.
Po dokončení testu a kontrole hardwarových prvků pohonného systému má v srpnu začít testovací případ 5. Během zkoušky budou aktivovány nejen všechny dříve testované systémy, ale zároveň budou natlakovány a prověřeny pneumatické a hydraulické systémy naklánění motorů. Protože bude zajištěna náležitá pneumatická podpora, budou i samotné motory uvedeny do pohotovosti a projdou zkouškou letové připravenosti – startovní sekvencí, sekvencí zastavení, kontrolou činnosti zažehovačů a ventilů. V rámci testovací sekvence bude provedena i kontrola těsnosti systémů naklánění motorů, aby byla jistota, že jsou všechna vedení dobře izolována.
Pokud půjde vše dobře, mohl by být koncem srpna proveden i testovací případ 6. Při něm má být odzkoušeno odpočítávání počínaje časem T-10 minut. Během zkoušky odpočítávání, simulovaného tlakování nádrží a simulovaného zážehu motorů budou opět aktivovány systémy prověřené při předchozích testech.
Cílem tohoto krátkého článku není popis posledních dvou testů – tankování pohonných hmot a osmiminutového zážehu motorů. Podrobné informace najdou zájemci v tomto souhrnu.
Zdroje informací:
https://sscsos.com/
https://twitter.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/DSC_7587/DSC_7587~medium.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/07/DSC_3454large.jpg
https://www.nasa.gov/…/image/green_run_checklist_infographic_test3.jpg
No jestli opravdu nakonec odstartuji v roce 2021 tak bouchnu sano 🙂
Nastesti jestli piji ve Stennisove stredisku z jednoho brcka nema myslim na projekt Gateway zadny vliv, z pohledu terminu Gateway je zrejme v tuto chvili dulezitejsi, aby se dokoncily prace PPE + Halo a FH je uspesne vynesla v roce 2023(?) k Mesici.