sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První znovupoužití stupně od SpaceX se blíží

Firma SpaceX má k dnešnímu dni sedm zachráněných prvních stupňů raket Falcon 9. Pět jich přistálo na mořské plošině, dva na pevnině. Jeden slouží jako muzejní exponát před sídlem firmy v kalifornském Hawthorne a na jednom se na texaské základně McGregor ověřuje namáhání konstrukce při opakovaných zážezích. Zbývajících pět stupňů čeká na své nové mise. Už vloni jsme informovali o tom, že první znovupoužití prvního stupně bude při vynášení telekomunikační družice SES-10. V době zveřejnění se s tímto startem počítalo na poslední čtvrtletí roku 2016, ale nehoda z prvního září udělala čáru přes rozpočet. Nyní se ale věci začaly konečně dávat do pohybu – 5300 kilogramů těžká družice SES-10 osazená 55 transpondéry, které obslouží oblast Latinské Ameriky v těchto dnech opustila areál firmy Airbus Defence & Space v Toulouse a zamířila na mys Canaveral.

Jde o významný krok, podle kterého by se dal odhadnout termín startu. Na internetu se začalo spekulovat, že by k vypuštění mohlo dojít v horizontu 6 – 8 týdnů, což je běžná doba, kterou zaberou předstartovní úkony. Pokud by byly tyto odhady správné, pak by k prvnímu letu již použitého stupně mohlo dojít zhruba v březnu. Nechme se tedy překvapit, jak se bude tato ostře sledovaná mise vyvíjet. O novinkách Vás budeme velmi rádi informovat.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.nasaspaceflight.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://forum.nasaspaceflight.com/…topic=34057.0;attach=1401940;image

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vít Výmola
Vít Výmola
8 let před

Je někde nějak pěkně popsáno, čím vším musí navrácený stupeň projít, aby byl znovu použitý? Defektoskopie, čištění…

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Vít Výmola

Čo osobne viem tak SpaceX sa snaží o tzv. rapid reueuse teda stupne by mali byť schopné letu prakticky bez nejakej zložitej kontroly a údržby.

Malky
Malky
8 let před
Odpověď  Vít Výmola

Tohle je něco, co vlastně nikdo neví, i ve SpaceX se to teprve snaží vykoumat, což je také důvod proč prováděli opakované testovací zážehy s jedním z použitých stupňů, jak je zmíněno v článku. A až/pokud na to přijdou, tak takové informace asi příliš nebudou zveřejňovat, neboť pro ně budou důležitou, a draze zaplacenou výhodou před konkurencí.

tyčka
tyčka
8 let před
Odpověď  Malky

Předpokládá se, že jeden z prvních zachráněných stupňů byl kompletně rozebrán a v laboratoři prozkoumány případné změny všech materiálů. Pokud by se ukázalo, že údržba bude příliš náročná – v podstatě neekonomická – tak by to stejně nezveřejnili.
Důvod – jednak PR – zhoršení mínění veřejnosti o SpaceX (pro část fanoušku, už by to zřejmě již nebyla ta geniální firma) a pak nedávat tak návod konkurenci, jak to podle nich nejde. Neúspěchy v komerčním výzkumu – pokud na něj nešli žádné dotace z veřejných zdrojů – se prostě nezveřejňují.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Vít Výmola

Dofouknout pneumatiky, umýt přední sklo, dotankovat a jede se. 😉

Kenny007
Kenny007
8 let před

Pokusí se s ním opět přistát kvůli dalšímu testování ?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Kenny007

Vůbec bych se tomu nedivil, je to hodně pravděpodobné.

Peter P
Peter P
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Na to musia v ULA a v Airbus Defence and Space fakt pozerat so zavistou. Oni sa snazia o vyvoj novych nosicov Vulcan a Ariane 6, ale v podstate uz teraz musia tusit, ze aj ich novy produkt, ktory este nie je na trhu je uz v podstate “zastaraly“.

Pokial skutocne bude SpaceX lietat opakovane so svojimi stupnami moze byt ich nosic (ULA + Airbus) i o generaciu lepsi, ale stale nebudu schopny konkurovat. Motory nosica Vulcan sa budu snazit nejako zachranovat na padakoch / vrtulnikom, ale Ariane 6 nebude znovupouzitelna. Mozno by mali prehodnotit, ci by nebolo lepsie celkom zmenit dizajn / koncept. Blue Origin uz davno pochopila a ide spravnou cestou. Je dost mozne, ze ULA budu velmi spolupracovat s Jeffom Bezosom, ale Ariane 6, je sice pekny koncept, ale asi v komercnej sfere nebude mat sancu prerazit. Je to skoda urcite tam maju talentovanych inzinierov.

SpX bude v buducnosti schopna pouzit i velmi drahe materialy, ako Titan tak aby jeho stupne boli este kvalitnejsie. Pretoze v podstate i ked sa stupen vyradi stale mozu tieto drahe kovy recyklovat.

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  Peter P

Pekne, skoda, ze par vyznamnych veci pri tej analyze (resp. tuzbe) chyba. SpX, aj napriek tomu, co dokazali, a dokazali toho velmi vela (najlepsie, ze rozhybali trh a kozmonautiku) su zaciatocnici. Par bodov, ktore mozu zohrat rolu v tom, ako sa bude SpX darit:
– kedze SpX funguje len na jednom koncepte, falcon 9 a jeho derivatoch, musi zvysit jeho spolahlivost, inac bude rok vynasat a par mesiacov analyzovat problem
– so spolahlivostou ide ruka v ruke frekvencia startov a ak dopyt bude vyrazne vyssi ako ponuka, je tu miesto pre inych hracov
– ak Ariane 6 nebude konkurencieschopna v cene, bude zrejme dotovana, lebo…. EU
– SpX bude silno na krk dychat BO, uvidime ako ustoji tlak
– Elon je jediny clovek, ktory tu firmu taha….

mnauprsk
mnauprsk
8 let před
Odpověď  Kenny007

Já to vidím za v podstatě jisté, třeba poletí ještě několikrát. Ale to přistání po vynesení 5300 kg těžké družice na GTO bude náročné.

Roman L.
Roman L.
8 let před
Odpověď  mnauprsk

To bude hodně náročné, zvláště když při letu SES-9 se přistání nepodařilo právě kvůli nedostatku paliva, a to mezi SES-9 a 10 není, pokud vím, velký hmotnostní rozdíl. Ale tehdy se letělo na supersynchronní dráhu, a taky už to přistávání mohli ve SpaceX od té doby „vyladit“ tak, aby to teď už bylo možné 🙂

Fantasta
Fantasta
8 let před
Odpověď  Roman L.

Poslední náklad byl téměř 10 tun a první stupeň přistál krásně a přesně. Rezervy tam ještě asi jsou … 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Fantasta

Záleží, na jakou dráhu se letí. Hmotnost nákladu je jen jedním faktorem.

Roman L.
Roman L.
8 let před
Odpověď  Roman L.

Přesně tak, ono dostat 10 tun na nízkou polární dráhu a 5 tun na dráhu přechodovou ke geostacionární je velký rozdíl 🙂 stačí si všimnout, že při posledním startu měl první stupeň dost paliva na 3 zážehy (boostback, entry a landing), zatímco při letech na GTO (JCSat-14 a 16, Thaicom 8 i nepovedené SES-9 a Eutelsat/ABS) se přistávalo vždy jen se dvěma zážehy, což se projevilo tím, že díky vynechání boostback zážehu přistály stupně zhruba dvakrát až třikrát dále od břehu, než při letu CRS-8 nebo právě teď Iridium-1.

Al
Al
8 let před
Odpověď  Kenny007

Ak by s ním druhý krát pristáli, prinieslo by to SpaceX veľa nových informácií. Možnosť otestovať dva krát použitý prvý stupeň, to by bola paráda.

Havi
Havi
8 let před

A za chvílu sa bude spacex snažiť prekonať čas medzi 1. A 2. Letom jedneho stupna

Kamil
Kamil
8 let před

Kolik zážehu absolvoval ten testovací stupeň? Říkalo se, že jich má být 8 až 14. Naposledy jsem viděl asi č.5. jak postoupili dál?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Kamil

Myslím, že poslední informace byla ze října – Stupeň absolvoval již osm zážehů s plnou dobou hoření, polovina z nich byla s tahem zvýšeným o 10%.

Lukas
Lukas
8 let před

Verim space x.maju maju moj obdiv

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.