Ministr dopravy a na částečný úvazek také úřadující administrátor NASA Sean Duffy plní politické zadání Úřadu pro řízení a rozpočet Bílého domu a od 1. října hodlá postupovat podle priorit stanovených v prezidentské žádosti o rozpočet na fiskální rok 2026. Ta obsahuje škrty v rozpočtu NASA ve výši 24 %. Kongres se snížením nesouhlasí, ale schválení zákona o rozpočtu je stále v nedohlednu. Vedení NASA se nezajímá o to, co si myslí Kongres a připravuje realizaci zásadních nemilosrdných kroků podle zničující prezidentské žádosti. Mnoho programů a misí NASA čeká pokus o ukončení. Managementu v NASA bylo řečeno, aby s účinností od 1. října implementoval prezidentský požadavek do písmene. Kroky, které se NASA chystá podniknout, bude později těžké nebo dokonce nemožné zvrátit.
Úřad pro řízení a rozpočet naplánoval k 1. říjnu, kdy začne nový fiskální rok, i ukončení financování výroby modulů kosmické stanice Gateway. V minulém dílu našeho seriálu jsme informovali o tom, že předsedovi senátního výboru pro obchod, vědu a dopravu Tedu Cruzovi se podařilo dostat do schváleného rozpočtového zákona na současný fiskální rok 2025 dlouhodobé financování programu kosmické stanice Gateway částkou 2,6 miliardy dolarů a nosných raket SLS Block 1B pro mise Artemis IV a Artemis V částkou 4,1 miliardy dolarů.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Jde o peníze vyčleněné z prostředků federálního rozpočtu fiskálního roku 2025 s odloženým uvolňováním na financování programů v období od 1. října 2025 do 30. září 2029. Cílem této části zákona bylo zablokování pokusu o ukončení financování programu Gateway a po misi Artemis III i programů SLS a Orion a o jejich náhradu komerčními alternativami počínaje misí Artemis IV. S jejich ukončením Kongres nesouhlasí a poukazuje na to, že komerční alternativy zatím neexistují. Duffy však ve svém příkazu z 31. července platný zákon z 4. července ignoroval. V příkazu jsou totiž mise Artemis IV a další specifikovány jako mise na komerčním základě.
Situace vedla k tomu, že Ted Cruz a předseda sněmovního výboru pro vědu, vesmír a technologie Brian Babin zaslali 4. srpna Duffymu dopis, v němž naléhají na rychlé uvolnění a implementaci uzákoněných investic pro Gateway a dvě SLS. Nejpozději do 1. září 2025 požadují od NASA podrobný provozní výdajový plán v souladu se záměry Kongresu. Plán má podrobně popisovat výdaje podle programů, projektů a činností.
Situace vedla dokonce k tomu, že se 18. srpna všichni tři pánové sešli v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu, kde si mimo jiné prohlédli maketu modulu HALO v měřítku 1:1. Z prohlídky pochází náhledová fotografie k dnešnímu článku. Žádné podrobnosti o výsledcích setkání však nebyly poskytnuty. Co se stane za několik týdnů, až přijde fiskální rok 2026, tedy není jasné.
NASA navenek existenci modulů HALO a PPE pro Gateway ignoruje a od 2. května, kdy byly zveřejněny základní obrysy prezidentské žádosti o rozpočet na fiskální rok 2026, o nich neinformuje. Je možné, že podobným pokynem se musí řídit i hlavní dodavatelé modulů Northrop Grumman a Maxar Technologies. Poslední fotografie a informace o modulu HALO pochází z dubna 2025, o modulu PPE z konce roku 2024.
Mlčení však prolamují subdodavatelé Maxaru. V minulém dílu byla zveřejněna fotografie ohebného solárního panelu ROSA od společnosti Redwire z testu rozvinutí. Dodání dvou panelů ROSA do zařízení společnosti Maxar Technologies v Palo Alto v Kalifornii pro instalaci na pohonný modul PPE je plánováno na poslední čtvrtletí 2025.
Také společnost L3Harris Technologies průběžně informuje o dodání letových elektrických motorů AEPS do Glennova výzkumného střediska NASA k akceptačním testům v tamní vakuové komoře. Dne 7. srpna L3Harris oznámil, že dodal třetí a zároveň poslední letový motor. Testování předchozích dvou motorů AEPS už bylo dokončeno a první motor byl dodán společnosti Maxar Technologies k instalaci na PPE.

Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net
Hradbu mlčení oficiálních kanálů NASA ohledně přípravy mise Artemis IV překročil výrobní závod Michoud Assembly Facility na svém účtu na Facebooku. Dne 12. července zveřejnil fotografie z přesunu předního adaptéru pro neletový testovací exemplář STA horního stupně EUS ze svařovacího zařízení VAC v budově 110 do montážního areálu 103-J3-1 v budově 103. Ve VAC byly na adaptér přivařeny dva prstence, po jednom na horním a spodním konci. Areál 103-J3-1 je určený pro montáž a další přípravu hlavních dílů stupně EUS.
Už loni byl do areálu 103-J3-1 přesunut zadní adaptér pro STA stupně EUS s přivařeným horním a spodním prstencem. Prstence umožňují přišroubování adaptéru k dalším částem stupně. Nyní se zadní adaptér nachází v integračním nástroji pro montáž střední části stupně. Ke spodnímu prstenci adaptéru zde bude připevněno šestnáct vzpěr. Druhým, spodním koncem mají být vzpěry připojeny k dalšímu, menšímu prstenci. Obrazová dokumentace není veřejná, k dispozici však je grafika pracoviště pro montáž střední části stupně. Na ní je vidět, jak má střední část EUS vypadat.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Finální montáž STA horního stupně EUS je plánována v budově 115. Jestli k ní v současné situaci v NASA vůbec dojde, je otázkou. Střední část stupně má konstrukčně spojit spodní kyslíkovou nádrž s horní vodíkovou nádrží. Ani jedna nádrž však dosud není svařena. Spodní prstenec střední části stupně má být v budově 115 připevněn ke kyslíkové nádrži, horní část zadního adaptéru k vodíkové nádrži. K její horní části má být připevněn přední adaptér. Vše je vidět v levé části infografiky. Ke spodní části kyslíkové nádrže má být připojena část pro vybavení stupně řídicími systémy (testovací exemplář STA těmito systémy nebude vybaven) a k ní čtvercová tahová struktura s úchyty v rozích pro čtyři motory RL10. Tahová struktura už byla převezena do areálu 103-J3-1.
Nyní se vraťme ke svařovacímu zařízení VAC, z něhož byl podle zprávy z 12. července vyjmut přední adaptér pro STA stupně EUS. Boeing následně oznámil, že jako další bude ve VAC svařována vodíková nádrž pro centrální stupeň rakety SLS pro Artemis IV. Vodíková nádrž pro STA stupně EUS má tedy přijít na řadu později. Předchozí zpráva z dubna hovořila o opačném pořadí svařování. Důvodem změny je, že všechny díly pro svaření vodíkové nádrže centrálního stupně jsou už připraveny, na rozdíl od dílů pro vodíkovou nádrž exempláře STA EUS.
Výrobní závod Michoud Assembly Facility zveřejnil 8. srpna na svém účtu na Facebooku také fotografii svařené kabiny Orionu pro misi Artemis V. Byť trochu utajeně při příležitosti návštěvy manažerů programu Orion a bez informace, že se jedná o Orion pro Artemis V. Jde o první veřejně dostupnou fotografii, na níž je kabina Orionu pro Artemis V plně svařená.

Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/
Zdroje informací:
https://static01.nyt.com/
https://www.commerce.senate.gov/
https://x.com/
https://images.nasa.gov/
https://www.l3harris.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GyuQpQrWEAILEHq?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/NHQ202507300009/NHQ202507300009~large.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…LzRjzOZB0exZPStMA&oe=68AE56AE
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/01/EUS-Midbody-Assembly-Graphic.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…AfU4XJVfQWehyP4ZApPxL3gqWq1VSRN0rRlkfekbgxnbMA&oe=68AE63A1
Bohužel schvalování rozpočtu v Kongresu se změnilo v potyčku malých dětí na pískovišti o hračku raketoplánu a zatím nemíní přestat.
A věda, co to je věda jsem nikdy ani netušil! Jen to bere peníze. ZRUŠIT! (odposlechnuto v BD).
Sean Duffy by měl konečně říct, jaké jsou priority s Měsícem, nebo alespoň kolik se utratí za překladače z čínštiny.
Zatím mluvil o jaderném reaktoru, vesmírných stanicích a že Čína USA v osídlování Měsíce neporazí, ale nic oficiálního.
No a to bez pár misí Artemis zatím nepůjde.
Škaredé čítanie…
Ja dúfam, že to SLS ustojí po A6, kde sa má vyniesť od SAE ich prechodová komora
SLS je tak moc drahá, že to nedává ani rozpočet USA a není se co divit.
Výdaje na SLS ve fiskálním roce 2024 byly 2,6 miliardy USD, tedy 0,0385 % výdajů federálního rozpočtu USA ve stejném období (6752 miliard USD v FY2024).
Diky pane Hosek za reakci. Jen doplnim, ze treba na samotnou obsluhu dluhu v FY24 federalni vlada vydala $882 mld, tedy zhruba tolik, kolik by stalo uskutecnit asi 200 startu SLS+Orion (pri odhadu $4,1 mld za 1x SLS+Orion).
Cely rozpocet NASA v roce 2024 necinil ani 0,4% (!) federalniho rozpoctu. Nezlobte se na me pane Ivo, ale USA maji nejpokrocilejsi a nejvykonnejsi vesmirny program doslova za hubicku. Cena za SLS/Orion predstavuje jen asi 10% rocnich vydaju NASA.
Napsat, ze USA si nemuze dovolit SLS bych proto prirovnal k vyroku, ze obcan CR s prumernym platem si nemuze dovolit koupit jeden bochnik chleba za mesic. To samozrejme ani to nejvetsi mesuge v CR nahlas nevyslovi. Ovsem napsat doslova stejnou vec o SLS udelate naprosto bez zabran. A pritom vysvetlujeme vam to tady uz asi 10 let 😀
SLS ať klidně skončí na smetišti (ale až za 24 hodin, za předpokladu, že SHS 10 předvede bezchybný let), ovšem Gateway by byla škoda.
Nejde jen o IFT-10, ale o schopnost Starship létat k Měsíci. Za povšimnutí stojí, jak Elon Musk během půl roku snížil očekávání:
28.2.2025: „Je velká šance, že letos (2025) dosáhneme plné znovupoužitelnosti Starship. Orbitální tankování pravděpodobně proběhne příští rok“ (předchozí termín byl 2025, tímto postem se přiklonil k roku 2026)
https://x.com/elonmusk/status/1895598258225106984
23.8.2025: „Jsem opatrně optimistický, že Starship dosáhne plné znovupoužitelnosti příští rok (2026). Pokud nám bude štěstí přát, i orbitální tankování se nám podaří příští rok (2026)“
https://x.com/elonmusk/status/1959019114258997609
Hm, a na tom záleží? I kdyby to SpaceX dokázala až v roce 2027, je to jedno. SLS prostě nepředstavuje prostředek k dobývání Měsíce ve smyslu budování základny, je to jen drahý výlet pro pár lidí na zapíchnutí vlajky a nasbírání pár šutrů, aby se (možná) ukázalo, že tam budou dřív než Číňani. A dál? Opakování Artemis 4, 5 atd.? Proč mi to připomíná program Apollo, jenže o 60 let později a tudíž bez jakékoliv slávy?
SHS naproti tomu, až bude v operačním nasazení, umožní dopravovat stovky tun nákladu a stovky lidí, s tím, že sama Starship naležato, zasypaná regolitem, bude základna par excellence. A o dost dřív, než dojde na ty pozdější lety Artemis.
SLS není určena k dobývání Měsíce a postupný přechod na SHS je logický. Jen jsem reagoval na unáhlený návrh z Vašeho předchozího příspěvku. Zrušení misí Artemis II a Artemis III nenavrhuje ani Bílý dům.
Předpokládám, že Artemis II a Artemis III už je zaplacená.
Pokud ANO, tak nemá smysl tyto mise rušit. Rozhodně někdo by měl nastínit novou koncepci a ten někdo by měl být Sean Duffy.
Teď vcelku nejde o to, kdo kdy co řekl, ale jaký je progres.
Už jsem se to snažil vysvětlit v červenci „o Měsíci“.
SpaceX nezahájí přečerpávání dříve než se Starship V3.
V současné době (po IFT-10) jim zbývá připravit let IFT-11, kde bude startovat z PAD 1 poslední Starship V2, konkrétně S38.
PAD 1 není určena pro start a zachytávání Starship V3. Po tomto startu se bude předělávat, jako PAD 2.
Tím uvolní prototypy Starship V2 místo pro Starship V3 (včetně přípravků, pomůcek, stojanů apod.).
Je třeba si uvědomit, že SpaceX zbourala halu a na jejím místě buduje základy pro novou halu pro celkem 24 boosterů a starship, tzv. Gigabay, takže má omezené prostory pro stohování (nechci srovnávat, ale ULA jen „navyšovala halu na SLC-40 o několik metrů skoro rok).
Dokonce SpaceX už podala návrh na rozšíření „Starbase Launch Area“ aby zabezpečila zvýšení kadence startů.
V současné době prošlo schválení rozšíření „Starbase Launch Area“ o Air Separation Unit (ASU).
Došlo k převodu pozemků pozemků a už začala výstavba areálu na výrobu ASU, která bude propojena s PAD 1 a PAD 2 a bude umožňovat vlastní výrobu a plnění do zásobníků na PAD.
V současné době už jsou zásobníky s celou infrastrukturou pro plnění boosterů i rakety zprovozněny a byly použity při startu IFT-10.
Pokud k tomu máte nějakou připomínku, tak je potřeba ji doručit do 25.09.2025.
PAD 2 a testovací zařízení Masseys (které se po explozi S36 prakticky celé předělává) by mohlo být dokončeno do konce roku 2025.
Předpokládá se, že by do té doby mohly být dokončeny Starship S39 (první loď V3) a B18 (první booster V2).
Mezitím týmy SpaceX vyhodnotí data z letu IFT-10, díky kterému mají poprvé kompletní data ze sestupné dráhy B16 a S37 a která mohou zapracovat do následných prototypů.
Byly testovány asi čtyři typy destiček a místa lodi se schválně odebranými destičkami.
Jedny z těchto destiček budou použity i na budoucích „tankerech“.
Co se týká boosteru, tak ten už prochází optimalizacemi, potvrdil znovupoužitelnost a čeká ho přechod na V2, který má opět spoustu vylepšení.
V testovacím zařízení Massey byla zprovozněna část, kde probíhají cryo testy pevnosti budoucích boosterů V2 na nových přípravcích a budou probíhat testy i na „tankerech“.
Po testech boosterů V2 a Starship V3 v Masseys se konečně dostanou na nově vybudovaný PAD 2 a mohou otestovat jeho připravenost a funkčnost. Podle PAD 2 se buduje stejné zařízení na SLC-39.
Toto jsem se snažil vysvětlit už v červenci, že starty raket Starship V3 nemohou být dříve, než pro ně bude vybudované zázemí (minimálně PAD2).
Rozhodně SpaceX v úsilí o Měsíc nepolevuje, ba právě naopak, i když Elon Musk se tváří, že ho Měsíc nezajímá.
Jeho vyjádření k znovupoužitelnosti jsou pravdivá určitě u boosteru Superheavy a tak firma, která má necelých deseti letech druhý znovupoužitelný 1.stupeň rakety je opět SpaceX.
SpaceX tak může zaměřit víc pozornosti na rakety Starship, pokročit i ve znovupoužitelnosti rakety Starship, raketě HLS a úspěšnému tankování ve vesmíru. Jak říkala prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell: Myslím si, že pokud dojde ke zpoždění letu Artemis III., tak na vině nebude SpaceX.
Jen upřesňuji pro ostatní, že Gwynne Shotwell neřekla, že Starship HLS bude připravena podle současného harmonogramu s datem startu Artemis III v polovině roku 2027, ale že SpaceX nebude viníkem odkladu.
https://x.com/Lori_Garver/status/1950987782249156886
Ve skutečnosti nedodržuje harmonogram vedoucí k polovině roku 2027 žádný z programů SLS, Orion, HLS a xEVAS. Není tedy žádný jediný „viník“ prvního z budoucích odkladů mise Artemis III.
https://en.wikipedia.org/wiki/Schedule_chicken
Otázkou je, jak velký bude odklad, jak bude odůvodněný a který z programů bude reálně schopen dodržet nově stanovený termín.
Znovu jen zopakuji, že teď vcelku nejde o to, kdo kdy co řekl, ale jaký je progres.
Asi každý chápeme význam toho harmonogramu jinak, ale snažím se k problematice „o Měsíci“ pochytit co nejvíc informací.
Termínů tam je spousta a narážím i na jejich přesunování a co je možné posunout a nemá takový vliv.
I z tohoto důvodu se Vám snažím nastínit období a situaci kterou SpaceX prochází tak, abyste se v ní lépe orientovali.
Prozatím se inženýři a pracovníci „poprali“ s nepříjemnými okolnostmi se ctí a podařilo se jim vyřešit veškeré nástrahy, které je v letošním roce potkaly. Je třeba si uvědomit, že stavba raketové základny ve Starbase je neméně složitá, jako vývoj nejsilnější rakety na světě a ještě navíc úplně znovu použitelné.
I SuperHeavy Starship musí projít určitými stupni vývoje a to samozřejmě zabere nějaký čas, ale SpaceX má ověřený systém, který je jak časově, tak finančně několika násobně nižší než u ostatních společností.
Stejně důležitými úkoly jako je znovupoužitelnost SuperHeavy Starship, je doplňování a přečerpávání paliva a raketa HLS.
Co se týká manipulace a skladování paliva ve vesmíru, tak se situace změnila ze dne na den a najednou „všechny“ tato problematika zajímá.
Už jsem zmiňoval, že Starshipy V3 budou ty, které budou testovat tankování kryogenních látek ve vesmíru.
Z tohoto důvodu mají zcela jinak řešen systém na doplňování a přečerpávání na Starship V3, na PAD 2 a i testovacím zařízení Massey.
Určitě se SpaceX přečerpávání a tankování kryogenních látek ve vesmíru bránit nebude, protože to patří mezi jeden z hlavních úkolů pro znovupoužitelnost a lety na Měsíc, Mars apod.
Nevím, jak je přesně specifikována smlouva, jak velkou nádrž budou Starshipy postupně plnit, ale v nějakých studiích jsem viděl, že pro misi bude potřeba okolo deseti startů.
Mezi hlavní zprávy zařadila NASA 1. srpna 2025, že Marshall Space Flight Center NASA zveřejnil aktualizaci, bere na vědomí svou nedávnou práci na vývoji a testování technologie pro řízení kryogenních pohonných látek ve vesmíru. Týmy v polním centru v Huntsville v Alabamě testovaly inovativní přístup k dosažení nulového vyvaření kapalného vodíku pomocí dvou stupňů aktivního chlazení, což by mohlo zabránit ztrátě cenné pohonné látky. „„Technologie pro snížení ztrát pohonné hmoty musí být implementovány pro úspěšné dlouhodobé mise do hlubokého vesmíru, jako je Měsíc a Mars, řekla Kathy Henkel, úřadující manažerka projektu NASA Cryogenic Fluid Management Portfolio Project, se sídlem v NASA Marshall.
Eric Berger si připomněl tu ironii, kdy bylo deset let potlačováno téma pohonných látek ve vesmíru americkým senátorem Richardem Shelbym, republikánem z Alabamy. Shelby nařídil NASA, aby ukončila svou práci na skladování a přenosu kryogenních pohonných látek, zašel tak daleko, že řekl, že vyhodí každého, kdo použije slovo „depot“.
To, že se situace může ze dne na den otočit o 180 stupňů ukazuje prohlášení Space Force v zásadním posunu k problematice robustní logistické podpory svých satelitů, letadel, lodí, kosmických lodí. Je to „výzva, která přichází, když se Čína snaží demonstrovat své vlastní schopnosti tankování ve vesmíru“.
Takže to ukazuje, že „TO“ funguje obousměrně a ani USA nebo Čína nedopustí, aby měl druhý nějakou výhodu.
To, že se pořád něco děje, mě překvapila zpráva společnosti China Rocket, nominálně komerční odštěpný produkt CASC, která 21. srpna 2025 oznámila, že vývoj rakety o průměru 5,0 metrů s názvem Long March 10B byl schválen 3. července. Oznámení proběhlo prostřednictvím jejího kanálu na sociálních sítích WeChat. Jestli je 10B varianta rakety, která bude souviset s misemi na Měsíc, nebo je jedná o propagandu, se předpokládám dovíme na stránkách kosmonautixu.
„Nevím, jak je přesně specifikována smlouva, jak velkou nádrž budou Starshipy postupně plnit, ale v nějakých studiích jsem viděl, že pro misi bude potřeba okolo deseti startů.“
Tyto detaily nejsou ve smlouvě uvedeny. Smlouva je tady:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/01/80MSFC20C0034_Contract_Redacted_TAGGED.pdf
Raketa CZ-10B má být nákladní komerční variantou jednotrupové rakety CZ-10A s nosností 16 tun na LEO.
Hm, nepotešujúce. Gateway som považovala vďaka Tedovi Cruzovi za zachránenú – a teraz zase toto. 🙁