sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Sentinel-6B)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

IonQ Inc.

Společnost IonQ Inc., která se zabývá kvantovými výpočty, oznámila, že se dohodla na akvizici společnosti Skyloom Global, coloradského poskytovatele vesmírných optických komunikačních terminálů

U-Space

Francouzský startup U-Space získal 24 milionů eur na rozšíření své role na trhu s malými družicovými konstelacemi. Díky financování z kola Série A vyvine společnost U-Space se sídlem v Toulouse software, který do roku 2027 zvýší výrobu jednoho družice týdně.

Shenzhou-20

Čína se zřejmě připravuje na návrat a přistání kosmické lodi. Vydala oznámení o uzavření vzdušného prostoru jen několik dní poté, co vesmírná tříšť donutila odložit plánovaný návrat posádky Shenzhou-20.

mPower Technology

Společnost mPower Technology se sídlem v Novém Mexiku zahájila v New Yorku automatizovanou velkoobjemovou výrobu solárních modulů vesmírné třídy. Společnost oznámila, že se snaží uspokojit poptávku ze strany družicových konstelací.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmotýdeník 687 (10. 11. – 16. 11.)

New Glenn startuje na druhou misi

Tento týden byl veskrze kosmický. Startovaly Falcony 9, Atlas V, ale hlavně New Glenn! Nový silný nosič od Blue Origin bude hlavním tématem Kosmotýdeníku. Zajímavý je především úspěšným přistáním prvního stupně. V dalších tématech se podíváme na novinky kolem malého nákladního raketoplánu Dream Chaser, jehož projekt je stále aktivní, a možná se dočkáme i jeho startu. Zprostředkujeme vám také pohled na test indického padákového systému pro jejich novou pilotovanou loď a další témata. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

New Glenn korunoval druhý let úspěšným přistáním

Startující New Glenn se sedmi motory BE-4, které spalují kapalný metan a kapalný kyslík
Startující New Glenn se sedmi motory BE-4, které spalují kapalný metan a kapalný kyslík
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Třináctého listopadu se k nebi zvedl mohutný 98 metrů vysoký nosič, který pohánělo 7 motorů BE-4. Společnost Blue Origin vyslala teprve podruhé svoji novou těžkou raketu New Glenn a už rovnou s nákladem směřujícím k Marsu. Sondy EscaPADE tak vyslala nová raketa, která svůj druhý let navíc korunovala úspěšným přistáním svého prvního stupně na lodi Jacklyn. Start proběhl po odkladu z devátého listopadu, kdy start zhatilo počasí a další problémy. Mělo se startovat dvanáctého, ale tehdy zlobilo Slunce, které svojí zvýšenou aktivitou mohlo ohrozit sondy. Pojďme si nyní let shrnout, zajímavostí kolem tohoto startu je mnoho.

Zmíněné sondy EscaPADE, které obě postavila společnost Rocket Lab a bude je provozovat NASA, si ještě blíže popíšeme. Na svůj start čekaly dlouho a měly být původně nákladem při prvním letu rakety. Zdržení vývoje New Glennu a promeškání startovního okna vedlo k odkladu a nakonec i k nestandardní trajektorii, kterou tyto sondy k Marsu vyrazí.

Během startu rakety New Glenn proběhla také demonstrace nové telemetrické přenosové služby InRange od společnosti Viasat. Jak již bylo zmíněno, NG-2 byla druhá mise rakety New Glenn. Vývoj rakety New Glenn začal již v roce 2012. Blue Origin však vývoj veřejně potvrdila až v roce 2015. V září 2016 byly zveřejněny první návrhy rakety spolu s jejím názvem. Raketa New Glenn je pojmenována po Johnu Glennovi – prvním americkém astronautovi, který obletěl Zemi v únoru 1962 v rámci mise Mercury – Friendship 7.

Raketa měla původně poprvé startovat v roce 2020, ale po značných zpožděních způsobených vývojem motorů i dalších systémů, se prvního startu dočkala až 16. ledna 2025. Mise označená jako NG-1 proběhla z rampy LC-36 a nákladem byl hrubý technologický demonstrátor kosmický tahač Blue Ring Pathfinder. Mise byla z většiny úspěšná, raketa New Glenn úspěšně vzlétla a dostala náklad na oběžnou dráhu. První stupeň však tehdy nezvládl brzdící zážeh při vstupu do atmosféry a vlivem namáhání během průletu se rozpadl. K pokusu o přistání tak ani nedošlo a přistávací platforma nazvaná Jacklyn se své zásilky nedočkala.

New Glenn patří mezi největší rakety, které kdy vzlétly, s ohromující výškou 98 metrů a průměrem sedm metrů. Jedná se o dvoustupňový nosič. Podobně jako rodina raket Falcon od SpaceX je i první stupeň rakety New Glenn navržen tak, aby byl opakovaně použitelný a přistával na lodi. Druhý stupeň rakety New Glenn je jednorázový, ačkoli společnost Blue Origin v letech 2021 až 2025 zkoumala variantu rakety New Glenn s opakovaně použitelným druhým stupněm v rámci projektu s názvem „Projekt Jarvis“.

Pohled na výklopné nohy prvního stupně po jeho přistání na Jacklyn
Pohled na výklopné nohy prvního stupně po jeho přistání na Jacklyn
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

První stupeň rakety měří na výšku zhruba 57,5 ​​m a je poháněn sedmi motory BE-4 od společnosti Blue Origin. Těchto sedm motorů využívá jako pohonné látky kapalný metan (CH4) a kapalný kyslík (LOX) a během 190 sekund, kdy jsou během vzletu aktivní, produkují maximální tah 17,1 MN. Motory jsou opakovatelně spustitelné, což je zásadní vlastnost pro přistání prvního stupně. Ten by měl zvládnout až 25 použití. Spodní části stupně skrývá šest výklopných hydraulických nohou, které zajišťují stabilní dosednutí na palubě lodi Jacklyn.

Druhý stupeň měří 23,4 m na výšku a je vybaven dvěma motory BE-3U. Na rozdíl od motorů BE-4 využívají motory BE-3U na druhém stupni jako pohonné látky kapalný vodík (LH2) a LOX a produkují maximální tah 1,6 MN. Nádrže jsou konstruovány s použitím hliníkových slitin s ortogridovou strukturou s hliníkovými kopulemi a společnými přepážkami. Oba stupně dohromady dělají z New Glennu jednu z nejvýkonnějších raket na světě. New Glenn dokáže vynést 45 tun na nízkou oběžnou dráhu Země, 13,6 tuny na dráhu přechodovou ke geostacionární a 7 tun k Měsíci. Tato nosnost klasifikuje New Glenn jako těžký nosič, více či méně srovnatelný s Ariane 6, Vulcanem a Falconem Heavy.

New Glenn startuje z rmapy LC-36 na Floridě. Blue Origin získala tuto rampu v roce 2015. Firma si také pronajímá Space Launch Complex 9 (SLC-9) na Vandenbergově základně v Kalifornii. SLC-9 umožní raketám New Glenn vynášet náklad na polární oběžné dráhy.

Nákladem druhého letu byly sondy EscaPADE od NASA. Ty byly postaveny v rámci programu SIMPLEx určeného k financování nízkonákladových samostatných misí pro planetární průzkum. Sondy měly úplně původně startovat na raketě Falcon Heavy společně s misí Psyché. Nakonec však byly přeřazeny na New Glenn. Obě sondy jsou identické. Hlavní platforma sondy je odvozena z horního stupně Photon od Rocket Lab a elektrickou energii zajišťují dva fotovoltaické panely. Sondy budou komunikovat prostřednictvím parabolické antény o průměru 60 centimetrů v pásmu X a budou využívat silové setrvačníky, inerciální měřicí jednotky a sledovače hvězd k udržení orientace během svého letu k Marsu. Více jsme o nich psali už minulý týden.

Sondy byly vyneseny na trajektorii, která je dostane až za Měsíc, kde v libračním centru L2 soustavySlunce-Země stráví asi 11 měsíců. V listopadu 2027 obě sondy proletí ve vzdálenosti 965 kilometrů od Země a s využitím gravitační asistence, která zvýší jejich rychlost, zamíří k Marsu.

Pro společnost Blue Origin byl však důležitým úkolem pokus o přistání prvního stupně. Ten proběhl prakticky ukázkově. Podobně jako rakety Falcon 9, provedl první stupeň během návratu zpomalení pomocí trojic motorů BE-4. To jej zpomalilo natolik, aby zvládl návrat do atmosféry. Následně zažehl vysoko nad lodí Jacklyn jeden motor. Stupeň přistával mimo loď a to z důvodu, aby v případě neschopnosti úspěšně přistát, dopadl do oceánu a nepoškodil loď. Jeff Bezos se později vyjádřil tak, že tento konzervativní přístup budou postupně opouštět s tím, jak si budou s celým manévrem jistější.

Samotné dosednutí pak proběhlo ukázkově. Stupeň výrazně zpomalil a pak postupně manévroval až nad Jacklyn. Nad tou se vyrovnal a pomalu dosedl na svých šest výklopných nohou. Přistání bylo prakticky na střed plošiny na lodi. Krátce po dosednutí pak vyjeli roboti, kteří zajistili odčerpání pohonných látek a zajištění stupně. Následně se na loď nalodil zajišťovací tým, který zkontroloval stupeň a začala cesta do přístavu.

Práce pro tento stupeň však nekončí. Poté, co doputuje do přístavu, bude podrobně zkontrolován inženýry firmy. Pokud se ukáže, že stupeň nemá žádné výrazné poškození, bude použit hned při třetím letu. Ten by měl proběhnout na přelomu ledna a února a nákladem bude nákladní lunární lander Blue Moon Mk1, který je také od Blue Origin. Ten zamíří na přistání na Měsíci a bude se jednat o zatím největší lunární lander pro Měsíc.

Kosmický přehled týdne:

Ačkoli malý nákladní raketoplán Dream Chaser přišel o větší část zakázky na dopravu nákladu na ISS, společnost Sierra Space pokračuje v jeho stavbě a překonává i vývojové milníky. „Úspěšně jsme dokončili klíčové technické milníky v jeho vývoji, včetně dokončení elektrického systému a testování elektromagnetického rušení (EMI) a elektromagnetické kompatibility (EMC) v Kennedyho kosmickém středisku,“ uvedla společnost. Kvůli blížícímu se konci provozu ISS bylo po vzájemné dohodě mezi NASA a Sierrou dohodnuto, že smlouva už nezahrnuje sedm garantovaných nákladních letů. První let navíc bude bez dokování u stanice. „Aktivně diskutujeme s mnoha zúčastněnými stranami o potenciálním využití Dream Chaseru jako národního aktiva i mimo něj,“ uvedla společnost. „Modifikace smlouvy nám umožňuje prozkoumat jedinečné schopnosti raketoplánu k uspokojení potřeb různých profilů misí, včetně nově vznikajících a existenčních hrozeb a priorit národní bezpečnosti, které jsou v souladu s našimi zájmy na trhu obranných technologií.“ Navzdory tomu nadále probíhá velká část pozemních testů, včetně tažných testů V rámci nich nákladní automobil Freightliner Cascadia táhl raketoplán pojmenovaný Tenacity vysokou rychlostí, aby „simuloval kritickou dynamiku a ověřil parametry autonomní navigace během přistávacích operací na ranveji,“ uvedla Sierra Space ve své tiskové zprávě. Týmy také simulovaly zabezpečení lodi, jak by to dělaly po přistání, a vyjmutí časově citlivého nákladu. Ve výrobě je raketoplán Tenacity. V roce 2023 bylo známo, že probíhá také výroba exempláře nazvaného Reverence, ale jeho osud je nyní nejistý. Pro Tenacity zbývá ještě provést test zážehů jeho motoru, integrované testování hardwaru/softwaru a také závěrečné kolo akustických testů, které jsou naplánovány na prosinec 2025.

Dream Chaser Tenacity během závěrečných prací na jeho stavbě
Dream Chaser Tenacity během závěrečných prací na jeho stavbě
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Tenacity během pojezdových testů na rampě
Tenacity během pojezdových testů na rampě
Zdroj: https://www.sierraspace.com/

NASA na síti X informovala, že všechny části rakety SLS jsou poskládány a v hale VAB na Floridě je čekají už jen závěrečné přípravné práce na vývoz. Mise Artemis II bude první pilotovanou výpravou programu, a pokud vše dobře půjde, vezme čtyřčlennou posádkou na oblet kolem Měsíce.

Kompletně seskládaná raketa SLS v hale VAB
Kompletně seskládaná raketa SLS v hale VAB
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Přehled z Kosmonautixu:

Aby byl přehled z kosmonautiky v uplynulém týdnu kompletní, je potřeba si připomenout také články, které vyšly na tomto webu. Hned zkraje jsme čekali na start rakety New Glenn, který byl však nakonec odložen. To nám nezbránilo se podrobněji podívat na samotnou misi EscaPADE, jejímž cílem je Mars. Sestava dvou ramp, které umožní vozítku Rosalind Franklin od ESA sjet z přistávací platformy na povrch Marsu, má za sebou klíčový milník zkoušek. Čtvrtý servisní modul pro loď Orion opustí brzy Evropu a vypraví se do USA, kde jej čeká připojení ke kosmické lodi. Artemis IV má jako hlavní cíl budování stanice Gateway. V USA se připravuje nová evropská mise na start. HydroGNSS tvoří dvě družice. Ty budou zachytávat signály navigačních družic a jejich analýza umožní vědcům získat nové pohledy na klíčové parametry klimatu spojené s vodou. Premiérový start nové středně silné rakety od firmy Rocket Lab byl ještě donedávna plánován na letošní rok. Nyní je jasné, že to se už nestihne. Podívali jsme se také na aktuální stav projektu Super Heavy Starship. Na Floridě i na Starbase nyní vznikají nové rampy. Seriál Experimenty pro Aleše Svobodu na ISS vám postupně představuje úkoly, kterým se z vědeckého hlediska bude snad jednou Aleš Svoboda věnovat na palubě stanice. Hned dva starty Živě a česky jste si mohli užít v noci ze třináctého na čtrnáctého listopadu. Nejdříve jsme viděli start rakety New Glenn, která předvedla ukázkový návrat prvního stupně na loď, zatímco ráno startoval Atlas V. Slunce nám v týdnu ukázalo svoji aktivnější tvář a ESA tak sleduje kosmické počasí. Čína musela nouzově vyslat posádku mise Shenzhou-20 domů na palubě nové lodi Shenzhou-21. Důvodem bylo poškození okna kosmickou tříští. Posádka mise 21 je tak na palubě bez své lodi a očekává se urychlený start následující mise, ale bez posádky. Blíže jsme se podívali na výpočetní systém legendárních sond Voyager. 29. září došlo na zkušební základně Briggs k explozi, u které se zdálo, že výrazně poškodila jak samotné testovací stanoviště, tak i testovaný první stupeň rakety Alpha určený pro její sedmý let. Nápravné kroky byly nyní aplikovány.

Snímek týdne:

Snímek Země s Měsícem na pozadí. Fotku pořídila kamera na družici Haven-DEMO. Tato družice patřící firmě Vast, vzlétla během nedávné mise Bandwagon-4 a jedná se o demonstrační misi, jejímž úkolem je ověřit technologie, které bude používat komerční stanice Haven-1.

Výhled z družice Haven-DEMO od firmy Vast
Výhled z družice Haven-DEMO od firmy Vast
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Video týdne:

Indie provedla důležitý test hlavního padáku (IMAT) jejich připravované pilotované kosmické lodi Gaganyaan. Test proběhl v Babina Field Firing Range v Jhansi už 3. listopadu, ale video bylo zveřejněno až nyní. Tento test byl součástí probíhající série integrovaných testů hlavního padákového systému lodi pro její kvalifikaci. Pro loď  Gaganyaan se padákový systém skládá z celkem 10 padáků 4 typů. Sestupová sekvence začíná dvěma malými padáky s vrcholovým krytem, které odstraňují ochranný kryt padákového prostoru, následují dva padáky, které stabilizují a zpomalují návratový modul. Po uvolnění těchto padáků jsou vystřeleny tři výtažné padáky k vytažení tří hlavních padáků, které dále zpomalují modul, aby bylo zajištěno úspěšné přistání. Systém je navržen s redundancí. Dva ze tří hlavních padáků jsou dostatečné k dosažení bezpečného přistání. V tomto testu byl úspěšně demonstrován jeden z možných extrémních scénářů vytvářející nesoulad mezi dvěma hlavními padáky. Test hodnotil strukturální integritu systému a rozložení zatížení za podmínek asymetrického uvolnění, což je jeden z nejkritičtějších scénářů zatížení očekávaných během skutečného přistání.

 

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G5vtf3eWIAAp0_D?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/G5zZxeTaYAAogOw?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/G5vJYKebcAA773X?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/G5uzyofaUAAKbzY?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/G5rNQqeacAAyWUN?format=jpg&name=large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/11/207A6264a-1170×780.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.