sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Blue Origin dodá lander pro Artemis V

Poté, co firma SpaceX získala od agentury NASA zakázku na dodání pilotovaného lunárního landeru pro první dvě mise programu Artemis, které mají na Měsíci přistát, bylo jasné, že dříve či později bude vybrán i druhý dodavatel. NASA jednak chce podporovat více firem a také využívat pestrosti nabídek, které zajistí optimální kadenci přistání na Měsíci. Agentura proto rozhodla, že pro misi Artemis V vybere jiný lander než ten, který předložila SpaceX. 19. května NASA v rámci slavnostní prezentace oznámila, že zakázku získal tzv. Národní tým, v jehož čele stojí firma Blue Origin. Kromě ní jsou do projektu landeru Blue Moon zapojeny i společnosti Lockheed Martin, Draper, Boeing, Astrobotic a Honyebee Robotics.

Celková hodnota zakázky s pevně stanovenou cenou činí 3,4 miliardy dolarů. „Dnes s radostí oznamujeme, že společnost Blue Origin jako druhý dodavatel NASA postaví systém pro přistání lidí, který dopraví astronauty programu Artemis na povrch Měsíce,“ řekl administrátor NASA Bill Nelson a dodal: „Nacházíme se ve zlatém věku lidských kosmických letů, který je umožněn komerčními a mezinárodními partnerstvími NASA. Společně investujeme do infrastruktury, která vydláždí cestu k přistání prvních astronautů na Marsu.

Jižní pól Měsíce z pohledu sondy Clementine
Jižní pól Měsíce z pohledu sondy Clementine
Zdroj: NASA

V rámci mise Artemis V bude čtyřčlenná posádka dopravena na stanici Gateway pomocí kosmické lodě Orion vynesené raketou SLS. Jakmile se Orion spojí se stanicí Gateway, posádka se rozdělí. Dva astronauti zůstanou na stanici, zbylí dva nastoupí do landeru, který bude u stanice připojen. Po odpojení od Gateway vyrazí lander na přibližně týden trvající výpravu k jižnímu pólu Měsíce, při které budou astronauti provádět vědecký výzkum. Přibližně rok před samotnou misí Artemis V má proběhnout ověřovací bezpilotní mise, při které se v praxi otestují všechny klíčové prvky celého systému, aby bylo jisté, že jsou připraveny na přítomnost posádky. Samotná mise Artemis V je v tuto chvíli plánována na rok 2029.

NASA zdůrazňuje, že mise Artemis V představuje důležitou křižovatku, na které se potkávají demonstrace počátečních schopností v oblasti průzkumu Měsíce s vytvářením základních systémů pro podporu opakovaných komplexních misí na oběžné dráze Měsíce a na jeho povrchu. Přidání dalšího partnera pro vývoj pilotovaných lunárních landerů umožní NASA zvýšit konkurenci, sníží náklady daňových poplatníků a hlavně podpoří pravidelnou kadenci přistání na Měsíci, což bude mít blahodárný vliv na další investice do lunární ekonomiky. To zase na oplátku pomůže NASA dosáhnout svých cílů, které jsou spojeny s oběžnou dráhou Měsíce i jeho povrchem a týkají se i budoucích pilotovaných výprav k Marsu.

Starship od SpaceX a Blue Moon od Národního týmu - dva pilotované lunární landery programu Artemis.
Starship od SpaceX a Blue Moon od Národního týmu – dva pilotované lunární landery programu Artemis.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Agentura NASA před dvěma lety uzavřela se společností SpaceX smlouvu na vytvoření pilotovaného lunárního landeru pro misi Artemis III. V rámci smlouvy také agentura nařídila společnosti SpaceX, aby vyvinula svůj návrh tak, aby splňoval požadavky agentury na udržitelný průzkum a předvedla přistávací modul na misi Artemis IV. V důsledku nové smlouvy uzavřené s Blue Origin, která má na misi Artemis V dodat přistávací modul, jenž splňuje stejné požadavky na udržitelný přistávací modul (včetně možností pro větší velikost posádky, delší trvání mise a dopravení většího množství nákladu na Měsíc) bude mít více poskytovatelů možnost v budoucnu soutěžit o další zakázky k naplnění potřeb NASA v oblasti přístupu na měsíční povrch pro další mise Artemis.

Existence dvou různých konstrukcí lunárních landerů s různými přístupy k plnění potřeb NASA poskytuje větší robustnost a zajišťuje pravidelnou frekvenci pro přistání na Měsíci,“ řekla Lisa Watson-Morgan, manažerka programu Human Landing System z Marshallova střediska v alabamském Huntsville a dodala: „Tento konkurenční přístup podporuje inovace, snižuje náklady a investuje do komerčních kapacit, aby se rozšířily obchodní příležitosti, které mohou sloužit dalším zákazníkům a podpořit lunární ekonomiku.“ Vybraný lander Blue Moon by měl být schopen dopravit na Měsíc 20 tun nákladu při znovupoužitelném režimu a při jednorázovém použití pak okolo 30 tun, což by se dalo využít pro dodávku obytných modulů na povrch Měsíce.

Postupný vývoj landeru od Blue Origin v průběhu let.
Postupný vývoj landeru od Blue Origin v průběhu let.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Sama firma Blue Origin na svém webu zpřesňuje, že společně se svými partnery z Národního týmu vyvine a dodá nejen lander schopný přesného přistání kdekoliv na povrchu Měsíce, ale také tzv. cislunární transportér. Oba stroje mají jako pohonné látky využívat směs kapalného kyslíku a vodíku, jejichž vysoký specifický impuls má poskytovat dramatickou výhodu do energeticky náročné mise. Firma také zdůrazňuje, že méně výkonné, avšak dlouhodobě skladovatelné pohonné látky (jako je hydrazin a oxid dusičitý používaný v programu Apollo), byly v minulosti preferovány kvůli vypařování kryogenních pohonných látek během dlouhodobějších misí.

Díky dohodě s NASA by měla firma Blue Origin použít přelomovou technologii, která z vysoce účinného hydroloxu udělá dlouhodobě skladovatelné pohonné látky. Firma se zavázala, že vyvine a do provozu uvede speciální kryochladiče, které budou čerpat energii z fotovoltaických panelů a budou schopny dosahovat teplot okolo 20 kelvinů. Kromě zmíněných kryochladičů firma slibuje nasazení dalších technologií, které mají zabraňovat varu zkapalněných plynů. U Blue Origin také naznačili výhled do vzdálenější budoucnosti. Tyto technologie by se mohly využít také v případě vysoce výkonného jaderného tepelného pohonu, který by mohl výrazně profitovat z uskladněných zásob kapalného vodíku. Firma také naznačila, že v budoucnu by se kyslík a vodík mohly  vyrábět přímo na měsíci ze zásob tamního ledu.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.blueorigin.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/image/bluemoon_nasa_option_2023-05-19_01.29.31_0.jpg
https://nssdc.gsfc.nasa.gov/imgcat/higher_res/clementine/clem_southpole.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Fwf-o8TWcAM057s?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FwgHu9PWwAYgnjz?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
48 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
1 rok před

No tak uvidíme jak se to povede lidem modrého původu. 🙂

tonda
tonda
1 rok před

Hezky se to čte,ale třeba by mě zajímalo,jakou raketou budou oba stroje,lander i tahač,vynášet.Jestli New Glen,tak to podle mě nemůžou stihnout do toho roku 2029 a ještě vyzkoušet o rok dříve bezpilotní zkoušku.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  tonda

Lunární lander Blue Moon i cislunární tahač, který má postavit Lockheed Martin, by měly být vynášeny raketami New Glenn. Pro názornost přikládám amatérskou infografiku od Barryho Jenakunse.
https://twitter.com/jenakuns/status/1659593660630188032

tonda
tonda
1 rok před
Odpověď  upgrade

Díky pane Hošek za odkaz.Tak to jsem k tomu ještě skeptičtější.Tohle nedovedou do provozu v těch termínech ani náhodou!Nevím sice,jaká je Bezosova konstanta,ale myslím,že podle předvedených výsledků je mnooohem větší než Muskova.A trable Boeingu se Starlinerem,jsou tristní,a asi i budou pokračovat.Pokud se nepletu,New Glenn bude používat LOX/LH2,takže jim ani nepomůže ,že by jim natankovali ze Starshipu.Velmi rád se budu mýlit!

Pajuc
Pajuc
1 rok před
Odpověď  upgrade

Tondo, New Glenn též bude používat jako palivo CH4/LOX.

Pajuc
Pajuc
1 rok před
Odpověď  upgrade

No vlastně jen na prvním stupni, teď se dívám, že na druhém je fakt ten hydrolox.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před

3,4 miliardy dolarů z peněz daňových poplatníků bylo s vynaložením mohutného lobbyingu nasměrováno do správných penězovodů.
„Přidání dalšího partnera pro vývoj pilotovaných lunárních landerů umožní NASA zvýšit konkurenci, sníží náklady daňových poplatníků…“
Slovo „konkurence“ se začalo omílat jako univerzální zaklínadlo od okamžiku, kdy NASA udělila kontrakt na lunární lander SpaceX – vždy zásadně a selektivně pouze v případech, kdy zakázka není přiklepnuta těm správným dodavatelům, začne obrovská potřeba „konkurence“. Starliner vs Crew Dragon je krásný příklad „snižování peněz daňových poplatníků“ v praxi.
Ostudné, jinak se to nazvat nedá.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Petr Kasan

Nemáte pravdu. NASA chtěla konkurenční prostředí ve službách lunárního landeru už od chvíle, kdy bylo rozhodnuto, že bude komerční. Tedy dávno předtím, než byla vybrána nabídka SpaceX. Před dvěma roky ale NASA měla projekci rozpočtu HLS, odsouhlasenou úřadem OMB, pouze na financování jednoho poskytovatele s nejnižší nabídkou.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  upgrade

Nevidím v tom rozpor.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Zatím jsem reagoval pouze na druhou část Vašeho komentáře. Teď k první části. Myslel jste to tak, že nabídka Blue Origin byla horší než od společnosti Dynetics a že rozhodnutí o výběru bylo ovlivněno lobbingem? To by bylo vážné obvinění a po prostudování odůvodnění výběru jsem schopen argumentovat v neprospěch takového názoru.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  upgrade

Myslím, že v mém příspěvku hledáte něco, co jsem nenapsal, ani nemyslel. Šlo mi o nadužívání až zneužívání slova „konkurence“ v případech, kdy tendr nevyhraje ta „správná“ firma resp. není mezi vítězi.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Jen jsem se snažil pochopit, jak to myslíte. Bohužel se ale musím opakovat. NASA vydala poptávku na návrhy komerčního pilotovaného landeru dne 30.9.2019. V poptávce bylo uvedeno, že jeden vybraný dodavatel má zajistit lander pro pilotované přistání na Měsíci v roce 2024 a druhý dodavatel v roce 2025. SpaceX byla vybrána k realizaci landeru dne 30.4.2021. Vy v tom rozpor s Vašimi větami nevidíte, já ano.
Zdroj:
https://www.nasa.gov/feature/fast-track-to-the-moon-nasa-opens-call-for-artemis-lunar-landers/

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  upgrade

Pokud můj text chcete pitvat pravidly výrokové logiky, tak můžete nalézt rozpory a pak se na nich točit. Takový přístup je ale opakem toho, co nazýváme snahou o porozumění.
Myslím, že tato debata ztrácí smysl, přeji pěkný zbytek neděle.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Váš text byl nesprávný. Uvedení věcí na správnou míru není v rozporu se snahou o porozumění.
Také přeji hezký zbytek neděle.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  upgrade

Já o voze, vy o koze… Jestli jste si tím něco vyřešil, tak to asi splnilo účel 🙂

Malky
Malky
1 rok před
Odpověď  upgrade

Skutečný hřích není požadavek na konkurenci v HLS nebo třeba commercial crew. Skutečný hřích je to, že absence konkurence nevadí v případě SLS a Orionu.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  upgrade

Ano, ono to s tím souvisí. Určitě bychom neviděli stejný povyk kolem „potřeby konkurence“, kdyby první zakázku na lunární lander vyhrál Národní tým. To bychom spíše četli, že tento důležitý a komplexní projekt získal ten nejlepší možný dodavatel, a tak možná není tak nutné hned vybírat dalšího, čímž se ušetří náklady:-D

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Nesouhlasím s Vámi. NASA hovořila o potřebě konkurenčního lunárního trhu od roku 2019 (což jsem doložil zdrojem) a od tohoto záměru nikdy neustoupila. Po výběru jediného dodavatele v dubnu 2021 (důvodem byl omezený rozpočet HLS na fiskální rok 2021) došlo pouze k modifikaci záměru takto: Artemis III ověří koncepci architektury Artemis. Konkurenční lunární trh bude vytvořen po misi Artemis III.

Na rozdíl od Vašich dojmů prezentovaných jako fakta si dovoluji opět přiložit zdroj.
https://www.nasa.gov/feature/nasa-offers-45m-to-solve-risks-for-astronaut-moon-landing-services

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  upgrade

Pane Hošku,
souhlasím s tím, co píšete – fakticky to odpovídá, potvrzují to zdroje, které dokládáte atd. – vše v pořádku. Není to v rozporu s tím, co píši já – nerozporuji záměr NASA resp. těch, kteří ji přidělují finance. Netvrdím, že záměr mít více poskytovatelů vznikl až po výběru SpaceX.
Zabývám se tím, co se dělo v médiích po výběru SpaceX v prvním kole. Už si rozumíme?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Aha, Vy jste asi myslel ty srovnávací infografiky, které společnost Blue Origin zveřejnila 1.9.2021 na svých webových stránkách (poté, co GAO zamítl její protest proti výběru SpaceX) a které byly tehdy probírány ve všech kosmonautických webech.

Borin
Borin
1 rok před

Zajímavé je, pokud odhaduji z vizualizace konstrukcí, že kabina astronautů se přestěhovala dolů.

Jak se budou zbavovat zátěže, nákladu?
A jakou funkci mají ty veliké „štíty“ na horní části?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Borin

Ano, z důvodu snadného přístupu je kabina dole. Tím byla eliminována dosavadní výhoda konkurenčního landeru od Dynetics.
Lander je jednostupňový.
K horní nádrži LH2 jsou připojeny radiátory.

Borin
Borin
1 rok před
Odpověď  upgrade

Děkuji. Radiátory jako výměník nebo odstínění?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

To nebylo v odpovědích na dotazy zástupců médií specifikováno. Je možné, že účel může být obojí.

Ivo
Ivo
1 rok před

No tak uvidíme jak se to povede lidem modrého původu. 🙂

tonda
tonda
1 rok před

Hezky se to čte,ale třeba by mě zajímalo,jakou raketou budou oba stroje,lander i tahač,vynášet.Jestli New Glen,tak to podle mě nemůžou stihnout do toho roku 2029 a ještě vyzkoušet o rok dříve bezpilotní zkoušku.

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  tonda

Lunární lander Blue Moon i cislunární tahač, který má postavit Lockheed Martin, by měly být vynášeny raketami New Glenn. Pro názornost přikládám amatérskou infografiku od Barryho Jenakunse.
https://twitter.com/jenakuns/status/1659593660630188032

tonda
tonda
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky pane Hošek za odkaz.Tak to jsem k tomu ještě skeptičtější.Tohle nedovedou do provozu v těch termínech ani náhodou!Nevím sice,jaká je Bezosova konstanta,ale myslím,že podle předvedených výsledků je mnooohem větší než Muskova.A trable Boeingu se Starlinerem,jsou tristní,a asi i budou pokračovat.Pokud se nepletu,New Glenn bude používat LOX/LH2,takže jim ani nepomůže ,že by jim natankovali ze Starshipu.Velmi rád se budu mýlit!

Pajuc
Pajuc
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Tondo, New Glenn též bude používat jako palivo CH4/LOX.

Pajuc
Pajuc
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

No vlastně jen na prvním stupni, teď se dívám, že na druhém je fakt ten hydrolox.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před

3,4 miliardy dolarů z peněz daňových poplatníků bylo s vynaložením mohutného lobbyingu nasměrováno do správných penězovodů.
„Přidání dalšího partnera pro vývoj pilotovaných lunárních landerů umožní NASA zvýšit konkurenci, sníží náklady daňových poplatníků…“
Slovo „konkurence“ se začalo omílat jako univerzální zaklínadlo od okamžiku, kdy NASA udělila kontrakt na lunární lander SpaceX – vždy zásadně a selektivně pouze v případech, kdy zakázka není přiklepnuta těm správným dodavatelům, začne obrovská potřeba „konkurence“. Starliner vs Crew Dragon je krásný příklad „snižování peněz daňových poplatníků“ v praxi.
Ostudné, jinak se to nazvat nedá.

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Petr Kasan

Nemáte pravdu. NASA chtěla konkurenční prostředí ve službách lunárního landeru už od chvíle, kdy bylo rozhodnuto, že bude komerční. Tedy dávno předtím, než byla vybrána nabídka SpaceX. Před dvěma roky ale NASA měla projekci rozpočtu HLS, odsouhlasenou úřadem OMB, pouze na financování jednoho poskytovatele s nejnižší nabídkou.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Nevidím v tom rozpor.

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Zatím jsem reagoval pouze na druhou část Vašeho komentáře. Teď k první části. Myslel jste to tak, že nabídka Blue Origin byla horší než od společnosti Dynetics a že rozhodnutí o výběru bylo ovlivněno lobbingem? To by bylo vážné obvinění a po prostudování odůvodnění výběru jsem schopen argumentovat v neprospěch takového názoru.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Myslím, že v mém příspěvku hledáte něco, co jsem nenapsal, ani nemyslel. Šlo mi o nadužívání až zneužívání slova „konkurence“ v případech, kdy tendr nevyhraje ta „správná“ firma resp. není mezi vítězi.

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Jen jsem se snažil pochopit, jak to myslíte. Bohužel se ale musím opakovat. NASA vydala poptávku na návrhy komerčního pilotovaného landeru dne 30.9.2019. V poptávce bylo uvedeno, že jeden vybraný dodavatel má zajistit lander pro pilotované přistání na Měsíci v roce 2024 a druhý dodavatel v roce 2025. SpaceX byla vybrána k realizaci landeru dne 30.4.2021. Vy v tom rozpor s Vašimi větami nevidíte, já ano.
Zdroj:
https://www.nasa.gov/feature/fast-track-to-the-moon-nasa-opens-call-for-artemis-lunar-landers/

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Pokud můj text chcete pitvat pravidly výrokové logiky, tak můžete nalézt rozpory a pak se na nich točit. Takový přístup je ale opakem toho, co nazýváme snahou o porozumění.
Myslím, že tato debata ztrácí smysl, přeji pěkný zbytek neděle.

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Váš text byl nesprávný. Uvedení věcí na správnou míru není v rozporu se snahou o porozumění.
Také přeji hezký zbytek neděle.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Já o voze, vy o koze… Jestli jste si tím něco vyřešil, tak to asi splnilo účel 🙂

Malky
Malky
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Skutečný hřích není požadavek na konkurenci v HLS nebo třeba commercial crew. Skutečný hřích je to, že absence konkurence nevadí v případě SLS a Orionu.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Ano, ono to s tím souvisí. Určitě bychom neviděli stejný povyk kolem „potřeby konkurence“, kdyby první zakázku na lunární lander vyhrál Národní tým. To bychom spíše četli, že tento důležitý a komplexní projekt získal ten nejlepší možný dodavatel, a tak možná není tak nutné hned vybírat dalšího, čímž se ušetří náklady:-D

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Nesouhlasím s Vámi. NASA hovořila o potřebě konkurenčního lunárního trhu od roku 2019 (což jsem doložil zdrojem) a od tohoto záměru nikdy neustoupila. Po výběru jediného dodavatele v dubnu 2021 (důvodem byl omezený rozpočet HLS na fiskální rok 2021) došlo pouze k modifikaci záměru takto: Artemis III ověří koncepci architektury Artemis. Konkurenční lunární trh bude vytvořen po misi Artemis III.

Na rozdíl od Vašich dojmů prezentovaných jako fakta si dovoluji opět přiložit zdroj.
https://www.nasa.gov/feature/nasa-offers-45m-to-solve-risks-for-astronaut-moon-landing-services

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Pane Hošku,
souhlasím s tím, co píšete – fakticky to odpovídá, potvrzují to zdroje, které dokládáte atd. – vše v pořádku. Není to v rozporu s tím, co píši já – nerozporuji záměr NASA resp. těch, kteří ji přidělují finance. Netvrdím, že záměr mít více poskytovatelů vznikl až po výběru SpaceX.
Zabývám se tím, co se dělo v médiích po výběru SpaceX v prvním kole. Už si rozumíme?

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Aha, Vy jste asi myslel ty srovnávací infografiky, které společnost Blue Origin zveřejnila 1.9.2021 na svých webových stránkách (poté, co GAO zamítl její protest proti výběru SpaceX) a které byly tehdy probírány ve všech kosmonautických webech.

Borin
Borin
1 rok před

Zajímavé je, pokud odhaduji z vizualizace konstrukcí, že kabina astronautů se přestěhovala dolů.

Jak se budou zbavovat zátěže, nákladu?
A jakou funkci mají ty veliké „štíty“ na horní části?

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Borin

Ano, z důvodu snadného přístupu je kabina dole. Tím byla eliminována dosavadní výhoda konkurenčního landeru od Dynetics.
Lander je jednostupňový.
K horní nádrži LH2 jsou připojeny radiátory.

Borin
Borin
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuji. Radiátory jako výměník nebo odstínění?

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

To nebylo v odpovědích na dotazy zástupců médií specifikováno. Je možné, že účel může být obojí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.