Když předevčírem odstartovala z Floridy raketa Falcon 9 s družicí EchoStar 23, bylo jasné, že se blíží něco velkého. V harmonogramu startů je totiž další položkou družice SES-10, která má jako první v historii startovat na již jednou letěném prvním stupni orbitální rakety (konkrétně ten z mise CRS-8). Obecně se čekalo, že ke startu dojde někdy na začátku dubna, jelikož EchoStar startoval 16. března a rozestup mezi dvěma starty bývá v ideálním případě dva a půl týdne. V posledních hodinách se ale stále častěji objevují důvěryhodné informace, které naznačují, že by k této toužebně očekávané události mohlo dojít už 27. března.
To by znamenalo, že by od sebe dva starty dělilo pouhých 11 dní! Je samozřejmě otázkou, zda se to dá stihnout, ale SpaceX zatím nic oficiálně nepotvrdila. Na druhou stranu informaci převzaly i takové kapacity jako je Chris Bergin z nasaspaceflight.com, což těmto informacím dodává na důvěře. Tito lidé mají velmi dobré styky a díky tomu se často dostanou k důvěryhodným informacím, které získají oficiální punc až o několik dní později.
Pokud jsou tedy informace správné, pak má SpaceX k prvnímu znovupoužití již získané povolení správy kosmodromu a ke startu by mělo dojít mezi pondělními 22:58 a úterními 1:58 našeho času. Termín tedy není pro Středoevropany příliš příznivý, ale pevně věřím, že význam této události bude silnější a u přenosu se nás sejde opravdu hodně. Vždyť při tomhle startu se začne psát nová kapitola kosmonautické historie.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2017/01/03172050/26300510612_340981373e_k.jpg
Som zvedavy na tento milnik. Aj ked dolezitejsie bude tento pocin zopakovat a spravit z neho rutinu – podobne ako je uz teraz navrat prveho stupna (dalo by sa povedat).
Az potom vsetky nezname v rovnici nazvanej „biznis plan“ mozu byt dosadene a SpaceX moze zacat dominovat vo sfere kozmickych letov.
Uvidime, tesim sa.
No jenže než se z toho stane rutina, tak to si ještě počkáme hodně dlouho.
Jenom jak dlouho trvalo období mezi přistáním a dalším startem (tedy ješte neodstartoval 🙂 )
A to bylo pouze první kolo. Teď bude druhé kolo – vyšší level.
A Shotwell nedávno prozradila, že recyklace nyní trvá 4 měsíce. Ale ještě mezi tím budou muset řešit standardní starty aby byly $.
No ale zase se máme na co těšit!
Plán je do 2018 zaviesť v maximálne možnej miere znovupouziteľnosť. (aspoň čo viem)
Tohle je trochu i obchodní problém. Zakázky jsou nasmlouvané roky dopředu a zákazníci mohou argumentovat tím, že si objednali nový stroj. Taky zatím není znovupoužitelnost vyzkoušená. Za pár let by to mělo být ve stavu, kdy budou nové Falcony dávány do provozu jen jako náhrada vysloužilých nebo havarovaných strojů. Do začátku roku 2018 bych to ale tak slavně neviděl. Z technického hlediska by to zvládnutelné být mohlo.
Zákazníci jsou motivováni tím, že na start použitého Falconu mají asi 10% slevu. Když chtějí nový stroj, tak ho dostanou za původní smluvenou cenu.
Elonovi plány a skutečnost… bych řekl, že už trochu víme, jako to bývá 😀
Ad Vlastimil Pospíchal: To je určitě zajímavá motivace. 10% není malá částka, ale přece jen. Jak se k tomu postaví pojišťovny, zatím nejsou data o rozdílu v úspěšnosti nových a použitých stupňů… Rozhodně bych nechtěl být na místě těch, kdo o změně mají rozhodnout.
Tak technicky už to zvádnuté je, teď už jde jen o to převézt do praxe. Tady skutečně hraje významnou roli ekonomika – sleva v. pojistné.
Je ovšem na zvážení, je-li druhý start použitého stupně opravdu výrazně (pokud vůbec) rizikovější než start nového kusu. Použitý stupeň má za sebou v tuto chvíli důkladnější testy a únava materiálu je něco co se dá dost přesně změřit.
Se mnou počítejte, jednou v té škole usnout můžu 😀 fakt díky za přenosy i v tyto časy…
Souhlasím, je pohodlnější jít později spát (i když starty většinou probíhají na začátku startovacího okna a 23 hodin je ještě relativně brzo) než ráno vrtávat v 6:20 😉
Kde budou přistávat?
Na mořské plošině.
Byl sem u prvniho pristani na pevnine, dale u prvniho pristani na plosine a u tohoto budu tez 🙂 +1
Ako sa u vás hovorí „Těším se jak Pepa na cukrlátko.“
A bude tento stupeň přistávat? Družice má být prý těžká 5300Kg …. nebyl náhodou takto těžký i satelit z posledního startu?
Mělo by se přistávat na mořské plošině. EchoStar-23 vážil nejméně 5500 kg, což je o 200 kg víc. Možná se to nezdá, ale při letu na GTO je každé kilo znát.