sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Start indické rakety nebyl úspěšný

Dnešní start rakety PSLV XL s družicí IRNSS 1H, tedy osmým zástupcem regionálního navigačního systému nedopadl úspěšně. Raketa odstartovala podle plánu v 15:30 našeho času a její let zpočátku vypadal úspěšně. Postupně se ale začala skutečná dráha stále více odchylovat od té předpokládané, což bylo vidět i v přímém přenosu na webu indické agentury ISRO. Původně se zdálo, že anomálii způsobil nedostatečný tah motoru, ale další minuty ukázaly na jinou příčinu.

Graf telemetrie, na kterém je dobře vidět rozdíl mezi plánovanou drahou (červeně) a skutečnou trajektorií (zeleně).
Graf telemetrie, na kterém je dobře vidět rozdíl mezi plánovanou drahou (červeně) a skutečnou trajektorií (zeleně).
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Záběr na monitor, kde je vidět aerodynamický kryt, ačkoliv už tam v této době být dávno neměl.
Záběr na monitor, kde je vidět aerodynamický kryt, ačkoliv už tam v této době být dávno neměl.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Odpověď na příčinu problémů jsme dostali prostřednictvím přímého přenosu. Režie totiž do vysílání na chvíli střihla i záběr do řídícího střediska. Na jednom monitoru bylo vidět, že nedošlo k odhození aerodynamického krytu, což je pro každou misi nevratná chyba. Aerodynamické kryty váží často více než jednu tunu, což hraje při letovém profilu značný význam. Sestava proto byla těžší, než měla být a proto jsme viděli odchylku v dráze – motor zřejmě pracoval správně, ale požadované dráhy nemohl dosáhnout, protože tlačil mnohem těžší náklad.

Později se ukázalo, že řídící počítač pracoval i po anomálii podle nastaveného kódu a v předem daný čas odpojil 1425 kg těžkou družici. Ta se tak bude odrážet uvnitř aerodynamického krytu na špatné oběžné dráze. Podle telemetrie v přenosu raketa dosáhla oběžné dráhy – nejvyšší bod je 6555 km vysoko (měl být 20 650 km vysoko), zatímco nejnižší je ve výšce 167 kilometrů (měl být 284 km). V nejnižším bodě už je atmosféra relativně hustá a proto zde bude sestava poměrně výrazně zpomalovat. Zánik celé sestavy v atmosféře však může trvat i několik týdnů.

Parametry dráhy po skončení práce rakety PSLV.
Parametry dráhy po skončení práce rakety PSLV.
Zdroj: https://www.youtube.com

Indie si tak připsala neúspěšný start, který se bude muset vyšetřit a do té doby zřejmě žádná raketa PSLV nepoletí. Zatím není jisté, zda se vyšetřování stihne do letošního listopadu – tehdy měla stejná raketa vynášet do vesmíru navigační družici IRNSS-1I.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/2017/08/Z2AFG.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DIj_lZQXoAACJqF.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DIkAKJkWAAAPGuh.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
7 let před

Nejako sa nedari…

Vojta
Vojta
7 let před

To je docela kuriózní chyba. Stalo se už někdy něco podobného? V každém případě velká škoda.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Vojta

Ano, stalo. Není to sice úplně běžná chyba, ale třeba družice OCO na ni doplatila – https://www.universetoday.com/26129/oco-press-conference-notes-fairing-did-not-separate/

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  Vojta
maiden
maiden
7 let před

chyba mozna kuriozni, ale na rakete je tolik veci, co se muze rozpadnout… „Idealni stroj je stroj bez pohyblivych soucasti.“

Taky je videt, jak dulezita je kontinuita vyvoje – amerika a rusaci maji 50 let naskok (a porad delaji chyby).

Indum fandim.
Za 50 let po tom nikdo ani nevzdechne.

Milos
Milos
7 let před
Odpověď  maiden

Podla mna nema nikto 50 rocny naskok. Alebo si snad myslime ze Indovia alebo Cinania zacinali od piki? Copy Paste.

Dushino
Dushino
7 let před
Odpověď  Milos

Tak jednoduché to nebude. Kopie není nikdy 100% stejná s originálem. Výkresy a technologické postupy jsou jedna věc, ale v průběhu výroby je prostě příliš mnoho příležitostí udělat něco jinak než u originálu a přitom dodržet vše předepsané. Ne, tohle si neprotiřečí. Tohle je rozdíl mezi dlouhodobou zkušeností a kopírováním. Každopádně je škoda, že start takhle dopadl. Je vidět, že lety do vesmíru stále nejsou rutina.

Exa
Exa
7 let před

Mám dotaz, nezpůsobí aerodynamický kryt při dopadu zpět větší odolnost celé sestavy a nenapáchá to dole pak pěknou paseku?

marian
7 let před
Odpověď  Exa

Toho by som sa určite nebál, aerodynamický kryt nerovná sa tepelný štít pre návrat z orbity. Síce môže pri vstupe do atmosféry rozpad družice trochu oddialiť, dôjde však k nemu tak ako tak. Navyše IRNSS nie je veľmi veľký satelit a prežiť z neho môžu nanajvýš palivové nádrže.

ventYl
ventYl
7 let před
Odpověď  marian

Cakal by som, ze aerodynamicky kryt sposobi, ze cela zostava zacne pri prelete atmosferou robit znacne kotrmelce a odstredive sily prispeju k destrukcii celej zostavy.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Exa

Při startu mívá raketa ve fázi maximálního dynamického namáhání ještě relativně nízkou rychlost a přesto je kryt blízko hranice destrukce. Při návratu je rychlost skoro o řád vyšší – kryt ani družice to nemají šanci přežít. Bude z toho krásný meteor.

David Šigut
David Šigut
7 let před

Chtělo by to online telemetrická data. Bylo by zajímavé pozorovat jak se s každým průletem družice stále zpomaluje. Až by nakonec došlo ke ztrátě dat při jejím rozpadu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  David Šigut

Pěkný nápad, ale něco podobného (tedy bez telemetrie a s lehkým zpožděním v řádu hodin) poskytuje třeba web heavens-above.com.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.