sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pomohou astronauti astmatikům?

Astronaut a astmatik spolu mají společného více než jen první tři písmena. Na našem webu se snažíme čas od času věnovat vědeckému přínosu, který kosmonautika má. Jenže v mnoha případech může být složité si průběh experimentu představit a proto velmi oceňujeme videa Evropské kosmické agentury s německým astronautem Alexanderem Gerstem. Ve videích jsou rozhovory natočené ještě před startem, kdy astronaut popisuje daný experiment a obrazovou složku tvoří reálné záznamy z paluby ISS, kde Alexander daný experiment provádí. Dnes se podíváme na pokus zvaný Airway monitoring, který by mohl pomoci milionům lidí s astmatem.

Experiment Airway monitoring probíhá na ISS už několik let - na této fotce jej provádí Američanka Kathleen Rubins.
Experiment Airway monitoring probíhá na ISS už několik let – na této fotce jej provádí Američanka Kathleen Rubins.
https://www.nasa.gov

Během tohoto pokusu astronaut vydechuje obsah svých plic a citlivé senzory měří koncentrace oxidů dusíku, což pomáhá sledovat zdravotní stav jejich plic a dýchacích cest. Jedná se totiž o jeden z ukazatelů zánětů dýchacích cest. Zjistilo se totiž, že astronauti ve vesmíru jsou vystaveni podmínkám, při kterých jejich plíce reagují podobně jako plíce lidí, kteří trpí astmatem. Ve vesmíru se totiž prach nikdy neusadí a jeho drobné částečky dráždí sliznice. U astronautů je rozdíl jen drobný, ale měřitelný. Výhodou je navíc to, že se pohybují ve velmi kontrolovaném prostředí, tudíž mají měření velkou váhu. Hlavním cílem celého projektu je vyvinout malé zařízení, které by bylo schopné provádět rychlou analýzu vydechovaného vzduchu, čímž by pomohlo milionům lidí na Zemi.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/Horizons_science_airway_monitoring_video_production_full.png
https://www.nasa.gov/…/image/iss049e045997a_1.jpg?itok=jTSKhBLb

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
dodiksl
dodiksl
6 let před

Pekný večer,viem,že je to mimo temu,ale chcem sa spýtat ako to postupuje v texase na ich novej rampe….diki

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  dodiksl

Postupně se buduje. Pokud máte zájem o aktuality, doporučím toto vlákno na našem fóru.

dodiksl
dodiksl
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

dakujem

Alois
Alois
6 let před

Analýza vydechovaného vzduchu nemůže astma ani léčit, natož vyléčit, maximálně může signalizovat blízkost, či reálné nebezpečí záchvatu. Záchvaty u drtivé většiny astmatiků jsou občasné a záleží na mnoha okolnostech, zejména na výskytu tzv. spouštěčů, které mohou být nejrůznějšího typu. Aby astmatik účinně předcházel záchvatu, musel by analýzovat vydechovaný vzduch v krátkých intervalech , prakticky neustále, což není reálné.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
6 let před
Odpověď  Alois

„Kosmonautika je obor lidské činnosti, který je na špici vývoje a měl by směřovat k nedosaženému a nepoznanému.“
Víte, čí jsou to slova? 🙂

trabis
trabis
6 let před
Odpověď  Petr Scheirich

To pobavilo 😀

android
6 let před
Odpověď  Petr Scheirich

Zásah. Loď dehermetizována:p

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Alois

U některých typů astmatu se stav postupně zhoršuje a nejde ani tak o záchvaty jako o dlouhotrvající těžké dýchání. Předpokládám, že půjde o obdobu toho, čím trpí astronauti. Analýza vydechovaných plynů se používá k diagnostice a umožňuje zvolit správný druh léčby. Nevím, jestli to pomůže astmatikům na zemi (podobné testy jsou rutinní záležitost), ale pro dlouhodobý pobyt v kosmu je to určitě důležité.

Karel
Karel
6 let před
Odpověď  Alois

Nepatřilo tam místo oxidů dusíku (NOx) slůvko „noxa“ (=škodlivá látka)?

Karel
Karel
6 let před
Odpověď  Karel

Odpovím si sám, nepatřilo. Snad by se dalo upřesnit, že to co měří je stopové množství oxidu dusnatého, což je látka, která se nepatrně uvolňuje při zánětlivých procesech, mj. na plicích. Záchvatu astmatu to může předcházet tak, že při určitém koncentraci NO to doporučí začít užívat léky.
Podrobněji na https://www.nasa.gov/mission_pages/station/research/benefits/asthma.html

Karel
Karel
6 let před
Odpověď  Karel

A ještě se sám doplním – tato metoda je ve zdravotnictví naprosto standardně používána, říkají tomu, že se měří FeNO (Frakce vydechovaného NO) a obvyklé hodnoty jsou asi do 25ppb (25 molekul NO na miliardu molekul vzduchu). Nad 50ppb už lékař zpozorní.

Spíš by se dalo říct, než že by kosmonauti pomáhali astmatikům, využívají kosmonauti diagnostiku, která se rozšířila díky astmatikům.

boban
boban
6 let před

Na tom videu jsem si připomenul starou zásadu: „Pořádek je pro blbce, inteligent zvládne chaos“. Myslím, že tam musí být hodně inteligentní.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

Je fakt že velká část vrcholových cyklistů, atletů, biatlonistů a jiných sportovců trpí astmatem, tak je to určitě hrozně důležitý výzkum. 🙂

Na podobné články si vždycky vzpomenu, když se mě někdo zeptá k čemu je ISS. Vzpomenu si hlavně proto, abych se o nich omylem nezmínil. Ještě bych si mohl vzpomenout na ten sextant, co měl A. Gerst v ruce při nouzové astronavigaci a byl bych úplně za …

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Jak chcete řešit navigaci v lodi, které třeba selže navigační počítač. Mít zálohu v podobě neelektrického zařízení se vždy hodí. A poznámku o sportovcích jsem v této souvislosti nepochopil.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Uf! Oceňuji váš zápal a nadšení, tak se nebudu smát a pokusím se to vysvětlit.

Sextant je pomůcka na měření úhlových vzdáleností (slunce, hvězd, planet od horizontu Země). Od naměřených úhlů k určení polohy vede poměrně dlouhá cesta. A je to bolestivá cesta plná matematiky a fyziky. Bez navigačního počítače, který vám to přepočítá, to dnes už nedokáže skoro nikdo. Těch pár nadšenců, co se na Zemi obejdou bez navigačního počítače bude potřebovat navigační tabulky a spoustu času. A ty tabulky pro vesmír neexistují.

A to jsem úplně vynechal kapitolu: „znám polohu a rychlost a potřebuji spočítat trajektorii a případné korekce“.

Jinými slovy, při výpadku navigačního počítače vám bude sextant platný asi tak stejně jako vesla. A obzvláště model „kapitán Nemo“ který nám A. Gerst tak pěkně předvedl.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Jiný Honza: Určení polohy pomocí sextantu na Zemi jste sice popsal dobře, to nerozporuju, ale zbytek už kulhá. Např. v cislunárním prostoru je poměrně snadné určit polohu vůči Zemi a Měsíci prostým změřením úhlového rozměru těchto dvou těles. Z úhlového rozměru se elementárním výpočtem dostane vzdálenost od tělesa, a ze dvou vzdáleností od obou těles je cesta k určení polohy už také celkem přímočará. Každopádně nejen k těmto, ale i dalším výpočtům polohy pomocí měření sextantu není třeba navigační počítač – tu úlohu dnes zvládne obyčejný tablet (a že zrovna na ISS jich je…)

Nicméně pointa je ještě někde jinde. Představa, že v lodi selže navigační počítač a posádka najednou neví, kde se nachází, po jaké dráze letí a má to zjistit pomocí sextantu, je samozřejmě nesmyslná. Už od dob Apolla se létá tak, že existuje nějaká předem předpočítaná „nominální“ dráha. A dále předem předpočítané korekce, které je třeba provádět ve stanovených časech, v případě, že se dráha z nějakého důvodu od nominální odlišuje (a o kolik). A v tom případě je použití sextantu celkem přímočaré. Máme-li danou nominální dráhu, není problém předpočítat tabulky úhlů mezi objekty pro sadu předem definovaných časů. A obdobné tabulky pro různé odchylky od této dráhy. (A ty tabulky samozřejmě mohou být v tabletu, ne na papíře). Takže sextant lze v případě výpadku navigačního počítače použít a) k ověření, zda jsou opravdu na nominální dráze b) k rozhodnutí, kterou z předpočítaných korekcí dráhy je případně třeba provést.

Sextant, který měl A. Gerst je typ Astra III Professional – kvalitní, moderní, a především velice „user friendly“ sextant používaný na moři dodnes.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Ty naměřené údaje přece astronauti mohou hlasově sdělit pozemnímu středisku, které udělá všechny výpočty.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Tak pokud je spojení se pozemním střediskem, mohou jim tu polohu snad říct rovnou, ne? Nebo spíš harmonogram korekčních manévrů.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Mám pocit, že řídící středisko by potřebovalo zjistit údaje přímo z paluby lodi. Ale to už se dostáváme do poměrně velkých detailů, protože každá závada může být jiná a v každém případě může být potřeba něco trochu jiného.

boban
boban
6 let před

Když už je řeč o navigaci, tak by mne velice zajímalo, jak se lodě Spacex navigují. Jde o zcela inerciální navigaci (gyroskopy jako letadla) nebo mají i dodatečné údaje z radarů. A pak zejména, jak se první stupně navigují na přistávací plošinu – GPS, radar z plošiny, vizuálně na nakreslený terč či ještě jinal?
Jsou o tom někde nějaké informace?
Dík

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  boban

Poměrně dobře to před rokem a půl shrnul v tomto článku kolega Miroslav Pospíšil.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.