sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA chce nové motory pro Oriony

U lodí Orion mluvíme při zmínkách o jejich misích především o prvních dvou, tedy o EM-1 a EM-2. Bylo by ale mylné domnívat se, že tím tyto lodě ukončí svůj provoz – právě naopak! NASA s nimi do dalších let počítá a proto se v dnešním článku bude řešit téma lodí Orion po misi EM-6. NASA totiž vydala oficiální pobídku „Request For Information“ (volně přeloženo poptávka po informacích), která se týká nových hlavních motorů lodí Orion. Ty by se měly na evropském servisním modulu poprvé použít právě při misi EM-6, ke které podle aktuálních plánů nedojde dříve, než v roce 2027.

Systém OMS z éry raketoplánů.
Systém OMS z éry raketoplánů.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Když se hovoří o využívání dřívějšího hardwaru, vzpomeneme si v souvislosti s projektem SLS/Orion na motory RS-25, které budou pohánět raketu SLS, nebo na její urychlovací motory na tuhé palivo – tyto technologie totiž v minulých letech sloužily na raketoplánech. Ale i na lodi Orion najdeme jeden pozůstatek těchto okřídlených strojů. Jako hlavní motor lodi totiž slouží pohonná jednotka z raketoplánového systému OMS (Orbital Maneuvering System). Zásoby však vystačí pouze pro prvních pět letů lodi Orion.

Mise EM-5, která by měla použít poslední motor z raketoplánů přijde (opět podle současného plánu) nejdříve v roce 2026. Jelikož se evropský modul před vstupem do atmosféry oddělí od návratové kabiny a shoří, není možné jeho motory používat opakovaně. NASA tedy ví, že od mise EM-6 bude muset použít nové motory. První krok k jejich používání udělala jen před pár desítkami hodin, když specializované firmy dostaly výše zmíněnou poptávku po informacích.

Vizualizace lodi Orion - hlavní motor lodi se nachází uprostřed servisního modulu.
Vizualizace lodi Orion – hlavní motor lodi se nachází uprostřed servisního modulu.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Všechny nabídky jsou limitovány termínem 16. března 2018 a musí se doručit na Johnsonovo středisko v Houstonu. V dokumentu je uvedeno, že návrhy mají: „poskytnout vstupní informace pro posouzení nového motoru evropského servisního modulu s ohledem na omezující požadavky na výkon a rozhraní.“ NASA hledá cenově dostupný motor, jehož instalace do existující infrastruktury servisního modulu by nezpůsobila technické komplikace ani zdržení. Agentura bude klást důraz i na to, aby výroba nového motoru probíhala rychle a ekonomicky výhodně s dodržením všech směrnic a předpisů nutných pro hardware, který bude součástí pilotované lodi.

Schéma lodi Orion s vyznačeným hlavním motorem.
Schéma lodi Orion s vyznačeným hlavním motorem.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Možná jste si v minulém odstavci všimli, že NASA ve výzvě hovoří o omezujících požadavcích na výkon a rozhraní. Vysvětlení je prosté – Evropský servisní modul byl navržen tak, aby využil zbylé motory systému OMS. Nový typ motoru tak musí splňovat některé provozní i technické limity, které jsou dané již nyní. O jaká omezení jde? Kupříkladu specifický impuls musí být minimálně 310 s a motor musí splňovat i další parametry, které se souhrnně označují jako Standard Inlet Conditions (Standardní vstupní podmínky).

V rámci výzvy od NASA je například uvedeno, že tlak přívodního paliva je 1,68 MPa, v případě okysličovadla pak 1,65 MPa při teplotě paliva 21°C. Motor má ve vakuu generovat stabilní tah 2,72 tuny s kolísáním tahu méně než 5% standardní úrovně tahu. Motor navíc musí být schopen dosáhnout 90% nominálního tahu pouze 0,45 s (+/- 0,1 s) od přijetí pokynu pro zážeh, přičemž tah ve špičce nesmí překročit 150% stabilní úrovně tahu po zážehu.

Technický nákres současného motoru ze systému OMS.
Technický nákres současného motoru ze systému OMS.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Nový motor má využívat palivovou směs v poměru okysličovadla vůči palivu 1,65 (+/- 0,03), jeho maximální hmotnost má být zhruba 130 kg při délce zhruba 2 metry. Současné motory OMS měří od osy naklánění trysky po její konec 142 cm, ale u nového motoru se tato hodnota může změnit. Ve výzvě je také uvedeno, že pokud by firma chtěla tento parametr změnit, musí také vysvětlit, proč se k tomu rozhodla.

Orion u stanice v cislunárním prostoru při misi EM-3.
Orion u stanice v cislunárním prostoru při misi EM-3.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Tím však výčet parametrů nekončí – kupříkladu náklon trysky musí být větší než 6° ve dvou osách (kromě rotace), motor nesmí odebírat více než 309 W elektrické energie a musí být schopen dalšího zážehu maximálně po 240 sekundách od posledního vypnutí. Kromě toho musí být schopen fungovat po dobu nejméně 21 dní v okolí Měsíce. Musí však zvládnout i mise s délkou 210 dní – NASA uvádí, že by šlo o „klidovou dobu v cislunárních nebo tranzitních podmínkách“.

NASA kromě výše uvedených technických požadavků definovala i další body, které má nový motor splňovat. Ty se týkají spolehlivosti, bezpečnosti posádky, spolupráce s pozemním vybavením, řízením za havarijních podmínek, nebo schopnosti detekce problémů s využitím nezávislých systémů. NASA si tak přesně nadefinovala podmínky manipulace s motorem, dále podmínky jeho instalace, kontrol, tankování a čištění – to vše v Evropě i v USA na různých střediscích i při samotné přípravě na start.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Orion-SM-performing-burn.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-2011-3028/KSC-2011-3028~orig.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/2018-02-15-173316.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/uploads/2018/02/Screen-Shot-2018-02-15-at-12.03.42.png
https://www.nasaspaceflight.com/…/uploads/2018/02/Screen-Shot-2018-02-15-at-12.04.01.png
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Orion-EM-3.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
40 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
6 let před

Nebylo by jednodušší vyrobit další OMS podle staré dokumentace?

Vít
Vít
6 let před
Odpověď  Štěpán

Firma, co vyráběla OMS se jistě také přihlásí.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
6 let před

To mi pride ako vyvoj noveho auta obmedzit na jediny uchyt motora s presne vymedzenym krutiacim momentom, prevodovkou 5stupnovou,katalyzatorom, palivom benzin 95 olovnaty a dostat z toho moderne vozidlo splnajuce Euro 6…

Pristup postaviť so starým a potom ten starý modul nahradiť novým mi príde totálne nedomyslený. Logicky úprava starého je asi najednoduchšia cesta.

BTW. čo všetko v tých skladoch NASA má 😀

ventyl
ventyl
6 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Obavam sa, ze v tejto brandzi, ked kazde zbytocne kilo navyse je velky problem ten adapter neslo navrhnut aspon trocha univerzalne. A predesignovanie servisneho modulu na nove motory moze byt kludne rovnako drahe ako jeho vyvoj od nuly (ako ukazal Antares).

Druha vec je, preco sa OMS vobec pouzili. Je fajn mat istotu, ze motory nebudu meskat. Ale neviem ci to v pripade potreby redesignovat servisny modul nebude vyrazne ekonomicky nevyhodne.

frank
frank
6 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Proč nedomyšlené ? 🙂 Rusové s tím ve vlastním programu zjevně fungují docela dobře a jejich motory podporují programy jak v USA tak v Číně, ESA si dokonce na Sojuzy postavila rampu 🙂

Alois
Alois
6 let před

Orion je jaksi na okraji pozornosti, staví se včetně nosiče z desítky let starých komponentů. Ve srovnání s Apollem, kdy bylo všechno včetně nosiče v obrovském předstihu před dobovou technologií, Orion a jeho nosič zcela jistě není na špici.
Nemám Čínu jako totalitní artefax rád, ale v kosmonautice jsou jediným konkurentem pro USA a jedinou šanci jak Amíky probudit z letargie, vždyť ani Trump na to nestačí, jinak se lidé na Měsíc před stoletým výročím Armstronga nevrátí.

Kamil
Kamil
6 let před
Odpověď  Alois

A co Muskova BFR? Ta vám nestačí?

Risa123
Risa123
6 let před
Odpověď  Kamil

On asi myslí amíky jako americkou vládu a NASA.

Alois
Alois
6 let před
Odpověď  Kamil

Brf je v kategorii Muskových vyhlášení třídy „letošního výletů turistů k Měsíci „

Romanescu
Romanescu
6 let před
Odpověď  Alois

1. BRF
2. Musk už niečo dokázal

Mário Kovačič
Mário Kovačič
6 let před
Odpověď  Romanescu

No na pana Alois je zbytočné reagovať. Je to človek čo vie všetko najlepšie a ma vždy zaručene pravdu a ktokoľvek si myslí dačo iné tak pravdu proste nemá a mýli sa

Risa123
Risa123
6 let před
Odpověď  Alois

FH na tom byl předtím podobně…
NASA optimistická data -> desetisíc odkladu,škrtů -> nakonec s toho vždy něco je
Musk šíleně optimistická data -> stotisíc odkladů -> úspěch (zatím)

Alois
Alois
6 let před
Odpověď  Alois

Pane Kovačiči, z  Vaší reakce na můj příspěvek bych se mohl domnívat, že poněkud nechápete obsah, proto si dovolím malé vysvětlení: na věci mám svůj vlastní názor a vůbec netvrdím, že je správný a v žádném případě nikoho nenutím, aby svůj odlišný názor zavrhl, či dokonce, aby se za svůj odlišný názor „bil v prsa“. Chápu, že je pohodlné nemít názor žádný a nebo přebírat názory jiných zcela bezmyšlenkovitě, to dozajista nebolí. Závěrem mi dovolte, abych Vám připomenul, že diskuze je výměna různých názorů nikoli servilní opakování jednoho, byť majícího zdání oficiality.

Kamil
Kamil
6 let před
Odpověď  Alois

Pokud jde tedy o souboj NASA s Číňany, pak by i tak řekl, že NASA má lepší PowerPointové prezentace. Na prezentace Space X pak samozřejmě nemá nikdo. Takže vaše nadšení z Číňanů nesdilim.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
6 let před
Odpověď  Alois

Ale áno, SpaceX upustilo aj od motorického pristávania Dragon. Zrušili aj plánovaný let k Mesiacu. Ale dôvody jasne uviedli, lebo sa sústreďujú na BFR. Falcon 9 block 5 je ukončenie vývoja, Falcon Heavy je/bude postavený z block 5 a tým de-facto tiež ukončili jeho vývoj. Evidentne všetka vnútrofiremná energia pôjde na BFR.

Kamil
Kamil
6 let před

Nádrž z raketoplánu, postranní motory z raketoplánu, hlavní motory z raketoplánu, motory Orionu z raketoplánu. Člověk by řekl, že to bude levný repase, co na tom proboha stojí 20 miliard?

Lukas
Lukas
6 let před
Odpověď  Kamil

Tu je krasne vidiet,ake vie hospodarit sukromna firma,teda spacex,a ako hospodari statna nasa.jednoducho stat nikdy nebude hospodarit rozumne.vsimam si to na projektoch ktore stali mld.a boli zrusene.napr.motor j2x ,investicia do vylepsenia stala 1,3mld dolarov a ten motor stoji v sklade.

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  Kamil

1. Že má něco stejný průměr, neznamená že se jedná o totéž, external tank byla jenom „bandaska“ přivěšená k orbiteru, zatímco u SLS budou nádrže tvořit samonosnou konstrukci

2. postranní motory (OMS) z raketoplánu jsou asi jediné (když nepočítáme vývoj zbytku servisního modulu) které si zaslouží nálepku „recyklace“ (koneckonců už i do raketoplánů se dostaly ze servisního modulu samotného Apolla)

3. Hlavní motory dostaly některá zlepšení a novou řídící jednotku (kompatibilní s technikou 21. století), bylo/je třeba je intenzivně otestovat

4. Postranní boostery dostaly jeden segment navíc, bylo/je třeba je intenzivně otestovat

Je třeba si uvědomit, že jde o techniku ze 70. let (zabudování byť funkčního motoru ze škody 110 do moderní Fábie byste asi za repasi také neoznačil)

Je jasné že NASA jako státní firma trpí byrokracií, nejasnostmi ohledně zodpovědnosti/pravomocí (ostatně rozpočet podléhá kongresu) a sníženou efektivitou… Ale když vezmete v úvahu extrémní výkon nosiče a srovnáte s konkurencí, není to zas taková černá díra jak tvrdí odpůrci NASA

SLS – 10 miliard
Orion – 6 miliard
Příprava rampy a pozemního vybavení – 2 miliardy

a teď:
ruská Angara – 6 miliard
kosmodrom vostočnyj – 6 miliard
Rampa pro sojuzy ve Guyaně – 0,5 miliardy
Vývoj Falconu 9 – 1 miliarda
kosmodrom SpaceX v texasu – 0,1 miliardy

gg
gg
6 let před

Pro jistotu bych ještě dodal, že motor systému OMS je ve skutečnosti AJ10 z projektu Apollo.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Ještě přijde rozkaz využít ty uskladněné F1 z Apolla. Předtím je ovšem budou muset prohlédnout a oprášit minimálně v 10 státech unie, aby byla zabezpečena pracovní místa v politicky potřebných „obvodech“. 😀

Jiří Kos
Jiří Kos
6 let před

V USA se po úspěšném startu Falconu Heavy vede ohledně systému SLS + Orion velmi vzrušená diskuze ve stylu „to be or not to be“. Fakt je, že v tom je už zainvestováno dost peněz a jak známo předvídání je vždycky obtížné (zvláště když se jedná o budoucnost). Takže uvidíme …

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  Jiří Kos

Bez urážky, ale tu „vzrušenou debatu“ vede kdo ? Nějaký John Bull kdesi v putyce 4. cenové kategorie ?

– Celá rodina Falcon jsou nosiče trochu jiné kategorie než SLS.
– Falcon Heavy zatím vůbec neusiluje o Human Rated !
– SpaceX má zatím velmi slabý druhý stupeň, méně efektivní pro deep space lety (i když je možné že ho dodatečně vyvinou pokud jim to někdo zaplatí)
– Loď Orion se ničím menším než SLS k Měsíci vynést nedá a případné konkurenční deep space lodě budou podobně těžké !

PS: on je trochu rozdíl dělat taxíka na LEO, kde se můžete vrátit na zem v řádu minut (to zvládne i „fosilní“ sojuz) a je rozdíl letět k Měsíci kde návrat trvá desítky až stovky hodin a potřebujete tedy úplně jinou kategorii všech palubních systémů.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Zabudli ste na BFR/BFS. Kto má dnes podobný projekt, snáď len Bezos. Ja držím palce aj NASA a projektu SLS. Okrem toho NASA sa dostala na Mesiac a postavila raketoplán. Takže nie konfrontácia ale spolupráca nás posunie ďalej.

Michael
Michael
6 let před

To si rovnou mohli napsat: „Všechny parametry stejné jako u OMS!“

maro
maro
6 let před

Hmmm. U nás se tomu říká zakázka na míru pro jednoho jediného uchazeče. S tou definicí tlaku a průtokového objemu paliva to už trošku přehnali, ne? Maximální rozměry, minimální isp, minimální tah, maximální hmotnost, maximání požadavky na restart a hotovo. Konstruktéři musí mít trošku volnost, zvlášť když to může být k lepšímu.

Zdeněk
Zdeněk
6 let před

Přesně, je to celý slepenec Apola 5 a raketoplánu. Akorát se my zdá, že za ty peníze by mohly postavit u ISS dok na stavbu lodě k měsíci a Marsu. Protože takhle tam nedorazíme ani 100 let po naší smrti. Bohužel.

Daniel Bozner
Daniel Bozner
6 let před

Bohužel SLS a Orion je důvod že se už nedožiju orbiterů u Neptunu a Uranu a zřejmě ani sondy a landeru na Titanu. Klidně byl kvůli automatickým sondám oželel vysílání lidí do vesmíru, to stojí velké peníze.

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  Daniel Bozner

Bez SLS ta cesta bude trvat 10 a více let a o sondách se teprve nezávazně debatuje…

Jedna z mála šancí jak se toho dožít je poslat ty sondy pomocí SLS po balistické dráze (aby se nemuselo čekat na 1,2,3 nebo třeba 4 gravitační praky a tím navíc na příhodné startovací okno, tj. postavení planet).

SLS by měla výhodu v „přebytku“ nosnosti, takže sondy by mohly být jednodušší (přesto s větší váhou vědeckých přístrojů), lépe stíněné a díky kratší přeletové době i méně složité a méně zálohované… a tedy samotná sonda by mohla být levnější
Při kratší cestovní době máte rychleji nasbíraná data, můžete poslat o nové poznatky vylepšenou sondu ke stejnému tělesu, nebo naopak můžete zkoumat další tělesa.

Fuji
Fuji
6 let před

Já bych tu přeplacenou pakáž z vedení NASA hnal! Například v maličké zemi uprostřed Evropy je spousta odborníků, kteří by jejich práci zvládli mnohem, mnohem lépe. Skoro se mi chce říci, levou zadní. Bleskově po vydání článku na Kosmoautixu situaci zanalyzují a nesobecky na diskusi poukáží na diletantismus vedení NASA, potažmo celých USA, někteří podají očividné řešení problému.

Čest výjimkám, přispěvatelům, kteří v diskusi obohatí myšlenky v článku, nadnesou smysluplné dotazy, a další třeba pomohou tápajícím erudovanou nápovědou. Těm děkuji, že se nenechají znechutit skupinou A a táhnou dál tu káru smyslu komunity Kosmonautixu. Já, slabší kus, jsem si už musel vylít srdíčko. Prominte

maro
maro
6 let před
Odpověď  Fuji

Možná by ti byrokrati nemuseli házet udičku až sem. Přece jen jsme tu všichni hodně drazí a i ta doprava něco stojí. Stačí když se trochu poohlédnou po tamních místních borcích, třeba přetáhnou někoho ze SpaceX. Určitě jim poradí podobně dobře.
Už nikdy mi z hlavy nevymizí ten pohled do „řídícího střediska“ SpaceX, když poprvé úspěšně dopravili Dragona k ISS. Ten hlouček spokojených dlouhovlasých „ajťáků“ ve vytahaných tričkách, riflích a sandálech u počítačů s třemi placatými monitory. Úžasný svěží vítr proti kravaťákům v bílých košilích z NASA.

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  maro

Nechci snižovat zásluhy SpaceX, ale zásobovat ISS zvládnou i sovětské výkovky ze 60. let.

Kromě toho NASA to zásobování SpaceX velmi bohatě zadotovala a poskytla také 50ti leté knowhow inženýrům SpaceX kdykoli si vzpoměli.
Příklad za všechny – tepelný štít dragonu využívá v NASA vyvinutý materiál PICA (Phenolic Impregnated Carbon Ablator).

Alois
Alois
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Space X ještě zdaleka se nerovná Rusům co do operací na LEO, příkladně certifikaci pro lety s posádkou nemá ani pro nosič F9 ani pro Dragona a není jisté že se to letos změní.

Petr Kasan
Petr Kasan
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Tak zrovna program komerčního zásobování ISS byl jeden z nejúspěšnějších z hlediska hodnoty v poměru k vydaným penězům. Na začátku byl vypsán tendr, ve kterém se reálně soutěžilo. SX i OATK do něj vložily 50% vlastních zdrojů. Srovnejte si to s jinými kontrakty (nejen) NASA.
Tolik k „bohatě zadotovala“.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Materiál PICA-X odovzdala NASA SpaceX a tí ho dopracovali. Je to nejaký problém, keď sa odovzdáva a využíva Know-how?

frank
frank
6 let před
Odpověď  maro

Tak o oblečení to skutečně není, ostatně i v naší firmě jsme 4 dny v týdnu kravaťáci a v pátek tak pobíháme v džínách a tričku 🙂 Navíc, když si vzpomenu na jedno konkrétní tričko kosmického inženýra a jak ho pokroková hlučná veřejnost donutila se omluvit za “ jeho špatný postoj vyjádřený obrázky na tričku“ místo toho aby hodnotila jeho super práci… prostě ty obleky jsou trošku bezpečnější 🙂

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
6 let před
Odpověď  maro

Otcovia a dedovia tých kravaťákov dostali ľudí na Mesiac. A tiež mali kravaty.

Viktor
Viktor
6 let před

Po precteni komentaru ve me je docela pachut..nejenze se tu hodne lidi v podstate prebiji v dojmech misto aby se ptali kdyz nevedi,ale hlavne atmosfera fanouskovstvi a proste drzeni palcu kosmonautice jako takove se vytraci..vyjimky prominou musel jsem to rici

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Viktor

Nenechte se odradit od čtení Kosmonautixu!
V polovině týdne vyjde článek s nejnovějšími fotografiemi Orionů 🙂

vj
vj
6 let před
Odpověď  Viktor

Diskuse obecně přitahují specifickou skupinu lidí – není nás tolik, ale jsme hodně hluční.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.