Kosmická loď Orion bude při startu vybavena záchrannou věžičkou, která ji v případě nebezpečí odnese pryč od rakety SLS. Tato věžička bude tvořena třemi typy motorů na tuhé pohonné látky. Největší z nich je motor únikový, který zajistí samotné vzdálení lodě od rakety. Tento motor pro první pilotovanou výpravu v lodi Orion již dorazil na Floridu. Tahač s transportním kontejnerem vyjel z areálu firmy Northrop Grumman v Promontory (stát Utah) a 13. dubna dorazil na Kennedyho středisko. Únikový motor pro misi Artemis II nyní na Floridě čeká celá série zkoušek, které ověří jeho připravenost.
https://www.facebook.com/NASAGroundSystems/videos/2646451948956009/
Přeloženo z:
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…2809b75a2424c92c89bb923518c35669&oe=5EC015B3
Nejspíš tomu úplně nerozumím. Ale jak je velký / těžký ten motor? Tak nějak jsem měl za to, že jde o objem dejme tomu řádově metr v průměru a třeba metr na délku. A hmotnost, že může být když hodně tak ve stovkách kg. A tak si říkám, jaký je vůbec důvod, že se takový motor převáží kamionem s nosností desítek tun? Nechci tu myšlenku šmahem zahodit vysvětlením že proto, že na to jsou peníze….. A asi tomu nerozumím, ale podobný objem a hmotnost bych přes půlku států poslal spíš dodávkou. Ale uznávám, nejsem Northrop.
Kompletně celý LAS (záchranná věžička) váží cca 8 tun. Hmotnost únikového motoru jsem nedokázal najít. Domnívám se, že kontejner byl potřeba nikoliv kvůli rozměrům, ale spíše pro udržení optimálního prostředí transportovaného kusu.
Kdysi jsem viděl předchůdce tohoto motoru na KSC a byl tedy pěkně dlouhý, odhaduji tak kolem 8 metrů. Musí být asi frustrující, když někdo pracuje na tomto projektu již přes 20 let (je to asi 12 let zpátky a už tehdy na tom pracovali skoro deset let) a ještě ani jednou neletěl. :-/
To není zase takový problém. Ti lidé jsou na to zvyklí a o to víc se těší. 😉
Možná mají trochu rozporuplné pocity. Jejich dílo totiž odvede svou práci pouze v případě, že se na raketě něco podělá a to je jistě velmi nežádoucí a tedy relativně málo pravděpodobná událost.
Co se týče dobrého pocitu z práce, já bych se těšil asi nejvíc na nějaký certifikační test 🙂
Finální letový test záchranné věžičky Orionu byl uskutečněn 2.7.2019.
Záchranná věžička Orionu už letěla třikrát.
Pro představu velikosti – fotografie únikového motoru pro Artemis I při vykládce z kamionu