Společnost Blue Origin oznámila, že příští start rakety New Glenn by mohl přijít už na konci jara. Umožnilo to dokončení vyšetřování neúspěšného pokusu o přistání prvního stupně této rakety při jejím premiérovém letu. Federální letecký úřad (FAA) 31. března oznámil, že přijal výsledky vyšetřování, které vedla firma Blue Origin a věnovalo se premiérovému startu rakety New Glenn ze 16. ledna letošního roku. Horní stupeň rakety dosáhl plánované oběžné dráhy, ovšem první stupeň nedokázal přistát na mořské plošině firmy Blue Origin, která čekala v Atlantiku.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
„Závěrečná zpráva o selhání identifikovala jako předběžnou příčinu neúspěchu neschopnost prvního stupně restartovat své motory, v důsledku čehož nemohl proběhnout vstupní zážeh, což vedlo ke ztrátě stupně,“ uvedl úřad FAA ve svém prohlášení. Dodal také, že Blue Origin identifikovala sedm nápravných opatření, která by měla zabránit opakování této závady.
Dokončené vyšetřování umožňuje firmě Blue Origin pokračovat v přípravách na druhý let této rakety. Přípravy totiž byly závislé na schválení Federálního leteckého úřadu zaměřené na provedená nápravná opatření. „New Glenn od Blue Origin je schválen k návratu do služby, pokud splní všechny ostatní licenční požadavky,“ uvedl úřad. „Náš ambiciózní pokus přistát s prvním stupněm při misi „So You’re Telling Me There’s a Chance“ nebyl úspěšný kvůli tomu, že se tři raketové motory BE-4 nezažehly správně,“ zmínila firma v příspěvku na sociální síti X, který byl vydán ve stejné době jako vyjádření od FAA a dále v něm stojí: „Výsledná zprava identifikuje sedm nápravných opatření se zaměřením na správu pohonných látek a vylepšení odplynování motoru, což již řešíme.“
Firma také zmínila, že její další orbitální let je plánován na konec jara a i v jeho rámci proběhne další pokus o přistání prvního stupně. Společnost však neposkytla podrobnější časový plán, ani neupřesnila náklad, který New Glenn při svém druhém startu ponese. Tiskové oddělení Blue Origin na přímý dotaz portálu SpaceNews odpovědělo, že neposkytne bližší detaily kromě těch, které jsou uvedeny v příspěvku na sociální síti. Dave Limp, výkonný ředitel Blue Origin vystoupil 12. února na konferenci o komerčním využívání kosmického prostoru, kde zmínil, že firma by další New Glenn chtěla vypustit koncem jara. V komentáři na konferenci naznačil, že ztrátu prvního stupně způsobily problémy s dodávkou pohonných látek do motorů, ale odmítl uvést podrobnosti s odkazem na probíhající vyšetřování.
„Jsme si jisti, že práce na řízení transportu paliva a odplyňování, které provádíme, zvýší naše šance na přistání prvního stupně při příštím letu,“ uvedl Limp na příspěvku na sociální síti X vydaném 31. března a dodal: „A jak pořád říkáme, budeme to zkoušet tak dlouho, dokud se nám to nepodaří.“
Úřad FAA také 31. března oznámil, že přijal výsledky dalšího vyšetřování, které se týkalo lodi Starship od SpaceX při jejím sedmém letu. Ten se shodou okolností uskutečnil ve stejný den, jako premiéra rakety New Glenn. „Závěrečná vyšetřovací zpráva zmiňuje jako pravděpodobnou prvotní příčinu ztrátu lodi Starship vibrace, které byly silnější, než se čekalo. To vedlo k většímu namáhání a nakonec i selhání hardwaru v pohonném systému,“ zmínil úřad FAA. Jeho slova jsou ve shodě s tím, co ke ztrátě lodi uvedla firma SpaceX. Úřad po misi IFT-7 povolil SpaceX pokračovat v přípravách na další let Starship, ačkoliv vyšetřování sedmého letu stále probíhalo, poté co dokončil to, co nazval „požadovaným a komplexním bezpečnostním přezkumem“. Při osmém zkušebním letu 6. března však loď Starship opět zanikla přibližně ve stejné fázi letu.

Zdroj: https://www.elonx.cz/
Úřad FAA uvedl, že vyšetřování zatím posledního (osmého) testu lodi Starship stále probíhá, přičemž FAA ani SpaceX neuvedly žádné podrobnosti o možné příčině. „SpaceX nesmí znovu vypustit Starship, dokud FAA nepřijme závěrečnou zprávu o vyšetřování nehody nebo dokud nerozhodne o návratu k letu a dokud nebudou splněny všechny ostatní licenční požadavky,“ uvedl FAA.
Přeloženo z:
https://spacenews.com/
Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/01/NG1-Liftoff-Horizontal.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GhgpaZ8WYAAeMb1?format=jpg&name=4096×4096
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2025/02/GlZ_JlqXQAEt-VH_@JoeB_Photos.jpeg
Tak snad se oba brzo poučí a podaří se rychle chyby opravit. Oba dva nosiče potřebují co nejdřív úspěšný start. New Glenn je kvůli Centauru efektivní pro MEO, GTO a GEO dráhy.