sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLS pro Artemis 2 má všechny motory RS-25

Týmy na Michoud Assembly Facility u New Orleans provedly strukturální usazení všech čtyř raketových motorů do centrálního stupně rakety SLS určen pro misi Artemis 2. Tento letový test bude první pilotovanou výpravou realizovanou v rámci programu Artemis. První z motorů technici nainstalovali 11. září, druhý následoval hned 15. září, třetí motor 19. září a poslední dokonce rovnou 20. září. Zástupci NASA, Aerojet Rocketdyne, L3 Harris Technologies i Boeingu se nyní zaměří na komplexní úkoly, které souvisí s kompletních připojením motorů ke stupni a integraci pohonných a elektrických systémů v rámci celé struktury.

Centrální stupeň rakety SLS měří na výšku skoro 65 metrů a tvoří tak páteř celé lunární rakety. Její dvě nádrže jsou určeny pro superchladné pohonné látky – kapalný kyslík a kapalný vodík, které spalují raketové motory RS-25. Kromě toho centrální stupeň obsahuje také letové počítače a elektronické systémy. Při startu mise Artemis 2 poskytnou čtyři motory RS-25 celkový tah více než 900 tun, přičemž budou pracovat nepřetržitě během prvních osmi minut letu. Centrální stupeň tak bude klíčový k tomu, aby se náklad dostal na správnou dráhu a nakonec mohl i vyrazit k Měsíci.

Čtveřice raketových motorů RS-25 po instalaci na centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis 2.
Čtveřice raketových motorů RS-25 po instalaci na centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis 2.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/MAF_20230921_CS2_4EnginesInstalled_02-scaled.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…CS2%20Engine%202063%20install-293~large.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
1 rok před

Mohutnost je úžasná. Ale moje nejoblíbenější foto mohutných motorů je černobílý Wernher von Braun před motory F1 na ležícím Saturnem V.

John Peri
John Peri
1 rok před
Odpověď  vilous

comment image

vilous
vilous
1 rok před
Odpověď  John Peri

Děkuji za odkaz. Mne při tom pohledu mrazí, že se něco takového podařilo za pár let navrhnout a vyrobit.

vilous
vilous
1 rok před

sorry, samozřejmě na ležícím Saturnu.

Martin_V
Martin_V
1 rok před

Jsou všechny čtyři namontované motory zbylé po raketoplánech? Ve zhruba rok starém článku na serveru FOX 13 psali, že pro STS bylo vyrobeno 46 motorů, z nichž se podařilo pro použití v programu SLS uchovat 16 a dalších 24 má být v budoucnu nově vyrobeno. To stále platí, nebo jsou čísla jiná?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Martin_V

Všechny mise až do Artemis IV využijí motory, které létaly na raketoplánech. Počínaje Artemis V se začnou používat nově vyrobené exempláře.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Díky!

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Ještě to dovysvětlím. Všechny čtyři motory se počítají do těch šestnácti, které zbyly z programu raketoplánu. Motor 2062 byl sestaven na konci programu Space Shuttle, motor 2063 byl sestaven ze zbylých náhradních dílů pro program Artemis. Pro oba motory jako celky půjde o letovou premiéru, ale oba obsahují některé letěné díly.
Pozice motorů na infografice jsou stejné jako na první fotografii. Tedy v horní řadě zleva motory 2059 a 2047, ve spodní řadě zleva 2062 a 2063. V tomto pořadí byly motory připojovány na centrální stupeň.

Martin_V
Martin_V
1 rok před
Odpověď  upgrade

Díky vám oběma za vysvětlení. Vychází mi, že z té původní sady letěl každý motor v průměru devětkrát. A teď musí vyrobit téměř polovinu motorů navíc a ta poletí už jen jednou… No nevím, zrovna tenhle motor je docela drahý.

Připadá mi, že původní idea úspor vícenásobným použitím kosmických nosičů, z niž vznikly raketoplány, se nakonec realizovala až u Falconu 9. Nemá sice křídla, ale raketoplány s frekvencí „jako letadlo“ nakonec nikdy nelétaly. To teď Starlinky zvládnou z jediné startovní rampy letět každé čtyři dny a omezuje je spíš návrat prvních stupňů z Atlantiku na přistávacích plošinách a občas počasí.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Martin_V

Nové motory budou levnější než ty původní i díky použití nových výrobních metod (např. 3D tisku), které umožňují snížit počet dílů a zkrátit čas výroby.

Ivo
Ivo
1 rok před

Tak jupí, za pár týdnů se letí. Tak ne, já jen že do letu samotného to bude ještě trvat pár let…

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Ivo

Dokončí se integrace potrubí a elektro propojení, provedou se kontroly a za pár měsíců bude stupeň přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Segmenty SRB už jsou na KSC od pondělí.

vilous
vilous
1 rok před

Mohutnost je úžasná. Ale moje nejoblíbenější foto mohutných motorů je černobílý Wernher von Braun před motory F1 na ležícím Saturnem V.

John Peri
John Peri
1 rok před
Odpověď  vilous

comment image

vilous
vilous
1 rok před
Odpověď  John Peri

Děkuji za odkaz. Mne při tom pohledu mrazí, že se něco takového podařilo za pár let navrhnout a vyrobit.

vilous
vilous
1 rok před

sorry, samozřejmě na ležícím Saturnu.

Martin_V
Martin_V
1 rok před

Jsou všechny čtyři namontované motory zbylé po raketoplánech? Ve zhruba rok starém článku na serveru FOX 13 psali, že pro STS bylo vyrobeno 46 motorů, z nichž se podařilo pro použití v programu SLS uchovat 16 a dalších 24 má být v budoucnu nově vyrobeno. To stále platí, nebo jsou čísla jiná?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Martin_V

Všechny mise až do Artemis IV využijí motory, které létaly na raketoplánech. Počínaje Artemis V se začnou používat nově vyrobené exempláře.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky!

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Ještě to dovysvětlím. Všechny čtyři motory se počítají do těch šestnácti, které zbyly z programu raketoplánu. Motor 2062 byl sestaven na konci programu Space Shuttle, motor 2063 byl sestaven ze zbylých náhradních dílů pro program Artemis. Pro oba motory jako celky půjde o letovou premiéru, ale oba obsahují některé letěné díly.
Pozice motorů na infografice jsou stejné jako na první fotografii. Tedy v horní řadě zleva motory 2059 a 2047, ve spodní řadě zleva 2062 a 2063. V tomto pořadí byly motory připojovány na centrální stupeň.

Martin_V
Martin_V
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky vám oběma za vysvětlení. Vychází mi, že z té původní sady letěl každý motor v průměru devětkrát. A teď musí vyrobit téměř polovinu motorů navíc a ta poletí už jen jednou… No nevím, zrovna tenhle motor je docela drahý.

Připadá mi, že původní idea úspor vícenásobným použitím kosmických nosičů, z niž vznikly raketoplány, se nakonec realizovala až u Falconu 9. Nemá sice křídla, ale raketoplány s frekvencí „jako letadlo“ nakonec nikdy nelétaly. To teď Starlinky zvládnou z jediné startovní rampy letět každé čtyři dny a omezuje je spíš návrat prvních stupňů z Atlantiku na přistávacích plošinách a občas počasí.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Martin_V

Nové motory budou levnější než ty původní i díky použití nových výrobních metod (např. 3D tisku), které umožňují snížit počet dílů a zkrátit čas výroby.

Ivo
Ivo
1 rok před

Tak jupí, za pár týdnů se letí. Tak ne, já jen že do letu samotného to bude ještě trvat pár let…

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Ivo

Dokončí se integrace potrubí a elektro propojení, provedou se kontroly a za pár měsíců bude stupeň přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Segmenty SRB už jsou na KSC od pondělí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.