sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První stupeň opět na pevnině

První stupeň, který v pátek úspěšně přistál na plošině Of Course I Still Love You, je po dlouhé cestě opět na pevnině. Plošina s doprovodnými loděmi Go Quest a Elsbeth III dorazily do přístavu Port Canaveral ve včerejších dopoledních hodinách. Na Floridě byla v tu chvíli ještě tma, ale tým techniků na nic nečekal a ihned začaly práce okolo přesunu stupně na pevninu. Tady ale cesta zdaleka nekončí. Zatímco první stupeň zachráněný při prosincové misi OG-2 zůstane nejspíše jako upomínka stát před velitelstvím SpaceX v Hawthorne, tento stupeň je v plánu znovu použít. Pokud půjde vše podle plánu, mohlo by se tak stát již v červnu.

První stupeň těsně po přistání.
První stupeň těsně po přistání.
Zdroj: https://www.flickr.com/

Hned potom, co první stupeň provedl bezproblémové přistání, byly otevřeny ventily nádrží, aby se mohl odpařit veškerý zbylý tekutý kyslík. Pak už se k plošině vydaly pomocné lodě a s nimi tým techniků. Raketa pak měla být zajištěna pomocí ocelových držáků, které se navlekly přes přistávací nohy a následně přivařily k palubě lodi. Ty ale nebyly patrné na žádné z fotek, není tedy jasné, zda byly vůbec použity. Pro vyšší stabilitu byla raketa každopádně zajištěna několika popruhy přesně v místech, ve kterých je držena na rampě při startu a statických zážezích. Pak už se mohla celá sestava i s podpůrnými loděmi vydat zpátky do přístavu. Cesta samotná se trochu protáhla, posádka se musela vypořádat s mírně nepříznivými povětrnostními podmínkami. Nakonec ale dorazila celá sestava v celku až do přístavu Port Canaveral. Mimochodem, určitě jste si všimli, že první stupeň kdesi přišel k novému černobílému „nátěru“. Tmavé znečištění na povrchu rakety tvoří saze z motorů, které se na raketu nachytají hlavně při druhém ze tří brzdících zážehů. Bílý pruh uprostřed stupně je pak přesně v místě, kde začíná nádrž na podchlazený tekutý kyslík. Nízká teplota pak brání usazení sazí v těchto místech.

První stupeň zajištěný pomocí popruhů. Můžete porovnat velikost rakety vůči lidem stojícím napravo.
První stupeň zajištěný pomocí popruhů. Můžete porovnat velikost rakety vůči lidem stojícím napravo.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Celý příjezd se dokonce dal sledovat živě, protože v přístavu je nainstalovaná webkamera, která se na toto zvláštní plavidlo samozřejmě zaměřila. Na obrázcích je opět velmi patrné, jak obrovská vlastně celá raketa je, když její rozměry porovnáme s lidmi u jejích nohou. Práce okolo přesunu na pevninu začaly ještě za noci, hned jak plošina dorazila ke břehu. Na předem připravený jeřáb byla přidělána speciální koncovka, která se přichytí na vršek prvního stupně a umožní ho celý zvednout. Poté, co jeřáb stupeň zajistil, bylo postupně odstraněno všechno, co pomáhalo držet stupeň na palubě plošiny. Po rozednění byl pak stupeň zdvihnut jeřábem a přenesen na speciální stojan na břehu. Zde budou postupně složeny všechny nohy a pak bude raketa sklopena do horizontální polohy, aby se mohla vydat na další cestu.

Další nejpravděpodobnější destinací bude asi hangár u rampy LC-39A, kam zamířil i první zachráněný stupeň. O tom, kde proběhne další testování, ještě není úplně rozhodnuto, ale Elon Musk na tiskové konferenci naznačil, že by to mohla být legendární rampa 39A, ze které startovaly raketoplány i Saturn V. Další alternativou je pak převézt stupeň do testovacího střediska SpaceX v Texasu. Musk dále prohlásil, že je v plánu provést deset testovacích zážehů a pokud budou úspěšné, bude SpaceX raketě natolik důvěřovat, že bude použita pro další let. K tomu by mohlo dojít už v červnu. Musk ještě dodal, že není v plánu žádná demo mise s hmotnostním simulátorem místo nákladu, ale že by chtěl rovnou letět s platícím zákazníkem. Jedním z kandidátů by mohla být společnost SES, která už několikrát prohlásila, že má o použité rakety za adekvátní cenu zájem. Jejich další satelit bude ale připraven až ke konci roku, takže červnový termín zůstává otevřený.

 

První stupeň na pevnině s budovou VAB v pozadí.
První stupeň na pevnině s budovou VAB v pozadí.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/
První stupeň ještě na plošíně.
První stupeň ještě na plošíně.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Cf0pDAOUAAAtL9c.jpg
http://c7.staticflickr.com/2/1650/26300505022_5217a91408_k.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…topic=40002.0;attach=1110210;image
http://forum.nasaspaceflight.com/…topic=40002.0;attach=1110490;image
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/04/f9_crs8_port_3.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
40 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Viktor
Viktor
8 let před

Uz se ví nebo alespoň tuší cena za případný crvnový start tohoto exempláře?

Dan Hořejší
Dan Hořejší
8 let před
Odpověď  Viktor

Údajně 43 mil. dolarů tedy 30% sleva oproti běžným 61mil.

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  Viktor

Myslim, ze cena za ten dalsi start je uplne irelevantna a nebude ani v najmensom reflektovat ceny na trhu letenych nosicov. Z velkej casti pojde o marketingovu zalezitost ako pre SpX, tak pre toho, kto to riskne a na tu raketu svoj naklad posadi, pretoze sa jeho meno v podstate zapise do historie po boku SpX (ak to vyjde).

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  Viktor

SpaceX chce aby nebyla nižší než než 2/3 nového, tj. 40 Mil USD. SES, která je žhavým kandidátem na první použití nosiče chce aby byla 30 Mil USD. Je ale skutečně otázkou čí náklad se bude vynášet jako první. SES má zájem, ale jak už bylo uvedeno i v článku nejbližší náklad bude mít připraven až koncem roku a SpaceX chce první opakovaný start už v červnu – je také otázka jak dopadnou zkušení zážehy.

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  roman.hronza

Btw, to je ten stupen, ktory ponicila zavada na pozemnom vybaveni? Vie sa akym sposobom sa motory opravili? Ci sa vymienali, alebo bolo poskodenie len zanedbatelne a opravovalo sa priamo na rakete?

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  ventYl

můžete uvést zdroj, který by uváděl popisovanou závadu nebo se jen domníváte ?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  roman.hronza

Psali jsme o tom i v našem článku. Všechny vnější motory byly poškozeny vinou blíže nespecifikované závady na pozemním vybavení. Trysky motory byly následně vyměněny.

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  ventYl

Omlouvám se. Já z nějakého nepochopitelného důvodu předpokládal, že myslíte závadu na již použitém stupni 🙂

maiden
maiden
8 let před
Odpověď  Viktor

Ikdyby ta cena byla nizsi jen o 10 mil., tak je to porad levnejsi. Musk si ted musi udelat dostatecny financni polstar pro pripadnou havarii. Pojistovny se zatim moc nepohrnou. A taky se mu musi aspon trochu vratit naklady. Na krev to pujde teprve az bude dalsi raketa od nekoho jineho.

Marketingove muze rikat:“Tento stupen uz letel, takze je funkcni. Novy muze spadnout…“ 🙂

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  maiden

Finanční polštář pro případnou havárii již zcela jistě má :-). Další start už má zaplacené „železo“, které je vlastně „zadarmo“. Platit bude provozní náplně (cca 500 tis. USD) a potřebnou údržbu (???). „Vejvar“ tam bude mít i kdyby let generoval příjem „pouhých“ 30 Mil USD. No a když spadne, tak „ušetřil“ výdaje na novou raketu, neboť použil „jeté železo“ :-).
To je sen každého finančního ředitele kterékoliv firmy vyrábějící raketové nosiče.

Honza
Honza
8 let před
Odpověď  roman.hronza

No nevím, pořád ještě se musí postavit nový druhý stupeň a vůbec cokoliv, co je výš. To asi tak úplně zadarmo nebude. Nevíte někdo, kolik stojí stavba jednotlivých kusů rakety?

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  roman.hronza

Pravda. Ještě ten druhý stupeň 🙂 . A co myslíte tím okolo? Náklad (družice) platí zákazník. Aerodynamický kryt nebude tak drahý. Stejně jako spojovací prvky.

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  roman.hronza

Do kalkulace se započítá i snížená nosnost této verse Falconu, a ta není tak malá. Peníze nese hlavně váha vyneseného nákladu, i když samozřejmě kalkulace cen jsou velmi složité. No, uvidíme, v každém případě bude ještě nutné přesvědčit pojišťovny. Holt kdo budou ti první odvážlivci.

Vojta
Vojta
8 let před

No teda, takhle si teprve člověk uvědomí, jaké je to monstrum. A také, že v prázdném stavu není první stupeň moc těžký, když s ním celkem bez problémů manipuluje mobilní jeřáb. Protizávaží na jeřábu musí být minimálně třikrát těžší než raketa.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Vojta

Někdo kdysi přirovnal raketu plnou paliva a raketu prázdnou k plné a prázdné plechovce od kokakoly. To porovnání přesně sedí. Palivo dělá snad 95 procent hmotnosti u tohoto prvního stupně.

ventYl
ventYl
8 let před

Nie ze by som SpX prial nieco zle, to ani omylom, ale som celkom rad, ze SpX uspesne demonstruje, ze ani zle poveternostne podmienky nie su prekazkou uspesneho pristania na plosine a transportu nosica na pevninu. Takze hned pri prvom uspesnom pristati si mozu skeptici skrtnut, ze sa to nebude dat, lebo zle pocasie.

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  ventYl

Když jsem v přímém přenosu viděl jak raketa přistává nakloněna, tak jsem v první chvíli myslel že je to v… To jakým způsobem náklon vyrovnala svědčí o jejích rozsáhlých schopnostech 🙂

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  roman.hronza

V sobotu rano pri citani clanku s nadpisom o uspesnom pristani sa to uz pozeralo s kludom, ale aj tak som si to video pustil asi 5x a sledoval som ako sa okraj plosiny dotyka hladiny a potom stupa dobrych 5-6 metrov a hovoril som si, ze to fakt? Tak to teda klobuk dolu. Toto nie je nejake predpripravene divadielko s dobrym pocasim, kludnou hladinou a bezvetrim, toto je naostro.

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  ventYl

Potěmkinova divadélka nejsou americkou tradicí 🙂

maro
maro
8 let před
Odpověď  ventYl

Takhle to není. Ta raketa opravdu nemusí „řešit“ houpání plošiny o pět metrů nahoru a dolů. Nebyla by to ostatně žádná sranda. O maximální stabilizaci vertikální polohy se starají čtyři velké hydromotory plošiny, které jsou v době přistávání rakety natočeny vertikálně a střídavě zesilují a zeslabují výkon tak, aby vliv houpání moře co nejvíc utlumily. Je to krásně vidět na tom videu při přistání. Po celou dobu přiblížení a samotného přistání rakety se plošina skoro nehne. stabilizační hydromotory plošiny pracují. Po přistání se vypínají a pak otáčejí do horizontální polohy. Proto vidíte, jak se plošina s už stojící raketou najednou víc rozhoupe, možná i těch 5 metrů. To už ty motory nezabírají. Není potřeba spotřebovávat palivo na stabilizaci.

gg
gg
8 let před
Odpověď  ventYl

„O maximální stabilizaci vertikální polohy se starají čtyři velké hydromotory plošiny, které jsou v době přistávání rakety natočeny vertikálně a střídavě zesilují a zeslabují výkon tak, aby vliv houpání moře co nejvíc utlumily.“

Netuším, jak jste dospěl k přesvědčení, že ty azimutální motory dokáží plošinu stabilizovat vertikálně.

„Je to krásně vidět na tom videu při přistání. Po celou dobu přiblížení a samotného přistání rakety se plošina skoro nehne. stabilizační hydromotory plošiny pracují. Po přistání se vypínají a pak otáčejí do horizontální polohy.“

To máte pravděpodobně vidiny; ty pohonné jednotky nedokážou rotovat kolem jiné osy než svislé. Nemluvě o tom, že i kdyby to dokázaly, ani omylem nebudou mít dostatek výkonu/tahu na vertikální stabilizaci – síla působící na loď i při jednometrové amplitudě vln bude v řádech meganewtonů nebo desítek meganewtonů (podle Archimedova zákona asi deset kilonewtonů na každý čtvereční metr půdorysu lodi ponořeného o extra metr, přitom tato loď má kolem pěti tisíc metrů čtverečních a vlny mohou být až několikametrové).

Kdybyste takové jednotky skutečně měl, prodejte je nějakému vojenskému námořnictvu. Namontují je do torpédoborců a křižníků horizontálně a budou s nimi jezdit slalomy.

maro
maro
8 let před
Odpověď  ventYl

gg:
Kde jsem to viděl?
Přímo na tomhle serveru, kde si právě píšeme:
https://kosmonautix.cz/2016/02/plavidlox/

A především na tom odkazu na systém firmy Thrustmaster, použitý na plošinách SpaceX:
https://www.thrustmaster.net/wp-content/uploads/2013/12/Portable-Dyanmic-Positioning-System-Brochure-2014.pdf

Vidíte tam i to naklápění, kdy je pak osa vrtule vertikálně.
Tenhle systém umí řešit výkyvy. Samotný ponor řešit nemusí, protože plošina je tak velká, že její střed ja stále ve stejné výšce a nelítá nahoru a dolů

maro
maro
8 let před
Odpověď  ventYl

gg:
Mimochodem ty náklony plošiny byly 2 až 3 stupně, což ve vzdálenosti asi 17 metrů od středu, kam sahala nejvzdálenější noha rakety dělá výškově nějakých 60 až 90 centimetrů.
Zdroj pro ty 2 až 3 stupně náklonu jsou zde:
https://spaceflightnow.com/2016/04/08/spacex-lands-rocket-on-floating-platform-after-station-resupply-launch/

maro
maro
8 let před
Odpověď  ventYl

gg
P.S.
Protější noha byla prakticky na středu, takže samotný trup, který byl asi 9 metrů od středu plošiny musel „řešit“ vertikální pohyb plošiny v hodnotě nějakých 30 a 45 centimetrů.

gg
gg
8 let před
Odpověď  ventYl

To jste si asi trošku spletl s tím, že tyto azimutální pohonné jednotky je možné vyklopit z vody (do „neprovozní polohy“). Není možné je *pod vodou* otočit tak, aby byla křídel jejich šroubů svislá, a aby takto pracovaly. To plyne už z toho, že ta naklápěcí osa je nad vodou.

„Tenhle systém umí řešit výkyvy. Samotný ponor řešit nemusí, protože plošina je tak velká, že její střed ja stále ve stejné výšce a nelítá nahoru a dolů“

Neumí, a to, co píšete, ani nedává smysl. Aby dokázal „řešit výkyvy“, musel by řešit diferenciální ponor různých částí lodi (protože ten je příčinou těch výkyvů), tedy musel by řešit ponor z principu. Což kvůli nedostatku tahu nemůže, tedy ani nic nezmůže s výkyvy. To už by byla určitě účinnější třeba montáž takzvaného „bilge keelu“, pokud ho ta loď již nemá (což je dost možné). Že střed je nejklidnější částí lodi je samozřejmě pravda.

maro
maro
8 let před
Odpověď  ventYl

gg:
Ona ta energie na udržení relativně stabilní polohy zas nemusí být tak velká. Obrovská loď se taky nerozhoupe naráz. Je to jako kyvadlo. A pokud se kmity delší dobu utlumují, nenechá se loď ani pořádně rozhoupat. Na to pak není potřeba extrémně velká pohonná jednotka
Ale možná máte pravdu v tom, že na plošině SpaceX nebudou ve vertikální poloze funkční. Možná stačí jen to obrovské množství vody v podpalubí jako balast pro stabilizaci. Na tom videu je ovšem opravdu zvláštní, že nějaké výrazné houpání nastává až po přistání. A fakt to nevypadá jen na ty mírumilovné 2 až 3 stupně, o kterých píšou v článku, který evidentně převzal info přímo od SpaceX.

gg
gg
8 let před
Odpověď  ventYl

Nejde ani tolik o energii, ale o tah. Ten by pro vertikální stabilizaci musel 1) dosahovat minimálně jednotek meganewtonů (což by při horizontální aplikaci tahu stačilo k urychlení desetitisícitunové lodi na rychlost autobusu za nějakých patnáct-dvacet sekund, což je pochopitelně nerealistický výkon) a 2) měnit se (nebo i invertovat) v intervalu sekund (aby působil proti vlnám), což by bylo ještě těžší.

Metody (polo)pasivní stabilizace lodí chytře navrženými nádržemi („anti-roll tanks“) samozřejmě existují.

roman.hronza
roman.hronza
8 let před

Stejně je to paráda, když si uvědomíte, že to není sci-fi, ale realita 🙂

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  roman.hronza

Ja vam odpoviem na vas vyssi prispevok sem, kedze tam je uz dost dlhe vlakno: potemkinovske divadielka boli praveze uplne standardnou sucastou celeho projektu V-stol. Z toho snad neexistuje jediny zdokumentovany skusobny let, ktory by neprebiehal za jasnej slnecnej oblohy pri absolutnom bezvetri 🙂 (Tu sa mi opat raz vynaraju spomienky na Spektrum / Max 1 a program (asi) Letadla X)

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  ventYl

Do toho mě NEzatáhnete :-)).

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpověď  roman.hronza

… všechno to jsou vojenské projekty, že ? 😉

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  roman.hronza

V-stol bol vojensky program.

a nejake handrkovanie vychod versus zapad je mi ukradnute, to si mozete byt isty 🙂

otaznick
otaznick
8 let před

Už se nemůžu dočkat, až Elon Musk v létě sdělí své plány pro Mars. 🙂

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  otaznick

Tiez mam pocit, ze v dobe, ked Musk nejaku bombu zverejnuje, uz ma jednu dalsiu takmer hotovu, na dalsej sa pracuje a 3 dalsie uz ma v hlave.

idmi
idmi
8 let před

Nevite prosim jestli se dockame videa z pristani primo z plosiny? Myslim, ze nejake fotky uz SpaceX zverejnila, ale video jeste ne.

Vladiczek
Vladiczek
8 let před

Zdravím, nemáte nějaké info, proč dochází k demontáži přistávacích noh místo jejich složení do původní (startovní) polohy? Už si s tou tužkou hrajou na břehu snad třetí den, ale teď už je jasné, že ty nohy půjdou dolů…

AKA the A
AKA the A
8 let před

Nějaké info proč se na podchlazený povrch nechytají saze? Je to jen kvůli námraze nebo tam probíhá (či spíš neprobíhá) něco složitějšího?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  AKA the A

Většina jevů se dá vysvětlit jednoduše a složitější jevy nepotřebujeme. V tomto případě jde opravdu o to, že na místě, kde je umístěna nádrž s kapalným kyslíkem, kondenzuje vlhkost a ta následně vytváří námrazu. Při jejím odpadnutí s sebou odnese i nachytané saze.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.