sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Curiosity je opět v provozu

Před pár dny jsme Vás informovali o nepříjemnosti, která potkala americké vozítko Curiosity, které již téměř čtyři roky brázdí povrch Marsu. Nyní dorazily z řídícího střediska potěšující informace. Rover opustil takzvaný bezpečný režim a opět je připraven na výzkumnou činnost. Vozítko do bezpečnostního režimu přešlo 2. července a opustilo jej o týden později, tedy v sobotu devátého. Jak se ukázalo, původní domněnky byly správné – za celý problém mohlo nedorozumění v systému na zpracování obrazových dat z kamer.

Curiosity disponuje hned několika režimy, které zajišťují transport a zpracování dat na palubě vozítka. Konkrétně šlo o režim, který přepisoval nasnímané fotky z mezipamětí jednotlivých kamer do souborů uložených v hlavním řídícím počítači roveru. Jelikož šlo o softwarový problém, dala se závada snadno opravit. NASA neuvádí, zda se připravuje nějaká aktualizace daného programu, jisté ale je, že režim, ve kterém se objevily chyby, se používat nebude.

Mapa pohybu vozítka před závadou
Mapa pohybu vozítka před závadou
Zdroj: http://www.unmannedspaceflight.com/

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://edu.ascon.ru/bestmodels/63072/6307208.jpg
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=39642

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Wrunx
Wrunx
8 let před

Stejně je to pozoruhodné. Už to vlastně budou 4 roky, co tam jezdí… Když si to člověk vezme, čtyři roky provozovat něco bez údržby? To by stálo za pozornost i na Zemi 🙂 No, slušný výkon, a vypadá to že bude vesele pokračovat.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Wrunx

Však se také jeho vývoji věnovala značná pozornost. 🙂

milo miki
milo miki
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

je to kovovy chlapak. zanedlho mu pristane dalsia posila.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  milo miki

Snad se všechno podaří 🙂

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
8 let před

Zaujímalo by ma koľko toho najazdil zatiaľ. Na Wiki to na rozdiel od MER nieje.

Dan
Dan
8 let před
Odpověď  Andrej Vrbenský

13.23 km k solu 1387, 11 solů zpět

Edemski
Edemski
8 let před
Odpověď  Dan

Tak kolik? Na odkazu od Spytihněva je 14,377Km

Dan
Dan
8 let před
Odpověď  Edemski

Sebral jsem to zde – http://marsmobile.jpl.nasa.gov/msl/mission/whereistherovernow/

Taky by mě to teda zajímalo.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Edemski

Doufám, že nám to někdo pomůže vyřešit. Více než kilometrový rozdíl je opravdu hodně (14447 vs. 13300). Osobně bych dával přednost tomu svému zdroji (je to takové více strohé, jen čísla a posloupnost přehledná až do přistání), ale chci znát pravdu! 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Já osobně preferuji http://curiositymsl.com/tracking/drivelog.html, tedy 14447 🙂 Ale třeba mne někdo opraví.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
8 let před
Odpověď  Edemski

Existuje několik způsobů, jak se určuje vzdálenost ujetá roverem:
1. Počet otáček kol. Tento způsob ujetou vzdálenost nadhodnocuje, protože občas kola podklouznou, aniž by se rover pohnul. Na druhou stranu takto spočtená vzdálenost ale víc odráží opotřebení kol a hnacího ústrojí.
2. Kola do terénu obtiskávají značku (v Morseově abecedě) JPL. Kamery na zadní části průběžně fotí stopu za roverem a z počtu, kolikrát se obtisklá značka objevila, se odhaduje ujetá vzdálenost. Tento způsob odpovídá víc skutečně ujeté vzádelosti.

Finální číslo je ale stejně na pozemním týmu a vychází z analýzy všech dostupných údajů, včetně steresnímků okolí atd. (na Marsu nefunguje žádná GPS, takže to rozhodně není jednoduchá úloha 🙂 ). Bohužel jsem nedohledal, který ze dvou odkazů vychází z kterého způsobu, ale tipl bych si, že odometr bude odvozen přímo z otáček kol.

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpověď  Edemski

Curiosity drive log je přesnější. Jeho údaje vychází z datových souborů, zaznamenávajících polohu a pohyby roveru na základě údajů z IMU a dalších akcelerometrů. Tyto soubory jsou zveřejňovány denně v JPL Navigation and Ancillary Information Facility, zde: http://naif.jpl.nasa.gov/naif/. Tyto údaje by měly postihovat veškeré reálné pohyby těžiště roveru, včetně jízdy stranou, couvání a podobně.
Mam za to, že kratší vzdálenost, zveřejněná na homepage MSL, je zaokrouhlována v denních intervalech, přičemž drobné pojízďecí manévry do stran a vzad nejsou započítávány.
Je zajímavé, že rozdíl činí cca 8 %, ale není to nemožné.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Andrej Vrbenský

ODO Curiosity plus další základní údaje se dá pěkně sledovat tady
http://curiosityrover.com/tracking/drivelog.html

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.