sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-6)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Mars Sample Return

NASA stále očekává, že do konce roku vydá doporučení ohledně nové architektury pro program Mars Sample Return (MSR), a to navzdory změně ve vedení klíčového revizního výboru.

Viasat

Společnost Viasat pokročila v jednání o koupi širokopásmové kapacity z budoucích družic Telesat na nízké oběžné dráze Země (LEO). Důvodem je konkurence ze strany Starlinku, která pravděpodobně zesílí s administrativou nového amerického prezidenta.

APEX

NASA 3. října oznámila, že vybrala dva návrhy pro další studium pro svou novou řadu misí Astrophysics Probe Explorer. Každý z těchto dvou návrhů obdržel 5 milionů dolarů na jednoroční studie. NASA nyní obhajuje výběr dvou konceptů ke studiu.

U.S. Space Command

U.S. Space Command dne 6. listopadu oznámilo, že rozšiřuje svou iniciativu pro sdílení komerčních zpravodajských informací a přidává pět nových společností do programu, který pomáhá koordinovat reakce na vesmírné hrozby a družicové anomálie.

Virgin Galactic

Virgin Galactic navrhuje získat 300 milionů dolarů dodatečného kapitálu na urychlení výroby suborbitálních kosmických letadel a druhého nosného letounu.

IFT-6 Super Heavy/Starship

Společnost SpaceX dne 6. listopadu oznámila, že na odpoledne 18. listopadu plánuje šestý integrovaný let sestavy Starship/Super Heavy ze své základny v Boca Chica v Texasu. Oznámení se časově shodovalo s oznámenín o omezení vzdušného prostoru.

Latitude

Společnost Latitude oznámila 5. listopadu, že najala Aurélie Bressollette jako novou výkonnou ředitelku. Nahradí Stanislase Maximina, spoluzakladatele společnosti, který přešel do role výkonného předsedy.

Anuvu

Americký specialista na mobilní konektivitu, společnost Anuvu, minulý týden oznámila partnerství se společností D-Orbit USA, nově založenou dceřinou společností italské vesmírné logistické společnosti D-Orbit.

Gilmour Space

Společnost Gilmour Space 5. listopadu oznámila, že obdržela od Australské vesmírné agentury povolení ke startu pro první let své malé nosné rakety Eris z Bowen Orbital Spaceport. První let by se mohl uskutečnit do konce roku.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Špičkový iontový pohon z České republiky

Iontový motor během zážehu - poskytuje velmi malý tah po velmi dlouhou dobu.

Iontové pohony se v posledních letech používají stále častěji, ale pořád jsou oproti tradičním chemickým motorům v menšině. Mají sice výhodu v tom, že s palivem hospodaří mimořádně šetrně, ale jejich vývoj je zatím poměrně náročný. Zvládnutí jejich výrobního procesu tedy svědčí o vysoké technologické úrovni výrobce. Na začátku letošního roku se objevila zpráva o úspěšných testech nového typu iontového pohonu. Ten ke svému provozu nepotřebuje žádné pohonné látky z palubních nádrží – jako pracovní médium, které je následně ionizováno a urychlováno, mu slouží molekuly řídkých vrstev atmosféry na velmi nízkých oběžných drahách. Nyní na toto lukrativní pole vstupuje i Česká republika.

Firma SpaceLab EU se dohodla s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem na partnerství, v rámci kterého bude po dobu následujících pěti let probíhat společný vývoj tzv. air-breathing iontového motoru, tedy pohonu, který si bere pohonné látky z okolního prostředí. Cílem partnerství ale není jen vývoj samotné technologie, ale i hledání cest k jejímu komerčnímu využití. V posledních letech totiž stále více sílí poptávka ze strany satelitních operátorů, kteří chtějí provozovat rozsáhlé sítě tvořené mnohačetnými flotilami malých družic, které by tento typ pohonu využily. Iontový pohon čerpající pohonné látky z okolní atmosféry má totiž vysoký potenciál ke zlepšení ekonomiky provozu těchto družic i k prodloužení životnosti jejich provozu.

Princip iontového motoru využívajícího molekul vzduchu
Princip iontového motoru využívajícího molekul vzduchu
Zdroj: http://www.esa.int/

Je to logické – v poslední době se stále méně často setkáváme s momenty, kdy nějaká družice musí ukončit provoz kvůli technické poruše. Limitujícím faktorem, který omezuje životnost družic je objem nádrží s pohonnými látkami. Existují sice projekty, které počítají s možností dotankování nádrží na oběžné dráze, ale ty cílí spíše na velké telekomunikační družice například na geostacionární dráze. U rozsáhlé flotily malých družic by metoda dotankování nebyla ekonomicky únosná. Otevírají se tedy dveře k jiným metodám. Nejjednodušší je tedy palivové nádrže úplně vynechat a palivo si brát z prakticky nevyčerpatelného zdroje, který je na nízkých oběžných drahách všude kolem družic.

Kompletní testovací set Evropské kosmické agentury při zkouškách iontového motoru pro využití molekul vzduchu
Kompletní testovací set Evropské kosmické agentury při zkouškách iontového motoru pro využití molekul vzduchu
Zdroj: http://www.esa.int/

Český projekt je v tomto směru bez přehánění unikátní. Naši odborníci mají možnost podílet se na skutečně špičkovém výzkumu v celosvětovém měřítku. Pokud se tato iniciativa dočká úspěšné realizace, můžeme se dočkat vpravdě revolučního zpřístupnění velmi nízkých oběžných drah komerčním družicím. Velmi nízké oběžné dráhy mají obecně problém s tím, že prochází oblastmi, kde jsou již poměrně silně cítit pozůstatky nejvyšších vrstev atmosféry. Tření o tyto molekuly atmosféry samozřejmě družice zpomaluje a pokud by družice nekompenzovala toto zpomalování, tedy nezrychlovala, velmi brzy by shořela v atmosféře.

Asi nejznámější družicí, jejímž pracovištěm byla extrémně nízká oběžná dráha, byla vědecká družice GOCE (Gravity Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer). Ta mezi roky 2009 a 2013 obíhala jen ve výšce 250 kilometrů, což bylo nezbytné kvůli určení družice. Jejím úkolem bylo velmi přesně zmapovat odchylky zemské gravitace. Čím dále by družice od naší planety byla, tím horší přenosnosti měření by dosáhla. Aby kompenzovala problémy se zbytky atmosféry, byla družice GOCE vybavena křidélky a iontovým pohonem, který pracoval prakticky neustále.

GOCE
GOCE
Zdroj: http://www.esa.int/

Na velmi nízké dráhy se v současné době začíná zaměřovat pozornost mnoha firem. Zájem o tuto dráhu mají třeba poskytovatelé telekomunikačních služeb. Signály z družic cestují rychlostí světla a urychlit se nedají. Jedinou možností, jak zkrátit zpoždění (latenci) mezi pozemními středisky a družicemi na oběžné dráze, je zkrácení přenosové vzdálenosti. Jinými slovy – čím níže budou družice kroužit, tím kratší cestu signál urazí a tím menšího zpoždění dosáhneme. Už méně se ale mluví o tom, že pro přenos signálu na menší vzdálenost potřebujeme menší anténu. A jestli něco malé družice ocení, tak jsou to právě úspory hmotnosti a rozměrů jednotlivých konstrukčních prvků. Operátoři nabízející komunikační služby však nejsou jedinými firmami, které stojí o velmi nízké oběžné dráhy. O tuto dráhu se zajímají také firmy zajišťující snímkování zemského povrchu. I zde je důvod jasný – čím blíže se snímkovací družice dostane k povrchu, tím lepší detaily (menší objekty) dokáže zachytit.

Tryska testovacího motoru
Tryska testovacího motoru
Zdroj: http://www.esa.int/

Nově uzavřená dohoda počítá se společným vývojem s hodnotou v řádu milionů euro. Analýza komerčního potenciálu přitom ukazuje přínosy v řádu stovek milionů euro. Dá se očekávat, že o iontový pohon čerpající pohonné látky z atmosféry budou mít zájem nejen výše zmínění provozovatelé mnohačetných družicových sítí, ale i armády.

Týmy specialistů ze SpaceLab EU i z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu již společně pracují na základech projektu v pražských Letňanech v prostorách VZLÚ. Tady se rodí počítačové simulace, ale i experimentální hardware. Specialisté tu mají k dispozici příslušné laboratorní vybavení včetně nových čistých prostor, které jsou nezbytné k provádění experimentů. Počítá se i s přípravou inženýrského modelu, který bude otestován v kosmickém prostředí.

Fotografie z experimentu (foto: Michaela Martínková)
Fotografie z experimentu (foto: Michaela Martínková)
Zdroj: https://www.vzlu.cz

Zdroje informací:
https://www.vzlu.cz/

Zdroje obrázků:
http://danielmarin.naukas.com/…D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C.jpg
http://www.esa.int/…/17399316-2-eng-GB/Air-breathing_electric_propulsion.jpg
http://www.esa.int/…/test_set-up/17399205-1-eng-GB/Test_set-up.png
http://www.esa.int/…/sunny_side_of_goce2/9813846-3-eng-GB/Sunny_side_of_GOCE.jpg
http://www.esa.int/…/17399355-1-eng-GB/Thruster_inside_vacuum_chamber.jpg
https://www.vzlu.cz/images/thumbs2/p3210002-20181121100322.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tycka
tycka
5 let před

„Limitujícím faktorem, který omezuje životnost družic je objem nádrží s pohonnými látkami. “
Údajně se i u telekomunikačních družic nevyužívá plné nosnosti rakety – tedy nevím, proč se nepřidá prostě víc nádrží do vyčerpání nosnosti. Jejich postupné přepínání by snad spolehlivost nezhoršilo – netušíte někdo proč je tomu tak ?

android
5 let před
Odpověď  tycka

Protože více paliva není potřeba. Technologické zastarávání družic je tak rychlé, že je vhodné je vyměnit rychleji než je životnost aparatury. Tedy dávat jim více palivs nemá smysl. Tyto družice obíhají na drahách, které již nemají takové problémy s odporem atmosféry. Ale mají vyšší latence pro „ping“.

Přichází ale nové požadavky na komunikaci. Například připojit 100 000 000 internetových přípojek na zemi pro rychlou obousměrnou komunikaci za malou cenu a to se nedá dosáhnout desítkami či stovkami družic na drahách 500km+. Družic musí být desetitisíce. A zde je výhodné aby družice byly malé=lehké=levné a na drahách pod 300km.

Mimochodem: užívejte si pohled na hvězdné nebe kde se tohoho moc nehýbe. Za 10 let bude nebe plné malých pohybujících se bodů. Bude nám to možná dost líto, že to staré nebe už nevidíme a budeme požadovat aby družice nebyky na oběžných drahách vidět.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  android

Dnes se bohužel na nebe skoro nikdo nedívá, což je obrovská škoda. Navíc pokud veřejně navrhnete, že by se mělo něco dělat se světelným znečištěním, tak jste okamžitě zařazen do škatulky „ekoterorista“.

S těmi družicemi na velmi nízkých drahách to nebude tak hrozné, pokud jde o zaneřádění noční oblohy. Pokud nebudou samy aktivně svítit (ten iontový motor by mohl, pokud bude provozován i na baterie), tak budou vidět jen krátce po západu a před východem Slunce. Po zbytek noci se od nich nebude mít co odrážet.

android
5 let před
Odpověď  Vojta

No jo u těhle na nízkých drahách to platí… jenže ty desetiticíce družic jsou plánovány na dráhy cca 600-700 a 1100-1200km a to budou vidět hodně dlouho než zapadnou za obzor. A solárních panelů budou muset mít dost protože i spotřeba vysílačů na palubě bude větší než běžná.

malky
malky
5 let před
Odpověď  android

Vzhledem k svetelnemu znecisteni si nemyslim ze druzice udelaji nejakou velkou zmenu. Uz takhle je jenom par mist, odkud se da videt vic nez jen Mesic. A za sebe musim rict ze se na nocni nebe na kterem se toho hodne deje tesim 🙂

Radim
Radim
5 let před
Odpověď  malky

Nojo, ale kdo má pak fotit trajektorie hvezd?
Když už se trefí oblast kde neletí letadlo, tak je to ‚přeškrtnutý‘ družicí…

ventYl
ventYl
5 let před
Odpověď  malky

To je problem, ktory je do znacnej miery riesitelny riesitelny stackingom. pri star trailoch by sa na to asi muselo trocha inac ako ked sa foti staticky zaber ale je to zvladnutelne.

ZDENĚK
ZDENĚK
5 let před

Tak to koukám.

Filip
Filip
5 let před

Jsou k dispozici nějaké technické parametry, jako např. výkon motoru a hmotnost?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Filip

Projekt je zatím ve fázi vývoje, takže si i kvůli utajení budeme muset na detaily chvíli počkat.

David R.
David R.
5 let před
Odpověď  Filip

Čísla nemám, ale zkusím Vám k tomu napsat, co vím, třeba Vás to bude zajímat. Čerpáno z různých zdrojů.
Předně, ten motor potřebuje veliký nasávací otvor, protože ta atmosféra je tam opravdu řídká. A v tom je hlavní problém, protože tím vzniká brzdná síla. A motor musí být schopen vyvinout tah, který tuto sílu překoná. Tento klíčový požadavek už se letos podařilo splnit. Pochopitelně, celá družice musí být v podstatě „schovaná“ za tímto „lapačem molekul“, protože kdyby byla širší, tak by se zvětšovala ta brzdná síla, ale ne p59sun paliva. Jenže je tu další zádrhel: Družice letí střídavě 3/4 hodiny na světle a 3/4 hodiny ve tmě (heliosynchronní dráha nás nezajímá, protože leží ve výšce, kde tento typ motoru nemá smysl). To má dvě řešení: 1. Baterie, schopné napájet motor po dobu 45 minut. 2. Tlakový zásobník, kde se uloží ve tmě nabrané „palivo“ a použije se na světle. Toto zatím, jestli se nepletu, vyřešené není, ale ty baterie by neměly být problém. Družice může být o kousek těžší a delší, a motoru to nevadí. Pak je třeba mít potřebný výkon solárních článků, ale ty nesmí brzdit. Takže ano, podélná křídla, přesně jako GOCE. Nelze je naklápět ke Slunci. Takže se plocha musí předimenzovat, a přidat další baterie. Pak tu máme antény – opět, nesmí brzdit. Už naštěstí existují ploché antény (viz např. cubestay MARCO). Ale ty budou soupeřit o místo se solárními panely, takže si možná ještě někdo „pohraje“ s tím, aby solární panely byly současně anténami. Dnešní typizované družice tedy absolutně nepůjdou použít (jako že by jen dostaly nový motor) – bude třeba celou konstrukci podrobit novým pravidlům hry. Bude to jako když se dělá stihačka, zatímco dnešní družice mají spíš aerodymaniku obilného kombajnu. Sečteno a podtrženo, hned tak to hotové nebude. Pokud to zůstane v rukou státních institucí, deset let je minimum. Ale stejně se na to těším.

David
David
5 let před
Odpověď  David R.

Mohou používat i jaderný reaktor

malky
malky
5 let před
Odpověď  David

Z technickeho hlediska, ano. Z politickeho hlediska, rozhodne ne.

kuban
kuban
5 let před
Odpověď  David R.

připadá mi, že velký „nasávací“ otvor nebude brzdit, protože to bude pohon – stejně jako u proudového, nebo lépe náporového motoru
zajímalo by mě, jak by měl být nasávací otvor dlouhý (aby docházelo k vhodnému směrování do motoru a také nedocházelo k rychlému opotřebení), nebo jestli to bude celé vyřešeno jinak

Josef Waters
Josef Waters
5 let před
Odpověď  David R.

Na schématu principu na druhém obrázku to vypadá jako by vstupní hrdlo nasávalo řídkou atmosféru z širokého okolí. To asi grafik přehnal …

maro
maro
5 let před
Odpověď  Josef Waters

Nepřehnal. Tohle schéma je jen ta pohonná jednotka. Vlastní užitečné přístroje družice jsou právě v tom prostoru prstence za tím nasávacím trychtýřem, okolo toho motoru.

Josef Waters
Josef Waters
5 let před
Odpověď  Josef Waters

Maro: Nevím, na mě to působí podobně jako tady obrázek znázorněný s družicí GOCE:
http://jdem.cz/emhu25
Jako by to mělo nasávat vzduch z širokého okolí – podtlakem ve vákuu 😉 a při té rychlosti … ?

maro
maro
5 let před
Odpověď  Josef Waters

Vždyť na tom obrázku vidíte, že celá družice je krásný x-boký hranol, ze kterého trčí akorát tak podélné sloární panely. Žádný trychtýř.

gg
gg
5 let před
Odpověď  David R.

„protože kdyby byla širší, tak by se zvětšovala ta brzdná síla, ale ne p59sun paliva“

Proč by se nezvětšoval přísun paliva?

David
David
5 let před
Odpověď  Filip

U výkonu: když by byla plocha solárních penelů 20 m2, výkon by byl cca 250 W/m2× 20m=5000W, účinnost je cca 60%, takže 3000W=3KW( asi pět koňských sil). Jinak síla motoru při těchto rozměrech by byla cca 30 N, což je velmi málo, ale na iontový motor je to dobré

kuban
kuban
5 let před
Odpověď  David

to by platilo jenom při kolmém dopadu paprsků
tady ale budou muset panely kopírovat zakřivení Země kvůli odporu atmosféry, takže toho kolmého dopadu moc nebude
na druhou stranu – GOCE úspěšně fungovala (tím myslím fotovoltaiku), použití by tedy nemusel být takový problém

lvy
lvy
5 let před

Ta úvodní fotka vypadá jako reklama na jistého operátora. Jsem si říkal, co se to děje. 🙂

just4info
just4info
5 let před

Snad to nebude velmi OT, kedze tema by sa „zhodovat“ mohla. 🙂
„Prototyp lietadla … využíva iónový vietor, ktorý vytvára.“
http://dsl.sk/article.php?article=21835

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  just4info

Velice zajímavá zpráva, díky. 😉

bill
bill
5 let před
Odpověď  just4info

Opravdu zajímavé, díky. 🙂

David
David
5 let před

Ohoo.
Že by bussardovy kolektory byly nakonec vyvinuty tady u nás? 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.