Pokud občas zaslechnete zprávu o dění v programu Super Heavy Starship, jistě jste nemohli minout informaci, že SpaceX postavila ve Starbase v Texasu druhou startovní rampu, která je koncepčně té první podobná asi jako osobní automobil kamionu. Zatímco dříve se firma snažila jít cestou největší jednoduchosti, tak hned po prvním startu se ukázalo, že u největší a nejsilnější rakety v historii není zrovna nejlepší nápad ochudit rampu o prvky, které se již desítky let perfektně osvědčují u ramp pro jiné těžké rakety.

Zdroj: SpaceX’s Starship program
Nakonec i sám Elon Musk musel uznat, že posadit Super Heavy s tahem přes sedm tisíc tun na startovní stůl, který je ve výšce pouze kolem sedmnácti metrů nad dokonale rovnou čistě betonovou plochou je spíše komplikace, než-li výhoda. Z toho důvodu byl design druhé plánované rampy od začátku přepracován a vylepšen a v dnešních dnech se v Texasu nachází zbrusu nová startovní rampa, která je již vybavena příkomem pro odvod spalin, unikátním záplavovým systém, který se postará o ochranu startovního stolu během startu, hned dvěma samostatnými rychlospojkami pro tankování Super Heavy a samozřejmě také integrační věží s rameny Chopsticks, která jsou téměř o polovinu kratší než doposud používané.
Stejný design startovní rampy se bude nacházet i na Floridě, kde již nějakou dobu výstavba v areálu LC-39A probíhá. Jelikož je Mys Canaveral brán jakožto budoucí hlavní základna pro starty Super Heavy Starship, nebyl zásadní důvod s budováním tamní infrastruktury výrazně spěchat a to z prostého důvodu. Zatímco Starbase je vývojová základna, nejen pro raketu samotnou, ale i pro startovní rampu, Florida má být místo, kde se v uvozovkách pouze nasadí ověřené designy a technologie, které se postarají o bezproblémový provoz. Toto pomalejší tempo prací se firmě nakonec dokonce vyplatilo, protože po ozkoušení a (ne)osvědčení technologie původní rampy jsme mohli pozorovat, že se práce na rampě v komplexu LC-39A výrazně zpomalila, dá se říct, že i téměř zastavila. Nemělo smysl budovat nevyhovující řešení a po určité době jsme byli svědky, že již vybudovaných šest nohou startovního stolu ve své původní variantě bylo zbořeno a práce na startovním stole začaly od začátku. Integrační věže se žádné úpravy naštěstí netýkaly a zachovává si tak svůj původní design.

Zdroj: RGV Aerial Photography
A není tomu dlouho, co byl ve stavbě první floridské rampy překonán významný milník, kterým je usazení samotného startovního stolu o hmotnosti přes 1 000 tun na své místo. Stalo se tak v 5. listopadu a SpaceX je tak o další krok blíže ke startům Super Heavy Starship z legendárního startovního komplexu. Podle vyjádření firmy je v plánu mít první startovní rampu na Floridě pro Super Heavy Starship dokončenou přibližně v polovině roku 2026, což je poměrně realistický scénář, pokud uvážíme rychlost výstavby ve Starbase. Nicméně je možné, že dojde k mírnému zdržení a k finalizaci prací dojde například až ve třetím čtvrtletí příštího roku.

Zdroj: SFN LaunchPad Live
Bonus: Fotografie z přepravy stolu z areálu SpaceX u Robert´s Road do komplexu LC-39A



Zdroje informací:
https://x.com/
https://www.youtube.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G5Aku_4bIAEAbkl?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FulfEVCagAAyP3z?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/G4sL13qXsAA6MKb?format=jpg&name=4096×4096
https://www.youtube.com/watch?v=thfYPsRqxmw