sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Problémy ruské kosmonautiky pokračují

Ruská kosmonautika neprožívá dobré období – když už se daly jakž takže do pořádku nosné rakety a Protony po startu nedělají ohnivé oblouky, začala Rusy tlačit bota jinde – u vědeckých družic. Problémy hlásí konkrétně satelit Foton-M4 vypuštěný na oběžnou dráhu teprve minulý pátek. Ukazuje se totiž, že družice nereaguje na zasílané pokyny, což může jednak zhatit vědecké experimenty na palubě, ale ve výsledku může znamenat i ohrožení lidí zemi – až družice nekontrolovaně vstoupí do atmosféry.

Když se 18. července ve 22:50 středoevropského letního času na kosmodromu Bajkonur zapálily motory rakety Sojuz, vydala se na oběžnou dráhu vědecká družice Foton-M4, která na své palubě nese 22 unikátních vědeckých experimentů – třeba speciální elektrickou vakuovou pec, která má zkoumat detaily tavení a tuhnutí materiálu ve stavu beztíže. Na palubě bychom kromě materiálových experimentů našli také pět gekonů, hmyz a mikroorganismy. Celkem je na palubě 850 kg vědeckého nákladu – z toho 600 kg je umístěno v hermetické návratové kabině a zbývajících 250 kg se nachází vně satelitu.

Foton-M4 během předletových příprav
Foton-M4 během předletových příprav
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Družice se devět minut po startu oddělila od horního stupně rakety a měla zahájit sérii úkonů nutných pro další fungování. Jednak měla vyklopit solární panely, aktivovat stabilizační systém ve všech třech osách a na závěr provést zážeh svého motoru. Fotom-M4 se totiž nacházel na eliptické oběžné dráze 250 x 548 km vysoko se sklonem 64,9° vůči rovníku. Družice měla svým zážehem zakulatit svou dráhu ve výšce 575 km. Důvod je prostý – vědci chtěli, aby vzorky na palubě nebyly vystaveny žádnému zrychlování a zpomalování, ke kterému by na eliptické dráze docházelo. Bylo potřeba, aby na experimenty nepůsobila žádná zbytečná síla navíc.

Jenže při čtvrtém oběhu kolem Země se objevil problém. Řídící středisko sice dostávalo telemetrii z družice, ale ta už nereagovala na zasílané pokyny. Satelit proto prováhal i plánovaný okamžik pro svůj zážeh. Na druhou stranu díky neustálému posílání telemetrie víme, že se solární panely vyklopily správně – družice má energii a může posílat data. Proč ale nereaguje na posílané příkazy zatím nikdo netuší. Odborníci se snaží přijít na příčinu závady, kterou se následně pokusí na dálku opravit. zatím se prý ani nedaří restartovat řídící počítač.

Otevřený průlez do návratové kabiny
Otevřený průlez do návratové kabiny
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Co tento problém znamená pro samotnou misi? Po vědecké stránce je to nepříjemné hned z několika důvodů – jednak, jak už bylo napsáno výše – budou na vzorky zbytečně působit dodatečné síly, což sníží přesnost některých experimentů. Co je ale horší je fakt, že některé pokusy musí být zahájeny pokynem poslaným ze Země. Některé sice fungují automaticky, ale některé potřebují aktivovat. A to se kvůli poruše  na komunikačním systému nedaří.

Nemožnost posílat pokyny je ale nepříjemná i z jiného důvodu – Neřízený satelit totiž může do atmosfér vstoupit prakticky kdekoliv mezi 65. rovnoběžkou severní a jižní šířky. Otázkou je, kdy k tomu dojde. Když má družice nejnižší bod 250 km vysoko, mohlo by to trvat dva týdny, nebo i několik měsíců, než zpomalí natolik, aby vstoupila do atmosféry. Vše samozřejmě záleží na mnoha faktorech – mezi kterými hraje hlavní roli sluneční aktivita. Ta umí nafukovat zemskou atmosféru – vlivem toho se družice více tře o atomy atmosféry, takže dříve zmizí z oběžné dráhy.

Kabina s gekony
Kabina s gekony
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Satelit měl zůstat na oběžné dráze zhruba dva měsíce – k přistání mělo dojít 16. září. Vědci vypočítali, že živočichové na palubě po tuto dobu přežijí i bez dodatečných systémů podpory života. Disponují tedy pouze vzduchem, který je obsažený v kabině. Pokud by ale družice zůstala na oběžné dráze déle, tak nikdo nezračí, že zvířata přežijí. Rusové by si tak zopakovali nepříjemné rozčarování z loňského experimentu Bion-M (více v našem starším článku), na jehož palubě zemřelo 39 z 45 myší, všech osm pískomilů, dále několik ryb, hlemýžďů a korýšů.

Otázkou je, co by napáchala samotná návratová kabina při neřízeném vstupu do atmosféry. Tady nemluvíme o zániku běžného satelitu, který z velké části shoří v atmosféře. Foton-M4 je odvozený ze sovětské lodě Vostok – disponuje tedy kulovou kabinou s tepelným štítem, která je určená k tomu, aby přežila průchod atmosférou. Několik tun těžké pouzdro se stovkami kilogramů vědeckých experimentů uvnitř může dopadnout – jak jsme si již řekli – kamkoliv mezi 65. rovnoběžku severní a jižní šířky.

Pokud satelit zůstane na oběžné dráze déle, než se plánovalo, tak nikdo nebude moci zaručit optimální fungování padákového systému, který může být poškozený například dlouhodobým kosmickým zářením, nebo střídáním chladu a tepla. V nejhorším případě se z návratové kabiny může stát nebezpečný a hlavně neřízený projektil. Doufejme tedy, že pozemní týmy co nejdříve odhalí závadu a díky tomu získají nad satelitem opět plnou kontrolu.

Ukládání experimentů do útrob satelitu
Ukládání experimentů do útrob satelitu
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Samotný projekt Foton začal už v roce 1985 a následně pokračoval novými satelity – celkem jich bylo 15. Aktuálně vypuštěná, tedy šestnáctá družice v pořadí označovaná jako Foton-M4 se od svých předchůdců liší hlavně tím, že disponuje solárními panely, které mohou vyrábět elektrickou energii. Díky tomu může satelit fungovat na oběžné dráze mnohem delší dobu – jeho předchůdci se museli spolehnout pouze na akumulátory nabité na Zemi, takže jejich lety mohly trvat sotva dva týdny.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://en.wikipedia.org/
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/6519117_orig.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/6126888_orig.jpg?480
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4293647_orig.jpg?447
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/3000777_orig.jpg?405
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/6282503_orig.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.