sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

4iG

Maďarský poskytovatel komunikačních služeb 4iG souhlasil s investicí 100 milionů dolarů do americké společnosti Axiom Space, která se zabývá vývojem vesmírných stanic, a rozšíří tak svou působnost v kosmickém průmyslu.

NASA

Bezpečnostní poradci NASA doporučují, aby agentura přehodnotila architekturu přistání na Měsíci pro misi Artemis a také to, jakým způsobem agentura řeší incidenty. Jako příklad uvedli zkušební let Starlineru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Mise EscaPADE vyrazí na New Glennu k Marsu

Kdy přesně dojde k druhému startu rakety New Glenn (NG-2) zatím nevíme. Jisté ale je, že na její palubě budou dvě sondy agentury NASA směřující k Marsu, ale také demonstrátor komunikačního zařízení od firmy Viasat. 98 metrů vysoká raketa odstartuje z rampy LC-36 na Cape Canaveral Space Force Station a vydá se jihovýchodním směrem. První pokus o start této mise se však nezdařil. 88 minut dlouhé startovní okno se otevřelo ve 20:45 SEČ, ale problémy s počasím (a následně s loděmi v uzavřené oblasti a pozemním vybavením) si vynutily několik odkladů. Když se kvůli počasí musel odvolat i pokus naplánovaný na samotný konec startovního okna, bylo jasné, že se v neděli nepoletí.

New Glenn se sondami EscaPADE na rampě LC-36.
New Glenn se sondami EscaPADE na rampě LC-36.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Meteorologové před rizikem špatného počasí varovali už předem. Jejich predikce slibovala 65% pravděpodobnost na začátku startovního okna, ale s postupem měla tato hodnota klesnout o deset procentních bodů. Meteorologové se obávali především kumulů, blesků a kovadlinových mraků. Varovali také, že na místě bude v neděli studená fronta. „Jak se fronta bude blížit k regionu ze severozápadu, bude v místě dostatek vlhkosti, aby se před frontou a podél ní vytvořily přeháňky,“ napsal hlavní důstojník zodpovědný za sledování počasí a dodal: „V neděli odpoledne se mohou vyskytnout silné až velmi silné bouřky s malou pravděpodobností nárazů větru o rychlosti až 90 km/h.

Stejně jako u premiérového startu rakety New Glenn v lednu 2025 se i tentokrát firma Blue Origin pokusí přistát s prvním stupněm rakety na autonomní lodi Jacklyn. 57,4 metru vysoký stupeň (pojmenovaný Never Tell Me the Odds) nejprve při sestupu zažehne tři motory BE-4, následně přejde pouze na jediný, kterým zakončí svůj přistávací zážeh.

Firma už dříve oznámila, že pokud se pokus o přistání podaří, ráda by jej opětovně použila při třetím startu této rakety. Výkonný ředitel společnosti, Dave Limp, před pár dny na sociální síti zmínil, že i když se záchrana stupně nezdaří, nebude to žádná tragédie. „Ve výrobě už máme několik dalších prvních stupňů New Glennu,“ uvedl Limp. New Glenn-2 (NG-2) bude první misí orbitální rakety od Blue Origin, která ponese do kosmického prostoru náklad pro zákazníka. Dvě sondy EscaPADE (pojmenované Blue a Gold) byly 31. října uzavřeny do aerodynamického krytu o průměru 7 metrů. Horní stupeň rakety provede dva zážehy motoru BE-3U a už 33 minut po startu se obě sondy odpojí. Technologický demonstrátor firmy Viasat bude aktivován zhruba pět minut po oddělení druhé sondy EscaPADE (konkrétně Gold).

Start je koordinován programem NASA Launch Services Program, který sídlí na Kennedyho středisku. Raketa byla získána v rámci kontraktu VADR (Venture-Class Acquisition of Dedicated and Rideshare) pro starty. Celkový kontrakt má maximální celkovou hodnotu 300 milionů dolarů v pětiletém období pro objednávání startů. Když byla tato zakázka přidělena firmě Blue Origin a její raketě New Glenn, mělose startovat na podzim 2024 při premiérovém startu této rakety. Ovšem protože New Glenn nebyl připraven včas, mise se posunula na druhý start této rakety.

Představa dvojice sond ESCAPADE
Představa dvojice sond ESCAPADE
Zdroj: https://blogs.nasa.gov/

Vědeckou misi EscaPADE vede Goddardovo středisko a Space Science Laboratory na University of California v Berkeley. Mise je realizována ve spolupráci s firmami Rocket Lab, Advanced Space, ale také s Embry-Riddle Aeronautical University a Northern Arizona University. Dvě sondy budou spolupracovat na lepším prozkoumání magnetosféry Marsu a poznání, jak je ovlivňována kosmickým počasím. To umožňuje vědcům lépe pochopit klimatickou historii Rudé planety i to, jak přišla o svou atmosféru. Konkrétní vědecké úkoly by se daly shrnout do těchto tří bodů:

  • Pochopit strukturu hybridní magnetosféry Marsu.
  • Zkoumat přenos energie a hybnosti ze slunečního větru.
  • Studovat procesy toku energie a látky mezi magnetosférou a atmosférou.

 

Jsem opravdu nadšený, že se mohu zúčastnit první heliofyzikální mise (NASA) na Mars a poskytnout informace o kosmickém počasí, které snad pomohou lidstvu při jeho expanzi do vesmíru,“ řekl Joseph Westlake, ředitel heliofyzikální divize NASA, portálu spaceflightnow v rozhovoru, který se uskutečnil dříve v tomto roce. To, co začalo jako konceptuální návrh MISEN (Mars Ion and Sputtering Escape Network) v říjnu 2016, se do července 2018 vyvinulo v misi EscaPADE. V červnu 2019 NASA tento návrh vybrala jako jednoho ze tří finalistů svého programu SIMPLEx (Small, Innovative Missions for Planetary Exploration). Tento typ misí je navrhován tak, aby měl vyšší toleranci rizika, kratší vývojový čas a nižší rozpočet.

Na vývoj a stavbu dvou sond k Marsu jsme měli jen tři a půl roku. Typický časový rámec pro mise k Marsu je deset let,“ řekl Christophe Mandy v srpnu 2024 při provádění médií v sídle firmy Rocket Lab v kalifornském Long Beach a dodal: „Program MSR (MArs Sample Return) začal v roce 2002, takže to už je přes dvacet let. To je normální tempo pro meziplanetární mise. My jsme měli na všechno jen tři a půl roku.

EscaPADE Blue a Gold byly postaveny na variantě Explorer platformy Photon od firmy Rocket Lab, kterou společnost charakterizuje jako „schopnou velké změny rychlosti s velkými nádržemi na pohonné látky, avionikou vhodnou pro hlubší vesmír a dálkovými transpondéry.“ „Produktová řada Explorer má velmi, velmi vysoký hmotnostní podíl paliva,“ zmínil Mandy a dodal: „V případě EscaPADE je to téměř 70 procent, což je enormní hodnota. Takže pokud jste typ mise s potřebou vysokého delta-v, pravděpodobně půjdete cestou Exploreru.“ Sondy se budou v okolí Země (u libračního bodu L2 systému Slunce – Země) ochomýtat přibližně rok a poté zahájí zhruba desetiměsíční přelet k Marsu. Tato pozměněná trajektorie, kterou vytvořila Advanced Space, byla výsledkem odkladu startu o více než rok. Vstup sond na oběžnou dráhu Marsu (160 × 8 500 km, sklon 60°) se očekává v září 2027 a následovat budou úpravy dráhy (Blue sníží apoapsidu na 7 000 km, Gold zvýší na 10 000 km) a kontroly systémů. Primární vědecká mise má trvat od června 2028 do května 2029.

Vizualizace návrhu EscaPADE (Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers)
Vizualizace návrhu EscaPADE (Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers)
Zdroj: www.dailycal.org

Na palubě každé sondy jsou tři vědecké experimenty: EMAG, EESA a ELP. EMAG je magnetometr měřící stejnosměrná magnetická pole až do 1000 nT, který je namontován na konci a v polovině délky dvoumetrového ramene. EESA je elektrostatický analyzátor, který měří supratermální ionty od 2 eV do 20 keV a supratermální elektrony od 3 eV do 10 keV. Je namontován na horní palubě sondy. ELP je Langmuirova sonda měřící hustotu plazmatu od 20 do 30 000 částic na centimetr krychlový a sluneční EUV (extrémní ultrafialové záření) tok od 5 do 20 miliwattů na metr čtvereční a je namontován na rameni a na těle sondy.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2025/11/20251109_NG-2_ocean_view_AB-1.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/G5PzZiGXAAAkQZU?format=jpg&name=large
https://blogs.nasa.gov/escapade/wp-content/uploads/sites/319/2021/08/ESCAPADE-768×989.jpg
https://www.dailycal.org/assets/uploads/2019/07/space_graphic_courtesy-900×580.png

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 11

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrDub
PetrDub
1 měsíc před

Na stránkách Blue Origin píší, že aktuálně plánuji NET 12.11.2025, předpokládám, že to zase bude našeho času večer, protože stále míří na L2.

VitHrachovy
VitHrachovy
1 měsíc před
Odpověď  PetrDub

https://x.com/blueorigin/status/1988621902881914961

Dnes se taky nepoletí, kvůli vysoké sluneční aktivitě a očekávaným geomagnetickým bouřím.

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Očividně se snaží přesvědčit FAA, že jejich start není komerční, protože vynáší náklad pro NASA (vládní úřad). Snad budou úspěšní.

Mr G
Mr G
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

https://x.com/blueorigin/status/1987673041296371978

Startovacie okno je 2:50 – 4:17 PM cize prakticky rovnake ako vcerajsi pokus. Momentalne plati termin NET 12.11.2025 – nie skor kvoli pocasiu.

Obmedzenie startov sa bude pravdepodobne uplatnovat na komercne starty LEO, GTO. Tam nie je taky problem posun startovacieho okna. Vid priklad ViaSat-3 F2 misia mala startovat cez den, aktualne su vsetky startovacie okna 22-06 misetneho casu.

PetrDub
PetrDub
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

Já myslím, že v FAA nejsou pitomci a vědí, že na L2 se nočním startem prakticky dostat nedá – museli by skoro na celý oběh „zaparkovat“ na LEO a pak dalším zážehem pokračovat v cestě, což ani nevím, jestli je v časových možnostech druhého stupně. V každém případě by se mezi tím část paliva odpařila a jednoduše by to nebylo efektivní. Při „přímém“ letu k L2 je prostě potřeba startovat odpoledne popř. i dopoledne místního času, protože pak je „za rohem“ ta noční strana – Zemi obletíte z východu a takovým obloučkem dorazí náklad do okolí L2, kde se za pomoci svého pohonu „zachytí“.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
1 měsíc před

Jen malé upozornění na chybičku.

Článek konci větou „Vědecké úkoly mise se dají shrnout do tří bodů: …“

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Jacklyn čeká, sluneční bouře je slabší než se čekalo, New Glenn to zkusí dnes večer znovu – startovní okno se otvírá ve 21:00.

https://www.blueorigin.com/missions/ng-2

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.